Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 11
Offentligt
KYSTFISKERUDVALGET
2012EVALUERING AFKYSTFISKERORDNINGEN
-1-
IndholdsfortegnelseForord……………………………………………………………………………………………….Sammenfatning med anbefalinger…………………………………………………….23
1.2.
Baggrund…………………………………………………………………………....………Kystfiskerordningens Effekt…………………………………………………….….2.1. Udviklingen i fartøjer………………………………………….…………….2.2. Udviklingen i kvoter……………………………………………….…………2.3. Udviklingen i fangst……………………………………………….………….2.4. Sammenfatning………………………………………………………………..Kystfiskerordningens elementer………………………………………………..3.1. Fartøjslængde…………………………………………………………………..3.2. Fangstrejsernes varighed…………………………………………………3.3. Ekstratildeling af fisk……………………………………………………….3.3.1. Torsk og tunge3.3.2. Andre fiskearter3.4. Aktivitetskrav……………………………………………………………………3.5. Loft over tildeling af ekstra mængde fisk………………………….Forslag til nye tiltag for bevarelse af kystfiskeriet……………………….4.1. Tilpasning af regler og kontroller til kystfiskeriets vilkår…..4.2. Forbedring af indtjeningsevnen i det kystnære fiskeri……..4.3. Forbedrede finansieringsmuligheder………………………………..4.3.1. Indledning4.3.2. Beskrivelse4.3.3. Finansieringsmodel4.3.4. Eksempler på anvendelse af KystfiskerPuljen4.3.5. Fiskerisektorens andel af finansieringen4.3.6. Støtte fra Det danske Fiskeriudviklingsprogram4.3.7. Lån fra den finansielle sektorKystfiskerudvalget……………………………………………………………………….5.1. Størrelse……………………………………………………………………………5.2. Valgperiode………………………………………………………………………5.3. Arbejdsbetingelser……………………………………………………………
566777991011
3.
131315151819
4.
5.
24242424
BILAG 1: Anvendt statistikBILAG 2: Bemærkninger fra medlemmer af Kystfiskerudvalget
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-2-
FORORD
I forbindelse med at indeværende 3-års periode af KYSTFISKERORDNINGEN udløberpr. 31. december 2012, beslutter Kystfiskerudvalget i februar 2012 at gennemføre enevaluering af Kystfiskerordningen.Projektet ønskes gennemført med henblik på at vurdere ordningens virkning som”bevarende instrument for det danske kystfiskeri” og samtidig fremkomme med re-kommandationer til forbedringer til brug for beslutningstagernes eventuelle revisionaf ordningen.Umiddelbart op til projektets påbegyndelse, ultimo august 2012 meddeler tre med-lemmer af Kystfiskerudvalget, at de ikke ønsker at deltage i evaluerings-projektet.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget består herefter af følgende udvalgsmed-lemmer:Niels Bjerregaard, udvalgets formandLennarth Christensen, udvalgets næstformandJens GranlundMorten KongeHerværende rapport beskriver resultatet af arbejdsgruppens arbejde.Rapporten har efterfølgende været forelagt de øvrige tre medlemmer af Kystfisker-udvalget for kommentarer. Disse er vedlagt i rapportens bilag 2.Evalueringsprojektet er støttet økonomisk af NaturErhvervstyrelsen og Facilitator fordet danske Fiskeriudviklingsprogram fra NaturErhvervstyrelsen har bistået arbejds-gruppen og medvirket ved udarbejdelse af rapporten.
Niels BjerregaardFormand for KystfiskerudvalgetHirtshals, september 2012
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-3-
SAMMENFATNINGMED ANBEFALINGERDen 3-årige Kystfiskerordning udløber med udgangen af 2012. Med henblik på at gennemføreen evaluering af ordningen nedsatte Kystfiskerudvalget en arbejdsgruppe, bestående af deudvalgsmedlemmer, der ønskede at deltage.Evalueringen er gennemført med udgangspunkt i fiskeriets aktuelle situation.De øvrige medlemmer af Kystfiskerudvalget er blevet forelagt arbejdsgruppens resultat, ogkommentarer hertil er vedlagt i rapportens bilag 2.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget er nået frem til følgende:Den reduktion af fiskerflåden, som er en nødvendig konsekvens af, at fiskerierhvervets indtje-ning har været faldende, har ramt hele erhvervet. Kystfiskersegmentet er ikke ramt hårdereend den øvrige del af erhvervet, når der ses på tilbagegangen i antallet af aktive fartøjer. Der-imod står det danske kystfiskeri med en række andre aktuelle problemer, hvoraf de mest pres-serende synes at være:at en stadig større andel af den samlede danske fiskekvote opfiskes af andre fartøjerend kystfiskerfartøjer, hvorved indtægtsgrundlaget i kystfiskeriet gradvist udhules.en nærmest ikke-eksisterende, og hvis muligt, uforholdsmæssig dyr finansiel mulighedfor at generationsskifte er en hindring for at kystfiskerfartøjer og –kvoter forbliver ikystfiskersegmentet.faldende salgspriser i afsætningsleddet gør det til stadighed vanskeligere at drive etrentabelt kystfiskeri.en udøvelse af fiskeriforvaltningen med stadig flere og mere komplicerede og fordy-rende regelsæt, besværlige kontrolforanstaltninger og bøder, der ikke står i forhold tilspecielt kystfiskerflådens mandskabsforhold og økonomiske formåen, er medvirkendeårsag til kystfiskeres ophør og virker hæmmende på tilgang af nye fiskere til kystfisker-segmentet.
Nogle af de udfordringer som kystfiskerne står overfor kan afhjælpes gennem en effektiv Kyst-fiskerordning, medens andre må søges afhjulpet på anden vis.Den nuværende Kystfiskerordnings betydning for udviklingen i kystfiskersegmentet kan ikkeeksplicit opgøres, men det kan konstateres, at den ikke har været et tilstrækkeligt instrumenttil effektivt at sikre mindst status quo i det danske kystfiskeri. Uden en Kystfiskerordning villesituationen i kystfiskersegmentet dog formentlig have været yderligere forværret.Kystfiskerordningen foreslås derfor fortsat med en anbefaling af, at der gennemføres en rækkejusteringer og forbedringer til afhjælpning af nogle af de udfordringer kystfiskersegmentet ståroverfor.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-4-
Der foreslås, at flere elementer i nuværende kystfiskerordning fortsættes, samt at der gen-nemføres visse ændringer og nye tiltag i en kommende Kystfiskerordning:Fartøjslængdekravet for at kunne blive omfattet af Kystfiskerordningen forbliver uæn-dret ”fartøjer op til 17 meter”.Kravet til fangstrejsernes længde for at kunne blive omfattet af Kystfiskerordningenforbliver uændret på ”80 % af fangstrejserne skal være på 3 døgn eller derunder”.Tildeling af ekstramængde af torsk og tunge udvides til at omfatte øvrige arter af typi-ske kystfiskerfisk: rødspætte, pigvar, kuller og kulmule.Der indføres et aktivitetskrav for tildeling af ekstra mængde fisk, gående ud på, at til-delingen ændres fra at være baseret på fartøjets kvote til at være baseret på fartøjetsfaktiske fangst.For hvert farvand indføres der et loft over, hvor stor en andel af den samlede ekstratildeling af hver fiskeart, der kan opnås af et enkelt fartøj. Loftet sættes til 10 % for allefarvande og alle fiskearter.Den nye Kystfiskerordning ændres fra en ”3-års periode uden opsigelse” til at værepermanent med løbende mulighed for tilmelding og afmelding (under forudsætning afindførelse af en kvote-salgs-afgift som anført nedenfor).Der oprettes en facilitet til fremme af generationsskifte, modernisering og rationalise-ring (sammenlægning) af kystfiskerflåden. Herunder etableres en KystfiskerPulje til fi-nansiering gennem udlån til nævnte formål. KystfiskerPuljen skal delvis finansieres afet provenu fra en ny 10 % afgift på salg af fiskekvoter, dog undtaget salg af kvoter mel-lem fartøjer i Kystfiskerordningen og salg af ikke-kystfiskerkvoter til fartøjer i Kystfi-skerordningen.Hvor det under hensyntagen til EU’s fælles europæiske fiskeripolitik er muligt, gen-nemføres en lempelse af fiskeriforvaltningen gennem regelsanering, kontrollempelseog bødenedsættelse, gældende for fartøjer tilmeldt kystfiskerordningen.Et 7-mands Kystfiskerudvalg med valgperioder på 3 år fortsættes uændret.
Uden direkte relation til kystfiskerordningen anbefales det desuden, at der gennemføres tiltag,der kan forøge kystfiskerens indtjening ved førstegangssalg, dels gennem en målrettet mar-kedsføring af et nyt kvalitetsvaremærke: ”Kystfisk”, dels gennem fremme af forbedrede in-strumenter og forhold for kystfiskerens eget salg direkte til slutbrugeren for at skabe merværditil kystfiskeren gennem egen lokal afsætning.Endelig foreslår rapporten enkelte mindre forbedringer af vilkår og muligheder i såvel Kystfi-skerordningen som Kystfiskerudvalgets arbejde.Det anbefales at gennemgå rapporten i sin fulde udstrækning, da analyser og argumentationerfor ovennævnte konklusioner er nærmere anført i rapporten.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-5-
1. BAGGRUNDI november 2005 indgik Regeringen og Dansk Folkeparti en aftale om Ny Regulering for danskfiskeri med gennemførelsesdato 1. januar 2007. Parterne ønskede i den sammenhæng at sikre,at det erhvervsmæssige kystfiskeri også fremover skulle udgøre en væsentlig del af den samle-de danske fiskeriindsats.Kystfiskerfartøjer blev i aftalen defineret som fartøjer, der driver et kommercielt fiskeri og somopfylder kriterierne om en maksimal fartøjslængde på 17 meter og hvor mindst 80 % af fangst-rejserne i et kalenderår er på 3 døgn eller derunder.I aftalen blev det endvidere bestemt, at de fartøjer, der tilmelder sig kystfiskerordningen, fårtildelt en ekstra fangstmængde af torsk og tunge på baggrund af kystfiskeraftalen af 29. juni2004. I aftalen af 29. juni 2004 blev det bestemt, at der til kystfiskerordningen afsættes føl-gende promilleandele af de danske kvoter:14,9 ‰ af torsk i Nordsøen20,5 ‰ af torsk i Kattegat31,8 ‰ af torsk i Skagerrak38,7 ‰ af torsk i Østersøen og Bælterne29,3 ‰ af tunge i Skagerrak og Kattegat14,2 ‰ af tunge i Nordsøen (EU-farvande)Fartøjer, der er tilmeldt ordningen og som har opnået kystfiskertilladelse, er omfattet af devilkår, der gælder for kystfiskerfartøjer. Ordningen er gældende for 3-årige perioder. Ved ind-gangen til en ny 3-årig periode skal der på ny ske en tilmelding.Første periode var fra 2007 til 2009, med udløb den 31. december 2009. Anden og indeværen-de periode er fra 2010 til 2012 med udløb den 31. december 2012. En evaluering af den igang-værende ordning sker i efteråret 2012.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-6-
2. KYSTFISKERORDNINGENS EFFEKTTil belysning af Kystfiskerordningens virkning som et ”bevarende instrument for det danskekystfiskeri” er der foretages en række analyser.For specielt at vurdere den seneste 3-års periode, er der taget udgangspunkt i den af NaturEr-hvervstyrelsen udarbejdede fiskeristatistik for kvoteudnyttelse hos FKA fartøjer. For at kunnevurdere helår, er seneste periode 2011 sammenlignet med 2008.
