Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 51
Offentligt
1190931_0001.png
1190931_0002.png
1190931_0003.png
1190931_0004.png
1190931_0005.png
1190931_0006.png
1190931_0007.png
1190931_0008.png
1190931_0009.png
1190931_0010.png
1190931_0011.png
1190931_0012.png
1190931_0013.png
1190931_0014.png
1190931_0015.png
1190931_0016.png
– talent som konkurrenceparameter
DA n mAr k
DAnMArk HAr brug for EnnAtionAl tAlEntstrAtEgi forAt øgE proDuktiVitEtEn oggEnVinDE konkurrEnCEEVnEnMed udsigt til en markant tilbagegang i den europæiskearbejdsstyrke over de kommende år, bør det have højpolitisk prioritet for en regering at forudse fremtidensbehov for kompetencer og tage initiativer til at sikre dennødvendige talentmasse. Vinderne i den globale konkur-rence vil være de lande, der proaktivt håndterertalentudfordringen og derigennem styrker samfunds-økonomien.En vigtig nøgle til økonomisk vækst er øget arbejds-kraftproduktivitet, og den bedste måde at øge denneproduktivitet på, er at blive bedre til at matche kompe-tenceudbuddet med aktuelle og fremtidige jobtyper ogkompetencekrav. Hvis Danmark som nation skal sikreøkonomisk vækst, er det en forudsætning at den økono-miske strategi understøttes og bakkes op af en nationaltalentstrategi.AmCham Danmark håber, at dette oplæg vil bidrage tilat sætte behovet for en national talentstrategi øverst pådagsordenen hos regeringen.
03
rEsuMéMed oplægget ”Danmark – Talent skalder til”,satte AmCham Danmark i januar2010 fokus på det presserende behov forat styrke Danmarks evne til at tiltrækkeog fastholde talent. Efterfølgende harder været en øget opmærksomhed om-kring talentudfordringen, og der er gen-nemført en række tiltag, som har førttil konkrete forbedringer på områder,som vedrører virksomhedernes adgangtil en højt kvalificeret arbejdsstyrke iDanmark.De gennemførte forbedringer er positive,men AmCham anbefaler, at den nyeregering intensiverer indsatsen, såledesat de resterende udfordringer kan løses.Udover at håndtere de kortsigtedeudfordringer er det nødvendigt med enlangsigtet talentstrategi for at sikreDanmarks vækst i fremtiden.Håndteringen af de betydelige udfordrin-ger som Danmark står overfor, herunderde langsigtede demografiske ændringerog den lave produktivitetsvækst, kræverflere forskellige tiltag. Et væsentligttiltag er at styrke virksomhedernesmulighed for at tiltrække og fastholdetalent.Effektiv talenthåndtering er afgørende,hvis Danmark skal klare sig i konkur-rencen om udenlandske investeringer,ligesom det er en forudsætning for atsikre den innovation og produktivitet,som er grundlaget for danske virksom-heders konkurrenceevne på det globalemarked.Formålet med dette oplæg er at gøreden danske regering opmærksom påvigtigheden af at handle her og nu ogbidrage med konkrete anbefalinger tiludviklingen af en national talentstrategi,som vil gøre Danmark i stand til at øgeproduktiviteten og genvinde konkurren-ceevnen.En national talentstrategi forudsætter:• En langsigtet og forpligtende indsats• Offentlig-privat samarbejde• Tværministerielt samarbejde
Talent strategien skal sikre sammenhæng mellempolitik og virkelighed ved at:• Kortlægge erhvervslivets kompetencebehov• Definere incitamenter til at fremme udenlandske investeringer• Sikre prioritering af investeringer i uddannelse
Endelig skal talent strategien belyse, hvordan man kan:• Udvikle den nationale talentmasse• Tiltrække og fastholde udenlandske talent
