Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 155
Offentligt
1218066_0001.png
1218066_0002.png
1218066_0003.png
1218066_0004.png
1218066_0005.png
1218066_0006.png
1218066_0007.png
1218066_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 21. februar 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III ogIV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimal-grænseværdier for acetamiprid,Adoxophyes orana granulovirusBV-0001, azoxystro-bin, clothianidin, fenpyrazamin, heptamaloxyloglucan, metrafenon,Paecilomyces lila-cinus,propiconazol, quizalofop-P, spiromesifen, tebuconazol, thiamethoxam ogzucchi-ni yellow mosaikvirus - weak strain (Komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 25-26. februar 2013.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget. Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslagetligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførerefor behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidre-ster.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2013-29-221-01679/Dep.sagsnr.: 19267Den 20. februar 2013FVM 115
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for acetamiprid,Adoxophyes oranagranulovirusBV-0001, azoxystrobin, clothianidin, fenpyrazamin, heptamaloxyloglucan,metrafenon,Paecilomyces lilacinus,propiconazol, quizalofop-P, spiromesifen, tebucona-zol, thiamethoxam ogzucchini yellow mosaikvirus - weak strain (Komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III og IV tilpesticidrammeforordning nr. 396/2005 for 14 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget in-debærer ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser iEU eller importtolerancer for stofferne acetamiprid, azoxystrobin, clothianidin, fenpyraza-min, metrafenon, propiconazol, quizalofop-P, spiromesifen, tebuconazol og thiamethoxam påvisse afgrøder samt implementering af Codex Alimentarius grænseværdier for stofferne ace-tamiprid, clothianidin, tebuconazol og thiamethoxam. Derudover foreslås det, at de tre mi-kroorganismer Adoxophyes orana granulovirus BV-0001, Paecilomyces lilacinus 251 og zuc-chini yellow mosaik virus - weak strain samt stoffet heptamaloxyloglucan optages på listenover pesticider, som ikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som der derfor ikke skal fast-sættes en grænseværdi for. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og deændrede maksimalgrænseværdier og optagelse på bilag IV vurderes at være sundhedsmæssigtacceptable. DTU har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter. En vedtagelseaf forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støt-te forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
2
BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV til forordning nr. 396/2005af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefterpesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 25-26. februar 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
3
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksimalgræn-seværdier (MRL) for stofferne acetamiprid, azoxystrobin, clothianidin, fenpyrazamin, metra-fenon, propiconazol, quizalofop-P, spiromesifen, tebuconazol og thiamethoxam.MikroorganismerneAdoxophyes orana granulovirusBV-0001,Paecilomyces lilacinus251 ogzucchini yellow mosaikvirus - weak strain samt stoffet heptamaloxyloglucan foreslås optagetpå bilag IV.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske de-tektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås satop fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættesop) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Forslaget anfører følgende:For stofferne acetamiprid, azoxystrobin, clothianidin, fenpyrazamin, metrafenon, propicona-zol, quizalofop, incl. quizalfop-P, spiromesifen, tebuconazol og thiamethoxam foreslås mak-simalgrænseværdierne ændret som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pestici-derne på en række afgrøder i EU eller ansøgninger om importtolerancer.
4For stofferne acetamiprid, clothianidin, tebuconazol og thiamethoxam foreslås maksimal-grænseværdierne desuden ændret som konsekvens af implementering af Codex Alimentarius-grænseværdier.Derudover foreslås det, at mikroorganismerneAdoxophyes orana granulovirusBV-0001,Paecilomyces lilacinus251 ogzucchini yellow mosaik virus- weak strain samt stoffetheptamaloxyloglucan optages på bilag IV, som består af en liste over pesticider, som ikke harnogen sundhedsmæssig risiko, og som der derfor ikke skal fastsættes en grænseværdi for.Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU eller importtolerancer:For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for bønner (uden bælg), ærter (medbælg) og ærter (uden bælg).For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for bønner (med bælg).For azoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for spinat og andet, rabarber, frø,frugter og bær.For azoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat, portulak, bladbeder(blade af rødbeder), kardoner og bladselleri.For clothianidin sættes ny maksimalgrænseværdi for spiseoliven og oliven tilolie-fremstilling, purløg, blade af selleri, persille, salvie, rosmarin, timian, basilikum,laurbærblade, estragon og andet (spiselige blomster).For fenpyrazamin sættes ny maksimalgrænseværdi for ferskner og jordbær.For metrafenon sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær, tomater, peberfrugter,auberginer, cucurbitae (spiselig skræl), cucurbitae (ikke spiselig skræl) og dyrkedesvampe (havechampignon, østershat, shitake).For propiconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for citrusfrugter samt kød, fedt ognyre fra kvæg, får og geder.For quizalofop, incl. quizalfop-P sættes ny maksimalgrænseværdi for solsikkefrø.For spiromesifen sættes ny maksimalgrænseværdi for te (tørrede blade og stilke, ogsågærede, af Camellia sinensis).For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for hoved- og pluksalat og andresalatplanter (herunder Brassicacea), persille, linser og ærter.For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for grapefrugter, citroner,limefrugter, mandariner og andet, purløg og bønner.For thiamethoxam sættes ny maksimalgrænseværdi for spiseoliven og oliven til olie-fremstilling samt urter.Grænseværdier som følge af implementering af Codex Alimentarius grænseværdier:For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for trænødder, stængelfrugter,tranebær, solbær og ribs, stikkelsbær, hyben, morbær, azarolhvidtjørn, hyldebær ogandre bær, hvidløg, okra lady’s fingers og andet, cucurbitae (ikke spiselig skræl),andre frugtgrøntsager og portulak.
5For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter, kirsebær,ferskner, spisedruer og druer til vinfremstilling, lav blåbær/amerikansk blåbær,tomater, auberginer, blomsterkål, hovedkål, bladselleri, og bomuldsfrø.For clothianidin sættes ny maksimalgrænseværdi for blomkål, purløg, asparges,kardoner, fennikel, porrer, rabarber, bambusskud, palmehjerter og andet, ris, sukkerrørog kød, fedt, nyre, spiselige slagtebiprodukter og andet fra svin, kvæg, får, geder,heste, æsler, muldyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner, kænguruer) samt mælk ogfløde, ikke koncentreret eller tilsat sukker eller sødemidler, smør og andre fedtstofferfremstillet af mælk, ost og ostemasse.For clothianidin sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter, spisedruer ogdruer til vinfremstilling.For tebuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kepaløg (perleløg), jordnødderog bomuldsfrø.For tebuconazol sættes maksimalgrænseværdien op for blommer, sukkermajs,artiskokker, bønner, sojabønner, humle (tørret) samt lever, nyre og spiseligeslagtebiprodukter fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler og andrehusdyr (kaniner, kænguruer).For thiamethoxam sættes ny maksimalgrænseværdi for ris og sukkerrør samt fedt,lever, nyre, spiselige slagtebiprodukter og andet fra svin, kvæg, får, geder, heste,æsler, muldyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner, kænguruer) samt kød fra geder.For thiamethoxam sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter, spisedruer ogdruer til vinfremstilling samt kød fra svin, kvæg, får, heste, æsler, muldyr og mulæslerog andre husdyr (kaniner, kænguruer).
Optagelse på bilag IV med pesticider, som ikke har nogen sundhedsmæssig risiko, og som derderfor ikke skal fastsættes en grænseværdi forAdoxophyes orana granulovirusBV-0001 optages på bilag IVPaecilomyces lilacinus251 optages på bilag IV.zucchini yellow mosaikvirus - weak strain optages på bilag IVHeptamaloxyloglucan optages på bilag IV.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
6KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idetder endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.
7HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSAs) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt og foreslår derfor at gøre alle fødevarer biodynamiske eller øko-logiske for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrødersamt optagelse af mikroorganismer på listen over pesticider, som ikke har nogen sundheds-mæssig risiko, og som der derfor ikke skal fastsættes en grænseværdi for. For alle stofferne erdet vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der ersundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.