2.1. Udviklingen i fartøjerIfølge rapporten: Fiskeriets økonomi 2012, Fødevareøkonomisk Institut er den danske fisker-flåde blevet reduceret med knap 478 fartøjer siden 2005, og næsten 2.400 fartøjer siden 1995,svarende til 46 %. Antalsmæssigt er reduktionen i overvejende grad sket blandt de mindrefartøjer under 12 meter, men relativt er fordelingen mere ligelig.Dette stemmer overens med egne beregninger baseret på NaturErhvervstyrelsens fartøjsopgø-relse. Heraf fremgår, at den relative reduktion over den 3-årige periode 2008-2011 for FKAfartøjer er følgende:Bådstørrelse over 17 meter:Bådstørrelse mellem 12 meter og 17 meter:Bådstørrelse under 17 meter:85 %85 %96 %
(Den procentuelle ændring i 2011, når antallet af fartøjer i hver fartøjs-længde sættes til 100 % i 2008)
Det er dog vurderingen, at der specielt i segmentet med de mindste fartøjer ligger en for-holdsmæssig stor mængde inaktive fartøjer, hvorfor opgørelsen ikke giver noget billede afsituationen i det aktive fiskeri.For at få et bedre indtryk af situationen i det aktive fiskeri, er der analyseret på fartøjer medregistreret fangst af de væsentligste fisketyper i det kystnære fiskeri: torsk, rødspætte og tun-ge.Af bilagstabel 1 fremgår det, at nedgangen i antal ”aktive” fartøjer stort set ligger omkring20 % for alle længdekategorier på alle arter. Der kan således ikke siges at være en udvikling iantallet af fartøjer i kystfiskersegmentet, der adskiller sig fra det samlede fiskerierhverv, ogheller ikke en udvikling, der er forskellig mellem de mindre og de større fartøjer i kystfisker-segmentet.(Det bør bemærkes, at analysen ikke tager hensyn til fartøjer, der i 2008 ikke havde registreretfangst, men senere igen er påbegyndt fiskeri, fartøjer der i perioden er omregistreret, og fartø-jer der måtte være kommet til i perioden).
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-7-
2.2. Udviklingen i kvoterAf bilagstabel 2, 3 og 4 fremgår, at den relative ændring i kvotetildelingerne fra 2008 til 2011for fartøjer under 17 meter (potentielle kystfiskerfartøjer) i forhold til samtlige tildelinger, ersom følger:TorskTungeRødspættefra 66 % til 59 %fra 65 % til 64 %fra 55 % til 55 %
Fartøjer under 17 meter har således fortsat mere end halvdelen af fiskerierhvervets kvote-tildelinger, hvad angår de væsentligste fiskearter for kystfiskeriet. Der forekommer et ikkeuvæsentligt fald i torsketildelingerne til kystfiskersegmentet, men ellers er udviklingen ganskestabilt.
2.3. Udviklingen i fangstAf bilagstabel 2, 3 og 4 fremgår desuden, at den relative ændring i den faktiske fangst fra 2008til 2011 foretaget af fartøjer under 17 meter (potentielle kystfiskerfartøjer) i forhold til samtli-ge fangster, er som følger:TorskTungeRødspættefra 60 % til 51 %fra 57 % til 55 %fra 50 % til 39 %
Der ses således et markant fald i fangstmængderne i kystfiskersegmentet i forhold til hele fi-skerierhvervet på de mængdemæssigt største arter, torsk og rødspætte. Fartøjer over 17 me-ter har således overtaget en langt større andel af fangsterne, en relativ ændring på ca. 20 % påbare 3 år.
2.4. SammenfatningDer kan være mange årsager til, at mængdetildelingen baseret på kvoterne i fartøjsgrupperneover og under 17 meter ikke ændres nævneværdigt, medens fangstmængderne er markantændret. En hovedårsag kan tænkes at være, at kvoter fortsat ligger på de mindre fartøjer, menudlejes til de større fartøjer. Under alle omstændigheder er det en bekymrende drastisk reduk-tion i de mindre fartøjers indtjeningsmulighed, at så store mængder af den samlede danskefangst er forsvundet fra Kystfiskersegmentet på så relativt få år.Det er ikke muligt at måle kystfiskerordningens effekt på denne udvikling. Der er dog næppetvivl om, at det indtjeningsbidrag kystfiskerordningens ekstratildeling af torsk og tunge givermulighed for, bidrager til økonomien og derved opretholdelsen af kystfiskeriet. Men som be-varende instrument for kystfiskeriet synes ordningen ikke at være tilstrækkelig.Her er det væsentligt at pege på tre forhold som kystfiskerordningen ikke tager hånd om:Ekstraomkostninger og besvær grundet stigende antal regler og kontrollerFaldende konsumfiskepriser der sætter fiskeriets indtjening under stort presManglende finansieringsmulighed ved overtagelse eller generationsskifte
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-8-
Forslag til forbedringer af disse forhold med henblik på at skabe bedre betingelser for opret-holdelse af kystfiskeriet belyses nedenfor.Det skal sluttelig bemærkes, at udover at yde et økonomisk bidrag til kystfiskerne i form afekstratildeling af torsk og tunge, så betyder Kystfiskerordningen og det nedsatte Kystfiskerud-valg, at der konstant holdes fokus på kystfiskeriet med mulighed for løbende at igangsætteinitiativer, der positivt bidrager til opretholdelse af dette segment.Upåagtet at arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget foreslår generelle tiltag og forbedringeraf kystfiskerordningen, er det arbejdsgruppens opfattelse, at ordningen spiller en væsentligrolle for kystfiskeriets opretholdelse, og som sådan derfor bør videreføres.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
-9-
3. KYSTFISKERORDNINGENS ELEMENTER3..1 FartøjslængdeI nuværende kystfiskerordning er der en fartøjslængdebegrænsning på ”op til 17 meter”. Medandre ord kan fartøjer med en længde op til 17 meter indgå i kystfiskerordningen.Der har siden ordningens ikrafttræden den 1. januar 2007 fra tid til anden været meningstil-kendegivelser vedrørende dette. En typisk anskuelse, der afviger fra nuværende regel er, at enfartøjsstørrelse op til 12 meter er en mere reel størrelsesbegrænsning for kystfiskerfartøjer!Dog kan der ikke siges at være nogen endegyldig definition. Derfor bør fartøjsstørrelsen sættesud fra en pragmatisk såvel som praktisk synsvinkel.En række forhold taler for at fastholde 17 meters grænsen:Det er en kendt sag i erhvervet, at fisken er på vej til at forsvinde fra de kystnære om-råder. Hvis denne tendens også fortsætter i årerne fremover, vil der skulle fiskes læn-gere fra land, og her synes muligheden for anvendelse af større fartøjer at være logisk.Der er typisk to eller flere personer på de større fartøjer i segmentet. Dette er sikker-hedsmæssigt en klar fordel.Den bedre økonomi og de bedre pladsforhold på de større fartøjer giver mulighed forat ansætte og uddanne lærlinge. Et forhold, der er væsentligt for en fortsat udvikling affiskeriet, og som segmentets mindre fartøjer har vanskeligt ved at tilbyde.Uddannelsen, herunder erhvervelse af det ”blå” bevis giver ret til at føre fartøj op til17 meter (under hensyntagen til dimensionstallet)
En evt. opsplitning ved at indsnævre fartøjslængden rejser endvidere spørgsmålet om, hvorle-des kystfiskerordningens ekstratildelinger af torsk og tunge i så fald skal håndteres. Her er toscenarier tænkelige:1) Hele mængden overdrages til den nye ordning.Hvis bådlængden begrænses til ”op til 12 meter”, og fordelingen af fartøjer i den nu-værende ordning lægges til grund, vil det, såfremt mertildelingen blev ligeligt fordeltpå fartøjerne betyde, at hvert af de tilbageblevne ”op til 12 meter”-fartøjer vil modta-ge yderligere ”kystfiskerfisk” for et årligt beløb på ca. kr. 35.000 (prisen for at leje, ellerindtægten ved at udleje en tilsvarende mængde torsk og tunge). Et sådant beløb vilselvsagt være et kærkomment ekstrabidrag for den enkelte fisker, men set hen overårerne i et udviklingsperspektiv for fiskeriet, vil det ikke have nogen nævneværdig be-tydning for bevarelsen af kystfiskerflåden. Samtidig skal det ses i lyset af, at de størrefartøjer, som ikke længere vil modtage disse ekstratildelinger af torsk og tunge, delshar opbygget et fiskerigrundlag på gennem en årrække at have modtaget disse ekstra-tildelinger, dels står til at lide et større tab, idet det enkelte fartøj vil miste langt størrebeløb, da tildelingen pt. er baseret på det enkelte fartøjs kvote, og de større fartøjertypisk har kvoter, der ligger over segmentets gennemsnitskvote.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 10 -
2) Der foretages en opsplitning af ekstratildelingen af ”kystfiskerfisk”.Kun de ekstratildelinger, der i den nuværende ordning modtages af fartøjer med denlængde, der fortsætter i ordningen, vil fremover indgår i denne. De ekstra tildelinger,der hidtil er modtaget af de større fartøjer, der ikke længere skal være omfattet afordningen, overdrages til ejerskab hos disse. Dette betyder, at fartøjer i en ny kystfi-skerordning, hvor ordningen udelukker en del af de i dag værende større fartøjer, ikkevil opnå yderligere økonomiske fordele i form af ekstra tildeling af fisk ved at indgå i enkommende ordning. Og derved er der vel ikke nogen egentlig rationel idé i en nedsæt-telse af længebegrænsningen?Med baggrund i disse forholdanbefaler arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget, at kystfi-skerordningens regel om at omfatte fartøjer op til 17 meter forbliver uændret.Såfremt der alligevel gennemføres en indsnævring til f. eks. 12 meter, anbefaler arbejdsgrup-pen under Kystfiskerudvalget, at der sker en forholdsvis opsplitning af ekstratildelingerne aftorsk og tunge, således at de fartøjer, der indgår i en ordning for en ny periode, kun får tildeltekstra fisk i forhold til den kvotemængde, disse fartøjer har i indeværende periode. Den øvrigeandel af ekstra tildelinger af torsk og tunge overdrages som kompensation til ejerskab for defartøjer, der ikke længere kan indgå i ordningen pga. en snævrere længdedefinition.
