Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 199
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 11. april 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til ændring afKommissionens Forordning nr. 2075/2005 om særlige bestemmelser om offentlig kon-trol af trikiner i kød (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i SCoFCAH den 16. april 2013.En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmarkog EU.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen,Foder og Fødevaresikkerhed/Enhedenfor EU og internationale forholdSagsnr.: 2013-28-2301-01208/Dep sagsnr. 20225Den 10. april 2013FVM 134
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af Kommissionens Forordning nr. 2075/2005 om særlige bestem-melser om offentlig kontrol af trikiner i kød (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke.ResuméKommissionen har fremsat forslag, som ændrer reglerne for den offentlige kontrol med triki-ner. Forslaget indebærer, at slagtesvin, søer og orner kan undtages trikinanalyse, hvis de op-drættes under kontrolleret opstaldning i besætninger, hvor risikoen for trikiner er officielt an-erkendt som værende ubetydelig. Baggrunden for forslaget er blandt andet Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritets (EFSA's) rapport fra 2011 "Scientific Opinion on the publichealth hazards to be covered by inspection of meat (swine)". Rapporten anbefaler en mere ri-sikobaseret tilgang til kontrollen med specifikke risici, herunder trikiner. Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) peger på, at en kombination af initiativer i såvel besæt-ninger som på slagterierne vil kunne adressere de identificerede risici, herunder trikiner, somDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kategoriserer som en middel risiko.Forslaget betyder, at der fremover i alle medlemsstater skal tages væsentligt færre trikinprø-ver og kun af risikodyr; søer, orner, heste og vildsvin, samt alene 10 % af de slagtesvin, derkommer fra besætninger med kontrollerede opstaldningsforhold. Det foreslås endvidere, attest helt kan undlades for svin fra sådanne opstaldningsvilkår, såfremt de i forslaget fastsattetestkrav for de foregående år viser, at fund er ekstremt sjældne. For Danmark og Belgien fo-reslås, at disse krav pr definition er opfyldt i besætninger, der allerede ved forordningensikrafttræden anvender kontrollerede opstaldningsforhold. Dette skyldes den allerede vedtagneaccept af, at de to lande anses for trikinfri for så vidt angår svin fra kontrollerede opstald-ningsforhold. En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre et uændret beskyttelsesniveau iDanmark og EU.Regeringen kan støtte forslaget.
2BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens Forordning (EF) nr.2075/2005 af 5. december 2005 om særlige bestemmelser om offentlig kontrol af trikiner ikød.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentligekontrol af animalske produkter til konsum, artikel 18, pkt. 6, 8, 10 og 12.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoFCAH, forelægger Kommissionen sagen for Rå-det og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentettilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i SCoFCAH den 16. april 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdIfølge gældende EU bestemmelser skal alle trikinmodtagelige arter undersøges for trikiner iforbindelse med slagtning. Det betyder, at næsten 200 millioner slagtesvin undersøges hvert åri EU - heraf blev 1.200 svin testet positive i 2010.Som led i en generel vurdering af de nuværende risici, der skal håndteres i forbindelse medkødkontrol af slagtesvin, publicerede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) iseptember 2011 en rapport, der identificerer trikiner som en af de fire mest betydningsfulde ri-sici. Trikiner kategoriseres som en middel risiko. Rapporten blev udarbejdet efter anmodningfra Europa-Kommissionen - et ønske som blandt andet Danmark har stået bag.Rapporten fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fastslår, at trikiner op-træder sporadisk i EU, primært i udegående svin og svin fra hobbylandbrug. Rapporten kon-kluderer videre, at der indenfor de seneste 50 år ikke er påvist trikiner i slagtesvin, der er op-drættet under kontrollerede forhold, og som således ikke har haft kontakt til den vilde fauna.
