Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 107
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 10. januar 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissionensforordning til gennemførsel af særlige betingelser for import af visse foderstoffer og fø-devarer fra visse tredjelande i henhold til forordning (EF) nr. 178/2002 og forordning(EF) nr. 882/2004 samt ændring af forordning (EF) nr. 669/2009 og forordning (EF) nr.1152/2009 (komitésag).Forslaget ventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødekæden og Dyresund-hed den 15. januar 2013.En vedtagelse af forslaget vurderes at ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen tilslutter sig forslaget, men arbejder for, at dokumentkontrol, den fysiskekontrol og identitetskontrollen for samtlige produkter kan foretages inde i landet og ikkekun ved ”udpeget indgangssted ved den ydre grænse”, samt at man fjerner kravet omtilbageholdelse af varepartier indtil kontrol og analyse er gennemført.
Med venlig hilsenHanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/International HandelSagsnr.: 2013-30-221-01603/Dep. sagsnr. 18663Den 10. januar 2013FVM 106
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning til gennemførsel af særlige betingelser for im-port af visse foderstoffer og fødevarer fra visse tredjelande i henhold til forordning (EF)nr. 178/2002 og forordning (EF) nr. 882/2004 samt ændring af forordning (EF) nr.669/2009 og forordning (EF) nr. 1152/2009 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremlagt forslag til beskyttelsesforanstaltninger for så vidt angår offentligkontrol af visse foderstoffer og fødevarer. Forslaget opstiller en liste over foderstoffer og fø-devarer, der på grundlag af kendte risici skal underkastes yderligere kontrol i en periode somfølge af en kendt fare for fødevaresikkerheden. De produkter, som er omfattet af forslaget, harværet under intensiveret kontrol i en periode på ca. 2 år, hvor produkterne har vist sig konti-nuerligt at kunne udgøre en sundhedsrisiko. Der er derfor behov for en opstramning af dennuværende kontrol. Forslaget styrker importkontrollen af visse tredjelandsprodukter, hvorder løbende konstateres overskridelser af de EU-fastsatte grænseværdier for pesticider og af-latoksiner. Den styrkede importkontrol bør på den baggrund ses som et supplement til den in-tensiverede kontrol. En vedtagelse af forslaget vurderes at ville øge beskyttelsesniveauet iDanmark og EU. Regeringen tilslutter sig forslaget, men arbejder for, at dokumentkontrol,den fysiske kontrol og identitetskontrollen for samtlige produkter kan foretages inde i landetog ikke kun ved ”udpeget indgangssted ved den ydre grænse”, samt at man fjerner kravet omtilbageholdelse af varepartier indtil kontrol og analyse er gennemført.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag til gennemførsel af særlige betingelser for import af vissefoderstoffer og fødevarer fra visse tredjelande i henhold til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevare-lovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedu-rer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen) og Europa-Parlamentets og RådetsForordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifika-tion af, at foderstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestem-
melserne overholdes (kontrolforordningen), samt ændring af Kommissionens forordning (EF)nr. 669/2009 af 24. juli 2009 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning(EF) nr. 882/2004 for så vidt angår en mere intensiv offentlig kontrol af visse foderstoffer ogfødevarer af ikke-animalsk oprindelse og om ændring af beslutning 2006/504/EF (intensiveretkontrol af visse ikke-animalske foderstoffer og fødevarer) og Kommissionens forordning (EF)nr. 1152/2009 af 27. november 2009 om indførelse af særlige betingelser for import af vissefødevarer fra visse tredjelande som følge af risiko for aflatoksinforurening og om ophævelseaf beslutning 2006/504/EF (aflatoksinforordningen).Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal,vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeretflertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to måneder kanforelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for ap-pelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionenvedtage forslaget med mindre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser,beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilate-rale beskyttelsesforanstaltninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kanvedtages, hvis der ikke er afgivet en udtalelse, eller c) et simpelt flertal er imod forslaget. I denævnte tilfælde kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslageller indenfor en måned forelægge forslaget for appelkomitéen.Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kom-missionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en positivudtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appelkomitéen ikke nogen udtalelse medkvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.Forslaget ventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødekæden og Dyresundhed den15. januar 2013.NærhedsprincippetForslaget vedrører gennemførelsesbestemmelser til eksisterende fødevarelovgivning. Det erderfor regeringens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at styrke importkontrollen med visse tredjelandsprodukter, hvor derløbende konstateres overskridelser af de EU-fastsatte grænseværdier for pesticider og aflatok-siner.De produkter, som er omfattet af forslaget, har været under intensiveret kontrol i en periodepå ca. 2 år i henhold til forordning 669/2009 om intensiveret kontrol af visse ikke-animalskefoderstoffer og fødevarer. Produkterne har kontinuerligt vist sig ikke at opfylde gældende2