3.2. Fangstrejsernes varighed.Den nuværende ordning indeholder følgende klausul:”For det enkelte fartøj med kystfiskerstatus, for hvilket der føres logbog, skal 80 % affangstrejserne i et kalenderår være på 3 døgn eller derunder”.Der har ikke for arbejdsgruppen været statistik til rådighed, der kan belyse konsekvenserne afdenne begrænsning. Derfor har det ikke været muligt at vurdere, hvad begrænsningen betyderfor fartøjerne i kystfiskerordningen.Kystfiskerfartøjer har ved normalt fiskeri ingen problemer med at overholde reglen, heller ikkesåfremt den blev skærpet til f.eks. færre døgn eller en højere procentandel. Men den årstids-bestemte variation i kystfiskeriet, det forhold, at der opleves generelt færre fisk ved kysterne,og NATURA2000 områder, der truer med at lukke kystnære fiskepladser, gør det nødvendigt,også for kystfiskere, periodevis at omlægge til andet fiskeri for løbende at kunne sikre en ind-komst. Herunder kan det være nødvendigt, periodevis at skulle foretage længere fangstrejser,hvorfor en evt. skærpelse af omtalte klausul kan komme til at virke utilsigtet hæmmende forudøvelse af fiskeriet for en stor del af fartøjerne i kystfiskersegmentet.Det er således ikke hensigtsmæssigt at skærpe denne klausul blot med det formål at ønske etreduceret antal af større fartøjer, der kan anvende ordningen, idet det utilsigtet vil kunne be-grænse også de mindre fartøjers mulighed for at udøve andet end kystnært fiskeri i de perio-der, hvor andet ikke er muligt.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget anbefaler derfor, at klausulen om begrænsning affangstrejse videreføres uændret,men efterlyser samtidig, at der i den kommende periodegennemføres en analyse af kystfiskerfartøjers fangstrejse-længde i relation til fartøjslængde ogredskabsanvendelse.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 11 -
3.3. Ekstratildeling af fisk3.3.1. Torsk og tungeDet væsentligste ”gode” ved at lade sig tilmelde til kystfiskerordningen, er opnåelse af en eks-tratildeling af torsk og tunge i forhold til den egen-kvote som det tilmeldte fartøj råder over.Upåagtet hvor mange fartøjer, der tilmelder sig Kystfiskerordningen, er den mængde af torskog tunge, der stilles til rådighed, en fast størrelse, forstået som en fast promilleandel af densamlede danske kvote (de mængdemæssige tildelinger varierer naturligvis fra år til år i forholdtil den samlede danske tildeling for året). Bilagstabel 7 viser den andel af ekstratildelinger aftorsk og tunge på de forskellige farvande, der er tildelt i 2011. Der er typisk tale om en tildelingpå knap 10 % i forhold til den egenkvote det enkelte fartøj råder over.Ved indgangen til første 3-års periode var 343 fartøjer tilmeldt kystfiskerordningen. I anden(indeværende) periode var tilmeldingen reduceret til 294 fartøjer. En optælling af antallet affartøjer i FKA registret i 2008 (året forud for tilmelding til nuværende periode) viser i alt 1.366fartøjer ”op til 17 meter”. Heraf 1054 fartøjer med kvoterettighed til enten torsk, tunge ellerbegge arter, (958 fartøjer med rettigheder på tunge og 518 fartøjer med rettigheder på torsk)Det er uvist hvor mange af disse, der er potentielle kandidater til kystfiskerordningen, blandtandet pga. krav om begrænsning af fangstrejsernes længde, men der er uden tvivl tale om etantal, der er noget større end antallet i den seneste tilmelding. Når der oprettes ordninger tilgavn for et erhvervssegment, vil det normalt være ønskeligt, at så mange af de potentiellebrugere som muligt tilslutter sig ordningen. Således forholder det sig imidlertid ikke med øn-sket om størrelsen af tilmeldingen til Kystfiskerordningen blandt deltagerne i ordningen, da etforøget antal tilmeldte fartøjer giver en tilsvarende reduktion i tildelingen af ekstra mængdetorsk og tunge til det enkelte fartøj!
Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget skal udtrykke, at det er utilfredsstillende, at et arbej-de med at fremme kystfiskerordningen til gavn for det danske kystfiskeri, bl.a. med det formålat opnå en forøget tilgang af fartøjer til ordningen, betyder en direkte reduktion i ordningens”goder” for de hidtidige deltagere i ordningen. Arbejdsgruppen ser dog ingen umiddelbar løs-ning på dette forhold, der er et resultat af den oprindelige model for tildeling af ekstra mæng-de torsk og tunge.
3.3.2. Andre fiskearterDe fartøjer, der deltager i Kystfiskerordningen får tildelt en ekstramængde af fiskearterne torskog tunge, som ovenfor beskrevet. Der er imidlertid en række andre fiskearter, som også typiskfiskes af kystfiskerfartøjer: rødspætte, pighvar, kulmule og kuller.Disse arter fiskes dels fra egne kvoter, dels fra det såkaldte rationsfiskeri. Der er på de forskel-lige farvande afsat en ikke ubetydelig mængde til rationsfiskeriet (bilagstabel 12).Det kunne være en styrkelse af Kystfiskerordningen, såfremt tildelingen af ekstramængde affisk også omfattede disse arter.Såfremt en mængde svarende til nuværende ekstratildeling på ca. 10 % også var gældende forrødspætte, pighvar, kuller og kulmule ville det svare til, at der skulle hensættes promilleandelesom angivet i nedenstående tabel (kolonnenKYSTFISKERORDNING, EKSTRATILDELING (‰)).
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 12 -
Tabellen viser også den samlede mængde, der er afsat til rationsfiskeriet. Den procentviseandel, der i så fald skal flyttes fra rationsfiskeri til kystfiskeri er således 20,0 – 25.9 % rødspæt-ter, 1,3 % kuller, 13,8 % pighvar og 8,6 % kulmule
KVOTEANDELE FRA RATIONSFISKERI TIL KYSTFISKERFISKFISKEARTRødspætteRødspætteRødspætteKullerKulmulePigvarFARVANDØstersøenKattegatSkagerrakSkagerrakNordsøenNordsøenRATIONSFISKERI200100100500100100KYSTFISKERORDNING40,025,922,06,413,88,6TOTAL KVOTE (‰) EKSTRATILDELING (‰)
Det skal bemærkes, at rationsfiskeriet i vid udstrækning opfiskes af kystfiskerfartøjer, så i envis udstrækning er det jo at tage fisk fra kystfiskerfartøjer for at give dem tilbage til kystfisker-fartøjer. Men det er trods alt en fordel at vide, at man som fisker har råderet over en fastmængde. Dette forstærkes af, at egne kvoter skal være opfisket, før der må fiskes på mængderi rationsfiskeri.Men måske er det den psykologiske effekt, der skal vise sig at have størst værdi: at der vedtilmelding til kystfiskerordningen opnås en tildeling af ekstra mængde, ikke bare af torsk ogtunge, men også af øvrige typiske arter for kystfiskeriet; rødspætte, pighvar, kuller og kulmule.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget foreslår, at der sker en udvidelse af tildelingen afekstra mænger fisk til også at omfatte rødspætte, pighvar, kuller og kulmule.Der afsættesfølgende mængder af den danske kvote til formålet:40,0 ‰ af rødspætte i Østersøen25,9 ‰ af rødspætte i Kattegat22,0 ‰ af rødspætte i Skagerrak1,3 ‰ kuller i Skagerrak13,8,0 ‰ af kulmule i Nordsøen8,6 ‰ af pighvar i NordsøenMængderne fragår de nuværende afsatte mængder til rationsfiskeriet.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 13 -
3.4. AktivitetskravDen nuværende Kystfiskerordning har ikke et egentligt aktivitetskrav for de fartøjer, der delta-ger i ordningen. Dog skal mindst 50 % af et fartøjs kvote anvendes af dette fartøj, eller et andetfartøj omfattet af kystfiskerordningen for at få andel af ekstratildelingen af torsk og tunge. Dethar gennemgående været et emne for debat i Kystfiskerudvalget, om der skulle indføres skær-pede krav til et fartøjs aktivitet. Følgende to muligheder kan tænkes:1) Det enkelte fartøj skal føre logbog for derved at vise aktivitet.2) Ekstratildelingen af torsk og tunge ændres fra den nuværende tildelingsmodel baseretpå det enkelte fartøjs kvote til en tildelingsmodel baseret på det enkelte fartøjs fangst.Vedr. 1En indførelse af krav om logbog betyder, at deciderede kvotefartøjer ikke længere kan få tilde-ling af ekstra mængde torsk og tunge. Dette kan principielt være et fornuftigt aktivitetskrav,dog med den alvorlige ulempe, at de kvotefartøjer, der er i puljeordninger, og som vitterliggennem andre kystfiskerfartøjer i puljen aktivt fisker disse kvoter, utilsigtet ikke kan få ekstra-tildelinger af torsk og tunge. Desuden lukkes det hul ikke, at op til 50 % af et fartøjs kvote kanudlejes til fiskeri udenfor kystfiskersegmentet.Vedr. 2En ekstratildeling af torsk og tunge baseres på det enkelte fartøjs fangst i stedet for kvote.Dette synes at være det ultimative aktivitetskrav. Jo mere et fartøj fisker (er aktivt!) jo meretildeling af kystfiskerfisk opnås.En omlægning til tildeling efter fangst har dog visse ulemper. For at ordningen kan realiseresskal et års tildeling baseres på forrige års aktuelle fangst (såfremt der ikke kan findes en løs-ningsmodel, der anvender samme års fangst som tildelingsåret?)Fiskeriforhold som fiskeren ikke selv er herre over vil kunne påvirke adgangen til at modtageekstratildeling. Her tænkes på havari, der sætter fartøjet på land over en længere periode,fiskerens sygdom over en længere periode, mv. Specielt i sådanne situationer er der måskeallermest brug for at modtage en ekstratildeling. Derfor bør der, såfremt ekstratildelingenovergår fra at være baseret på det enkelte fartøjs kvote til fartøjets aktuelle fangst, indføres endispensationsregel, der tager behørigt hensyn til sådanne forhold, og hvor fartøjets kvote såfortsat kan ligge til grund for tildelingen.På trods af omtalte uhensigtsmæssighederanbefaler Arbejdsgruppen under Kystfiskerudval-get, at der indføres et aktivitetskrav gennemført som beskrevet under punkt 2, nemlig atekstratildelinger af torsk og tunge overgår til at blive beregnet på basis af aktuel fangst.