3
Rapporten fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) udpeger opdrætsforhol-dene som væsentlige for, at trikinmodtagelige dyr smittes med trikiner. Opdrætsforholdenebør ifølge rapportens anbefalinger anvendes til at kategorisere trikinrisikoen i svin, og dermedafgøre, hvorvidt de skal trikinundersøges eller ej.Kommissionens forslag følger Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) anbefa-linger, herunder at der tillægges begrebet "kontrollerede forhold" langt større betydning.En vedtagelse af forslaget vil indebære en generel reduktion af antallet af trikinundersøgelser,hvor de gennemførte undersøgelser rettes mod de dyr, hvor risikoen for forekomst af trikinervurderes at være aktuel. Det betyder, at:1. Alle trikinmodtagelige dyr, der stammer fra besætninger, der ikke opfylder betingel-serne for ”kontrollerede forhold” fortsat skal systematisk undersøges for trikiner2. Heste, vildsvin og andre vilde, trikinmodtagelige dyr fortsat skal systematisk undersø-ges for trikiner uanset opdrætsforhold3. Fortsat undersøgelse af enten alle søer og orner eller af mindst 10 % af de slagtesvin,der sendes til slagtning, og som stammer fra besætninger, der opfylder betingelsernefor ”kontrollerede forhold”De under punkt 3. nævnte dyr kan imidlertid undtages trikinundersøgelse, hvis dyrene stam-mer fra en besætning, der er officielt godkendt og opfylder betingelserne for "kontrolleredeforhold". Undtagelsen gælder enten når 1) en medlemsstat kan dokumentere, at der de foregå-ende 3 år ikke er påvist trikiner i slagtesvin, eller når 2) der foreligger historiske data, der med95 % sikkerhed dokumenterer, at prævalensen for trikiner ikke overstiger 1 ud af en million,eller 3) når besætningerne opfylder betingelserne for "kontrollerede forhold" og ligger i Dan-mark eller Belgien.Den reducerede trikinkontrol er betinget af, at den kompetente myndighed etablerer et system,der sikrer overholdelse af kriterierne for kontrollerede opstaldningsforhold. Dette indebærerperiodiske audits og inspektioner af forholdene i besætningerne. Frekvensen af besøgene skalvære risikobaseret. Findes disse kriterier ikke at være opfyldt, skal den kompetente myndig-hed straks tilbagekalde den officielle godkendelse.For at demonstrere reelt fravær af trikiner i svin opdrættet under kontrollerede forhold kan denkompetente myndighed iværksætte monitoreringsprogrammer af en del af svinepopulationen.Endelig følger det af forslaget, at kød fra tredjelande kun kan importeres til EU, hvis der er fo-retaget trikintest i overensstemmelse med Forordningen.I bilag I og II fastsættes regler for testning for trikiner og for hvilke forudsætninger, der merespecifikt skal være til stede, for at der er tale om kontrollerede opstaldningsforhold.
