Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 77
Offentligt
1203646_0001.png
1203646_0002.png
1203646_0003.png
1203646_0004.png
1203646_0005.png
1203646_0006.png
1203646_0007.png
1203646_0008.png
1203646_0009.png
1203646_0010.png
1203646_0011.png
1203646_0012.png
1203646_0013.png
1203646_0014.png
1203646_0015.png
1203646_0016.png
1203646_0017.png
1203646_0018.png
1203646_0019.png
1203646_0020.png
STUDENTERTOPMØDET 2012- De studerende ta’r ordet
www.facebook.dk/studentertopmoedet2012
Studentertopmødet 2012BidragydereBilleder af Theis Bothmann (2012)Tekst, layout og grafik af Christian PalmKampagnes visuelle identitet af Liv Caroline
KontaktGate to Createwww.gatetocreate.dkDan Nielsen - [email protected]Fonden for Entreprenørskab - Young Enterprisewww.ffe-ye.dkMonica Pyndt Grønning - [email protected]
Hummeltofteskolen & Kongevejens Skole i Virum forderes interesse of lyst til at deltage i workshops.Tak til alle deltagere ved Studentertopmødet 2012Tak til Rummet i Republikken for at stille deresfaciliteter til rådighed.
Tak til
FORORDStudentertopmødet 2012 var en kæmpe succes og medmasser af opbakning fra medierne har vi skabt grundla-get for at elever og studerende kan blive hørt.Hvert år med studentertopmødet sætter vi, Fonden forEntreprenørskab - Young Enterprise og Gate to Create,elevers og studerendes visioner for entreprenørskab iundervisningen øverst på dagsordenen og sørger for atgive dem en stemme i debatten.Med studentertopmødet formår vi, at fortælle dem, at vitager dem seriøst og at vi ønsker at de får mulighed for atgive deres input til, hvad de vil med den danske uddan-nelsessektor i fremtiden.Denne rapport samler de tre studentertopmøders resul-tater, i et samlet hæfte både i billeder og ord. Formåletmed rapporten er at den skal udleveres til alle interes-senter, men er hovedsageligt henvendt til politikere oguddannelsesinstitutioner.Studentertopmødet blev arrangeret af Fonden for Entre-prenørskab og Gate to Create og er støttet af EU Social-fond, Next Generation og Værkforum København.
INTRODUKTIONStudentertopmødet 2012 er arrangeret af Fondenfor Entreprenørskab – Young Enterprise og denstudenterdrevne non-profit organisation Gate to Create.Samarbejdet bygger på det fælles mål om at fremme ungeskompetencer inden for entreprenørskab, iværksætteri oginnovation gennem det danske uddannelsessystem – fragrundskolen til universitetsniveau.Studentertopmødet blev afholdt første gang i 2010og vi har holdt traditionen ved lige siden da. De sidsteårs resultater bliver inddraget i rapporten med henblikpå at få en opsamlende konklusion der kan benyttesfremadrettet.Studentertopmødet foregik i år i Rummet i Republikkeni København og lå en uge før det landsdækkendeEntrepreneurship Week 2012 i uge 46. Dette var gjortgrundet et ønske om at være en optakt til uge 46, samthåbet om at få noget mere opmærksomhed og ikkedrukne i blandt hundredevis af andre arrangementer.Der deltog omkring 50-60 mennesker ved åretsstudentertopmøde, hvor størstedelen var studerendeog elever fra alle uddannelsesniveauer. De fleste af destuderende af de studerende kom enten fra grundskoleeller videregående uddannelser og var hovedsageligt fraSjælland.Formålet med at afholde Studentertopmødet somen årlig begivenhed er for for at give de studerendemuligheden for at komme til orde i debatten omkringentreprenørskab i uddannelsessystemet. De studerendeer på mange områder omdrejningspunktet for heledebatten, og det er derfor essentielt, at de kommer tilorde og bidrager til debatten. Studentertopmødet skaberderved en fælles platform for elever og studerende fra alleniveauer af uddannelsessystemet på tværs af institutionerog faggrænser.