3.5. Loft over tildelingen af ekstra mængder torsk og tunge.I den nuværende Kystfiskerordning er der ikke noget loft over den mængde af ekstratildelt fisk,der modtages. Det har gennemgående været et emne for debat i Kystfiskerudvalget, om derskulle indføres et loft over tildelingen til det enkelte fartøj.Problemstillingen er ikke umiddelbart gennemskuelig, idet kystfiskersegmentet rummer fartø-jer, der dels er mindre med blot ét besætningsmedlem og dels er større med to eller flere be-
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 14 -
sætningsmedlemmer. Måske derfor er den nuværende ordning uden loft, idet de større fartø-jer således både har større investeringer og flere besætningsmedlemmer, som skal nyde godtaf ekstratildelingerne af fisk under ordningen.I FKA ordningen i Dansk Fiskeri er der indenfor det seneste halve år indført et loft på typisk10 % (der er variationer afhængig af farvand og fiskeart) for mængden af den samlede kvote pået farvand som et enkelt fartøj må besidde.En sådan 10 % regel kunne fornuftigvis også indføres for de ekstratildelinger af torsk og tunge,der fordeles til kystfiskere, altså at intet fartøj kan opnå tildelinger der overstiger 10 % af densamlede tildeling for et farvand og en fiskeart. Det skal bemærkes, at ingen fartøjer under nu-værende kystfiskerordning overstiger 10 % af ekstratildelingen, men såfremt ekstratildelingensom foreslået andetsteds omlægges fra at være kvotebaseret til at blive fangstbaseret kan detikke udelukkes, at enkelte fartøjer vil overskride 10 % af den samlede tildeling på et farvand.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget anbefaler, at der lægges et loft på 10 % på tildelin-gen af ekstra mængde fisk, beregnet pr farvand og fiskeart.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 15 -
4. FORSLAG TIL NYE TILTAG FOR BEVARELSE AF KYSTFISKERIET4.1 Tilpasning af regler og kontroller til kystfiskeriets vilkårDet er en generel opfattelse blandt aktive kystfiskere, at de seneste år har bud på en stærktvoksende mængde af regler, regulativer og kontrolforanstaltninger for dansk fiskeri. Et forhold,der virker specielt belastende for kystfiskeriet på grund at dette fiskeris specielle forhold. Derskal nærmere redegøres for dette i det følgende.Indledningsvis skal det pointeres, at det utvetydigt er opfattelsen hos Arbejdsgruppen underKystfiskerudvalget, at regler og regulativer skal efterkommes, og kontrolforanstaltninger i etvist omfang er en uundgåelig nødvendighed.En række forhold knyttet til kystfiskeriet betyder, at der specielt her opleves en stigende be-kymring for den ekstrabyrde, mandskabsmæssigt, investeringsmæssigt og omkostningsmæs-sigt, der er et resultat af fiskeriforvaltningen:Den hyppighed hvormed der fremkommer ændringer i regler og regulativer gør det mere endvanskeligt at være ajour, hvilket er en forudsætning for at kunne overholde regelsættet ogderved bl.a. undgå de såkaldte ”dummebøder”. De større havne har tilknyttede konsulenter,der udøver et stort arbejde med at indhente oplysninger om ændringer og fremfor alt, at vide-regive denne information til fiskerne på en sådan måde, at det forstås korrekt, hvilket ikkenødvendigvis er som skriftlig kommunikation! Denne service er ikke til stede i de mindre havneog landingspladser, hvor den netop blandt kystfiskersegmentet og øvrige aktører i det mindrefiskeri om muligt kunne være endnu mere nødvendigt.Endvidere er kystfiskeriet kendetegnet ved meget korte fangstrejser, typisk under ét døgn. Detgiver tilsvarende hyppigere anløb af havn med krav om meldepligt, fangstrapportering mv. Deter opfattelsen, at der sker en meget hyppigere kontrol hos disse kystfiskerfartøjer end hosstørre fartøjer med længere perioder mellem landingerne. Det problematiseres yderligere afde mindre fartøjers manglende udstyr til f. eks. nøjagtig vejning af fangsten, som gør det nød-vendigt at lave en skønnet vurdering af fangstmængden, hvilket bare rent statistisk betyder, atder gennem kontrolarbejdet opleves flere fejl blandt kystfiskerfartøjer, om end mange kanhøre til småtingskategorien, men som alligevel fører til omkostninger i form af ”dummebøder”.For slet ikke at tale om, at der ikke skelnes mellem den mindre fiskers ringe indtægtsgrundlagog det større fartøjs bedre økonomiske mulighed for at afregne bødeforlæg, når et bødefor-lægs størrelse skal fastlægges!Der er nedenfor peget på enkelte konkrete forhold, hvor der kunne ønskes lempelser for kyst-fiskerflåden i forhold til den samlede fiskerflåde, men det der først og fremmest den hersken-de ”ordensmagt-holdning” i udmøntelsen af den daglige forvaltning af regler og kontrol, dervirker demotiverende i kystfiskermiljøet. Hvorimod en generel mentalitetsændring, som hvisden kom til udtryk i den praktiske forvaltning, ville kunne virke befordrende og positivt på kyst-fiskermiljøet: Hvor de større havne som omtalt har konsulentbistand til i en vis udstrækning atassistere fiskerne i forhold til regler og regulativer, og hvor en sådan bistand naturligvis ikke erøkonomisk mulig i de mindre havne og fiskersamfund, kunne det ønskes, at f.eks. fiskerikon-trollen i større udstrækning kunne påtage sig en konsulentrolle ved at udvise større smidighedved overtrædelse af mindre forhold, på bekostning af den ”ordensmagtrolle” som kontrollennaturligvis også må udføre i en vis, afbalanceret udstrækning.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 16 -
I tillæg til ovennævnte generelle henstilling kan Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget pegepå følgende eksempler på konkrete forhold, der hensigtsmæssigt kunne lempes for Kystfisker-segmentet i forhold til det øvrige fiskeri:Hyppigere kontroller som resultat af de korte fangstrejserDet er opfattelsen, at kontrolarbejdets besøgsfrekvens pr. anløb af havn erden samme for alle fartøjstyper på trods af, at eventuelle uregelmæssighedereller rapporteringsfejl har langt mindre konsekvens for det samlede forvalt-ningsbillede hos kystfiskerfartøjer med en mængdemæssig langt mindrefangst end den øvrige fiskerflåde. Når dertil kommer, at kystfiskere ankom-mer langt hyppigere til havn, typisk dagligt, bliver antallet af kontroller pr.kystfiskerfartøj uforholdsmæssigt højt i forhold til den øvrige fiskerflåde. Detbetyder, at der rent statistisk opdages flere fejl, om end mange kan høre tilsmåtingskategorien, men som alligevel fører til omkostninger i form af”dummebøder”.
Bødestørrelsen er urimelig i forhold til Kystfiskerfartøjernes indtjeningDer er et logisk princip i, at en forseelse skal takseres til samme bødestørrel-se. Men når der med ”samme bødestørrelse” anvendes samme kronebeløb,så rammer bøden den mindre kystfisker langt hårdere end de større fartøjer.Måske kunne bødestørrelser fastsættes som en % af fangstværdien, hvilketrent straffe-politisk ville ligestille alle fartøjer.
kW- og havdageMed indførelsen af FKA systemet synes der ikke at være behov for også atregulere på havdage. Specielt for Kystfiskersegmentet kan max. havdagevære problematiske, idet kystfiskerflåden typisk har mange, men korte dagepå havet. Selv få timers fiskeri bliver betragtet som én havdag. Ja, selv detblot at sætte garn uden derved at indbringe fangst bliver betragtet som énhavdag!
2-timers melding før ankomstFor det helt kystnære fiskeri, hvor der fiskes blot ½-1 time fra havn, er detselvsagt vanskeligt at forstå, hvorfor der på grund af reglen skal ankres medunødig spildtid blot for at kunne overholde denne tidsgrænse.I øvrigt synes samtaler med kystfiskere på forskellige lokaliteter at indikere,at reglen forvaltes meget forskelligt.
