Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 183
Offentligt
1230746_0001.png
1230746_0002.png
1230746_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 25. marts 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug ogfiskeri) den 18.-19. marts 2013.
Med venlig hilsen
Line Groth Rasmussen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Enheden for EU og Internationale forhold/JWPSags. nr. 17763Den 22. marts 2013FVM 124

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. marts 2013

1. Landbrugsreform: Direkte støtte

Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der varenighed om at udvide modellen for intern omfordeling af den direkte støtte med formandskabetsmodel (den ”irske model”). På de grønne krav var der opbakning til, at der på afgrødediversificeringblev større fleksibilitet, og at beskyttelsen af permanent græs fortsat kunne ske på nationalt niveau. Iforhold til miljøfokusområder var der støtte til et niveau på 5 % med mulighed for tilpasning i 2017til 7 % fra 2018. I udlægningen af miljøfokusområder kunne medlemsstaterne endvidere vælge ele-menter fra en liste, herunder for eksempel landskabstræk, randzoner og miljøafgrøder. Der var end-videre opbakning til, at halvdelen af miljøfokusområderne kunne udlægges kollektivt eller regio-nalt. Medlemsstaterne kunne endvidere vælge en alternativ model for gennemførelse af de grønnekrav i form af nationale certificeringsordninger. Der blev også mulighed for, at skovrige regioner iområder med naturbetingede ulemper kunne undtages de grønne krav. Ordningerne for små land-brug og unge landmænd gøres frivillige for medlemsstaterne. Der var opbakning til, at medlemssta-terne kunne yde op til 7 eller 12 % i koblet støtte. De nye medlemsstater fik endvidere mulighed forat fortsætte med den forenklede ordning for udbetaling af direkte støtte (SAPS) til 2020. Der varendvidere en tilpasning i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det EuropæiskeRåd den 7.-8. februar 2013, hvorefter capping er frivillig for medlemsstaterne, og hvor der er mu-lighed for at overføre 15 % mellem søjlerne i landbrugspolitikken. I den forbindelse var der opbak-ning til, at overførslen mellem søjlerne kunne justeres i 2017, men det skulle fortsat afklares, hvor-vidt der skulle være en eventuel bundgrænse ved finansiel disciplin (reduktion af den direkte støtte)på 2.000 € per bedrift.

2. Landbrugsreform: Den horisontale forordning

Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der varopbakning til, at der ved manglende overholdelse af kravene for den grønne betaling skulle kunnepålægges en sanktion på 25 % udover selve støttebeløbet. Der var fortsat opbakning til, at Kommis-sionen ikke skulle delegeres kompetence til at inkludere vandrammedirektivet og pesticiddirektiveti krydsoverensstemmelse. Der var endvidere opbakning til at slette krydsoverensstemmelseskravetom beskyttelse af kulstofrige jorde, da der ikke forelå en klar definition fra Kommissionens side.Derudover var der opbakning til en række mere tekniske bestemmelser om inkluderingen af land-1
skabselementer i markbloksystemet uden, at de blev gjort støtteberettigede, samt at der kunne fast-lægges en tolerancemargin ved afvigelser i markblokkene. Derudover var der opbakning til, at med-lemsstaterne kunne vælge en regional administration af landbrugsstøtten. Der var endvidere en til-pasning i henhold til aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8.februar 2013, hvor der dog udestår en endelig udmøntning af mekanismen for tilbageførsel af even-tuelle uforbrugte midler i krisereserven.

3. Landbrugsreform: Markedsordningen

Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Der varopbakning til at fastholde afskaffelsen af mælkekvoterne. Der var opbakning til, at sukkerkvoterneblev afskaffet i 2017 uden nytildeling af sukkerkvoter til medlemsstater, hvor sukkerproduktionenvar ophørt. Der var endvidere opbakning til at forlænge vinbeplantningsrettighederne med begræn-set mulighed for nyplantning. Referencepriserne blev ikke ændret, og der var opbakning til, at refe-rencepriserne skulle fastlægges af Rådet i henhold til Traktatens artikel 43, stk. 3. Der var opbak-ning til, at det fortsat skulle være frivilligt for medlemsstaterne at godkende producentorganisatio-ner i visse sektorer, og der var opbakning til, at der skulle kunne tillades udvidelse af regler og fi-nansiering til ikke-medlemmer i producentorganisationer i alle sektorer undtagen mælk. Der var så-ledes opbakning til, at mælkepakken ikke blev genåbnet. Der var opbakning til at fastholde kravenetil handelsnormer som status quo. Der var endvidere en tilpasning af forslaget i henhold til aftalenom den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 i forhold til kri-sereserven.

4. Landbrugsreform: Landdistriktspolitikken

Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal opbakning til en generel indstilling i Rådet. Derskete en tilpasning af kriterierne for udpegning af områder med naturbetingede ulemper, således atmedlemsstaterne fik større fleksibilitet. Der var fortsat opbakning til muligheden for at yde en-gangskompensation under miljø- og klimavenlige jordbrugsforanstaltninger. Der var opbakning til,at der kunne ydes investeringsstøtte til overholdelse af lovkrav 24 måneder efter ikrafttrædelse. Dervar endvidere opbakning til finansiering af krisestyring. Der var endvidere en tilpasning i henholdtil aftalen om den flerårige finansielle ramme fra Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 omEU medfinansiering, herunder 75 % på miljø- og klimatiltag. Det skulle fortsat afklares, hvordanden teoretiske fordeling af landdistriktsstøtten til mindre udviklede regioner skulle håndteres i for-hold til beregningen af den britiske rabat.

5. Tilpasning af fiskerimuligheder for 2013 – tobis

Punktet blev taget af dagsordenen, da der var opbakning til en skriftlig vedtagelse af forslaget, såle-des at tobisfiskeriet kunne påbegyndes 1. april 2013.
2