STUDENTERTOPMØDE 2010De elever og studerende, der vartil stede ved studentertopmødet2010, havde vidt forskelligebaggrunde, hvilket resulterede i eninnovativ udviklingsproces og attopmødeerklæringen fra dengangblev skabt. Målet var at forene dereserfaringer og nå ind til kernen af,hvad entreprenørskabsundervisninger og handler om, på alleuddannelsesniveauerfragrundskoletilvideregåendeuddannelser.Minister for Videnskab, Teknologiog Udvikling Charlotte Sahl-Madsenåbnede Studentertopmødet 2010 ogindgik i dialog med de fremmødte.For at åbne op for visionernelagde elever og studerende udmed en vision for fremtidensentreprenørskabsundervisning vedat brainstorme over spørgsmålet:”Hvis du skulle designe uddannelserder inspirerer til entreprenørskab,hvilke elementer skulle de såindeholde?”Processen var drevet af etentreprenant ”mindset”, nemligaf kreativitet, nysgerrighed ogprovokerende nyskabelse.Brainstormingen resulterede i enmasse ideer, som de i gruppersamlede til en grundidé hvorefterde forsøgte at konkretisererideen yderligere. Til sidst samledehver gruppe deres ideer og fikformuleret en konkret vision forfremtidens entreprenørskabs- oginnovationsundervisning.
Visioner og statementsVision: Entreprenørskab skal være obligatorisk på alleniveauer• Elever og studerende skal tage ansvar• Undervisere skal være fleksible og goderollemodeller – at være i en situation hvor de lærersamtidig med elever/studerende• Lovgivning med plads til kreativitet• Ledelsen på uddannelsesinstitutionerne skal bakkeop om visionen agere tidssvarende til de ønsker derkommer fra studerende og samfundetVision: Vi skal have, for entreprenører, hvad sportsfolkhar i Team Danmark• Coaching fra undervisere og erhvervsfolk• Politikere skal lette indførelsen af ECTS-points• Ledelsen skal indføre et 11. semester• Studerende skal på turné, høringsrunder og deltage idebatter – stille krav til politikereVision: Altid mulighed for at arbejde og fåundervisning på en kreativ måde – der giver etslutresultat• Undervisere skal tænke samt handle anderledes• Studerende skal videregive info til andre studerendeder er på samme niveau (videndeling)• Politikere skal sørge for at kreativitet belønnes medECTS-points• Ledelsen på uddannelsesinstitutionerne skal sørgefor ny formidling af undervisningsmaterialer oginternational bevidsthed (netværk)Vision: Bare gør DET – en verden uden begrænsninger• Ledelsen på uddannelsesinstitutionerne skalprovokere nytænkning• Holdningsændringer blandt undervisere givergladere elever og studerende• Mere læring ved at elever og studerende siger ja tilpraksis• Mindre bureaukrati og politikere skal lytte til elever,studerende og undervisereVision: De studerende skal respektere deres indre barn• Underviserne skal vurdere studerende på deres lysttil at eksperimentere• Ledelsen fra uddannelsesinstitutionerne skal fremmeen udvidelse af indlæringshorisonten• Politikere skal åbne for rammerne for et mere kreativtuddannelsesforløb• Studerende skal i bedømmelsessituationen ogsåbedømmes af en 3. part (som fx en ekspert ellererhvervsaktør) med udgangspunkt i at bryde deresfaglige grænse
STUDENTERTOPMØDE 2011
Studentertopmødet2011blev bygget op omkring engennemgående workshopproces,som skulle udmønte i konkreteanbefalinger og løsningsforslag.Undervejs i denne proces indgikinspirationselementer såsom enpaneldebat med internationalegæster og førende eksperter frauddannelsessektoren,videotalerfra erhvervsledere og iværksætteresamt fra Uddannelsesministerenog Undervisningsministeren samtvelkomsttale af daværende Erhvervsog Vækstminister minister Ole Sohn.For at sikre et værdifuldt outputarbejdede de studerende dagenigennem målrettet på at kommefrem til ikke bare en fælles vision forområdet, men også konkrete målog anbefalinger til politikere. Destuderende arbejdede hele vejenigennem i tværfaglige grupper ogresultatet blev udformet som envisuel oversigt over de konkreteanbefalinger og forslag.
