Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 192
Offentligt
1235326_0001.png
1235326_0002.png
1235326_0003.png
1235326_0004.png
1235326_0005.png
1235326_0006.png
1235326_0007.png
1235326_0008.png
1235326_0009.png
1235326_0010.png
1235326_0011.png
1235326_0012.png
1235326_0013.png
1235326_0014.png
1235326_0015.png
1235326_0016.png
1235326_0017.png
1235326_0018.png
1235326_0019.png
1235326_0020.png
1235326_0021.png
1235326_0022.png
1235326_0023.png
1235326_0024.png
1235326_0025.png
1235326_0026.png
1235326_0027.png
1235326_0028.png
StatusrapportMadkulturenSeptember 2012
MADKULTURENStatusrapport september 2012
2 / 27
Indhold
Madkulturens virke . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
KerneaKtiviteter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Fremtidens fødevareuddannelser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Vidensportal for madkultur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Madhistorier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Økologi i offentlige måltider . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Skolehaver . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Bedre mad til alle i kommunerne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Fødevarepanel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4567891011
PartnerSKabSProjeKter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .bedre mad til næste generationKulinarisk Kørekort . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Madkamp – DM i Hjemkundskab 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Madtropperne Spejdernes Lejr 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Food Jam Roskilde Festival 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .bedre mad med regional forankringDanske skaldyr på bordet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Vild virksomhed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Fødevare app – Smagen af Danmark . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Flere ferske fisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .bedre mad i en fartBedre madder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .DM i Hverdagsmad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Bedre pølser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .SpisVel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Design af fødevareevents (Ph .D .) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
13141516
17181920
2122232425
LøfteStang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Madhuse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2627
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Madkulturens virke
3 / 27
MadkulturensvirkeStatusrapporten beskriver igangværende projekter og aktiviteter iMadkulturen . Projekterne er inddelt eftertre projekttyper: kerneaktiviteter,partnerskabsprojekter og løftestangsprojekter .Denne inddeling bruges som struktur i rapporten for at synliggøreprojekternes status i Madkulturens virke .Projekttyper
123
Kerneaktiviteter
Løbende aktiviteter indenfor kommunikation, netværk, anerkendelsesprogrammer m .m .Madkulturen varetager overvejende selv projektledelse og finansiering
Partnerskabsprojekter
➜ Selvstændige projekter
Større enkeltstående projekter med en klar start og klar afslutningKan omfatte et eller flere af Madkulturens virkefelterEr knyttet sammen i “fokusområder”, der løfter en samletdagsorden f .eks . “Bedre Mad i en fart”Madkulturen spiller en betydelig rolle vedr . projektledelseog finansiering
Partnerskabsprojekter, der efterafslutning videreføres medMadkulturen i en tilbagetrukken rolle
➜ Selvstændige projekter
➜ Selvstændige projekter
Løftestang
Projekter hvor Madkulturen fungerer som fødselshjælper . Madkulturen har kun enindirekte rolle og er som udgangspunkt ikke med til at finansiere projektet
1 .0Kerne-aktiviteter
Af kerneaktiviteter er der igangsat:
Fremtidens fødevareuddannelserVidensportal for madkulturMadhistorier
Økologi i offentlige måltiderSkolehaverBedre mad til alle i kommunerneFødevarepanel
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
5 / 27
Fremtidensfødevareuddannelser
Madkulturen vil sikre, atgodt madhåndværk, kvalitet og innovationpræger fremtidens madhåndværkere og fødevareeksperter .
Madkulturen har søsat et projekt, der skalskabe et overblik over de danske fødevare-uddannelser samt inspirere til udvikling påområdet . Projektets primære opgave er atigangsætte en udvikling af feltet, der kaninspirere til fremtidige projekter på fødeva-reuddannelserne og blandt de tilknyttedeaktører .
arbejdsgruppe om økologi ifødevareuddannelserneI efteråret 2012 vil Madkulturen samle enarbejdsgruppe, som skal give input tilanbefalinger for, hvordan økologi og bære-dygtighed fremover kan indgå i fødevareud-dannelserne .involvering af aktører
vareuddannelserne . Formålet med work-shoppen var at høre elever og studerendesbud på fødevareuddannelserne samt deresinput til, hvordan fødevareuddannelsernebør udvikle sig fremover . Resultatet var etstort ønske om at lære mere, at kende til deandre fødevareuddannelser, flere engage-rede undervisere samt mulighed for merepraksis på de videregående uddannelser .
Kortlægning af økologi i uddannelserneDer er udarbejdet en rapport, som kort-lægger økologi i fødevareuddannelserne .Kortlægningen har haft til formål at tagetemperaturen på, hvor meget og hvordander undervises i økologi på alle fødevareud-dannelserne fra erhvervsuddannelserne ogAMU til universitetsuddannelserne . Kortlæg-ningen viser, at det varierer meget, hvorvidtøkologi/bæredygtighed er skrevet ind somen obligatorisk del, der skal undervises i . Derudover er der udarbejdet en række opmærk-somhedspunkter for det videre arbejde fxefteruddannelse af undervisere, fokus påbæredygtighed og ikke kun økologi samtmulighed for bekendtgørelsesændringer .
Det er essentielt, at projektet vil rodfæstesig og have et videre liv, når Madkulturenoverdrager stafetten til det private fødeva-reerhverv, de offentlige måltiders aktørersåvel som uddannelsesinstitutionerne . Der-for har der været gennemført en lang rækkemøder med uddannelsesinstitutioner samtfaglige udvalg og organisationer med detformål at etablere relationer samt opnå ettættere kendskab til fødevarebranchens oguddannelsernes udfordringer og mulighe-der på området .Workshop med elever og studerendeI juni 2012 gennemførtes en workshop medelever og studerende på tværs af alle føde-Januar 2012 – marts 2013tidSPLan
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
6 / 27
Vidensportalfor madkulturMadkulturen har taget hul på at udviklenæste version af websitet madkulturen .dk .Det er ønsket, at vidensportalen bliver ennaturlig og integreret del af det nye websiteog Madkulturens digitale univers . Konkretskal platformen dels kunne dokumentereog dele faktuel viden, dels inspirere og givemulighed for ny og mere dialog på tværs afinteressenter og målgrupper .