”Højtkvalificerede medarbej-dere – talent – er forudsætningenfor en succesfuld virksomhed.tilsvarende gælder for en nation.Hvis Danmark skal genvinde sintabte konkurrenceevne, er detnødvendigt, at den danske regeringforholder sig til talentmassen i etstrategisk perspektiv, og skaberde bedste vilkår for at balancereudbud og efterspørgsel.”William S. Allen,Senior Vice PresidentGlobal HR, A.P. Møller-Mærsk
04
En nATIOnAlTAlEnTSTrATEgISiden offentliggørelsen af vores tidligereoplæg er flere af AmCham’s forslagblevet gennemført, og der er igangsaten række initiativer med henblik på atgøre Danmark til et mere attraktivtarbejdsmarked både når det gælder detnationale og det internationale talent.Udfordringen er dog stadig markant.Siden 2007 har der været en stigendeubalance i investeringsflowet ind ogud af Danmark. I AmCham Danmark’s2011 Business Barometer erklærede 53procent af undersøgelsens responden-ter – mod 44 procent sidste år – at dehar overvejet, eller overvejer, at flytteinvesteringer og jobs ud af Danmark.Blandt de primære årsager er: ”de højeomkostninger forbundet med at drivevirksomhed i Danmark” og virksomhe-dernes ”udfordring med at tiltrække ogfastholde de nødvendige kompetencer”1.Specifikt gælder, at mens 35 procentfremhæver den høje kvalitet af talentsom en fordel ved at drive virksomhed iDanmark, forudser et flertal af respon-denterne , at mængden af højt kvali-ficeret arbejdskraft i Danmark vil bliveet problem fremover, idet 55 procentiøvrigt vurderer Danmarks evne til attiltrække og fastholde internationalemedarbejdere som under middel ellerdårlig.Uagtet den aktuelle økonomiskesituation er der generel enighed om, atde langsigtede demografiske forskyd-ninger vil føre til en mærkbar mangel påarbejdskraft og talent i de kommendeår, hvilket truer Danmarks mulighedfor økonomisk vækst. Dette bekræf-tes af Dansk Industri, som forudser enarbejdskraftmangel på mindst 30.000medarbejdere med en højere uddannelsei 2030, svarende til 9 procent af denhøjtuddannede arbejdsstyrke i Dan-mark2. Andre prognoser er endog meredystre. Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd forudser således, at efterspørgslenefter ufaglært arbejdskraft vil falde medmere end 210.000 over de kommendeti år, hvorimod behovet for faglært oghøjtuddannet arbejdskraft øges med180.000 frem mod 2020. Eftersom denprivate sektor tegner sig for 75 procentaf stigningen i efterspørgslen, bliver detogså den private sektor, som rammeshårdest af manglen på arbejdskraft3.Manglen på talent er langt fra et dansksærtilfælde. Det er en stigende udfor-dring for virksomheder verden over atfinde de rette kompetencer nationalt.Dette illustreres af, at der på trods afen arbejdsløshed på 11 procent i Eurozo-nen, samtidig er 2,8 millioner ubesattestillinger i EU. Dermed er det tydeligt, atder er tale om en ubalance i talentmas-sen – hvilket opstår ved en manglendesynkronisering af udbud og efterspørg-sel på højtuddannet arbejdskraft. Medudsigt til en tilbagegang i EU arbejds-styrken på anslået 50 millioner over denæste 16 år4er der ingen forhåbningerom, at udfordringen forsvinder lige meddet samme. I de kommende år vil derderfor udspille sig en global kamp om attiltrække højtuddannede medarbejdere.Også Danmark vil få et behov for at po-sitionere sig bedst muligt til den globalekamp om talent.Fremtidsprognoserne er alarmerende ogkalder på handling her og nu. På vegne afvores medlemsvirksomheder, opfordrerAmCham derfor regeringen til at sættepolitisk fokus på, hvordan Danmark kanstyrke sin evne til at udvikle, tiltrækkeog fastholde talent. løsningen findesikke alene i enkeltstående, kortsigtedeinitiativer. Danmark har brug for enlangsigtet strategisk forankret nationaltalentstrategi til at imødegå de demo-grafiske udfordringer samt øge produk-tiviteten og genvinde konkurrenceevnen.
