Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 215
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 18. april 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og III tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænse-værdier for pesticiderne acequinocyl, bixafen, diazinon, difenoconazol, etoxazol, fenhe-xamid, fludioxonil, isopyrazam, lambda-cyhalothrin, profenofos og prothioconazol(komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 22. - 23. april 2013.En vedtagelse af forslaget – bortset fra maksimalgrænseværdien for profenofos i peber-frugter – vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget, idet man dog lægger dog afgørende vægt på, at den ek-sisterende Codex Alimentarius-grænseværdi for profenofos i chili-peber ikke imple-menteres i EU-reglerne for hele gruppen af peberfrugter, men kun for chilipeber.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/GUHSagsnr.: 2013-29-221-01725/Dep sagsnr: 20417Den 18. april 2013FVM 139
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, bixafen, diazinon,difenoconazol, etoxazol, fenhexamid, fludioxonil, isopyrazam, lambda-cyhalothrin, pro-fenofos og prothioconazol (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesti-cidrammeforordning nr. 396/2005 for 11 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebæ-rer ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EUeller importtolerancer for stofferne acequinocyl, bixafen, difenoconazol, etoxazol, fenhexa-mid, fludioxonil, isopyrazam, lambda-cyhalothrin og prothioconazol på visse afgrøder samtimplementering af Codex Alimentarius´ grænseværdier for stoffet profenofos. For stoffet dia-zinon ændres maksimalgrænseværdien til det oprindelige højere niveau, fordi den ved en fejler blevet sat ned ved en tidligere ændring. Der er gennemført risikovurderinger for de anførtestoffer. De ændrede maksimalgrænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdien for profe-nofos i peberfrugter – vurderes på baggrund heraf at være sundhedsmæssigt acceptable. Deneksisterende Codex Alimentarius-grænseværdi for profenofos i chili-peber, dvs. ikke alle pe-berfrugter, vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabel. DTU har foretaget en vurdering afeventuelle kombinationseffekter. En vedtagelse af forslaget – bortset fra maksimalgrænsevær-dien for profenofos i peberfrugter – vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark. Regeringen kan støtte forslaget, idet der dog lægges afgørende vægt på, at den foreslå-ede grænseværdi for profenofos i EU-reglerne ikke vil gælde for hele gruppen af peberfrug-ter, men kun for chilipeber. Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget liggerinden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for be-handling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
2BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 22.-23. april 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
3En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse af et allerede godkendt pesticid til andre afgrøder.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksimalgræn-seværdier (MRL) for stofferne acequinocyl, bixafen, diazinon, difenoconazol, etoxazol, fen-hexamid, fludioxonil, isopyrazam, lambda-cyhalothrin, profenofos og prothioconazol.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske de-tektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslåssat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sæt-tes op).Forslaget anfører følgende:For stofferne acequinocyl, bixafen, difenoconazol, etoxazol, fenhexamid, fludioxonil, isopy-razam, lambda-cyhalothrin og prothioconazol foreslås maksimalgrænseværdierne ændret somkonsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en række afgrøder i EU el-ler ansøgninger om importtolerancer.For stoffet profenofos foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som et led i implementeringaf Codex Alimentarius-grænseværdier. Codex Alimentarius har fastsat en grænseværdi forprofenofos i chilipeber, men ikke for hele gruppen af peberfrugter. Kommissionens forslagindebærer, at der fastsættes en maksimalgrænseværdi for hele gruppen af peberfrugter inklu-
4siv chilipeber, fordi der i pesticidrammeforordningen ikke er en selvstændig kategori for chili-frugter.For stoffet diazinon er maksimalgrænseværdien tidligere ved en fejl blevet sat ned. MedKommissionens forslag rettes denne fejl ved, at maksimalgrænseværdien igen sættes til denværdi, der var gældende, før maksimalgrænseværdien fejlagtigt blev sat ned.Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU eller importtolerancer:For acequinocyl sættes ny maksimalgrænseværdi for agurk.For bixafen sættes ny maksimalgrænseværdi for hørfrø, valmuefrø, rapsfrø ogsennepsfrø.For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser, løg, hvidløg,skalotteløg, melon, græskar, vandmelon, julesalat og ris.For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for kvæde, rødbeder,gulerødder, peberrod, jordskokker, pastinak, persillerod, havrerod, forårsløg, artiskok,cikorierødder og papaja.For etoxazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kirsebær, blommer og bananer.For fenhexamid sættes maksimalgrænseværdien op for ribs, solbær og bønner medbælg.For fludioxonil sættes ny maksimalgrænseværdi for melon, græskar, vandmeloner ogradiser.For isopyrazam sættes ny maksimalgrænseværdi for kernefrugter, fersken, hørfrø,valmuefrø, rapsfrø og sennepsfrø.For lambda-cyhalothrin sættes ny maksimalgrænseværdi for stikkelsbær-kiwi og kaki.For prothioconazol sættes maksimalgrænseværdien op for hørfrø, valmuefrø, rapsfrøog sennepsfrø.Grænseværdier som følge af implementering af Codex Alimentarius grænseværdier:For profenofos sættes ny maksimalgrænseværdi for peberfrugt.Rettelse af tidligere fejlFor diazinon sættes maksimalgrænseværdien op for ananas.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
5
KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne. For stoffet profenofos ta-ger denne vurdering dog udgangspunkt i en maksimalgrænseværdi for chilipeber – og ikke forhele gruppen af peberfrugter.For stoffet profenofos er der fastsat en Codex Alimentarius-grænseværdi i chilipeber. Dennevil med Kommissionens forslag blive implementeret som en maksimalgrænseværdi for helegruppen af peberfrugter inklusiv chilipeber, fordi der i pesticidrammeforordningen ikke er enselvstændig kategori for chilifrugter. Da indtaget af peberfrugter er større end indtaget af chi-lipeber, kan den sundhedsmæssige vurdering for chilipeber ikke umiddelbart overføres til pe-berfrugter. Fødevarestyrelsen er i dialog med Kommissionen om denne problemstilling.Kommissionen vil søge at løse problemet ved at knytte en fodnote til maksimalgrænseværdienfor profenofos i peberfrugter, således at det fremgår, at værdien kun gælder for chilifrugter,mens der for øvrige peberfrugter gælder en maksimalgrænseværdi på detektionsgrænseniveau.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier. For stoffet profenofos tager denne vurdering dog udgangspunkt i en mak-simalgrænseværdi for chilipeber – og ikke for hele gruppen af peberfrugter.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke fore-ligger en harmoniseret metode til dette. Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinsti-tuttet i kombinationseffekter, og der eksisterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælderkombinationseffekter for pesticidrester. Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt ensystematisk harmoniseret metode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper afpesticider. Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombi-nationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes enegnet metode. Der arbejdes i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), meddansk deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinations-effekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-
6ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier – bortset fra maksimalgrænseværdien for profenofos i peberfrugter – vil med-føre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund – bortset fra maksimalgrænseværdien forprofenofos i peberfrugter – at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Advokatrådet har ingen bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.For alle stofferne – bortset fra maksimalgrænseværdien for profenofos i peberfrugter – er detvurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ersundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget, idet man dog lægger dog afgørende vægt på, at den eksiste-rende Codex Alimentarius-grænseværdi for profenofos i chili-peber ikke implementeres i EU-reglerne for hele gruppen af peberfrugter, men kun for chilipeber.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
7Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.