Resultaterne er fordelt under syv temaer med konkrete eksempler påtiltag for hvert tema. Disse resultater blev præsenteret for Børne- ogUndervisningsudvalget samt Udvalget for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser.EN KULTUR- OGHOLDNINGSÆNDRINGEntreprenørskab skal afmystificeresog gøres mere sexet, således at dettiltaler alle fagområder. Eksempelviskunne der sættes et større fokus påsocialt og kulturelt entreprenørskab,som kan mobilisere studerende,der ikke nødvendigvis har denforretningsmæssige interesse forentreprenørskab.ROLLEMODELLER OG GODEEKSEMPLERDer er behov for rollemodeller og godeeksempler fra iværksætterverdenen.Ikke kun om vindmøller og solceller,men inddrag ligeledes human- ogsocialvidenskaber.Eksempelviskunne et nationalt iværksætterbladpå uddannelsesinstitutionerne iDanmark formidle og inspirere tilkreativ tænkning ved at fortælleom entreprenører på andreuddannelsessteder.MERE FLEKSIBILITET ISTUDIEOPBYGNINGENMeritsystemer bør renoveres medhenblik på at sænke barrierenmellem fakulteter og universiteter.Det skal ligeledes være nemmere attage kurser på andre universiteter ogfakulteter end ens eget. Eksempelviskunne man lave et Team Danmarkfor entreprenører, som giver plads tilvirksomheden ved siden af studiet.STØRRE SAMARBEJDE PÅ TVÆRSAF UNIVERSITETER OG FAGDerbørskabesflereworkshopbaserede kurser på tværsaf fakulteter og fag. Derudover børman i højere grad nedbryde barriererinstitutionerne imellem og skabe flerefællesprojekter. Eksempelvis kunneder oprettes et tværinstitutioneltiværksætterfag, hvor de studerendesamles i grupper fra forskelligeuddannelsesinstitutioner.STØRRE PRAKSISKOBLINGOG MERE SAMARBEJDE MEDERHVERVSLIVETDer skal bygges bro mellem teori ogpraksis, og der skal større fokus på atbringe erhvervslivet ind som en aktivdel af undervisningen. Undervisereskalinddrageogformidlehistorier og praksisperspektiveri undervisningen, således at allestuderende får en forståelse af,hvordan deres fag kan brugesi praksis. Eksempelvis kunneprojekter bedømmes både af encensor men også af en investor ellerforretningsudvikler.STØRRE PRIORITERING AFSTUDENTERDREVNE FORENINGEROG INITIATIVERDer skal skabes et bedre samarbejdemellem studenterforeninger oguniversitetsadministration og derskal afsættes flere midler direktetil studenterforeningerne, samtfriere rammer for, hvordan dissemidler anvendes. Der er behov forbedre oplysning om, hvor man somstuderende skal gå hen, hvis man haren god idé og hvordan man kommeri gang med den. Eksempelvis kunneder være vejledning og rådgivningom søgning af midler, således at mansom studerende kan få rådgivningi forhold til hvordan man kan søgemidler og til hvad.FYSISKE MØDESTEDER OGARBEJDSPLADSER FORIVÆRKSÆTTERSTUDERENDEDer er behov for flere fysiskemødesteder og arbejdspladser forstuderende, der gerne vil startevirksomheder. Der skal laves flerestudenterdrevne rum, basismidlerskal tilføres og øremærkes til dette.Eksempelvis kunne man lave nogettilsvarendesomCopenhagenSchool of Entrepreneurship på alleuniversiteter.
STUDENTERTOPMØDE 2012Årets Studentertopmøde var baseretpå workshops, samt inspirationfra en interessant paneldebat ogåbningstale af UddannelsesministerMortenØstergaardogAdministrerende Direktør i Fondenfor Entreprenørskab – YoungEnterprise Christian Vintergaard.Den første workshop havde til formålat sætte det kreative i gang, menstadig inden for et begrænset område.De fremmødte blev inddelt i gruppersåledes, at der var en blanding afgrundskoleelever, gymnasieeleverog studerende fra videregåendeuddannelser i hver gruppe. Denførste workshop handlede omfremtidens undervisning, hvorde forskellige grupper havde tilopgave at tage udgangspunkt iforskellige problemstillinger. Disseproblemstillinger tog udgangspunkti de unges egne idéer, de havdekunne oploade på en idéplatformforud for Studentertopmødet.