Rapportering af farvandsskifteI visse områder med fiskeri, der resulterer i hyppigt farvandsskifte, er denneregel et klart irritationsmoment. Såfremt årsagen udelukkende er at sikrekorrekt fangstregistrering på farvand, burde der også her, de små fangst-mængder taget i betragtning, kunne findes lempeligere måder at håndtererapporteringen på.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 17 -
Mindre regulering helt kystnærtDer er en opfattelse af, at der i fiskeriforvaltningen hos vore nabolande ilangt større grad end i Danmark er undtagelser fra den EU bestemte regule-ring i de kystnære farvande, hvor EU’s bestemmelser ikke er gældende(indenfor basislinien og 3-miles grænsen). Lempelser, hvor det er muligt vilgenerelt give bedre forståelse for den regulering og kontrol, der vitterligskal gennemføres!Eksempler: afvigelser fra mindstemål, tilladt bifangst som ikke er en målart(eks.: hundestejler).
e-logDet er opfattelsen, at der skal rapporteres flere forhold gentagne gange. Enforenkling af elog rapporteringen vil være velkommen, måske gennemførtvia den bestående ERFA-gruppe med deltagelse af en kystfisker-repræsentant.
Bifangstoverskridelse i parfiskeriDet er opfattelsen, at der kan kontrolleres for bifangst i blot ét fartøj, hvil-ket ikke nødvendigvis er repræsentativt for den samlede fangst på fangst-rejsen.
Til- og framelding af licens til farvands skifteDet er opfattelsen, at der ved tilmelding af licens på ét farvand samtidigskal afmeldes licens på forrige farvand. I denne teknologiske tidsalder bur-de en sådan procedure foregå automatisk, og frem for alt uden at det udlø-ser et bødeforlæg!
Fritidsfiskeri-salgDet er almindelig kendt, at der foregår et stigende salg af fritidsfisker-fangede fisk. Specielt med henvisning til det andetsteds i rapporten anbefa-lede, at kystfiskerne forbedrer indtjeningen gennem egne førstegangssalgdirekte til forbrugerne, ses fritidsfiskernes salg som et problem, der vil værevoksende, og som derfor bør stoppes.
Fritidsfiskeri-garnI andre lande (f.eks. Tyskland) beskyttes kystfiskeriet mod fritidsfiskeri gen-nem en restriktiv lov, der i visse tilfælde helt forbyder fiskeredskaber (garn,ruser mv.) sat af fritidsfiskere. På de enkelte steder, hvor gældende reglersystematisk overtrædes, foreslås de danske regler med begrænsninger forfritidsfiskeriet skærpet med mulighed for direkte forbud.
KlippekortordningKonsekvenserne af den varslede klippekortordning kendes naturligvis end-nu ikke. Men med endnu engang at henvise til den gængse opfattelse af enoverrepræsenteret kontrolhyppighed hos kystfiskerfartøjer, kan der forud-ses problemer med ”igen en ny regel, der giver bøvl og irritation”.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 18 -
Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget anbefaler, at der i fiskeriforvaltningen gennemfø-res et projekt ”regelsanering” og at det konkret vurderes, hvorledes der kan ske lempelser ide specifikke områder omtalt ovenfor.Repræsentanter fra Kystfiskerudvalget medvirker ger-ne i et sådant arbejde.
4.2. Forbedring af indtjeningen i det kystnære fiskeriDet er en væsentlig parameter i bevarelsen af fiskeriet, at indtjeningsevnen som minimumbevares, og endog forbedres for de dele af fiskerierhvervet, hvor den har nået et kritisk lav-punkt, herunder dele af kystfiskeriet.Et af de områder, hvor fiskerne selv kan bidrage til en forøgelse af indtjeningen, er gennem nyetiltag og aktiviteter at skabe merværdi for den fangst, der landes.Dette er naturligvis vanskeligt i et marked, hvor kystfisker-fisk er i almindelig konkurrence medsåvel andre landinger i Danmark som importerede fisk, herunder billige opdrætsfisk fra fjerneegne af verden, og hvor skånsomt behandlede, højkvalitetsfisk fra kystfiskerfartøjer ikke diffe-rentieres i markedsføringen overfor forbrugerne.Således er det billede som tegnes af seneste rapport fra Fødevareøkonomisk Institut: FiskerietsØkonomi 2012 da også nedslående. Her angives et skøn over udviklingen i salgspriser i relationtil foregående år for de arter, der typisk fanges af kystfiskere som følger:TorskAndre torskefisk:Dyre fladfisk:Almindelige fladfisk:2011: -25 %2011: -05 %2011: -10 %2011: -10 %2012: -10 %2012: -10 %2012: -10 %2012: -10 %totalt: -35 %totalt: -15 %totalt: -20 %totalt: -20 %
Altså en prisreduktion på mellem 15 og 35 % på bare 2 år for alle arter!Det nære kystfiskeri giver mulighed for landing af fisk af særlig høj kvalitet grundet de kortefangstrejser (typisk landes fisken indenfor ét døgn) og den skånsomme håndtering (pga. an-vendte redskaber, mindre fangstmængde og hurtig behandling af den fangede fisk). Dette kanudnyttes ved at skabe en kvalitets-mærkevare: ”KystFisk” for disse produkter, som derveddifferentieres fra øvrige fiskeprodukter, specielt de noget billigere importerede, opdrættedefisk. Herved øges efterspørgslen, med en forventet prisforøgelse til følge.Desuden giver geografien i Danmark gode muligheder for at skabe merværdi for fangsten. Kunfå steder er der mere end 50 km til nærmeste farvand, men i stedet for at afsætte fisken inærområdet, bliver den oftest transporteret i hundredvis af kilometer til auktionshus og i øv-rigt ofte tilbage igen, før den ender hos forbrugeren. Det er både omkostningstungt at fiske-produktet passerer adskillige mellemled, og bestemt ikke befordrende for kvaliteten med den-ne transport. Der skal i langt større grad ske en direkte afsætning af kystfiskerens produkter inærområdet, gerne af fiskeren selv, hvor dette er muligt, og hvor fiskeren er interesseret. Enmindre, allerede eksisterende afsætning efter denne model viser stigninger i salgsprisen tilfiskeren på flere hundrede procent ved et sådant nærsalg, et kærkommen indtægtsbidrag tilen del af kystfiskerflåden, ofte de mindre fartøjer, der også er de økonomisk mest trængte.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget anbefaler, at der igangsættes initiativer til fremmeaf markedsføring af ”kystfisk” og udvikles forbedrede metoder til skabelse af en systematise-
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 19 -
ret afsætning af kystfisk gennem en afkortet leveringskæde i kystnære områder.Gerne medKystfiskerudvalgets aktive deltagelse i arbejdet.
4.3. Forbedrede finansieringsmuligheder4.3.1. IndledningMuligheden for at nytilkomne, typisk yngre fiskere kan få adgang til køb af fartøj, kvoter oggrej er blevet stærkt forringet af den generelle finansielle udvikling, idet adgang til finansieringpå rimelige vilkår er nærmest ikke eksisterende. Dette er måske den for tiden største enkelt-trussel mod det danske kystfiskeri.Arbejdsgruppen har bearbejdet ideer til, hvorledes erhvervet selv kunne medvirke til at skabebedre finansieringsmuligheder for ikke mindst den mindste fartøjsstørrelse i segmentet forherved at kunne medvirke til såvel bevarelse af kystfiskerfartøjer med tilhørende kvoter ogaktiv fangst, som fortsat tilpasning af flåden gennem f.eks. sammenlægninger af fartøjer.Resultatet af arbejdsgruppens arbejde er nærmere beskrevet i det følgende. Det skal dog be-mærkes, at forslaget yderligere bør belyses gennem konsekvensberegninger og drøftelser medinteressenter både indenfor og udenfor fiskeriet, herunder den finansielle sektor, før en ende-lig gennemarbejdet model kan foreligge.4.3.2. BeskrivelseAnalyser fra Fødevareøkonomisk Institut viser, at de længdemæssigt mindre fartøjer generelthar en væsentlig mindre indtjeningsgrad end de større, f. eks at fartøjer med en længde op til12 meter kun har et afkast før afskrivning og forrentning på 11 % mod det dobbelte, nemlig22 % for fartøjer over 40 meter(Fødevareøkonomisk Institut, Fiskeriets økonomi, 2009). Samtidigudgør fartøjer under 12 meter stadig mere end 70 % af den samlede registrerede fiskerflåde.Den mindre indtjeningsgrad gør det vanskeligere at optage de nødvendige kreditter til overta-gelse af et sådant fartøj, specielt for personer med ringe egenfinansiering, typisk yngre, nytil-komne fiskere. Derfor opleves det ofte, at sådanne mindre fartøjer med en i øvrigt attraktivkvoteandel sælges i kvotesammenlægningsøjemed til ejere af de større, mere velkonsolidere-de fartøjer udenfor kystfiskersegmentet, hvorfor disse fiskerirettigheder med stor hast for-svinder ud af kystfiskersegmentet, og det aktive kystfiskeri fra de mindre fartøjer forsvinder.Det er en væsentlig forudsætning for kystfiskeriets overlevelse, at sådanne indtægtsmæssigtlevedygtige fartøjer, kunne sikres forbliven aktive i kystfiskersegmentet, og at de indtægts-mæssigt ikke-levedygtige fartøjers kvoterettigheder fases ud af fiskeriet mod at deres kvoterbliver overført til andre kystfiskerfartøjer gennem sammenlægninger indenfor segmentet.Derved sikres det på bedst mulig måde, at fiskerirettighederne (kvoterne) fra de mindste fartø-jer bliver anvendt til at styrke kystfiskersegmentet, i modsætning til den nuværende situation,hvor der sker en langsom, kontinuert afvandring af fiskerirettigheder ud af kystfiskersegmentet(Dette ses ikke i kvotestatistikken, idet små fartøjer sagtens kan forblive i statistikken, sominaktive fartøjer som udlejer kvoter. Men som tidligere påvist ses det tydeligt i fangststatistik-ken: Kystfiskerflådens andel af den samlede fangst er stærkt reduceret bare de seneste 3 år.)Med det formål at tilbyde en opnåelig og økonomisk overkommelig finansieringsordning forovertagelse, sammenlægning, modernisering og nybygning af kystfiskerfartøjer foreslås opret-tet en KystfiskerPulje.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 20 -
4.3.3. FinansieringsmodelMidler fra puljeordningen skal komme fra trekilder:Fiskerierhvervets egenfinansieringStøtte fra Det danske Fiskeriudviklings-program, herunder EU midlerLån fra den finansielle sektor
I det følgende afsnit gives enkelte eksemplerpå, hvorledes finansieringsmodellen kan med-virke til bevarelse af det danske kystfiskeri.Dernæst følger afsnit, der nærmere beskriverforholdene omkring de tre foreslåede finansie-ringskilder.
