Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 102
Offentligt
Forslag
tilLov om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ændring af revisionsbestemmelse m.v.)
§1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, som ændret ved § 1 i lov nr.1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009, § 6 i lov nr. 500 af 12. juni2009, lov nr. 649 af 15. juni 2010 og lov nr. 561 af 18. juni 2012, foretages følgendeændring:1.
§ 12affattes således:»Alle svin på over to uger skal have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkeligmængde.«2.
I§ 18 aændres »2012-13« til: »2014-15«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningMed lovforslaget foreslås revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold afsvin ændret, således at revisionsperioden forlænges til folketingsåret 2014-2015.Ifølge den gældende revisionsbestemmelse i § 18 a skal ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri (tidligere justitsministeren) i folketingsåret 2012-13 fremsætteforslag om revision af lovens § 12, hvoraf det følger, at alle svin bortset fra pattegriseunder 14 dage altid skal have fri adgang til rent drikkevand. Formålet medrevisionsbestemmelsen er at give mulighed for nærmere at afdække svins behov forpermanent adgang til vand om natten i frostvejr.Revisionsperioden i lovens § 18 a er senest i folketingsåret 2011-12 blevet forlængettil folketingsåret 2012-13 for at afvente en afrapportering fra et forskningsprojekt udførtaf Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) (tidligere DetJordbrugsvidenskabelige Fakultet) ved Aarhus Universitet om behovet for vandtildelingtil udendørs søer i vinterperioden. Forskningsprojektet er afsluttet ultimo maj 2012.Revisionsperioden foreslås endnu engang forlænget, idet det pågældendeforskningsprojekt ikke entydigt og fyldestgørende har belyst problematikkenvedrørende svins behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr.Endvidere foreslås ordlyden af lovens § 12 ændret, således af den bringes i fuldoverensstemmelse med teksten i Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse afmindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og Europarådetsreviderede rekommandation af 2. november 2004 for svin.
2. Lovforslagets baggrundRevisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin blev oprindeligt indsatunder Folketingets behandling af lov nr. 1526 af 20. december 2006 om ændring af bl.a.lov om udendørs hold af svin. Ifølge bestemmelsens daværende ordlyd skullejustitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte forslag om revision af § 12, hvilketvar baggrunden for, at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 omændring af lov om udendørs hold af svin (Ophævelse af revisionsbestemmelse).Ved lovforslaget blev lovens § 18 a foreslået ophævet. Baggrunden herfor var, at enevaluering af, hvorvidt der for alle typer af svin er behov for permanent adgang til vandom natten i frostvejr, og hvordan kravet om permanent adgang til vand fungerer ipraksis, viste, at kravet i § 12 ikke havde givet anledning til alvorlige vanskeligheder.Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremsatteimidlertid et ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves,men perioden for revision i stedet forlænges med et år, således at justitsministeren blevpålagt i folketingsåret 2009-10 at fremsætte forslag om revision af lovens § 12. Ifølgebemærkningerne til ændringsforslaget havde forlængelsen til formål at sikre, atjustitsministeren fik udarbejdet en videnskabelig afdækning af svins behov for adgang
2
til rent drikkevand. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496 af 12. juni 2009 omændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).På baggrund af den ændrede revisionsbestemmelse fremsatte justitsministeren den 25.februar 2010 lovforslag nr. L 143 om ændring af lov om udendørs hold af svin(Ophævelse af revisionsbestemmelse), hvorved lovens § 18 a på ny blev foreslåetophævet.Justitsministeriet havde til brug for udarbejdelsen af lovforslaget indhentet udtalelserfra Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug(DCA) ved Aarhus Universitet,Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen. Det varJustitsministeriets opfattelse, at de indhentede udtalelser viste, at kravet i § 12 fortsatikke gav anledning til alvorlige vanskeligheder. Endvidere fremgik det af udtalelsen fraDet Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige resultater fra igangværendeforskning ved fakultetet viste, at indegående søer i perioden op til faring har et øgetbehov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet også ihvileperioden om natten.Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri tiltrådte det samlede udvalg imidlertid et ændringsforslag,hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves, men revisionsperioden i stedetforlænges med 2 år til folketingsåret 2011-2012.Baggrunden for dette var, at Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) vedAarhus Universitet havde oplyst, at der i løbet af 2011 ville blive gennemført forsøgmed henblik på at afdække bl.a. behovet for vandtildeling i vinterperioden, og atafrapportering fra forsøgene tidligst kunne forventes i 2011. Ændringsforslaget blevvedtaget ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 om ændring af lov om udendørs hold af svin(Ændring af revisionsbestemmelse).Forskningsprojektet blev imidlertid forsinket. Årsagen til forsinkelsen var detusædvanligt milde vejr i vinteren 2011-2012. Temperaturerne var således i perioden fraoktober 2011 til primo januar 2012 kun i meget korte perioder i nærheden af eller underfrysepunktet. Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) havde derfor ikke iperioden indtil primo januar 2012 mulighed for at indsamle resultater, der gjorde detmuligt at give et svar vedrørende spørgsmålet om søers vandoptag i perioder medfrostvejr.Forsinkelsen medførte, at der ikke i folketingsåret 2011-12 kunne fremsættes lovforslagom revision af bestemmelsen på grundlag af forskningsprojektets resultater.Revisionsperioden for § 18 a blev som konsekvens heraf forlænget til folketingsåret2012-13 ved lov nr. 561 af 18. juni 2012.3. Gældende retEfter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, som ændret vedlov nr. 1562 af 20. december 2006, skal alle svin, bortset fra pattegrise under 14 dage,altid have fri adgang til rent drikkevand.Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge bemærkningerne til forslaget tilhovedloven bl.a., at afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet ikke må væreså stor, at svinene alene på grund af afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende
3
2000-01, Tillæg A, side 1733. Endvidere følger det af bemærkningerne, at der vedudendørs hold af svin kan opstå problemer med tildeling af vand, når det er frostvejr, jf.Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side 1733.Før ændringen af lov om udendørs hold af svin ved lov nr. 1562 af 20. december 2006fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra pattegrise på under 14 dage, altid skulle havefri adgang til rent drikkevand, undtagen i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst engang om dagen skulle have adgang til rent vand i forbindelse med fodring.Lov om udendørs hold af svin § 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om indendørs hold af smågrise, avls-og slagtesvin samt lov om indendørs hold af drægtige søer og gylter (Gennemførelse afEuroparådets reviderede rekommandation om svin m.v.). Ændringen i 2006 af lov omudendørs hold af svin gennemfører Europarådets reviderede rekommandation af 2.december 2004 om svin, hvoraf det bl.a. følger, at alle svin til enhver tid skal haveadgang til vand i tilstrækkelig mængde og af passende kvalitet.Rådets direktiv 2008/120/EF indeholder en lignende bestemmelse om svins adgang tilvand.Efter § 18 a i lov om udendørs hold af svin skal Ministeren for fødevarer, landbrug ogfiskeri i folketingsåret 2012-13 fremsætte forslag om revision af lovens § 12.Revisionsbestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 561 af 18. juni 2012 omændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse). Derhenvises herom nærmere til pkt. 2 ovenfor.4. Forskningsprojekt om behovet for vand hos udendørs søer i vinterperiodenBaggrunden for, at revisionsperioden i § 18 a i lov om udendørs hold af svin –vedrørende kravet i lovens § 12 om svins adgang til vand – ved lov nr. 561 af 18. juni2012 blev forlænget til folketingsåret 2012-13, var, at Nationalt Center for Fødevarer ogJordbrug (DCA) ved Aarhus Universitet havde oplyst, at det under pkt. 2 nævnteforskningsprojekt ville køre indtil april 2012, og at der først i maj 2012 kunne forventesen opgørelse, hvori man beskriver søernes vandoptag igennem døgnet og i deforskellige diegivningsstadier under de klimamæssige forhold i vinteren 2011-12.Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug(DCA) offentliggjorde resultaterne afundersøgelsen ultimo maj 2012. Forskningsprojektets resultater beskriver søernesvandoptag igennem døgnet og i de forskellige diegivningsstadier under deklimamæssige forhold i vinteren 2011-12.Resultaterne fra forskningsprojektet drager imidlertid ikke entydige konklusioner omde farende- og diegivende søers behov for at optage vand om natten, samt deres evne tilat tilpasse sig forhold, hvor der ikke er adgang til vand om natten. Projektet forholdersig heller ikke til hvilket behov andre aldersgrupper af svin har for at optage vand omnatten, samt hvordan et forhindret natligt vandoptag påvirker de udegående svingenerelt.5. Fødevareministeriets overvejelserSom anført ovenfor under pkt. 4 drager resultaterne fra forskningsprojektet ikkeentydige konklusioner om de farende- og diegivende søers behov for at optage vand om
4