PPPP
1Blandt andre vigtige grunde nævnes nedskæringer samt den personlige indkomstbeskatning af medarbejderne.2Fremtiden kalder – Uddanner vi nok? DI, december 20103Den private sektor hårdest ramt af manglen på uddannede, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, november 20104EU must remain open to migration, Cecilia Malmström and Cázló Andor, december 2010
05
MærKBArE rESUlTATEr,MEn FOrTSAT BEHOv FOrFOrBEDrIngErnedenfor følger en oversigt over nogleaf de forbedringer, der er opnået for attiltrække og fastholde talent i Dan-mark. Der er tilføjet en række forslag til,hvordan man yderligere kan styrke disseområder.næste par år er det forventningen, atyderligere 150 pladser pladser vil bliveetableret i hovedstadsområdet.Forbedringsforslag: Der er stadigbehov for yderligere skolekapacitet.vi anbefaler supplerende tiltag someksempelvis forudbetalt og pro ratatilskud såvel som en udbredelse af IB-programmet til flere offentlige skolermed henblik på at lette presset på isærde ældre årgange. Der er også behov foren bredere vifte af uddannelsestilbud,således at der kan sikres uddannelse tildifferentierede priser.• Konvertering af ikke EU-kørekort:Fristen for at konvertere sit ikke-EUkørekort til et dansk kørekort er blevetforlænget fra 14 dage til tre måneder.Det er vigtigt ikke at undervurderebetydningen af de vanskeligheder, derer forbundet med at erhverve et danskkørekort. Også på dette område, harsmidigheden i regler og proces storbetydning for, hvordan en udenlandskmedarbejder oplever sin ankomst tilDanmark.Forbedringsforslag: Der er fortsatforbedringsmuligheder. For eksempelvil det være hensigtsmæssigt at tilbydeden teoretiske prøve på engelsk og gøredet muligt at gennemføre køreprøven iprivat bil. På længere sigt anbefaler vi,at Danmark sammen med udenlandskemyndigheder får etableret gensidigeaftaler, som kommer både expats iDanmark og danskere i udlandet tilgode.
• Forskerskat:Forskerskatteordningener forbedret, således at højtuddannedeudenlandske eksperter og forskere medvirkning fra januar 2010 beskattes meden enhedssats på 26 procent gældendei fem år. Tidligere betalte internationa-le eksperter 25 procent i indkomstskati de første tre år, men hvis de valgteat blive længere end tre år, så blev debeskattet med 33 procent i de næste toår, samt med tilbagevirkende kraft forde første tre år.Forbedringsforslag: Dansk indkomst-skat er fortsat blandt de højeste iverden og er en konstant udfordringfor både danske og dansk-baseredeinternationale virksomheder i deresanstrengelser for at tiltrække ogfastholde højt kvalificeret arbejdskraft.Hvis Danmark skal kunne konkurrere,forudsætter det et konkurrencedygtigtindkomstskattesystem.
• Information og service på engelsk:Information og service til ikke-dansk-talende expats er blevet mærkbartforbedret ved oprettelsen af ”Inter-national Citizen Service Centers” i firebyer i Danmark. Samtidig er der blevetnemmere adgang til de vigtigste myn-digheder samt til vigtig information påengelsk. Det har samlet set forbedretoplevelsen for udenlandske medarbej-dere og reduceret den tid, det tagerdem at falde til i Danmark.
• Internationale skoler:En ændring iFriskoleloven har åbnet mulighed foryderligere udbredelse af internationaleskoler i Danmark – allerede i 2011 etab-leres 100 ekstra pladser, og i løbet af de
Forbedringsforslag: Det er vigtigt atfortsætte arbejdet med at gøre mereoffentlig information tilgængeligt påengelsk. Der er også brug for, at kom-munerne involveres og engageres iarbejdet med at sikre, at de expats derkommer til landet hurtigst muligt kanintegreres i lokalområdet.