Vidensportalen har til formål at samle og dele viden, som kan bidragetil atudvikle madkulturen og kvalitet af måltider og fødevareri Danmark .Projektet skal føre til:
Udarbejdelse af en projektplan for udvik-ling og igangsættelse af Vidensportalen .
tidSPLanDer bliver udarbejdet en overordnet projekt-
Udvikling af konceptet og platformen forVidensportalen .Lancering af Vidensportalen med ud-valgte nedslagspunkter og kommunika-tion af Madkulturens øvrige projekter .
plan inden udgangen af september 2012,og herefter udvikles en implementerbarstrategi i samarbejde med en ekstern råd-giver .Det forventes, at selve implementeringen afden nye platform kan igangsættes novem-ber/december 2012 . Målet er, at platformenbliver lanceret i etaper, således at førsteetape kan lanceres i februar/marts 2013 ogsidste etape i august 2013 .
Plan for opskalering og fremtidig drift afVidensportalen med involvering af eks-terne partnere samt ekstern finansiering .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
7 / 27
Konceptet inviterer befolkningen til at afdækkemadkulturen i al densmangfoldighed – på tværs af regioner, socialklasser og etniciteter.Detskaber mulighed for netværksdannelse, spontane forundersøgelser og kandesuden fungere som et samlende kartotek over alle Madkulturens tidligereinitiativer .
Mad-historier
Et fællesEr dusprogom madenMadkulturenmadmodig,harkan skabe en bedreinviterer alle tildu maddannelseforståelse af voresatdeltageieller er du baremadkulturudviklingen afbrødflov?’madens wikipedia’Hvad betyderordene egentlig?Konceptet skal give Madkulturen og dan-skerne, i fællesskab, en forståelse af dendanske madkultur . I arbejdet skal alle bliveklogere på de aktuelle tendenser, nye po-tentialer og overraskende nuancer, gamleregionale madord, dialekter, accenter, nyeord fra andre kulturer og alt det andet, derudgør den moderne madkultur i praksis .Samtidig bliver borgerne løbende inspirerettil at snakke om mad i nye sammenhænge .Konceptet udvider markant fødevaredan-marks mulighed for løbende og uformelt atmedudvikle Madkulturen . Deltagerne får mu-lighed for at oprette en simpel profil med bil-lede, navn, profession, kontaktinformationerog særlige interesser, som man kan klikkepå, hvis man synes, de bidrager med nogetsærligt interessant . På den måde vil der påsigt blive tale om et madens meritokrati .I forhold til Madkulturens løbende projekterkan platformen indledningsvis være medtil at sætte fokus på et afgrænset områdeaf madkulturen, afdække målgrupper oginteresser og opdyrke nye områder, der kanbruges i konceptudviklingen af nye projek-ter – for eksempel til at udforske potentialeti ”vildt” eller ”madder” . Når projekterne erafsluttet, kan alle dokumentationselemen-terne ”bo” på Madhistorier, hvor det bådevil være interessant at få indblik i Madtrop-perne, FoodJam eller Epinionundersøgelsen .Projektet lanceres i efteråret 2012 .tidSPLanKonceptet giver alle danskere mulighed forat byde ind med deres traditioner, egnsret-ter, lokalhistorier og personlige fortællinger,der kan supplere og nuancere de madpro-fessionelles syn på sagerne .Desuden ventes konceptet at føde mate-riale ind i Madkulturens Facebook-strøm,der således vil blive mere indholdsrig ogsamtalende .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
8 / 27
økologii offentlige måltiderØkologiomlægning kan være løftestang for kvalitetsudvikling af offentligemåltider, oghvis flere offentlige køkkener køber økologiske fødevarer,styrkes miljøet og det grønne fødevareerhverv .Derfor gør Madkulturenen indsats for mere økologi i de offentlige måltider .
Regeringen har i Den økologiske Handlings-plan 2012 lanceret en målsætning om mereøkologi i de offentlige køkkener . Madkultu-ren skal bidrage til regeringens målsætningom økologi i offentlige køkkener, ved atfungere som koblingsboks samt vidensfor-midler og facilitator for initiativer om økologii offentlige måltider .økolysatoren – debat og viden omøkologi i offentlige køkkenerMange aktører - både private og offentlige- er på banen i den grønne omstilling af deoffentlige køkkener . I efteråret igangsæt-tes Økolysatoren, som bliver en kombineretvidensbank, inspiratorium og et mødestedfor de mange medarbejdere i kommuner ogregioner, som skal i gang med at arbejdemed at iværksætte økologiomlægning afde offentlige måltider . Økolysatoren vilblive gennemført som et koncept, der harsit omdrejningspunkt om en række tema-workshops for udvalgte målgrupper, ogherudfra understøtte etablering af netværkog arbejdsgrupper .
Temaerne er:
nye partnerskaber ognetværksinnovationMadkulturen vil være vært for en part-nerskabssamlende workshop/event om-handlende ideer og muligheder for øgetinnovation og produktudvikling i den øko-logiske sektor . Madkulturen er ansvarlig foropsamling og den videre proces, som skalsikre, at der bliver holdt fast i initiativet ogpartnerskabet . Opgaven finansieres indenfor Madkulturens egen ramme .
Økologi & kulinarisk kvalitetFødevareindkøbsaftalerPraksiserfaringer om udvikling afoffentlige måltider
Køkkenprojektet og kvalitativundersøgelse om økologiomlægningMadkulturen deltager i Fødevareministeri-ets indsats for målrettet økologi i offentligekøkkener – kaldet Køkkenprojektet . Mad-kulturen deltager i Køkkenprojektets styre-gruppe, som består af Fødevareministerietsdepartement, Fødevarestyrelsen, NaturEr-hvervstyrelsen og Madkulturen . Madkultu-ren har sammen med NaturErhvervstyrelsenog Fødevarestyrelsen stået for at afholde toinspirationsmøder i juni målrettet offentligebeslutningstagere . Begge møder havde stortilslutning med hhv . 100 og 125 deltagere .Madkulturen igangsætter i 2012 en størrekvalitativ undersøgelse af de hidtidige er-faringer med økologiomlægning i offentligemåltider med fokus på beslutningstagerne ikommuner og regioner .