• Hvordan bedømmer og evaluerer maniværksætterkompetencer og evnen til at semuligheder?• Hvordan kan uddannelsesinstitutionerne etablereet samarbejde, der er baseret på tværfagliginnovation?• Hvordan sikrer vi at undervisningen er progressiv påtværs af de forskellige uddannelsestrin?• Hvordan kan undervisningen understøtte dekompetencer som erhvervslivet efterspørger?
STUDENTERTOPMØDE 2012
Idéerne fra den første brainstor-mingsworkshop blev så præsenteretganske kort for panelet bestående afrepræsentanter for de studerende,erhvervslivet og uddannelsesinstitu-tioner. Præsentationerne ledte op tilen naturlig diskussion om behovetog mulighederne for entreprenør-
skab og innovation i uddannelser ogundervisning, hvor paneldeltagernekom med spørgsmål og input til del-tagerne, som de kunne tage med sigi det videre arbejde på topmødetEfter paneldebatten gik eleverne ogde studerende tilbage i grupper forat vælge et specifikt område at be-
skæftige sig med og konkretiseredette. Her fik de besked på at be-skæftige sig med en problemstillingog udarbejde en løsning, som skullepræsenteres sidst på dagen.
STUDENTERTOPMØDE 2012
KOMPETENCE PROJECT PÅ ÅRSBASISErhvervslivet efterspørger medarbejdere der kan ge-nerere gode idéer og som er hele mennesker, der kanarbejde sammen på tværs.Løsningsforslag: Der skal afsættes et antal timer påvalgfagsbasis i starten af året, hvor elever selv brain-stormer og starter projekter, som de kan arbejdemed i løbet af året. Hver projektgruppe får tilknytteten erhvervsmentor, der hjælper med projektud-vikling fra start til slut.
HØJERE INTEGRATION AF ERHVERVSLIVET I UD-DANNELSERUddannelserne skal fokusere mere på, hvilke kompe-tencer, der bliver efterspurgt af erhvervslivet.Løsningsforslag: Der skal være praktikforløb påalle uddannelsestrin, hvor elever inddrages i bl.a.forretningsudvikling. Ydermere skal der fokuseresmere på casearbejde baseret på små og mellem-store virksomheder, og der skal inddrages censorerfra erhvervslivet, som kan bedømme eleven ud fraentreprenante kompetencer, såsom evnen til at semuligheder, nytænkning og nyskabelse.MERE INNOVATION I UDDANNELSERElever og studerende mangler en skabertrang og drivetil at blive entreprenører, fordi der mangler innovativetiltag på alle uddannelsestrin.Løsningsforslag: I folkeskolen skal eleverne selv udar-bejde problemstillinger og løse dem på egen hånd.I gymnasierne skal dette suppleres med, at eleverneskal arbejde med nytænkende problemløsning igrupper og på de videregående uddannelser skaldet munde ud i innovativ problemløsning i tværfa-glige grupper. Der skal desuden være en platformfor, at erhvervsinteresser kan følge problemløsn-ingsprocesserne og etablere samarbejde med destuderende.SKAB MERE ACCEPT AF IVÆRKSÆTTERI HOSELEVERIværksætteri opfattes som utrygt og risikabelt og deter derfor svært for elever og studerende at blive mo-tiverede og engagerede i entreprenørskab.Løsningsforslag: I folkeskolen skal eleverne deltagei en virksomhedsuge, hvor eleverne f.eks. skal skabeegen butik, som skal sælge et produkt til lokalsam-fundet. På ungdomsuddannelserne skal eleverne,gennem case arbejde, selv skabe et forretningskon-cept. Derved bliver eleverne trygge med, at skabenye projekter og bliver mere tilbøjelige til at vælgeentreprenørfag på videregående uddannelser.
