Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 173
Offentligt
1226657_0001.png
1226657_0002.png
1226657_0003.png
1226657_0004.png
1226657_0005.png
Udgangspunktet for mine spørgsmål er:At de heste, vi her beskæftiger os med – og transporterer, er alle:identificerbare vha. chipmed gyldigt hestepas med medicinsiderregistrerede hos Videncentret for Landbrugudtaget af konsum, og har derfor intet med fødevarer at gøremed årlig vaccination, så hesten kan deltage i selv det mindst klubstævne.
Ønske – enkle og overskuelige reglerFor at vi hesteejere skal have en chance for at vide, om vi følger reglerne, bør disse være såenkle, letforståelige og klare, at menigmand klart kan finde svar på sine spørgsmål uden atskulle afvente domstolsafgørelser, der kan danne præcedens.Vi er klar over, at der er rigtigt mange forskellige lovområder, der regulerer dette område –og netop det faktum er med til at gøre det meget let at komme til at overtræde nogle afreglerne ganske uforsvarligt. Alene at skulle skelne mellem hvornår transport af heste erøkonomisk eller ikke-økonomisk er svært og i praksis næsten umuligt og ikke rimeligt atoverholde i dagligdagen.Det er min klare opfattelse, at fx:at transport af elevskoleheste ejet af rideklubber/foreninger skal betragtes somhobbybetonet transport – ellers kan det betyde enden for aktiviteter forrideskoleelever uden egen hest – og dermed ridesportens tilbud inden for breddesportat man skal kunne transportere både egne og andres heste til stævner og aktiviteter pålige fod med en golfspiller, der låner en vens golfkøller og transporterer dem med tilgolfbanen.at have mulighed for at betale en ven (amatør) for de faktiske udgifter, uden detdermed bliver en kommerciel transportat myndighederne skal dokumentere/bevise, at transporten er kommerciel og ikkehesteejeren/chaufførenrimelige bødetakster per forseelse for ikke-kommercielle transporterBaggrundCa. 95 % af alle heste i Danmark er ejet af private, som bruger hestene til hobbyridningeller til deltagelse i ridestævner.Heraf er det igen over 90 %, som udelukkende rider på amatørplan. Dansk RideForbundhar over 70.000 medlemmer. Ca. 6-7.000 af disse køber hvert år en licens for at kunnestarte ved distriksstævner, og heraf er det igen kun en lille procentdel, som rider påeliteplan.Herudover er der alle de hesteinteresserede – lige fra Islænderrytteren til ringridere.Sådan en vejledning om transport af vores almindelige rideheste bør kunne beskrives i enpjece på max. en A4.
Vi skal selvfølgelig overholde såvel Dyreværnsloven som Færdselsloven mht. regler omkørsel med trailer, strøelse i hestetrailer, m.v. og kørekort, da vores heste og”sportsrekvisit” gerne skulle holde i mange år og komme sikkert frem, når vi transportererdisse.
Eksempler på ”umulige” regler:Første hindring er, når nu lille Louises mor overvejer også at tage Louises venindes ponymed til et ridestævne, at hestens lovpligtige hestepas skal medbringes under transporten.Det er såmænd ikke et problem, men derudover skal ejeren enten være med i bilen ellerkøre lige bagved. Alternativt kan der udfyldes en erklæring om, at transportøren (Louisesmor) har ansvaret for hesten under kørsel. Transportøren (Louises mor) skal desudenkunne bevise, at hun gør dette omkostningsfrit. Disse krav og besværligheder afskrækkerallerede nu rigtig mange fra at hjælpe andre. Vælger Louises mor så alligevel at tage hestenmed, og hun bliver stoppet af en ”emsig” betjent, som mener, at der er tale om økonomiskkørsel, så falder der meget store bøder (10.000 kr./forseelse), fordi Louises mor ikke harden rette autoration/transporttilladelse, for ikke have taget ettransportkursus/kompetancebevis, og for at traileren ikke er synet til hestetransport (denmå godt køre med heste uden dette syn, hvis transporten er ikke-økonomisk kørsel)
Lige så slemt bliver det, når en venlig ejer af en hestetrailer i en rideklub tilbyder at køre etpar rideskoleheste til et ridestævne, for at nogle af rideskolens piger kan prøve atkonkurrere ved et ridestævne. Her er reglerne de samme som ovenfor nævnt. Derfor erresultatet nu, at klubbens frivillige vælger at sige fra, fordi de er i tvivl om, hvordanreglerne skal tolkes og fordi bøderne er meget store, så ingen tør da tage af sted – darisikoen er alt for stor. I mange andre EU-lande har man valgt at tolke disse skærpederegler mindre restriktivt. I de lande kan de respektive lovgivere sagtens se det absurde i, atspecielt private hesteejere bliver sorteper, fordi de selv eller deres børn vil dyrke deressport. Men i Danmark har vi valgt, at almindelige hesteejere/ryttere/forældre skal efterleveregler, som er lavet til branchen for professionel transport af (slagte)heste.I dag, hvor man skal skrive virksomhedens navn på siden af varebilen, kan det da ikke værenoget problem at identificere fx stutterier, avlere og hestehandlere, som er omfattet afdisse regler.Selvfølgelig