tidSPLanApril 2012 – ubestemt tid
SaMarbejdSPartnereFødevareministeriet, Fødevarestyrelsen,NaturErhvervsstyrelsen, Økologisk Lands-forening, Landbrug & Fødevarer,Københavns Madhus, DTU Fødevare-instituttet og AAU .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
9 / 27
SkolehaverViden, netværk og funding
Madkulturen har en ambitionen om at sende flere danske skoleeleverog daginstitutionsbørn ud i skolehaver, hvor de kan hive grøntsagerop af jorden ogsmage frugt af egen avl .Madkulturen vil styrke børns begejstring forat dyrke jorden, opleve naturen og udviklederes maddannelse . Med udgangspunkti et skolehavenetværk vil Madkulturensprede viden om skolehaver og tilveje-bringe ressourcer til udvikling og opbyg-ning af skolehaver .Læring under blå himmelSkolehaven er et unikt læringsrum . Herforegår undervisning, leg og læring udenfor de traditionelle rammer, og i stedetunder åben himmel i grønne omgivelser .Skolehaven giver danske børn en unikmulighed for at opleve, hvordan råvarernebliver til og lave måltider fra egen avl . De fårtilmed en grundlæggende viden om, hvor-dan vi lever af og i naturen . I haverne fårbørn mulighed for at dyrke og styrke dereslæring med hænderne dybt begravet i detpraktiske skolehavearbejde .På nuværende tidspunkt beskæftiger pro-jektet sig med at facilitere et kommendenationalt skolehavenetværk, indsamle ogformidle viden om organisering, drift oglæring i skolehaver . Madkulturens enga-gement på skolehaveområdet er i sin op-starts/udviklingfase .
Projektet skal føre til:
Dannelsen af et nationalt skolehavenet .Initiativgruppe bag skolehavenetværk:Aarstiderne, KBH Madhus & KBH Skole-haver .Vidensplatform omkring skolehave-området, som bl .a . vil indgå som en del afMadkulturens Vidensportal .Tilvejebringelse af ressourcer, der kanunderstøtte, udvikle og opbygge videnomkring skolehaveområdet i Danmark .
tidSPLanFebruar 2012 – ubestemt tid
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
10 / 27
Bedre mad til alle ikommunerne
Et tværkommunalt projekt, der sætterfokus på mad- ogmåltidsområdetved at etablere et netværk for videndelingog samarbejde mellem seks kommuner .
Det er en stor kommunal opgave at sikre,at alle spisende får sund og god mad, derpasser til deres ønsker og behov og sam-tidig sikre, at alle har lyst og mulighed forat spise maden . Derfor dannes rammernefor et projekt, der skal give kommunerneværktøjerne til at sikre bedre mad- og mål-tidsoplevelser .Projektets visionDen bærende idé med projektet er at etab-lere fællesskaber og videndeling blandt deinvolverede kommuner samt partnerskabermed eksterne aktører med henblik på atskabe innovative løsninger og udfordreudviklingen af mad- og måltidsområdet ikommunerne .Det tætte netværk tager udgangspunkt itesen om, at vi kan lære af hinanden . Om-drejningspunktet for projektet er at bringelysten til velsmag og madglæde tilbage ide offentlige køkkener og omkring spise-
bordene i de danske hjem . Det kræver nyemåder at tænke på og nye løsningsmodellerat ændre den kulinariske dagsorden .Lancering af kommunenetværketDen 26 . juni blev netværket lanceret vedet arrangement, hvor de involverede kom-muner var repræsenteret, samen medrelevante aktører på området og fødevare-minister Mette Gjerskov .
netværk for mad- og måltidskommuner .I september vil Madkulturen tage rundt tildeltagerkommunerne . De enkelte kom-muners fokusområder afklares og efterføl-gende igangsættes og faciliteres delprojek-ter . Løbende foregår der en kortlægning affeltet, herunder best practice i kommunerne .
tidSPLanArrangementet præsenterede aktuelle pro-blematikker, udfordringer og løsninger, dermundede ud i en livlig debat med fødeva-reministeren . Undervejs blev der leget meddet gode måltid, og hvordan præsentationog æstetik arbejder sammen med kvalitetog nydelse .Projektets næste faserProjektet skal ses som et forprojekt til etstørre projekt om etablering af et nationaltdeltagende kommuner:Roskilde Kommune, Hjørring Kommune,Holbæk Kommune, Ringkøbing-SkjernKommune, Hvidovre Kommune og OdenseKommune .PartnereMaj 2012 – ubestemt tid
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Kerneaktiviteter
11 / 27
fødevarepanelmed fokuspå fødevareinnovationProjektet etablerer Det regionale fødevarepanel – et innovationssamarbejdemellem de regionale fødevaresatsninger og Madkulturen . Projektet sættermed sin partnerskabskreds landsdækkendefokus på de gængseproblemstillinger inden for innovation af kvalitetsfødevarer.
Fødevarepanelet vil i samspillet mellemnationale og regionale fødevareindsatsersætte fokus på generelle problemstillingerinden for fødevareinnovation . Fødevare-panelet skal kvalificere fødevareinnovationi Danmark gennem et nationalt/regionaltsamarbejds- og erfaringsudvekslingsfo-rum . Det vil være helt centralt at bringe dentværfaglige viden i spil, som Det regionalefødevarepanel skaber omkring fødevarein-novation ved koblingen mellem regionerneog Madkulturen .Fødevarepanelet vil eksempelvis udveksleerfaringer om fødevareinnovation, mad-dannelse, events og fødevareoplevelser,kompetenceudvikling og forskning . Alleelementer af stor betydning for udvikling affødevareerhvervene .De centrale udfordringer vil skabe rammenfor møder og workshops i Det regionale
fødevarepanel under 3 hovedemner:
Det endelige resultat bliver Kvalitetsføde-vareinnovation i Danmark – en innovations-håndbog inden for kvalitetsfødevarer .
Styrkelse af ehvervsudvikling baseret påkvalitetsfødevarer og regionale fødevarerAfsætning af kvalitetsfødevarerOrganiseringer og strukturer somfremmer fødevareinnovation
Emnerne bearbejdes og belyses i Det regio-nale fødevarepanel . Afhængig af emner ud-foldes de behandlede emner også i størreregier i workshops, seminarer, analyser,events eller konferencer, hvor også andrerelevante aktører inviteres og inddrages .Projektet vil, som en del af vidensudvik-lingen, igangsætte analyser inden forkvalitetsfødevarer, som vil skabe basis forKvalitetsfødevareinnovation i Danmark .Projektets seminarer, events og konferencerindgår i arbejdet, således at hele processenindgår som en aktiv inddragende proces iforløbet med at lave analysen .Projektet gennemføres sammen med regio-nerne og Madkulturen .Projektet er ansøgt af Region Sjælland ogMadkulturen .PartnereProjektet er ansøgt og er under behandlingi NaturErhvervsstyrelsen . Der forventes svaromkring 1 . oktober 2012 .Projektet forventes at forløbe i 2012-14tidSPLan
2 .0Partnerskabs-projekter
bedre mad til næste generation
bedre mad med regional forankring
bedre mad i en fart
Kulinarisk kørekortMadkamp – DM i HjemkundskabMadtropperne Spejdernes Lejr 2012FoodJam Roskilde Festival 2012
Danske skaldyr på bordetVild virksomhedFødevare app - Smagen af DanmarkFlere ferske fisk
Bedre madderDM i hverdagsmadBedre pølserSpisVelDesign af fødevareevents (Ph .D .)