4.3.4. Eksempler på anvendelse af KystfiskerPuljenDer efterlyses en uddybende analyse og beskrivelse af scenarier for handel med FKA fartøjerfor nærmere at kunne fastlægge rammerne for anvendelse af KystfiskerPuljen. Arbejdsgruppenunder Kystfiskerudvalget har her blot belyst et par eksempler til inspiration:EKSEMPEL 1Et kystfiskerfartøj med tilhørende kvote sættes til salg for kr. 3,5 mill. Som situationen ser ud idag, kan ingen nytilkommen ellerfor den sag skyld eksisterende ikke-formuende fisker overtage et så-dant fartøj, idet det ikke er muligtgennem bank eller andet finansie-ringsinstitut at opnå den nødvendi-ge finansiering til en sådan overta-gelse. Konsekvensen er, at et sådantfartøj sælges ud af kystfiskerseg-mentet til ejere af større fartøjermed bedre soliditet og kreditvær-dighed med henblik med overførselaf kvoten til dette fartøj.
KystfiskerPuljen skal gøre det muligtfor kystfiskeren at erhverve fartøj og kvoter for bevarelse af fiskeriet i Kystfiskerordningen.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 21 -
EKSEMPEL 2Tre fartøjer sammenlægges ved at én fisker ønsker pensionering og to kan finde sammen på étfartøj, som tilføres alle kvoterog moderniseres, eller dernybygges. Herved øges detblivende fartøjs indtjenings-evne, samtidig med at ikke-tidsvarende fartøjer udfases,flåden moderniseres og fi-skernes miljø og sikkerhedenforbedres, - og sidst men ikkemindst: det aktive kystfiskeribevares. KystfiskerPuljen skalgøre det muligt for de tokystfiskere at sammenlæggetre fartøjskvoter på et nybyg-get tidsvarende kystfiskerfar-tøj.
4.3.5. Fiskerierhvervets andel af finansieringenDet er naturligt, at fiskerierhvervet selv aktivt bidrager med midler til KystfiskerPuljen. Detforeslås, at sådanne midler skaffes til veje ved at pålægge en afgift på salg af kvoterettigheder.Dette skal ske ved, atder ved salg af kvoterfra ét fartøj til et andetfartøj under Kystfi-skerordningen pålæg-ges en afgift, f. eks.10 % af salgsprisen,betalt af sælger. Afgif-ten betales til Kystfi-skerPuljen, der hervedløbende får tilførtmidler til Puljens for-mål.For yderligere at be-skytte de kvoter, derfortsat ligger på kystfiskerfartøjer, foreslås, at der ikke pålægges afgift såfremt salget sker mel-lem to kystfiskerfartøjer, eller ved et kystfiskerfartøjs køb af en kvote fra et ikke-kystfiskerfartøj (se figuren).Idet kystfiskerordningen er frivillig er der intet problem i at indføre en sådan afgift på salg afkvoterettigheder ud af kystfiskersegmentet.Da der som nævnt andetsteds foreslås en permanent Kystfiskerordningen uden de nuværende3-års tilmeldeperioder, men med mulighed for udmeldelse på ethvert tidspunkt, bør der ogsåpålægges en tilsvarende afgift på 10 % af kvoteværdien, såfremt et fartøj ønsker at forladeKystfiskerordningen, upåagtet at kvoten ikke sælges.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 22 -
Idet KystfiskerPuljen således skal opbygges af midler udelukkende fra salg af kvoterettighederud af kystfiskerordningen eller udmeldelse af Kystfiskerordningen, opnås muligvis et så beske-dent provenu, at der forudses at forløbe en anseelig årrække med for få midler i KystfiskerPul-jen til reelt at dække behovet for finansiering af handel med kystfiskerfartøjer og kvoter tilsikring af det danske kystfiskeri.En model, der vil kunne sikre væsentlig større bidrag til KystfiskerPuljen kunne omfatte entilsvarende afgift på salg af kvoterettigheder også mellem fartøjer udenfor kystfiskersegmentet(se nedenstående figur). En sådan løsning, ville give et væsentligt større bidrag til såvel beva-relse som fortsat omstrukturering af kystfiskeriet. Den forventes dog ikke at kunne gennemfø-res uden at det sker gennem lovgivning, idet en sådan løsning ikke kan baseres på frivillighed.I forbindelse med overvejelsenaf rimeligheden i at pålægge enfisker en sådan afgift ved salgaf kvoter, skal der mindes om,at de kvoter, der fortsat liggerhos den fisker, der oprindeligtmodtog kvoten ved indførelseaf FKA systemet, vederlagsfritblev givet til fiskeren. Som enkonsekvens heraf skal et så-dant salg fuldt indkomstbe-skattes hos fiskeren, hvilketbetyder, at fiskerens økonomi-ske bidrag ved en sådan før-stegangsomsætning af kvoterkun svarer til ca. 1/3 af afgif-tens størrelse, idet den resterende andel ”betales” af staten i form af reduceret skatteprovenu.
4.3.6. Støtte fra Det danske FiskeriudviklingsprogramArbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget har naturligvis ikke råderet over midler fra Det dan-ske Fiskeriudviklingsprogram og ej heller beslutningskompetance med hensyn til at oprettesådanne puljemidler. Men set i lyset af de omfangsrige støtteordninger, der de seneste 6 århar været til Dansk Fiskeri, og den omstændighed, at der også i fremtiden forventes støtteord-ninger til rådighed, henstilles til beslutningstagerne, at nogle af disse midler allokeres til enordning, som her beskrevet.
4.3.7. Lån fra den finansielle sektorHvis det overhovedet er muligt for en fisker at opnå tilsagn om lån til finansiering af fartøj ogkvoterettigheder, sker dette typisk til bankrenter, der yderligere belaster erhvervets rentabili-tet. Hvor private husejere, landmænd og andre med sikkerhedsstillelse i fast ejendom kan op-nå lån til 1 – 3 % i årlig rente, betaler fiskeriet typisk det tre-firedobbelte, en helt urimelig ogfor kystfiskersegmentet håbløs situation.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 23 -
Såfremt man tænker sig en sammenligning med Realkreditten, hvor lånerenten er relativ lavmod at der kun ydes lån op til en vis % af det lånefinansieredes værdi (80 % for helårshuse,60 % for sommerhuse) kunne modellen se ud som følger:Opkøb/sammenlægning af kystfiskerfartøj60 % finansieres gennem eksternt finansieringsinstitut (bank eller andet) som 1.prioritet med fast lav rente (p.t. 4-5 %)De øvrige 40 % finansieres dels gennem tilskud fra Fiskeriudviklingsprogrammet,dels gennem risikovilligt lån fra KystfiskerPuljen, rentefrit eller med en beskedenrente.
Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget anbefaler, at der bliver lavet en finansieringsord-ning til gennemførelse af opkøb, modernisering, sammenlægning og nybygning af kystfisker-fartøjer med henblik på at kystfiskersegmentets kvoterettigheder kan bevares i segmentetog fortsat opfiskes af segmentets fartøjer.Finansieringsordningen skal delvis finansieres gen-nem en afgift på 10 % på salg af kvoter fra kystfiskerfartøjer ud af kystfiskersegmentet og afgiftpå 10 % af kvoteværdien for kystfiskerfartøjer, der ønsker at forlade Kystfiskerordningen. Så-fremt den kapital, der herved opspares til finansieringsordningens formål, ved yderligere be-regninger skulle vise sig ikke at være tilstrækkeligt, skal der appelleres til, at hele fiskerierhver-vet tilslutter sig samme model, dvs. at også salg af FKA kvoterettigheder mellem ikke kystfi-skerfartøjer pålægges en 10 % afgift for at det samlede fiskerierhverv derved kan bidrage tilopretholdelse af erhvervet.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 24 -
5. KYSTFISKERUDVALGET5.1. StørrelseKystfiskerudvalget består af 7 medlemmer. Seneste valg blev gennemført af de 3 kredse affiskeriforeninger. Der vælges én repræsentant til Kystfiskerudvalget for hver påbegyndt 60registrerede medlemmer af Kystfiskerordningen, med en korrektion hvis nødvendigt for atopnå 7 udvalgsmedlemmer.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget ser en fortsættelse med et udvalg på 7 medlem-mer med en bred geografisk spredning og anvendelse af samme valgprocedure ved kom-mende valg som mest logisk.
5.2. ValgperiodeI forbindelse med at Kystfiskerordningen løber over en 3-årig periode er det logisk at Kystfi-skerudvalget vælges ved indgangen til en ny periode og sidder gennem hele perioden.Såfremt den foreslåede finansieringsordning gennemføres, hvor der skal betales en afgift vedsalg af kvoterettigheder ud af kystfiskersegmentet, og ligeledes skal betales en afgift ved ud-meldelse af kystfiskerordningen (se afsnit 4.3) er der ikke længere behov for en tidsbegrænsettilmelding/afmelding til Kystfiskerordningen:Enhver fartøj, der opfylder betingelserne for at blive optaget i Kystfiskerordningen kan gøredette på ethvert tidspunkt, og således få adgang til finansieringsmidler til generationsskiftesalgog fartøjssammenlægning, og fra det kommende kalenderår få adgang til tildeling af ekstra-mængde af kystfiskerfisk i forhold til den fangstmængde, der er registreret på fartøjet eftertilmeldingen. Ligeledes kan et fartøj udmelde sig af kystfiskerordningen på ethvert tidspunktmod at betale en afgift til KystfiskerPuljen som foreslået i afsnit 4.3.5. (Bemærk, arbejdsgrup-pen har ikke taget stilling til de her nævnte detaljer for tilmelding og afmelding, men blot denprincipielle ændring fra 3-års perioder til løbende til/af-melding. En nærmere konsekvensana-lyse bør gennemføres for at kunne fastlægge detaljerne).Såfremt der sker en ændring af kystfiskerordningen fra tilmelding i 3-års perioder til løbendetil/af-melding, er der ikke længere en logisk argumentation for at afholde valg til Kystfiskerud-valget hvert 3. år. Såfremt en anden periode-længde skulle vise sig mere hensigtsmæssigt, kandette indføres.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget foreslår dog en fortsættelse medvalg hvert 3. år.