4
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retFor nærværende er den offentlige kontrol med trikiner reguleret af bekendtgørelse nr. 412 af28. maj 2008 om trikinundersøgelse af kød og Kommissionens forordning (EF) nr. 2075/2005af 5. december 2005 om særlige bestemmelser om offentlig kontrol af trikiner i kød.Forslaget vil blive vedtaget som kommissionsforordning, hvorved reglerne vil være umiddel-bart gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vil derimod have er-hvervsmæssige og administrative konsekvenser, idet trikinkontrollen i væsentlig udstrækningændres fra enkeltdyrskontrol på slagteriet til kontrol med risikodyr samt med opstaldningsfor-hold i besætningerne.Forslaget indebærer, at Danmark og Belgien i kraft af begge landes nuværende status fraikrafttrædelsesdagen kan undtages trikintestning af slagtesvin fra kontrollerede opstaldnings-forhold. Der skal imidlertid fremadrettet føres systematisk kontrol med, at besætningerne reeltopdrættes under kontrollerede forhold. Kontrollen hermed kan delegeres til 3. part på betin-gelse af, at den kompetente myndighed systematisk verificerer resultaterne af denne kontrol.I Danmark vil en systematisk kontrol kunne gennemføres af Baltic Control, som er et uaf-hængigt dansk certificeret kontrolorgan, der udfører kontrol med besætninger omfattet af Da-nish-standarden. Danish-standarden sammenfatter krav til produktion af grise og omfatter isærdyrevelfærd, fødevaresikkerhed og sporbarhed i primærproduktionen. Standarden er ejet afVidencenter for Svineproduktion. En sådan ordning vil kunne etableres uden ekstra omkost-ninger for erhvervet eller myndighederne, idet kontrolbesøg med overholdelse af Danish-standard finansieres af indbetalinger til svineafgiftsfonden.Forslaget kan på lang sigt medføre store besparelser for erhvervet, idet kontroludgifter for-bundet med trikinanalyser vil blive reduceret væsentligt. Det skønnes, at der fremadrettet kanspares udgifter til undersøgelse af ca. 20 millioner slagtesvin og 500.000 søer og orner omåret.Besparelsen forudsætter dog, at der kan opnås accept på eksportmarkederne af en ændring aftrikinkontrollen i Danmark. Dette vurderes tidligst at kunne opnås indenfor en 5 -10 års hori-sont.
5
Endelig vurderes forslaget at have den konsekvens, at den løbende overvågning af trikiner iden vilde fauna ikke længere er nødvendig. Udgiften hertil (300.000 kr. i 2012) har været af-holdt af Fødevarestyrelsen. Fra 2013 afholdes denne udgift af erhvervet, som således opnårdenne besparelse.En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, herunder be-kendtgørelse nr. 412 af 28. maj 2008 om trikinundersøgelse af kød.Forslaget bygger på anbefalinger fra Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA), som DTU-fødevarer tilslutter sig. En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre et uændret beskyttel-sesniveau i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, støtter, at kontrollen lægges der, hvor risi-koen er størst, og har derudover ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark har siden 2007 haft status i EU som en region med ubetydelig risiko for trikiner islagtesvin. Denne status betyder, at slagtesvin, der har været holdt inden døre siden fravæn-ning, kan undtages trikinanalyser, hvorimod alle udendørs opdrættede slagtesvin samt søer,orner, heste og vildsvin skal undersøges. Danmark har imidlertid ikke kunnet udnytte dennestatus og overgå til risikobaseret trikinkontrol. Dette skyldes, at en række aftagerlande udenfor EU fortsat kræver, at der er foretaget trikinkontrol. Det er således endnu ikke lykkedesDanmark at drage fordel af den specielle anerkendelse af trikinstatus samt af den årelange ogmeget intense kontrol, der er udført. Der er ikke påvist trikiner i Danmark siden 1930. Rege-ringen vurderer, at indførelse af en fælles EU kontrolmodel, som indebærer en generel reduk-tion af trikinkontrollen i EU, vil gøre det lettere at overvinde disse barrierer.Regeringen støtter således fastsættelse af fælles EU regler, der har en risikobaseret tilgang tilkontrollen med blandt andet trikiner. Forslaget tager udgangspunkt i Den Europæiske Fødeva-resikkerhedsautoritets (EFSA's) udtalelser, og der er derfor videnskabeligt belæg for at ændrepå kontrollen med trikiner. Regeringen forholder sig positivt til forslaget, hvor trikinanalyserfremover foretages på de dyr, hvor risikoen er størst, og lægger vægt på, at det muliggør envæsentlig byrdereduktion for erhvervet, og dermed potentielt understøtter vækst. Som forsla-get nu er udformet, vil Danmark straks efter ikrafttræden kunne ophøre med trikinkontrol afsvin fra kontrollerede opstaldningsforhold. Regeringen støtter forslaget som det er, men vilogså kunne acceptere en overgangsordning, som indebærer krav om officiel godkendelse afbesætninger, før fritagelsen finder sted.
6
En vedtagelse af forslaget vurderes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark ogEU.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.