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
13 / 27
Bedre mad til næste generation
KulinariskKørekortMadkulturen har udviklet et kulinarisk køre-kort, som er et kursustilbud til uddannelses-stederne, fagforeningerne og de frivilligeorganisationer .de kulinariske vejledereDet kulinariske kørekort har hen over somme-ren uddannet 125 kulinariske vejledere . Køre-kortet er opnået ved deltagelse i et to-dagskursusforløb med undervisere fra bl .a . Frugt-formidlingen, University College Holstebro ogMadkulturen .Selve køreprøven var deltagelse som madguide på Madtropperne (Spejdernes Lejr2012) eller kulinarisk vejleder på FoodJam(Roskilde Festival 2012) .De kulinariske vejledere er hvervet fra enlang række uddannelser såsom Ernæring ogSundhed, Lærer- og Pædagoguddannelsen,Sygeplejerske m .fl . Fælles for vejlederne erderes interesse for den danske madkultur ogpassion for at sprede maddannelse, og sidsttid til evaluering
Det Kulinariske Kørekort har til formål at uddanne fremtidensforandringsagenter . Forandringsagenter, der i deres fremtidigeprofessionelle virke, har mulighed for atsætte madformidling,maddannelse og madkultur i øjenhøjde.men ikke mindst, har de det til fælles, at dealle efter endt uddannelse skal ud og arbejdemed mennesker . Og hvor der er mennesker erder mad og måltider .Merværdi for uddannelserneMadkulturen har allerede fra start inddragetuddannelsesstederne og flere uddannelserhar vist interesse . Udfordringen bliver nu attydeliggøre merværdien for uddannelses-stederne, så de får mulighed for at indskrivekursets indhold i en relevant sammenhæng iforhold til deres studerende og curriculum .PartnereLæreruddannelse, Ernæring & Sundhedsud-dannelsen, Metropol, Ankerhus, UniversityCollege Lillebælt, Teknisk Skole Holstebro,Slagteriskolen Roskilde, Hotel & Restaurant-skolen København .Konsortiepartnere:SlagteriskolenRoskilde, AnkerhusOktober 2011 – ubestemt tidtidSPLanhenblik på at tilbyde Det Kulinariske Kørekorttil uddannelsessteder o .a . som best-case oginspiration til at indskrive det i egen kultur ogfaglighed .
Efter at have landet pilotprojekt med 125 kø-reklare Kulinariske Vejledere og to vellykket,afviklede events er det nu tid til evaluering .Det Kulinariske Kørekort skal optimeres ogtænkes ind i nye sammenhænge . En del afevalueringen vil fx munde ud i et formidlings-materiale som kan bruges fremadrettet med
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
14 / 27
MadkampDM i Hjemkundskab 2012Ved Madkamp - DM i Hjemkundskab samles læreruddannelserne ihjemkundskab på de regionale professionshøjskoler sammen med lokalegrundskoler for at skabeopmærksomhed om fagligheden i fagetHjemkundskab.
Bedre mad til næste generation
DMiH
KAMPjemku2012 ndskab
MAD
DM i Hjemkundskab skal sætte fokus på,hvordan eleverne i hjemkundskabsunder-visningen kan tilegne sig viden, færdighe-der og kompetencer i et æstetisk, praktisk,eksperimenterende og teoretisk læringsfor-løb om en råvare i et læringsrum med pladstil kreativitet .et stærkt netværkProjektet tager udspring i regionale netværkbestående af repræsentanter for profes-sionshøjskolerne, de lokale grundskoler,Hjemkundskabslærerforeningen og lokaleaktører inden for gastronomi og fødevare-erhverv . Fælles for alle er interessen for atstyrke hjemkundskabsfagligheden .De regionale netværk skal, med udgangs-punkt i DM i Hjemkundskab, sætte skolerne igang med at gennemføre undervisningsfor-løb, hvor der skabes fokus omkring, hvordanbørn og unge kan udfordres og arbejdeundersøgende og innovativt med en råvare– i 2012 med danske æbler som omdrej-ningspunkt .Udvikling i læringsprocesserEleverne skal tilegne sig viden om råva-ren – dens smag, struktur og anvendelse
i den danske madkultur, samt indhold afnæringsstoffer . I den forbindelse vil de fåerfaring med råvarens mange forskelligetilberedningsteknikker og metoder .Specifikt er målet, at eleverne efter under-visningsforløbet på deres skole, udvælgestil at deltage i en regional semifinale, hvorde præsenterer den nye viden de har fået iprojektet samt de retter og opskrifter de harudviklet i deres undervisningsforløb medråvaren, og præsenterer retterne i et æste-tisk udtryk .Ved præsentationen på semifinaledagenfortæller eleverne om processen for etdommerpanel, der består af faglige per-soner . Eleverne tilegner sig altså ikke aleneværktøjer inden for tilberedningsmetoder,sensorik, og sæson- og råvarekendskab,men også inden for æstetik, anretning ogmadformidling .næste skridtI juli måned blev projektet tildelt midler fraNordea-fonden . Det har gjort det muligtbl .a . at gennemføre en systematisk indsam-ling af viden om projektets effekt på mål-sætningerne om øget fokus på faglighedenI august måned er der blevet afholdt dag-
kurser - med fokus på ny nordisk mad i alleregioner .De regionale semifinaler afholdes i januar2013 med deltagelse af børne- og under-visningsminister Christine Antorini samtfødevareminister Mette Gjerskov i dommer-panelet .