5.3. ArbejdsbetingelserArbejdet i Kystfiskerudvalget er vederlagsfrit, ligesom udvalgets medlemmer selv erholderrejse og mødeudgifter i forbindelse med afholdelse af udvalgets møder. Det skal i denne for-bindelse nævnes, at udvalgsmedlemmerne er geografisk fordelt over hele landet, fra Hirtshalstil Bornholm, så det er forbundet med ikke uvæsentlige omkostninger at gennemføre et aktivtudvalgsarbejde.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 25 -
Årsagen til denne egenfinansiering for medlemmer af Kystfiskerudvalgets skal ses i det lys, atudvalget er et politisk oprettet talerør, og således ikke funderet organisatorisk hos hverkenDanmarks Fiskeriforening eller lokale Fiskeriforeninger. Der er dog i udvalget en herskendekritik af ikke som minimum at kunne få dækket de direkte omkostninger i forbindelse medmødeaktivitet. Der er heller ingen tvivl om, at dette forhold generelt hæmmer udvalgets aktivearbejde.Danmarks Fiskeriforening har dog indtil videre velvilligt stillet lokale til rådighed i Taulov forafholdelse af udvalgets møder, ligesom man erholder de rejseudgifter, der er forbundet medKystfiskerudvalgets formands deltagelse i møder i Erhvervsfiskeriudvalget, hvor formandendeltager i gruppe med repræsentanter fra Danmarks Fiskeriforening.Arbejdsgruppen under Kystfiskerudvalget henstiller således til, at der årligt stilles midler tilrådighedfor efter regning at dække udvalgets omkostninger til afholdelse af et rimeligt antalmøder til at sikre et udvalgsarbejde, der giver mulighed for til stadighed at varetage den opga-ve at føre tilsyn med udviklingen i det kystnære fiskeri, aktivt påpege problemer i forbindelsemed nye regler, regulativer og øvrige forhold, der påvirker kystfiskerens muligheder for at va-retage sit erhverv, og sidst men ikke mindst at holde det politiske system orienteret om udvik-lingen i kystfiskeriet i almindelighed og kystfiskeriets vilkår i særdeleshed.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 26 -
BILAG 1Det statistiske og analytiske grundlaganvendt ved evaluering af kystfiskerordningen.INDLEDNINGDer er gennemført en række konsekvensanalyser og beregninger med henblik på at vurdereden seneste 3-års udvikling i dansk kystfiskeri. Desuden er der foretaget en række konsekvens-beregninger som grundlag for de foreslåede ændringer til en ny kystfiskerordning.Der er dels anvendt statistisk materiale fra rapporten: Fiskeriets økonomi 2012 fra Fødevare-økonomisk Institut, dels er der gennemført egne beregninger primært baseret på NaturEr-hvervstyrelsens statistik for fiskeriets regulering på farvande og fiskearter (tabeller for andele,årsmængder og landede mængder) for danske FKA fartøjer, hvor der så er tilføjet fartøjslæng-de hentet fra fartøjsstatistikken.De beregninger og analyser, der danner baggrund for beskrivelserne og anbefalingerne i rap-porten: Evaluering af Kystfiskerordningen, er gennemgået nedenfor. I rapporten henvises tildisse.
FISKERFLÅDENUdviklingen i antallet af fartøjerIfølge rapporten: Fiskeriets økonomi 2012, Fødevareøkonomisk Institut er den danske fisker-flåde blevet reduceret med knap 478 fartøjer siden 2005, og næsten 2.400 fartøjer siden 1995,svarende til 46 %. Antalsmæssigt er reduktionen i overvejende grad sket blandt de mindrefartøjer under 12 meter, men relativt er fordelingen mere ligelig.Dette stemmer overens med egne beregninger baseret på NaturErhvervstyrelsens fartøjsopgø-relse. Heraf fremgår, at den relative reduktion over den 3-årige periode 2008-2011 for FKAfartøjer er følgende:Bådstørrelse over 17 meter:Bådstørrelse mellem 12 meter og 17 meter:Bådstørrelse under 17 meter:85 %85 %96 %
(Den procentuelle ændring i 2011, når antallet af fartøjer i hver fartøjs-længde sættes til 100 % i 2008)
Udviklingen i antallet af aktive fartøjerFor at få et bedre indtryk af situationen i det aktive fiskeri, er der analyseret på fartøjer medregistreret fangst af de væsentligste fisketyper i det kystnære fiskeri: torsk, rødspætte og tun-ge.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 27 -
I fangststatistikken for 2008 er der udtrukket samtlige fartøjer, der i 2008 havde en fangst påmindst 500 kg torsk, 500 kg rødspætte eller 100 kg tunge. Derefter er det undersøgt, hvilke afdisse, der fortsat havde fangst i 2011. Dette giver følgende billede fordelt på længdekategori:
BILAGSTABEL 1
start: 2008 fangst over 500 kgTORSK0 fangst 2011 nedgang>17m 31 af 13223%12-17m54 af19727%<12m 57 af 25622%start: 2008 fangst over 100 kgTUNGE0 fangst 2011 nedgang>17m16 af 8020%12-17m28 af15119%<12m 77 af 32923%start: 2008 fangst over 500 kgRØDSP.0 fangst 2011 nedgang>17m 26 af 13020%12-17m 40 af 21918%<12m 84 af 40121%Forklaring til tabellerne:I tabellen for TORSK for fartøjer over 17 meter var der i 2008 registre-ret 132 fartøjer med en fangstmængde på mere end 500 kg. Af disse fartøjer var 31 ikke læn-gere registreret med fangst af torsk i 2011, altså en nedgang på 23 % i antallet af fartøjer.(Det bør bemærkes, at analysen ikke tager hensyn til fartøjer, der i 2008 ikke havde registreretfangst, men senere igen er påbegyndt fiskeri, fartøjer der i perioden er omregistreret, og fartø-jer der måtte være kommet til i perioden).
UDVIKLINGEN I FARTØJERNES KVOTER OG FANGSTMÆNGDERI kvotestatistikken for 2008 er mængdetildelingen (i kg) baseret på fartøjskvoten optalt pr. artog farvand for torsk, rødspætte og tunge for de to længdekategorier ”fartøjer over 17 meter”og ”fartøjer under 17 meter1”. Dette er sammenholdt med tilsvarende optælling for 2011.
1
Bemærk at ”fartøjer under 17 meter” inkluderer alle fartøjer, ikke blot de fartøjer, der er tilmeldt Kystfi-skerordningen.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 28 -
BILAGSTABEL 2.Den totale TORSKE-kvotetildeling (kg) og fangstmængde (kg) pr.farvand og totalt fordelt på fartøjs-længedekategorierne ”over 17 meter” og”under 17 meter”
TORSK200803AN03AS22/2425/323DØXA2C4
KVOTEMÆNGDERfarvand bådlængde (m) >17,00skagerrak farvand/kg775.574kattegat farvand/kg111.793v.stersø farvand/kg2.301.635ø.østersø farvand/kg2.037.505østersøen farvand/kg489.583nordsøen farvand/kg1.741.728total/kg7.457.818%34farvand bådlængde (m) >17,00skagerrak farvand/kg1.207.994kattegat farvand/kg46.043v.stersø farvand/kg2.150.458ø.østersø farvand/kg4.124.127østersøen farvand/kg1.357.972nordsøen farvand/kg3.214.580total/kg12.101.174%41<17,001.438.052233.7947.230.2882.832.350860.0901.902.00014.496.57466<17,001.748.93280.9385.919.7904.657.6433.011.3561.712.51617.131.17559
FANGEDE MÆNGDER>17,00791.66275.5782.301.7811.904.274889.4161.782.9017.745.61240>17,001.337.36232.1802.458.9083.934.5281.485.4273.939.12613.187.53149<17,001.286.617131.9175.695.1442.053.8441.043.9821.544.43411.755.93860<17,001.785.63064.1095.833.6493.211.1731.938.781948.74213.782.08451
201103AN03AS22/2425/323DØXA2C4
Forklaring til tabellenKvotemængder:I 2008 var de totale kvote-tildelinger 34 % til fartøjer over 17 meter og 66 % tilfartøjer under 17 meter. I 2011 var tildelingerne ændret til 41 % til fartøjer over 17 meter og59 % til fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).Fangede Mængder:I 2008 var den totale fangstmængde fordelt med 40 % på fartøjer over 17meter og 60 % på fartøjer under 17 meter. I 2011 var fangede mængder ændret til 49 % påfartøjer over 17 meter og 51 % på fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).
