Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 74
Offentligt
FolketingetForetræde FIVU15. januar 2013Forslag omSammenhængende sproguddannelseCase: fransk – Region Syddanmark
Poul Søren KjærsgaardHans Walmar
Foretræde – FIVU15. januar 2013Etablering af fælles basis til videregående uddannelse –med henblik på alle former for sprogarbejdeUddannelser/kurser seminarium, lærerhøjskole,amtscentral, handelshøjskole, universitet i et givet sprogsamles i én enhed/én institutionBaggrund : - sikre økonomisk og faglig bæredygtighed(bl.a. med brug af moderne teknologi/videokonferencer)
- fastholde udbud (i stedet for nedlæggelse)- forenklet administration ( 51)
Basis for videregående uddannelse og specialiseringIndhold – grundfag (sprog, kultur og samfund)
Foretræde – FIVU15. januar 2013Omfang – styrkelse af nuværende basisuddannelse, fxsom minimum svarende til linjefag (helst 1 årsværk)Meritgivende ved andre videregående uddannelser /sporskifte (uddannelseselementer må ikke gå til spilde)Formål: - sikreomstillingsparathed- sikre overlevelse af fransk og tysk (og andre truede sprog)
Mulighed for enkeltfag mhp. efter-/videreuddannelseIndhold – basiskompetencer i sprog, kultur og samfund;Praktik / udlandsopholdFormål : Hævelse af niveauet og sikring af uddannelsesudbud
Foretræde – FIVU15. januar 2013Planen/Det konkrete indhold i 8 punkter:1. Basis skal mindst svare til den nu kendte liniefagsuddannelse, der kan bruges i folkeskoler,efterskoler, aftenskoler, højskoler, VUC osv.
Bestået "basis" giver ret til yderligere studierog/eller godskrives som liniefag på lærerseminariet.
Indholdet skal bl.a. være: Grammatik ogskr. fremstilling, litteratur/ungdomslitteratur, samfund, historie og kultur. Desudensprogpædagogik og iværksætterfransk.
2. Oven på denne basis skal der kunne lægges etpassende antal moduler, fx litteratur/ litteraturhistorie, samfundsbeskrivelse, økonomi,marketing, iværksætterfransk, skr. fremstilling osv., så man fx kan blive ”franskiværksætter”eller få sidefagseksamen.
3. Alle ressourcer til fransk fra seminariet, universitetet oglærerhøjskolen, handelshøjskolen, amtscentral/center for undervisningsmidler samles underén hat.
4. Enkeltfag fra det nye system skal kunne bruges af alle med behov for at forbedrefranskkundskaber, og man skal kunne opdatere sin uddannelse.
5. Folk med liniefag (inklusivsprogpædagogik) og sidefag skal kunne undervise både i folkeskolen og gymnasiet.
6. Folkmed eksamen i "iværksætterfransk" skal kunne udføre korrespondentopgaver,forhandlingsopgaver, turistopgaver, undervisning på handelsskoler samt tage vækstinitiativerosv.
7. Det skal være nemt at skifte erhvervsspor ved tilvalgsmoduler eller at udøve flerefranskfunktioner samtidig, hvilket giver fordele og omstillingsparathed i samfundet.
8.Uddannelsen bør rumme praktik/studier i Frankrig.
Foretræde – FIVU15. januar 2013
Eksempel på fagvifte :Disciplinorientering•Grammatik•Oversættelse•Fonetik•Historie ogsamfundsforhold•Kulturhistorie•Mundtlig og skriftligkommunikation•Litteratur og tekstanalyse•Interkulturelkommunikation•Informationskompetence(fagets hjælpemidler)•SprogpædagogikTemaorientering-/•Nutidens Frankrig•Samfundsforhold i denfransktalende verden•Kultur i den fransktalendeverden•Globalisering og denfransktalende verden