tidSPLanJanuar 2012 – februar 2013med mulighed for viderudvikling af projektet
PartnereUniversity College Lillebælt, John Kofod,Sortebro Kro, Hjemkundskabslærer-foreningen og LæreruddannelsernesHjemkundskabs-forening .University College Nordjylland, VIAUniversity College, University CollegeSyddanmark, University CollegeCopenhagen og ProfessionshøjskolenMetropol .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
15 / 27
Bedre mad til næste generation
Madtroppernespejdernes lejr 2012På Spejdernes Lejr 2012 blev 5 .900 spejdere fra ind- og udland udfordret imadhåndværk, madinnovation og værtsskab hos Madtropperne . Her komspejderne på enkulinarisk opdagelsesrejse, der førte dem gennemfortællingen om madens vej fra jord til bord .Madkulturens rejsende maddannelsesuni-vers Madtropperne mødte op mod 5 .900spejdere på Spejdernes Lejr 2012 . Herkunne de deltagende eksperimentere, ud-fordre, tilberede og smage på anderledesdansk lejrmad, der blev lavet i jordovne,over bål og var fyldt med lokale råvarer ogfriske krydderurter fra aktivitetens giganti-ske urtebed .de kulinariske vejledereDet essentielle for aktivitetens lærings-del var de 72 kulinariske vejledere (madguider), der dagen igennem inddragede,ledede og inspirerede deltagerne . En stordel af vejlederne blev rekrutteret via profes-sionshøjskoler . Men også spejderne, samtandre interesserede, der var orienteret viaMadkulturens hjemmeside og Facebook,var repræsenteret som vejledere .Forud for lejren deltog vejlederne i et to-dages kulinarisk kursus, hvor de tilegnedesig kompetencerne med henblik på aktivi-teterne hos Madtropperne . Ambitionen er,at disse vejledere fremadrettet skal kunnetid til evalueringEvalueringen vil tage sit udgangspunkt ioplevelser til videre bearbejdningPå grund af deltagernes alder, der var fra 10til 16 år, var de kulinariske vejledere hjulpetlidt på vej i formidlingen af maden, råva-rerne og teknikkerne i tilberedningerne . Envigtig læring til fremtidigt projektarbejdemed børn/unge er dog, at den pædagogi-ske opgave, selv med så store børn/ungesom her, fylder meget og kræver mangeressourcer hos de frivillige . Men med støttefra spejderenes egne ledere, var Madtrop-teamet godt hjulpet på vej . Endvidere blevdet meget tydeligt under afviklingen, at detmed en aktivitet så stor som denne er alt-afgørende, at have et solidt afviklingsteamog ligeledes, at have gennemarbejdet demeget store logistiske udfordringer manstår overfor .De grønne pigespejdere, KFUM-Spejderne,Det Danske Spejderkorps, Danske Bapti-sters Spejderkorps, Dansk SpejderkorpsSydslesvig, Holstebro KommunePartnereMarts – august 2012Spejdernes Lejr fandt sted 22 . juli – 28 . juli2012tidSPLanfungere som kulinariske vejledere i andresammenhænge, så læringsdelen kommer tilat række langt ud over selve denne lejr .hvilken læring, der kan uddrages fra projek-tet med henblik på Madkulturens fremtidigevirke . Særligt med fokus på udformning afdet kulinariske kørekort, og dets anvendelsei forbindelse med afvikling af store events,og den ambassadør-rolle, det er tiltænkt .Ligeledes vil evalueringsarbejdet havefokus på at udarbejde en drejebog til brugved fremtidige lignende aktiviteter .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
16 / 27
foodjamRoskilde Festival 2012I optaktsdagene for Roskilde Festival bød Madkulturen indenfor i detaktive folkekøkken FoodJam, hvor deltagerne kunne tilberede et måltid aflokale råvarer under vejledning af de 50 Kulinariske vejledere,somMadkulturen stillede med .
Bedre mad til næste generation
Formålet var at tilbyde et frisklavet måltid,lavet fra bunden og til en overkommeligpris, på en aktiv og inkluderende måde . Detstemmer godt overens med Roskilde Festi-val’s ønske om, i højere grad, at engagerederes publikum, og at festivallen har madensom sit næste store fokusområde .De over 900 deltagere i FoodJams køkkeneksperimenterede og udfordrede sig selvpå både råvarerne og måden at sætte demsammen på . Friske fisk, blåmuslinger ogde mange typer danske sommerkål varfor mange en udfordring, men aktivitetenafledte udelukkende positive tilbagemel-dinger, en stor interesse i medierne og lutterglade gæster, der ofte kom igen .de kulinariske vejledereForud for lejren deltog vejlederne i et to-da-ges kulinarisk kursus, hvor de kunne tilegnesig kompetencerne til at undervise, inspirereog formidle mad med henblik på aktivitetenFoodJam . Afviklingen af FoodJam krævedeen meget tæt mandsopdækning af de be-søgende fra de Kulinariske Vejledere . Am-bitionen er, at disse vejledere også fremad-
rettet skal kunne fungere som kulinariskevejledere i andre sammenhænge, sålæringsdelen kommer til at række langt udover FoodJam-aktiviteten specifikt . Mangetilkendegav efterfølgende stor interesse forat stille op til lignende aktiviteter .oplevelser til videre bearbejdningMadkulturen havde tilrettelagt et tæt-tere afviklingsforløb på aktiviteten endder viste sig muligt . Ønsket om at nå såbredt (og dog så dybt) ud gjorde, at dervar planlagt hold af 25 deltagere med1,5 times ’forløb’ . Grundet den ret afslap-pede attitude hos festivallens publikum,blev et langt løsere system med en mereløbende afvikling nærmest øjeblikkeligtindført første dag . Omvendt var der i desidste dage så stor en interesse, at dermåtte oprettes deciderede booking-lister .Der tilløb derfor ikke det planlagte antaldeltagere (1600), men der blev gjort uvur-derlige erfaringer i forhold til fremtidigekulinariske aktiviteter på Roskilde Festi-val, og i den optimale anvendelse af dekulinariske vejlederes evner .
tid til evalueringSom nævnt var der positive tilbagemeldin-ger fra både deltagere, fra de KulinariskeVejledere, og fra Roskilde Festival .Derfor samles parterne for at diskuterer entilpasning og udvikling af konceptet, så detpå sigt kan udbredes til alle Agora’er påfestivallen . Der udarbejdes en evaluerings-rapport mellem Madkulturen og RoskildeFestival, og også et dokument, der viser mu-lighederne for et videre liv for aktiviteten .
tidSPLanMarts – juli 2012Optaktsdagene til Roskilde Festival 01 . juli –05 . juli 2012
PartnereMadkulturen, Roskilde Festival ogUngdommens Røde Kors
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
17 / 27
Bedre mad med regional forankring
danske skaldyrpå bordet
Det er målet at skabe vækst og innovation i hele værdikæden omkringbådeforsyning, forædling og formidling,baseret på uudnyttede,regionale styrker inden for skaldyr .