skal køretøjerne være i orden og kørekortet skal være der. Det er jo ikke det,det omhandler.Det danske argument er, at en hest er et slagtedyr. Men argumentet holder ikke længere,fordi langt de fleste heste i dag er undtaget til konsum, pga. af kravene i den ny Lov omHestehold. Der er derfor heller ikke her nogen kommercielle forhold her, som retfærdiggørdenne hårde linje. Hvad er argumentet så for at opretholde disse krav så?Min svigersøn er indehaver af et ridecenter. Mit barnebarn har en pony, hvis far erregistreret som ejer. Jeg vil gerne have mit barnebarn med ud og ride en tur i skoven. Jegtager min egen hest med i min nye hestetrailer, der er godkendt til hesteransport, men ikkesynet til dyretransport. Jeg henter mit barnebarn og ponyen, og vi kører 21 km ud tilskoven. Jeg har hverken kompetencebevis eller transporttilladelse.Er det lovligt?Hvis ikke, hvad vil bødeforlægget være?Hvis min svigersøns ridecenter ikke er registreret som et selskab, men min datter ogsvigersøn står som privatejere. Hvordan forholder situationen sig så?I Bededagsferien er der en rideklub, der afholder et lille lokalt ridestævne. I min rideklubhar vi haft en tradition for, at vi kører rideklubbens rideskoleheste og vores elever tilstævnet. Der er flere ryttere, som rider på samme hest, og vi kører med vore private bilerog hestetrailere. Hver elevskole rytter betaler 50 kr., til dækning af lån af hest og tilskud til
benzin. Vi har fået en rytter til hver hest til at underskrive et lånedokument for hesten, somloven kræver. Nu er det desværre ikke praktisk muligt for den pågældende rytter at være ivarebilen, der trækker hestetraileren. Ingen af trailerne er synet til dyretransport. Ingen afde frivillige forældre/chauffører har kompetencebevis eller transporttilladelse.Er det lovligt?Hvis ikke, hvad er bødetaksten?Nu glemmer man i en af bilerne at få lånedokumentet med under transporten.Hvor stor er bøden så?For så er der vel tale om en kommerciel transport uden tilladelser og godkendt trailer.?Rideskolens daglige leder er fuldtidsansat. Hun har ikke kompetencebevis og hendeshestetrailer er ikke synet til hestetransport. Rideklubben har ingen transporttilladelse.Må lederen transportere sin egen hest uden kompetencebevis og transporttilladelse?Må hun transportere andres private heste?Hvad nu hvis hun tager betaling for benzin og en lidt til slitage?Hvad vil en eventuel bøde være trailer ikke synet til dyre transport?
Der bliver hvert år afholdt JBK-stævne i Odense. Det er et stort internationale stævne, hvorder også findes nogle lavere nationale klasser. Nogle af vores ryttere deltager i ogtransporterer deres hest til stævnet. Rytterne har hverken kompetencebevis ellertransporttilladelse.Er det lovligt?Hvis nej, hvad vil bøden være?Inden al den her postyr om transport af heste tog vi hvert år på en juletur. Vi lejede envognmand til at køre hestene. Vognmanden har to biler, der til daglig transportererkreaturer bla. til slagteriet. Vi kunne godt være ca. 40-50 ryttere af sted sådan en dag. Dadet jo i dag regnes for en kommerciel transport, kan det jo ikke længere lade sig gøre, udenat bilen opfylder kravene til hestetransport – dvs. med skillerum mellem hver hest,hældning på rampe, ventilation og så videre. Hvis vi nu forestiller os, at jeg låner bilen (jeghar kørekort til lastbil), og vi betaler vognmanden ved at fylde brændstof på lastbilen.Er det så at betegne som en privat transport?Hvis ja, er det så kun Dyreværnsloven, der skal overholdes?
Som du kan se, er der mange forskellige problemstillinger, som er svære at finde svar på.Samtidig er der regler, der sætter så mange begrænsninger for os, at vi undlader at laveudflugter og lignende for vores medlemmer. Tænk på, at vores rideklub ikke består af børnmed velbeslåede forældre. Det er børn af ganske almindelige lønmodtagere, hvor detvigtigste for os er, at lave tilbud alle kan betale.
Samtidig har området omkring transport af hest udviklet sig til at være et område, hvorutroligt mange har en mening om reglerne. Men der er utroligt få, som vil skrive en mail omdet, så man har svarene på skrift.Jeg håber, at I vil se på transportreglerne endnu engang, og bruge ressourcerne, hvor der erbehov, og ikke hos lovlydige mennesker med en passion for heste.På forhånd tak og med venlig hilsen
Holger HolmFormand Tinglev Rideklub
Kilder:Grundlaget er EU forordning (EF) nr. 1/2005. Hertil knytter sig Justitsministerietsvejledning af 21. december 2006, samt Fødevaredirektoratet og Færdselsstyrelsensbestemmelser og vejledninger.Beskyttelse af dyr under transport(Justitsministeriet)Transport af dyr(Fødevarestyrelsen)FærdselslovenBekendtgørelse om identifikation af dyr af hesteslægtenBekendtgørelse om metoder til identifikation af enhovede dyrLov om hold af heste (med senere ændringer)Bekendtgørelse af DyreværnslovenBekendtgørelse om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr