Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 110
Offentligt
1203285_0001.png
1203285_0002.png
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea

Udrag af Levende Havs kommentarer til Kystfiskerudvalgets Evalue-

ringsrapport, som tidligere er fremsendt Folketingets Fødevareudvalg.

Et opgør med FKA for kystfiskeriet:Det er nu en klar erfaring, at FKA-systemet tilintetgør kystfiskeriet. Det er ikkeblot en dansk erfaring, men IOK (individuelle omsættelige kvoter) har sammevirkning overalt, hvor de har været forsøgt. Levende Hav argumenterer her-ved for et krav om, at kystfiskeriet løftes ud af FKA-ordningen, mens FKA ogIOK bibeholdes for det havgående fiskeri med større og store fartøjer.Nærværende forslag er et oplæg til diskussion for fiskerne, befolkningen ogpolitikerne:Fartøjer, det kan defineres som kystfiskerfartøjer, er under 12 meter, dog så-ledes, at fartøjer, der fisker med traditionelt snurrevod eller passive redskaber(garn, tejner, pilkemaskiner, dørg, kroge (langliner)) kan accepteres op til 17meter. Trawlfiskeri med fartøjer over 12 meter kan hermed ikke regnes somkystfiskerfartøjer.I en kystzone - ideelt inden for 25 sømil – men realistisk indtil videre ud til 12sømil forbeholdes kystfiskerfartøjer. FKA fartøjer må altså ikke fiske inden for,mens kystfiskerfartøjer må fiske såvel indenfor som udenfor.For kystfiskerfartøjerne etableres en licensordning, som ikke er omsættelig.Licenserne fordeles på alle Danmarks endnu eksisterende fiskerihavne i for-hold til disse havnes kapacitet og beliggenhed i forhold til fiskemuligheder.Når en fisker, der er indehaver af en licens, ophører med fiskeri, inddragesden. Der udarbejdes retningslinier for tildelingen af nye licenser, dr tager hen-syn til familietradition for fiskeri, langvarige makkerskaber og fiskerifaglig erfa-ring.Licensen giver mulighed for fiskeri i alle danske farvandsområder. Licensord-ningen suppleres med et årsmængdesystem, som tager hensyn til antallet afansatte i den enkelte fiskerivirksomhed/fartøj. Flere ansatte medfører størreårsmængde. Licenssystemet sigter mod, at der under normale omstændig-heder er en levevej til alle licenshavere.Kystfiskere, der er ejere af FKA-kvoter, kan sælge dem eller leje dem ud til”det store segment”. Dette vil være nødvendigt, fordi de fleste kystfiskere harinvesteret i FKA-kvoter og dermed lånt penge, som skyldes bort. De skal joforrentes.Det naturskånsomme kystfiskeri er af mange årsager samlet set til størst for-del for samfundet. Derfor går kystfiskernes fiskerettigheder forud for FKA-
Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea
fiskernes, der således kun kan få fartøjskvoteandele, når kystfiskerietsårsmængder er trukket fra de samlede danske fiskerettigheder.Fordele ved den skitserede ordning:Ordningen vil gøre dansk kystfiskeri mere klimavenligt (mindre energi pr. kg.fanget fisk)Ordningen vil medføre et fremme af fiskeri med naturskånsomme redskaber.Ordningen vil efterhånden genskabe dansk kystfiskeri.Ordningen vil genskabe livet på fiskerihavnene.Ordningen vil øge antallet af arbejdspladser i kystvendte udkantsområder.Ordningen vil fremme muligheden for, at den danske befolkning kan forsynessig med frisk fisk.Ordningen vil fremme turismen i kystregionerne.Ordningen vil igen forankre fiskeriet lokalt til glæde for kystnære udkantsom-råder.Ordningen vil være en hensigtsmæssig baggrund for en mærkningsordning.
Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]