I samarbejde med Zonen for madkultur oglokale partnere i Nordjylland har de førsteaktiviteter bidraget til at tegne Nordjyllandsom en skaldyrsdestination . Og de mangegæster på sommerens skaldyrsfestivalerhar fået en oplevelse med skaldyr, derbåde har budt på viden og gode smags-oplevelser . Den sidste af de udadrettedeaktiviteter er Østerspremieren i oktober,hvor der er aktiviteter flere steder omkringLimfjorden og i hovedstaden .
På udvalgte festivaler er der gennemførtbrugerundersøgelse, for at indsamle videnom forbrugernes præferencer for skaldyr .Disse resultater vil indgå som væsentligviden når fase 2 endelig designes .Analysen forud for fase 2 vil også have fo-kus på barrierer som pris, tilgængelighedi dagligvareforretninger og forbrugerop-lysning .Partnerefase 1:maj-oktober 2012Regional branding og konceptudviklingAnalyse af efterspørgsels- ogudbudsforholdfase 2:august 2012-2013Nye veje til industrialisering og markedtidSPLan
Aktiviteterne understreger den dobbeltebevægelse af at sende skaldyr ud afNordjylland og samtidig invitere gæster tillandsdelen, for at få en ekstra dimensionpå smagen af skaldyr .De sidste aktiviteter i forbindelse medØsters søges etableret i samarbejde meden bred vifte af turistforeninger, restauratø-rer og naturvejledere .fase 1Zonen for Madkultur, DTU Aqua, DanskSkaldyrscenter Nykøbing Mors,Design+Food Aalborg Universitet, Visit-Nordjylland, Region Nordjylland, Hirts-halsFiskefestival, TordenskjoldsdageneFrederikshavn, Jomfruhummerfestivalen-Læsø, Kvalitetsfødevaremessen Skagen,Muslingebyen Løgstørfase 2DTU Aqua, Dansk Skaldyrscenter NykøbingMors, Design+Food Aalborg Universitet,detailhandel
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
18 / 27
Bedre mad med regional forankring
vildvirksomhed
Vilde råvarer – innovation, udvikling og afprøvning af vildt somværdifuldråvarer i ny nordisk Madtil forbrugere af danske kvalitetsfødevarer .
Madkulturen udvikler en indsats om ”Vilderåvarer” som tager afsæt i den stærktstigende interesse for nye nordiske produk-ter . Bedre forsyningsmuligheder af de vilderåvarer, nævnes i “Grundlag for Ny NordiskHverdagsmad” som barrieren for at vilde rå-varer som med sine ernæringsmæssige po-sitive forhold taler for, at vilde råvarer i langthøjere grad bør indgå i danskernes mad .Udbredelsen og forbrugerens adgang tildisse råvarer ses som en afgørende barrierefor større anvendelse i de danske køkkener .Under ”Vild virksomhed” afholdes en kick-off konference den 26 . november 2012 påLedreborg . Konferencen stiller skarpt påmuligheder og udfordringer i at styrke ad-gangen til, og forsyningen af vilde råvarerunder bæredygtige former .
Dernæst er ansøgt et projekt ”Vilde Råva-rer”, som er under behandling i NaturEr-hverv . I projektet samarbejder Region Sjæl-land og Madkulturen med et antal udvalgtegodser, om at udvikle potentialet for vildthos en bredere kreds af forbrugere . God-sernes unikke natur danner ramme for vild-toplevelser med fokus på madoplevelser,natur, vildt og vilde urter . Projektet sigter påat modne nye erhvervsmuligheder for vildt,madoplevelser og vilde råvarer .Ledreborg Gods og et antal udvalgteAf ovenstående aktiviteter kan udspringeyderligere udviklingsaktiviteter inden forvilde, animalske og vegetabilske produkter,hvor Madkulturen som fødselshjælper og/eller projektdeltager medvirker til at skabenye forsyningskæder og produkter .godser, Madkulturen og Region Sjælland .PartnereKonferencen afholdes 26 . november 2012I givet fald at projektansøgningen ”Vilderåvarer” imødekommes af NaturErhverv,gennemføres projektet i 2012-14tidSPLan
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
19 / 27
Bedre mad med regional forankring
fødevare app –smagen af DanmarkEn applikation der gør det nemt at finde lokale fødevareproducenter .Rundt om i landet findes et hav af små ogmindre fødevareproducenter, der sælgerderes produkter ved stalddøren . De flestelever af mund-til-mund omtalen, andre an-noncerer i de lokale medier og andre igenved salg over nettet . Det er lidt tilfældigt,hvordan man kan finde de forskellige pro-ducenter .En ny applikation til mobiltelefoner skalskabe en landsdækkende og samletindgang til lokale fødevareproducenter iDanmark . Den skal hjælpe med at skabevækst hos de lokale fødevareaktører i heleDanmark ved at lukke deres produktion opmed oplevelser for de besøgende . Det skalendvidere være muligt at planlægge enmadrute gennem landet .Madkulturen er gået i samarbejde med enrække stærke interessenter for at realisereapp´en .Zonen for Madkultur, Vist Denmark, Smagenaf Danmark samt de fem regioner .PartnereProjektet kører som pilotprojekt i regionsyd i september 2012 . Efterfølgende rullesapp’en ud til hele landet og skal lanceresforåret 2013 .tidSPLan
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
20 / 27
Bedre mad med regional forankring
flere ferskefiskDet er målet at gøre flere ferske fisk tilgængelige for forbrugerne .Indgangen for projektet er, at de langekyststrækninger, der kendetegner Danmarkogså i højere grad bør afspejles i voreshverdagsmåltider . Det betyder dels at fer-ske fisk skal være tilgængelige i de butikker,forbrugerne handler i, at prisniveauet skalvære attraktivt og konkurrencedygtigt i for-hold til alternativerne og at forbrugerne skalføle sig trygge i håndtering og tilberedningaf fisk .Der er ansøgt midler hos NaturErhverv i pul-jen fælles initiativer . Forventes svar ultimooktober 2012 til øjeblikkelig iværksættelse .PartnereProjektets indledende analyse vil søgesgennemført i samarbejde med Aalborg Uni-versitet og Teknologisk Institut .Projektets problemstilling afspejles i opbyg-ningen, hvor relevante samarbejdspartnerefra hele værdikæden søges involveret efteranalysefasen .fase 1:oktober 2012 – juni 2013Analyse og valg af fokusInnovation og valg af indsatsområderInddragelse af relevante aktører fra værdi-kædenfase 2:juni 2013 – marts 2014Arbejdsmøder og udarbejdelse af konkretehandleplanerDokumentation og videndelingtidSPLan
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
21 / 27
Bedre mad i en fart / Bedre mad til næste generation
BedremadderSmørrebrød er sandsynligvis det mad-koncept, som både i og uden for landetsgrænser, forbindes stærkest med Danmark,og interessen er stigende . En oplagt udvik-lingsmulighed for fødevare- og madople-velsesindustrien . Madder er den madform,som flest børn og unge indtager til frokost .Derfor er det også et yderst relevant tema tilat nå denne målgruppe .Formålet er at sætte madder i fokus bådepå tallerkenen og i madpakken/on-the go .Med konceptet ønskes at skabe en trend-bølge, der giver inspiration, viser variationog sikrer at danske madder fortsat er højtprioriteret i alle måltidssituationer som etreelt, attraktivt og sundt måltid .Bedre Madder er et partnerskabsprojekt/tema, som vil involvere flere delaktiviteter:
Analyser viser, at danskerne spiser store mængder kold mad . Smørrebrød/madder er en bredt anvendt convenience-løsning for mange, og såledeset oplagt tema atudvikle og udbrede velsmagende og sundemadløsninger i en fart.Madtropperne . Spejderne tog godtimod konceptet og udviste generelt storkreativitet og begejstring for variationenog smagsretninger .