06
i nutidens stadig mere konkurrenceprægedeglobale marked tager virksomhederne hver dagbeslutninger om, hvor de skal placere deresinvesteringer og arbejdspladser.Det er derfor dybt bekymrende, at AmCham’sbusiness barometer konsekvent over flere århar vist, at over 50 procent af vores medlem-mer overvejer at flytte investeringer og jobsud af Danmark.Hvis denne udvikling skal vendes, skalDanmark reagere hurtigt og resolut. Danmarkhar brug for at få forbedret sin globale konkur-renceevne og dermed evnen til at tiltrække ogfastholde fremtidige investeringer, arbejds-pladser og talent.Stephen Brugger, Executive Director,AmCham Danmark
07
TAlEnT SOM FOrUDSæTnIng FOrPrODUKTIvITETSvæKST Og TIlTræKnIngAF UDEnlAnDSKE InvESTErIngErDen nobelpris-vindende økonom PaulKrugman har påpeget, at hvis konkur-rencedygtighed har nogen mening sombegreb, så kan man betragte det somet andet udtryk for produktivitet. Hanhar også peget på, at væksten i dennational levestandard primært afgøresaf produktivitetsstigninger5. Hvis mantager udgangpunkt i denne betragtning,så vil Danmark stå overfor betydeligeudfordringer med hensyn til at fastholdesin konkurrenceposition i de kommendeår. Faktisk forholder det sig sådan, atden gennemsnitlige stigning i arbejds-kraftproduktivitet i Danmark i perioden2000-2009 alene var på 0,58 procent.Det er væsentligt lavere end OECD 30gennemsnittet, hvor den gennemsnitligeproduktivitetsstigning var 1,35 procent iden samme periode.6Et vigtigt redskab til at øge produkti-vitet7og vækst er at styrke danske ogdansk-baserede virksomheders adgangtil højt kvalificeret arbejdskraft.David Arkless, President of Corporateand government Affairs hos Manpower,har arbejdet med regeringer verden overmed henblik på at skabe bedre sammen-hæng mellem politik og erhvervsmæs-sige behov. Han påpeger, at nøglen tilfremtidig vækst er at tiltrække en langthøjere andel af direkte udenlandske inve-steringer. I Danmark understøttes detteaf en nylig analyse fra Copenhagen Busi-ness School, der understreger den for-holdsmæssigt store positive betydningsom udenlandske virksomheder har påden danske økonomi. Uagtet at de uden-landsk ejede virksomheder kun udgør 1,2procent af det samlede antal virksom-heder i Danmark, så beskæftiger de 18,3procent af arbejdsstyrken i den privatesektor og leverer 21,5 procent af densamlede værditilvækst. På dette grund-lag kan det konkluderes, at arbejdskraft-produktiviteten (målt i merværdi permedarbejder) er 23 procent højere i deudenlandske virksomheder sammenlig-net med de dansk-ejede virksomheder.Der er flere mulige forklaringer på dette.En af dem er, at udenlandske virksom-heder har tendens til at beskæftigeflere højtuddannede medarbejdere enddanske virksomheder8.Som David Arkless påpeger, kræverdet imidlertid mere end blot tilstede-værelsen af forskellige økonomiskeinvesteringsincitamenter, hvis man skalvinde konkurrerencen om at tiltrækkeudenlandske investeringer:
“Hvis Danmarkøger andelen afmedarbejderemed en længerevideregåendeuddannelse medét procentpoint,fører det til enstigning i brutto-nationalproduk-tet på cirka énprocent.”9
PPPPP
5Paul Krugman, Competitiveness – A Dangerous Obsession, Foreign Affairs, Marts/April 1994 (volume 73, number 2)6OECD StatExtracts, februar 20117Produktivitet defineret som “Total Factor Productivity” (TFP). TFP afspejler, hvor effektivt virksomheder udnytter ressourcer i formaf arbejdskraft, maskinel, it og bygninger. Definition anvendt af Junge og Skaksen, ”Produktivitet og videregående uddannelse” 20108Produktivitet og videregående uddannelse”, Junge and Skaksen, marts 20109Kilde: Jan Rose Skaksen og Junge (Produktivitet og Videregående uddannelser, DEA, marts 2010)
08
De lande som har væreti stand til at øge deresdirekte udenlandskeinvesteringer medmere end 5 procent,har en talentstrategispecifik rettet mod attiltrække de udenland-ske investeringer.David Arkless, President ofCorporate and Government Affairs,Manpower Inc.