STØRRE FRIHED I VALGFAG PÅ UNGDOMSUD-DANNELSERElever på ungdomsuddannelser er interesseret i at værei stand til at kunne supplere deres egen ungdomsud-dannelse med valgfag fra andre ungdomsuddannelserend deres egen.Løsningsforslag: Det skal være muligt for eleverne attage valgfag på alle gymnasielle, tekniske og mer-kantile ungdomsuddannelser. Derved får eleverneet bredere kompetencefelt, samt bedre evner til atarbejde sammen på tværs af faglighed.IVÆRKSÆTTERTEMA FRA 9.KLASSE TIL 3.GElever i folkeskolen og på ungdomsuddannelser man-gler indblik i, hvad der skal til for at blive entreprenør ogmangler entreprenante kompetencer.Løsningsforslag: Der skal være en temadag for 9.klasses elever, der introducerer dem for de for-skellige elementer i entreprenørskab. For 1.g og2.g klasser skal der være en iværksætteruge, hvoreleverne videreudvikler entreprenante kompetenceri gruppebaseret projektudvikling. I 3.g skal der væremulighed for et iværksættervalgfag, hvor elevernelærer om, hvad der rent praktisk kræves for at startesin egen virksomhed.
KONKLUSIONER
Hvis vi kigger tilbage i tiden ogsammenligner resultaterne fra de treår Studentertopmødet har eksisteretser man tydeligt nogle gengangereog nogle overordnede emner.
Gengangere er på ingen måde enindikation af, at der ikke er kommetnye ting på bordet, men mere enindikation af, hvad der virkelig ernødvendigt og hvad eleverne og
de studerende efterspørger. Vi harinddelt samtlige idéer fra de tre årunder fem kategorier, for at kunnese, hvilke overordnede områder, derbliver efterspurgt.
Inddragelse af erhvervslivet• Rollemodeller og gode eksempler (2011)• Større praksiskobling og mere samarbejde med erhvervslivet (2011)• Kompetence projekt på årsbasis (2012)• Højere integration af erhvervslivet i uddannelser (2012)• Kompetenceprojekt (2012)Iværksætteri på alle niveauer• Entreprenørskab skal være obligatorisk på alle niveauer (2010)• Mere innovation i uddannelser (2012)• Iværksættertema fra 9. klasse til 3.g (2012)Fleksibilitet: Valgfrihed og Tværfaglighed• Større valgfrihed på ungdomsuddannelser (2012)• Større samarbejde på tværs af universiteter og fag (2010)• Mere fleksibilitet i studieopbygningen (2010)Holdningsændring• Bare gør det – en verden uden begrænsninger (2010)• De studerende skal respektere deres indre barn (2010)• En kultur- og holdningsændring (2011)• Skab mere accept af iværksætteri hos eleverne (2012)• Altid mulighed for at arbejde og få undervisning på en kreativ måde – der giver et slutresultat(2010)Bedre vilkår for unge entreprenører• Vi skal have, for entreprenører, hvad sportsfolk har i Team Danmark (2010)• Større prioritering af studenterdrevne foreninger og initiativer (2011)• Fysiske mødesteder og arbejdspladser for iværksætterstuderende (2011)Disse fem overordnede emner børtages op og danne grundlag for enfremtidig diskussion af, hvordanentreprenørskab, iværksætteri oginnovation kan blive en integreret delaf uddannelse og undervisning påalle niveauer. Disse problemstillingerog idéer er produktet af elever ogstuderende, som har hændernei”bolledejen” ogmodtagerentreprenbørskabsundervisning.De har et ønske om, at der skal skeen forbedring og lad os se, om viikke kan imødekomme dette ønskei fremtiden.
Konceptet ”Studentertopmøde” harefter tre år forankret sig mere ogmere blandt elever og studerende.Ved at inddrage politikere hvert årog præsentere resultaterne ved derelevante udvalg har vi også sikretos at resultaterne bliver synliggjortefor politikerne og at disse visioner
og løsningsforslag fremsat af deunge bliver hørt på Christiansborgog appellerer til at blive inddragetved f.eks. lovgivning indenfor feltetentreprenørskabsundervisning.Vi agter derfor at fortsætte med atgive de studerende en ”stemme”i debatten ved at stille denne
platform til rådighed endnu en gangi 2013. Vi planlægger at fortsættearbejdet med at forbedre konceptetfor Studentertopmødet, så vi fortsattiltrækker relevante elever ogstuderende til at deltage i debatten.
FREMTIDSPERSPEKTIV
DEN EUROPÆISKE UNIONDen Europæiske Socialfond
Vi investerer i din fremtid