der madhåndværkere omkring innovationog udvikling af smørrebrødskoncepter ogbedre madder .Et antal formidlingsaktiviteter, som med-virker til, at ovenstående udviklingsresul-tater omkring smørrebrød/Bedre madderfår et liv blandt forbrugere, madhåndvær-kere og virksomheder .
12 . oktober afholdes der, i forbindelsemed kulturnatten, en seance omkringBedre Madder . Formålet bliver her atsætte fokus på madpakken . Rugbrødeter et godt udgangspunkt for en sund,varieret og velsmagende madpakke . Medudgangspunkt i sæsonens råvarer givesbud på variation med fisk, kød og grøntsom pålæg . Smørrebrød er en del af dendanske madkultur og projektet sætterfokus på denne unikke spise, som rummeret utal af muligheder .
tidSPLan2 . halvår 2012 og fortsætter i 2013
PartnereI samarbejde med virksomheder med in-teresse i smørrebrød/madder (f .eks . på-lægs- og brødproducenter), planlæggesudviklingsseance(r), hvor industrien mø-Fødevareproducenter, detail, madhåndvær-kere/fagfolk mv .
På Spejdernes Lejr indgik udvikling afBedre Madder, som en af aktiviteterne på
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
22 / 27
Bedre mad i en fart
DM iHverdagsmad
Madkulturen har et ønske om atskabe en bred alliance, for at få sathverdagsmaden på agendaen på tværs af brancher og kategorier .Udover madskribenter, vil alliancen omkring hverdagsmaden omfattebloggere, fødevareproducenter, medier og andre aktører med interesse fordanskernes hverdagsmad .
DM i Hverdagsmad opfordrer danskernetil at indsende deres bedste opskrifter påhverdagsretter til konkurrencen . 392 dan-skere har valgt at dele deres hverdagsmad,og der udvælges 50 opskrifter inden for femkategorier:
Retterne produceres, styles, fotograferes ogpubliceres . To finalister fra hver af femkategorier vælges ved en åben afstemning .Konkurrencen formidles og debatteres påFacebook og på nettet .DM i Hverdagsmad skal være en anerkendtpris, der hylder det velsmagende, sundeog veltillavede hverdagsmåltid, og dervedmedvirke til, at endnu flere danskere bliverstolte over deres hverdagsmad .Der er indgået en aftale med et forlag om atPartnereDanske Madpublicister, Mad+medier,Arla, Danish Crown og FDB .Konkurrencen kører på sit højeste i augustmåned og opskrifterne vælter ind . De stylesog sendes til afstemning i oktober og fina-len er i november .tidSPLan
mad til familienmad til parmad til ungemad til mangemad til sig selv
Idéen er at forankre den danske hverdags-madskultur, og lade danskerne selv bidragemed opskrifter, og hylde de bedste retter .Konkurrencen er skudt i gang og lever påmadsiderne i aviser, magasiner og på net-tet . En dommerkomite skal blandt de 392indsendte forslag udvælge 50 retter, der‘peppes op’ af skribenterne efter en rækkehverdagsmadsprincipper .
udgive de 50 opskrifter i en kogebog . Denudkommer januar 2013 .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
23 / 27
Bedre mad i en fart
BedrepølserPølser er bredtaccepteret som convenience-mad,men opleves afmange, som en lidt kedelig og usund løsning, i sin traditionelle form .Pølser og pølsevogne er et af de få mad-koncepter, der opleves, som særligt danske .Det er derfor et oplagt udviklingsområde fordansk fødevare- og madoplevelsesindustri,også internationalt .Madkulturen har, i samarbejde med Kø-benhavns Madhus samt Landbrug ogFødevarer, taget temperaturen på nutidensog fremtidens pølsevogn . En konklusionfra arbejdet var et behov for at genopdageog reaktivere pølsevognens kerne, og ikkemindst selve pølsen som måltid .
Madkulturen har sammen med DanskeSlagtermestere fundet kandidater til åretsgrillpølse . Det skete ved en pølseevent iKøbenhavn i samarbeje med Aftenshowetpå DR . Kåring af årets grillpølse fra Dan-ske Slagtermestre skete i forbindelse medRoskilde Dyrskue 2012 .På Roskilde Dyrskue højnede Madkul-turen, i samarbejde med de nævntepartnere, den kulinariske kvalitet af dehotdogs, der blev solgt på Dyrskuet . Nyekoncepter fra industri og detailslagtereblev testet og evalueret . Overordnet med
Efteråret vil bringe opsamlingsmødermed de involverede partnere med henblikpå udvikling af nye koncepter mm .
tidSPLan1 . halvår 2012
PartnereDanske Slagtermestre, Steff Houlberg, DLGFoods, Lantmännen Unibake, Johns hotdogdeli, restaurant Nose2Tail, KøbenhavnsMadhus, Landbrug & FødevarerKonsortiepartnere:Roskilde Dyrskue
Pølsevognscamp 2011 blev afholdt i de-cember 2011, og analysen ligger nu klarmed overordnede anbefalinger indenfor: pølsekvalitet og variation, redesign,serviceløft, samt pølsevognen som udstil-lingsvindue .
det resultat, at de nye tiltag blev taget rig-tig godt imod . Der er motivation for mereudvikling indenfor kategorien .