lovgivning. Hverken inspektioner under Kommissionens Fødevare- og Veterinærkontor(FVO) i oprindelseslandene eller kontakt til de kompetente myndigheder i eksportlandene harændret på disse forhold.Som supplement til den intensiverede kontrol indføres derfor yderligere krav om, at der i op-rindelseslandet skal foretages 100 % kontrol af partierne inden eksport til EU, og der stilleskrav om, at partierne skal ledsages af et sundhedscertifikat samt analyseresultater. Alle partierskal stadig forhåndsanmeldes, og der skal foretages 100 % dokumentkontrol af partierne.Identitetskontrollen og den fysiske kontrol skal udføres med en hyppighed fastsat i forordnin-gen. Partier udtaget til fysisk kontrol skal tilbageholdes fra omsætning, indtil alle analysere-sultater foreligger, og kontrolmyndigheden kan afgøre om partiet kan frigives. Øvrige partieraf den pågældende vare kan frit markedsføres efter endt dokumentkontrol.I den aktuelle liste, som er inkluderet i forslaget, er anført følgende produkter fra bestemtetredjelande:Jordnødder, visse jordnøddeprodukter, samt afledte produkter heraf fra Ghana og Indi-en, som skal undersøges for forurening med aflatoksin (et naturligt svampegiftstof),vandmelonfrø fra Nigeria, som skal undersøges for forurening med aflatoksin (et na-turligt svampegiftstof), samtokra og karryblade fra Indien, som skal undersøges for rester af sprøjtemidler.
Forslaget indebærer endvidere ændringer til forordning 1152/2009 (aflatoksinforordningen),således at anvendelsen af ”første indgangssted” ændres til ”udpeget indgangssted ved den yd-re grænse” for så vidt angår dokumentkontrollen, hvilket betyder, at al dokumentkontrolfremover skal foregå på den ydre grænse. Den fysiske kontrol samt identitetskontrollen kanderimod foretages på et udpeget indgangssted inde i landet.Medlemsstaterne skal opkræve betaling for kontrollen i henhold til de generelle principper ikontrolforordningen. Omkostningerne skal dækkes af importøren.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retEn vedtagelse af forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet områ-det er reguleret af flere forordninger, og dermed er reglerne umiddelbart gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser. En vedtagelse af forslaget vil medføre admi-nistrative byrder for det offentlige, som følge af kravet om, at dokumentkontrollen skal fore-3
tages på den ydre grænse for alle partier, samt kravet om fuld kontrol på den ydre grænse forvisse partier. Forslaget har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervet.Det skal bemærkes, at forslaget kan medvirke til forøget madspild på grund af kravet om til-bageholdelse af friske produkter, der udtages til fysisk kontrol, som efter tilbageholdelsespe-rioden kan være gået til grunde.En vedtagelse af forslaget vurderes at ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer tager forslaget til efterretning.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er prioriteret fra dansk side, at grænseværdier for forureninger i fødevarer overholdes medhenblik på at sikre fødevaresikkerheden. Regeringen støtter således en intensivering af im-portkontrollen.Herunder mener regeringen, at det er positivt, at forslaget indfører en 100 % dokumentkon-trol, samt pålægger eksportlandet et ansvar for at tilvejebringe sundhedscertifikat og analyse-resultater, der viser, at produkterne lever op til EU's krav vedrørende forureninger.Regeringen lægger imidlertid vægt på, at de valgte fremgangsmåder ikke medfører unødigebyrder for den offentlige kontrol eller importørerne. Forslaget om at fastsætte ændrede kravtil, hvor kontrollen skal finde sted ved import fra tredjelande, vil nødvendiggøre ændringer iden danske kontrolpraksis, som er omkostningskrævende uden at de vurderes at styrke kon-trollen med de omtalte produkter.Bestemmelserne om, at varepartier udtaget til kontrol skal tilbageholdes indtil testresultatetforeligger, mens øvrige tilsvarende partier frit kan markedsføres, savner en faglig basis og til-bageholdelsen medfører, at varer med kort holdbarhed (for eksempel friske planter og urter)går til grunde, hvilket kan føre til øget madspild. Bestemmelsen er i strid med almene fødeva-rekontrolprincipper, som ikke under normal praksis indebærer tilbageholdelse af varer vedstikprøvekontrol, og bestemmelsen vil derved ikke bidrage til at styrke fødevaresikkerheden.Regeringen tilslutter sig forslaget, men arbejder for, at dokumentkontrol, den fysiske kontrolog identitetskontrollen for samtlige produkter kan foretages inde i landet og ikke kun ved”udpeget indgangssted ved den ydre grænse”, samt at man fjerner kravet om tilbageholdelseaf varepartier indtil kontrol og analyse er gennemført.
4
Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5