BILAGSTABEL 3.Den totale TUNGE-kvotetildeling (kg) og fangstmængde (kg)pr. farvand og totalt fordelt på fartøjs-længedekategorierne ”over 17 meter”og ”under 17 meter”
TUNGEbådlængde (m)24farvand/kg3A/BCD farvand/kgtotal total/kg%2011bådlængde (m)24farvand/kg3A/BCD farvand/kgtotal total/kg%
KVOTEMÆNGDER>17,00316.980161.512478.49235>17,00307.455153.742461.19736<17,00301.222579.294880.51665<17,00299.982522.094822.07664
FANGEDE MÆNGDER>17,00343.460121.399464.85943>17,00245.09697.468342.56445<17,00149.695466.694616.38957<17,00101.453310.912412.36555
2008
Forklaring til tabellenKvotemængder:I 2008 var de totale kvote-tildelinger 35 % til fartøjer over 17 meter og 65 % tilfartøjer under 17 meter. I 2011 var tildelingerne ændret til 36 % til fartøjer over 17 meter og64 % til fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 29 -
Fangede Mængder:I 2008 var den totale fangstmængde fordelt med 43 % på fartøjer over 17meter og 57 % på fartøjer under 17 meter. I 2011 var fangede mængder ændret til 45 % påfartøjer over 17 meter og 55 % på fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).BILAGSTABEL 4.Den totale RØDSPÆTTE-kvotetildeling (kg) og fangstmængde(kg) pr. farvand og totalt fordelt på fartøjs-længedekategorierne ”over 17 me-ter” og ”under 17 meter”RØDSPÆTTER200803AN03AS3BCD-CA2C4farvand bådlængde (m)skagerrak farvand/kgkattegat farvand/kgøstersøen farvand/kgnordsøen farvand/kgtotal/kg%farvand bådlængde (m)skagerrak farvand/kgkattegat farvand/kgøstersøen farvand/kgnordsøen farvand/kgtotal/kg%
KVOTEMÆNGDER>17,002.947.043415.628348.4435.362.0799.073.19345>17,002.172.513276.186250.0187.223.3439.922.06045<17,004.269.0361.293.9621.539.1614.098.27411.200.43355<17,004.576.1781.158.0641.217.8965.118.28112.070.41955
FANGEDE MÆNGDER>17,002.559.797130.177219.9475.487.6118.397.53250>17,003.132.47583.626137.1329.303.35012.656.58361<17,004.084.572652.8011.282.5222.406.1678.426.06250<17,004.350.845232.2801.255.8572.332.4798.171.46139
201103AN03AS3BCD-CA2C4
Forklaring til tabellen.Kvotemængder:I 2008 var de totale kvote-tildelinger 45 % til fartøjer over 17 meter og 55 % tilfartøjer under 17 meter. I 2011 var tildelingerne ændret til 45 % til fartøjer over 17 meter og55 % til fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).Fangede Mængder:I 2008 var den totale fangstmængde fordelt med 50 % på fartøjer over 17meter og 50 % på fartøjer under 17 meter. I 2011 var fangede mængder ændret til 61 % påfartøjer over 17 meter og 39 % på fartøjer under 17 meter(tallene angivet med rødt i tabellen).
KYSTFISKERFARTØJERNES EKSTRATILDELING AF FISKTorsk og tungeFartøjer tilmeldt kystfiskerordningen modtager årligt en ekstratildeling af torsk og tunge. Denmængde der årligt er til rådighed, fastsættes på baggrund af en fast promille af den danskekvote (bilagstabel 5).BILAGSTABEL 5.Den mængde torsk og tunge, der årligt bliver fordelt mel-lem fartøjer tilmeldt KYSTFISKERORDNINGEN.
TOTALE EKSTRATILDELING AF TORSK OG TUNGE14,9 ‰ af torsk i Nordsøen20,5 ‰ af torsk i Kattegat31,8 ‰ af torsk i Skagerrak38,7 ‰ af torsk i Østersøen og Bælterne29,3 ‰ af tunge i Skagerrak og Kattegat14,2 ‰ af tunge i Nordsøen (EU-farvande)
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 30 -
Den mængde, der tildeles det enkelte fartøj, er således afhængig af det totale antal fartøjer,der er tilmeldt Kystfiskerordningen. Desuden sker tildelingen forholdsmæssig efter det enkeltefartøjs egenkvote.Tildelingen af ekstra mængde torsk og tunge til fartøjer i Kystfiskerordningen er ca. 10 % i for-hold til fartøjernes egenkvote. De nøjagtige værdier pr. art og farvand er vist i bilagstabel 7
Bilagstabel 7.Samlede kvote hos fartøjer tilmeldt Kystfiskerordningen samt totale kvoteaf ekstratildelinger og den procentuelle ekstratildeling i forhold til egenkvoten (2011).
TORSKFARVAND03AN03AS22/2425/32A2C4SkagerrakKattegatV.østersøØ.østersøNordsøenKYSTFISKERKVOTEtotal ‰333,98176,09401,59430,74172.51EKSTRA TILDELING‰% af total31,89,520,538,714,911,69,69,08,6
TUNGE243A/BCDNordsøenSkagerrak/Kattegat166,85348,4214.429,38,68,4
Andre fiskearterTil vurdering af den mængdemæssige konsekvens af, at der til Kystfiskerordningen tilføresekstramængde af andre fiskearter, er der foretaget en række beregninger.Fra NaturErhvervstyrelsens statistik for fiskeriets regulering på farvande og fiskearter (tabellerfor andele, årsmængder og landede mængder) for danske FKA fartøjer, 2011 er der hentetdata til belysning af såvel kvote som fangstmængde for rødspætte, kulmule, kuller og pighvar.Bilagstabel 8 – 11 viser den totale kvote og fangstmængde for nævnte arter i ‰ for henholds-vis fartøjer tilmeldt Kystfiskerordningen og samtlige FKA fartøjer op til 17 meter.BILAGSTABEL 8.Den totale kvote og fangstmængde for rødspætte for henholdsvis fartøjertilmeldt Kystfiskerordningen og samtlige FKA fartøjer op til 17 meter (2011)
RØDSPÆTTEFARVAND03AN03AS2A/4C3BCD-CFARTØJER I KYSTFISKERORDNINGENKVOTE (‰)22025988400FANGST (‰)24122973648FKA-FARTØJER OP TIL 17 METERKVOTE (‰)614773443612FANGST (‰)595733219868
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 31 -
BILAGSTABEL 9.Den totale kvote og fangstmængde for kulmule for henholdsvis fartøjer tilmeldtKystfiskerordningen og samtlige FKA fartøjer op til 17 meter (2011)
KULMULEFARVAND2A4C-CFARTØJER I KYSTFISKERORDNINGENKVOTE (‰)138FANGST (‰)212FKA-FARTØJER OP TIL 17 METERKVOTE (‰)443FANGST (‰)585
BILAGSTABEL 10.Den totale kvote og fangstmængde for kuller for henholdsvis fartøjer tilmeldtKystfiskerordningen og samtlige FKA fartøjer op til 17 meter (2011)
KULLERFARVAND2AC43A/BCDFARTØJER I KYSTFISKERORDNINGENKVOTE (‰)3464FANGST (‰)5631FKA-FARTØJER OP TIL 17 METERKVOTE (‰)172326FANGST (‰)111134
BILAGSTABEL 11.Den totale kvote og fangstmængde for pighvar for henholdsvis fartøjer til-meldt Kystfiskerordningen og samtlige FKA fartøjer op til 17 meter (2011)
PIGVARFARVAND2A4C-CFARTØJER I KYSTFISKERORDNINGENKVOTE (‰)86FANGST (‰)101FKA-FARTØJER OP TIL 17 METERKVOTE (‰)404FANGST (‰)348
Den mængde af rødspætte, kuller, kulmule og pighvar der i den danske fiskekvote er afsat tilrationsfiskeri for FKA fartøjer er vist i bilagstabel 12
BILAGSTABEL 12.Den totale kvote for enkelte fiskearter afsat til FKA fartøjersrationsfiskeri
KVOTEANDELE RESERVERET TIL RATIONSFISKERIFISKEARTRødspætteRødspætteRødspætteKullerKulmulePigvarFARVANDØstersøenkattegatSkagerrakSkagerrakNordsøenNordsøenKVOTE (‰)200100100500100100
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]
- 32 -
BILAG 2KOMMENTARER TIL RAPPORTENS INDHOLD, KONKLUSIONER OG ANBEFALINGERFRA KYSTFISKERUDVALGSMEDLEMMER UDENFOR ARBEJDSGRUPPENFølgende medlemmer af Kystfiskerudvalget har ikke deltaget i Arbejdsgruppen:Søren Jacobsen, Hornbæk - Allan Monrad, Bønnerup - Reinhardt Schmidt, ThyborønIndividuelt, men med enslydende indhold har ovennævnte fremsendt følgende:
Fra de tre ud af syv udvalgsmedlemmer, der er blevet udelukket fra at deltage iarbejdet med service eftersyn af kystfiskerordningen.Vi kan på ingen måde anerkende rapporten. Dens tilblivelse er sket på baggrund af KurtKrogsgaard og fire udvalgsmedlemmer, tre udvalgsmedlemmer er blevet ekskluderet i atdeltage i arbejdet med service eftersyn af kystfiskerordningen. De tre udvalgsmedlem-mer har efterfølgende mistet tilliden til formanden for udvalget og facilitatoren.Konklusioner og anbefalinger fra kystfiskerudvalgsmedlemmer uden for arbejdsgruppen.Vores konklusion er, at den udarbejdede rapports konklusioner og anbefalinger ikke bi-drager til fremme af kystfiskeriet, tværtimod. Vi anbefaler og anerkender alene den tid-ligere udarbejdede Evaluering af Kystfiskerordningen 2007-2009.Reinhardt Schmidt.Søren Jacobsen.Allan Monrad.
Afsluttende kommentar fra Niels Bjerregaard, Formand for Kystfiskerudvalget:På møde den 17.-18. februar 2012 med deltagelse af alle udvalgsmedlemmer besluttedes detenstemmigt senere på året at gennemføre en evaluering af Kystfiskerordningen under arbejds-titlen:”Et serviceeftersyn”.Pr. mail den 8. juni udsendes forespørgsel til alle medlemmer om mulige mødedatoer. Den 24.-25. august bliver valgt som arbejdets kick-off møde, da dette er eneste dato, alle udvalgsmed-lemmer kan tilslutte sig. Umiddelbart før afholdelse af mødet, henholdsvis den 13. august(Reinhardt Schmidt), den 16. august (Søren Jacobsen) og den 18. august (Allan Monrad) melderovennævnte medlemmer afbud til deltagelse pr email, som der derfor er fuld dokumentationfor.Når medlemmer således selv melder fra et udvalgsarbejde, er jeg ganske uforstående overfor,at medlemmerne i ovennævnte redegørelse omtaler at være ”udelukket fra at deltage i mø-det” og at ”tre medlemmer er blevet ekskluderet”.Hertil kommer, at udvalgsmedlemmerne efterfølgende får udkast til rapporten til gennemsynog inviteres til et møde herom. Også her oplyser medlemmerne, at man ikke ønsker at deltage.
KYSTFISKERUDVALGET – Formand: Niels Bjerregaard – Islandsgade 15 – 9850 Hirtshals – Tlf. 2023 2253 – mail: [email protected]