natten, samt deres evne til at tilpasse sig forhold, hvor der ikke er adgang til vand omnatten. Projektet forholder sig heller ikke til, hvilket behov andre aldersgrupper af svinhar for at optage vand om natten, samt hvordan et forhindret natligt vandoptag påvirkerde udegående svin generelt.Den manglende afklaring af disse spørgsmål medfører, efter Fødevareministerietsopfattelse, at revisionsperioden i § 18 a bør forlænges, idet der ikke i folketingsåret2012-13 vil kunne fremsættes lovforslag om revision af bestemmelsen, og/ellerophævelse af revisionsbestemmelsen, på et tilstrækkeligt bredt grundlag. Det foreslåsderfor, at de nævnte spørgsmål søges afklaret gennem et nyt forskningsprojektudarbejdet af Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA).Revisionsperioden foreslås på den baggrund forlænget til folketingsåret 2014-15.Samtidig foreslås ordlyden i § 12 ændret, da Fødevareministeriet finder dethensigtsmæssigt, at bestemmelsens ordlyd bringes i fuld overensstemmelse meddirektiv- og rekommandationsteksten. Med sin nuværende ordlyd fremgår det af § 12, atalle svin bortset fra pattegrise under 14 dage altid skal have fri adgang til rentdrikkevand, mens det af den foreslåede nye ordlyd af § 12 fremgår, at alle svin på overto uger skal have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde.Det er Fødevareministeriets forventning, at resultaterne fra det nye forskningsprojekt vildanne et fyldestgørende grundlag for en endelig stillingtagen til, hvad kravet i § 12vedrørende adgang til drikkevand for svin, der holdes udendørs, skal indebære.Det skal i den forbindelse bemærkes, at Danmarks EU-retlige og folkeretligeforpligtelser på området, jf. ovenfor under pkt. 3, sætter snævre grænser for, hvilkeændringer der kan foretages af lovens § 12 om svins adgang til vand.6. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.Lovforslaget medfører ikke merudgifter for staten i form af udgifter til et nytforskningsprojekt udarbejdet af Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA), idetprojektet forventes gennemført under aftalen mellem Fødevareministeriet (FVM) ogAarhus Universitet om forskningsbaseret myndighedsbetjening m.v. på Nationalt Centerfor Fødevarer og Jordbrug (DCA).7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvensererhvervslivet.8. De administrative konsekvenser for borgereLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.9. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
for
5
10. Forholdet til EU-rettenMed lovforslaget bringes ordlyden af § 12 i fuld overensstemmelse med teksten iRådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelseaf svin (kodificeret udgave) og Europarådets reviderede rekommandation af 2.november 2004 for svin. Herudover indeholder lovforslaget ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos 3F – Fagligt Fælles Forbund, AktiveDyrerettigheder, Aktive Dyrevenner, Alle Dyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Den Danske Dyrlægeforening, DetBiovidenskabelige Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Dyreetiske Råd, DetVeterinære Sundhedsråd, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja,DyreværnsOrganisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO), Dyreværnsrådet,Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA) v/ Aarhus Universitet,Kommunernes Landsforening, Kødbranchens Fællesråd, Landbrug & Fødevarer,Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Landsforeningen for BæredygtigtLandbrug, Landsforeningen Frie Bønder – Levende Land, Landorganisationen iDanmark (LO), OASA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger (SALA), Teknologisk Institut, Videncentret for Landbrug,WSPA og Økologisk Landsforening.12. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet mv.Administrative konsekvenserfor erhvervslivet mv.Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgereForholdet til EU-rettenIngenIngenIngenIngen
Med lovforslaget bringes ordlyden af § 12 ifuld overensstemmelse med teksten i Rådetsdirektiv 2008/120/EF om fastsættelse afmindstekrav med hensyn til beskyttelse afsvin (kodificeret udgave) og Europarådetsreviderede rekommandation af 2. november2004 for svin. Herudover indeholderlovforslaget ikke EU-retlige aspekter.
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at ordlyden i § 12 ændres, således at den bringes i fuld overensstemmelsemed ordlyden i bilag 1, kapitel 1, pkt. 7 i Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelseaf mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og artikel 14 iEuroparådets reviderede rekommandation af 2. november 2004 for svin.Det fremgår af den nuværende ordlyd af § 12, at alle svin bortset fra pattegrise under14 dage altid skal have fri adgang til rent drikkevand, mens det af den foreslåede nyeordlyd af § 12 fremgår, at alle svin på over to uger skal have permanent adgang til friskvand i tilstrækkelig mængde.Til nr. 2Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin foreslås ændret, såledesat ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri skal fremsætte lovforslag om revision aflovens § 12 i folketingsåret 2014-15. Den foreslåede ændring indebærer, atrevisionsperioden forlænges med to år i forhold til den gældende revisionsbestemmelse.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 omudendørs hold af svin, som ændretved § 1 lov nr. 1562 af 20.december 2006, lov nr. 496 af 12.juni 2009, § 6 i lov nr. 500 af 12.juni 2009, lov nr. 649 af 15. juni2010 og lov nr. 561 af 18. juni2012 foretages følgende ændring:
§ 12.
Alle svin bortset fra1.
§ 12 affattes således:pattegrise under 14 dage skal altid »Alle svin på over to uger skalhave fri adgang til rent drikkevand. have permanent adgang til friskvand i tilstrækkelig mængde.«§ 18 a.
Ministeren for fødevarer,2.
I§ 18 aændres »2012-13« til:landbrug og fiskeri fremsætter i »2014-15«.folketingsåret 2012-13 forslag omrevision af § 12.§2
Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.
8