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
24 / 27
Bedre mad i en fart
SpisvelDette projekt vil skabe et bredere udbud samtstørre tilgængelighed afnøglehulsmærkede, velsmagende fastfood-retteri den hverdags-prægede udespisning .
Nøglehulsmærket findes i dag på mangefærdigpakkede fødevarer . Fremover kanmærket også sættes på små og store mål-tider på spisesteder . Udvikling af nye pro-dukter og koncepter skal hjælpe spiseste-derne med at indfri de mange nye krav ogskabe sunde produkter, der også appel-lerer smagsmæssigt til de kundegrupper,som ikke er særligt optagede af sundhed .Mærket stiller krav om mere fuldkorn, frugt,grønt, kartofler og mindre salt, ligesom detadresserer aspekter, som portionsstørrel-ser, mindre spild og brug af årstidens råva-rer . Kravene udfordrer spisestederne tekniskog kulinarisk, men rummer samtidigt et stortsundhedsmæssigt, miljømæssigt og økono-misk potentiale .
Madkulturen deltager i et GUDP udviklings-og dokumentationsprojekt . Madkulturen eransvarlig for gennemførelsen af projektetsførste arbejdspakke, som er et innovati-onsforløb for projektets deltagere, med detformål at udvikle sundere, mere miljørigtige,og mere velsmagende måltidsløsninger .Forløbet indledes i efteråret 2012 medindividuelle møder med de deltagendefastfoodoperatører/råvareproducenter .I den efterfølgende periode, som vil løbeover 12 måneder, vil der være fokus på ud-vikling af nye produkter og koncepter til dedeltagende fastfood-operatører i projektet .Arbejdspakken vil resultere i nye fødevare-koncepter og –produkter, som lever op tilNøglehulsmærkets kriterier .
Projektet sikrer tilgængelighed og bredt ud-bud af sundere alternativer til alle på farten .
tidSPLan2 . halvår 2012 (fortsætter til 31/7 2014)
PartnereDTU Fødevareinstituttet (projektejer),DTU Management, DLG Food, Rose Poultry,Lantmännen Unibake DK, Schulstad, Arla,Statoil, Q8, DSB, Mc Donalds, Sunset Bou-levard
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Partnerskabsprojekter
25 / 27
Bedre mad til næste generation/Bedre mad i en fart /Bedre mad med regional forankring
PH .d .– Design affødevareeventsGennem PH .d . projektet undersøges føde-vareudstillingsaktiviteter . Fødevareudstil-lingerne er en formidlingsform midt i enspændende forandringsproces fra at værelandbrugs- og fødevareerhvervets udstil-lingsvindue til de særligt interesseredemålgrupper, til i dag også at blive et rumfor oplevelse og maddannelse for denbredere befolkning . Formålet er således atanalysere og skabe en sammenhængendeteoretisk forståelsesramme for tendenserog barrierer i denne udvikling .Projektets faserProjektet vil medvirke til design af nye ud-stillingselementer og artefakter på RoskildeDyrskues Fødevare og økologiudstillingsamt i Madkulturens fødevareevents, somer under planlægning . Disse designs vilefterfølgende blive evalueret med henblikpå effekten i forhold til målgrupper, brands/profiler og tilfredshed blandt deltagendevirksomheder .erfaringer for roskilde dyrskue 2012 ogdet videre samarbejdePå baggrund er erfaringerne fra RoskildeDyrskue 2012 er der udarbejdet en evalu-ering med ideer til fremtidigt samarbejde .Det vil i efteråret blive undersøgt nærmere,hvordan erfaringer fra Madtropperne,FoodJam og Madkamp vil kunne komme ispil i forhold til videreudvikling og fremtidigtsamarbejde . Der vil også blive arbejdeti forhold til projektet Bedre mad til alle ikommunerne, hvor Roskilde Dyrskue er eninteressant case i forhold til place brandingog et mødested mellem lokale forbrugereAfgørende for projektet vil være at under-søge, hvad design af udstillinger og fødeva-reevents kan gøre for at påvirke maddan-nelsen i den brede befolkning . Projektet vilsamtidig undersøge, hvorledes udstillinger,med gæsterne som med-udviklere, kananvendes som basis for innovation ogudvikling af de deltagende virksomhedersprodukter, services og markedsføring .
Madkulturen, Roskilde Dyrskue og Roskilde Kommune har sammen søsat etPH .d projekt på Aalborg Universitet, der skal bidrage tilkvalitetsudvikling affødevareudstillinger.og fødevareerhvervet og landbruget . Etsamarbejde hvor Roskilde Kommune spilleren central rolle .et bredt samarbejdeProjektet er tilknyttet ForskningsgruppenFoodscapes, Innovation og Netværk (FINe),som er et tværfagligt forskningsmiljø påAAU, der arbejder med forskningsbaseretog anvendelsesorienteret innovation indenfor mad, måltider og fødevarenetværk .
tidSPLanPH .d . projektet løber fra april 2012 – april2015
PartnereAalborg Universitet - Forskningsgruppen,“Foodscapes, Innovation og Netværk”,Roskilde Dyrskue og Roskilde Kommune .
3 .0Løftestang
Madhuse
MADKULTURENStatusrapport september 2012
Løftestang
27 / 27
MadhuseKortlægning af lokale initiativer for etablering af decentrale, lokaltforankrede ”centre” for fødevareproducenter og –håndværkere .
Madkulturen er blevet mødt med ønsketom at agere løftestang for eksisterende,planlagte og delvist strandede initiativer,hvis fællesnævner er behovet for decentrale,lokalt forankrede ”centre”, hvor producenterog madhåndværkere kan udvikle dereskompetencer og aktiviteter .Idet Madkulturen anerkender behovet, her-under madhusenes betydning for udviklingog innovation af regionale kvalitetsfødeva-rer, bør der først gennemføres en analyseaf dette, samt skitseres potentielle forret-ningsmodeller .
Madkulturen er i dialog med forskellige ak-tører med henblik på at afdække erfaringerog holdninger om konkrete udfordringer ogbehov som ”Madhuse” skal dække . Alleredenu tegner der sig forskellige elementer;Madhuse og Maddannelse samt Madhu-sets betydning for forretningsudvikling oginnovation af regionale kvalitetsfødevarer .Analyse 2 . halvår 2012tidSPLan