Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 55
Offentligt
Notat
Status for opfyldelse af 60 og 25 pct. målsætningerneDet er regeringens mål,at 60 procent af alle unge gennemfører en videregåendeuddannelse[i 2020],og at 25 pct. gennemfører en lang videregående uddannelse[i 2020].Til at måle bevægelsen frem mod disse målsætninger anvendes den såkaldte pro-filmodel, som i en årrække er blevet brugt til at vise, hvilke kompetencer en årgangi løbet af 25 år fremadrettet forventes at opnå, hvis den sendes igennem uddannel-sessystemet i udgangsåret jf. boks 1 side 3.Der foreligger nu opdaterede profilmodeltal baseret på 2011 data. Disse beregnin-ger viser, at andelen af ungdomsårgangen 2011, der forventes at opnå en videregå-ende uddannelse, er på 59,1 pct. mod 48,2 pct. i 2008, jf. tabel 1.Andelen, der forventes at gennemføre en kandidatuddannelse, er på 26,8 pct. Der-med er 25 pct. målsætningen opfyldt for ungdomsårgangen 2011, jf. tabel 1.Den forventede demografiske udvikling betyder, at der kommer flere unge, og derskal derfor optages mindst 4.500 yderligere på de videregående uddannelser i 2020i forhold til i 2012, hvis 60 pct. målsætningen skal indfries i 2020.Tabel 1 - Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen (pct.)2008Videregående uddannelser- heraf erhvervsakademiuddannelser mv.- heraf professionsbacheloruddannelse mv.*- heraf kandidatuddannelse mv.48,26,322,319,6200951,86,324,221,3201057,45,327,424,6201159,14,827,526,8
11. december 2012
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Koncern Analyse og Statistik
Bredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk34042012
Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og vil derforafvige fra sidste års opgørelse.Uddannelser, som ikke hører under én af de tre kategorier (erhvervsakademiuddannelse, professionsbachelorud-dannelse eller kandidatuddannelse) er placeret under de uddannelser, som har den samme længde.*Kategorien ’Professionsbacheloruddannelse mv.’ inkluderer også studerende, som opnår en universitetsbachelor-uddannelse, som højest fuldførte uddannelse, og således ikke fortsætter på en kandidatuddannelse i forlængelse afderes universitetsbachelor inden for fremskrivningsperioden.
Som det fremgår af tabel 1, er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gen-nemføre en erhvervsakademiuddannelse mv., faldet i perioden 2008 – 2011, mensSide1/3
andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en professionsbache-loruddannelse mv. eller en kandidatuddannelse mv., er steget i perioden 2008 til2011.
Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupperSamlet er andelen af en ungdomsårgang, der forventes at gennemføre en videregå-ende uddannelse som ca. 25-årige, steget med 10 pct. point i perioden 2008 til2011, jf. tabel 2. Det kan skyldes, at flere helt unge optages på en videregåendeuddannelse, samt at uddannelserne søges og gennemføres hurtigere end tidligere.Tabel 2 – Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen opdelt på aldersgrupper (pct.)2008Ca. 20-årigeCa. 25-årigeCa. 30-årigeCa. 35-årigeCa. 40-årige1,932,442,946,348,220091,934,846,249,951,820102,639,651,455,357,420113,342,453,657,359,1Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og vil derforafvige fra sidste års opgørelse.Ungdomsårgangens uddannelsesstatus er opgjort henholdsvis 5, 10,15, 20 og 25 år efter afslutningen af 9. klasse,hvor elevernes gennemsnitsalder er 16,1 år.
Det fremgår af tabel 2, at det på baggrund af ungdomsårgangen 2011 forventes, at42,4 pct. vil have gennemført en videregående uddannelse, når de er ca. 25 år gam-le. Ved 30-årsalderen er andelen steget til godt 53,6 pct., og i de efterfølgende 10 årforventes yderligere 5,5 pct. at gennemføre en videregående uddannelse. Dermedforventes i alt 59,1 pct. af en ungdomsårgang af have gennemført en videregåendeuddannelse, når de er ca. 40 år gamle (25 år efter de afsluttede 9. klasse).Generelt forventes flere piger end drenge at gennemføre en videregående uddan-nelse, jf. tabel 3. Denne tendens gælder både for piger og drenge med dansk her-komst og med anden etnisk herkomst. Som det fremgår af tabel 3, er der imidlertidgenerelt set fortsat flere med dansk herkomst end med anden etnisk herkomst, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse.Tabel 3 – Status for opfyldelse af 60 pct. målsætningen fordelt på køn og etnicitet(pct.)Dansk herkomstPigerDrengeI alt66,052,959,3Anden etnisk herkomst64,650,357,4I alt65,852,659,1
Kilde: UNI-C statistik og analyse.Noter: Da grunddata ændres løbende også tilbage i tid, bliver alle historiske tal genberegnet hvert år og vil derforafvige fra sidste års opgørelse.
Andelen af piger, der forventes at gennemføre en videregående uddannelse, er iperioden 2008 til 2011 steget med godt 8,7 pct. point, mens andelen af drenge, derSide2/3
forventes at gennemføre en videregående uddannelse, er steget med 12,9 pct. point.Forskellen mellem andelene med videregående uddannelse blandt henholdsvisdrenge og piger er således reduceret fra 17,4 pct. point i 2008 til godt 13,2 pct.point i 2011.I perioden 2008 til 2011 er andelen af personer med anden etnisk herkomst, derforventes at gennemføre en videregående uddannelse, steget. Forskellen mellemandelene med henholdsvis dansk og anden etnisk herkomst, der forventes at gen-nemføre en videregående uddannelse, er blevet mindre i perioden, idet den i 2011var 1,9 pct. point mod 3,3 pct. point i 2008.Boks 1.Profilmodellen som metode til opgørelse af status for 60 og 25 pct. målsætningerneI profilmodellen beregnes en gang årligt en ungdomsårgangs samlede uddannelsesstatus frade går i 9. klasse og 25 år frem. Beregningerne foretages under antagelse af, at 9. klasseele-verne i deres vej gennem uddannelsessystemet vil have samme adfærd (fx fuldførelsespro-center og overgangssandsynligheder mellem de forskellige uddannelser), som var kendt ifremskrivningsåret.Profilen viser således det uddannelsesmønster, en given ungdomsårgang vil nå som cirka40-årige, hvis årgangen i de næste 25 år forudsættes at have samme studieadfærd som allede studerende havde i fremskrivningsåret.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
3/3