09
AnBEFAlIngEr TIlUDvIKlIngEn AF EnnATIOnAl TAlEnTSTrATEgIDe lande som ikke proaktivt får løst den manglende balance mellem udbudog efterspørgsel i talentmassen vil være tvunget til løbende at fokusere påkortsigtede lappeløsninger, snarere end mere langsigtede strategiske tiltag,der kan øge deres produktivitet og konkurrenceevne.Det er vores vurdering, at uanset hvor massivt regeringen vælger at in-vestere i uddannelse af den danske arbejdsstyrke, så vil det ikke væretilstrækkeligt set i forhold til behovet for højtuddannet arbejdskraft i dekommende år. for en så lille økonomi som den danske, med en aldrendebefolkning, er et fokus på at forøge talentmassen blandt den eksisterendepopulation nødvendigt men ikke tilstrækkeligt for at kunne imødekommeden stigende efterspørgsel efter talent i fremtiden. Danmark har brug forsupplerende initiativer, således at vi kan tiltrække og fastholde højtuddan-nede internationale medarbejdere.Derfor opfordrer vi til, at der udarbejdes en national talentstrategi og håber,at vores anbefalinger vil inspirere regeringen i dette arbejde.
P
10
1FOrUDSæTnIngErUdarbejdelsen af en national talentstra-tegi kræver en langsigtet forpligtendeindsats, samarbejde mellem private ogoffentlige interessenter, såvel som ettværministerielt samarbejde.a.En langsigtet og forpligtende indsatsEn effektiv talentstrategi er betinget afen succesfuld implementering af de godeidéer. Implementeringen kræver løbendeevalueringer og tilpasninger, således atde udfordringer, der opstår undervejs,kan håndteres og strategien justeres,så den stadig er relevant.b.Offentlig-privat samarbejdeErhvervsledere og den offentlige sektorbør arbejde sammen om at kortlæggeudbud og efterspørgsel efter arbejds-kraft. For at afdække de fremtidigebehov er det vigtigt, at alle relevantestakeholdere inddrages, heriblandt dan-ske og dansk-baserede multinationalevirksomheder.c.Tværministerielt samarbejdeDer er behov for et tværministerieltsamarbejde, hvis talentstrategien skalsikres den nødvendige kvalitet og en vel-lykket implementering. En mulig modelkunne være at give ét ministerium ejer-skabet og styringen af koordinationenmed øvrige ministerier.
“nøglen til økonomisk vækst erøget arbejdskraftproduktivitet,og den bedste metode til at øgearbejdskraftproduktiviteten erat skabe en bedre sammenhængmellem udbud og efterspørg-sel på arbejdskraft. Danmarkhar en forholdsvis succesfuldøkonomi. Men selvtilfredshed ervejen til økonomisk katastrofe.De systemer Danmark har, erutilstrækkelige til at imødegåudfordringerne i de næste 10-15år. Danmark bør videreudvikledisse systemer, og der er intetbedre tidspunkt for dette endved et regeringsskifte.”David Arkless, President ofCorporate and Government Affairs,Manpower Inc.10
P
10AmCham Danmark møde om “The Global Talent mismatch”, maj 2011
11
2METODEEn national talentstrategi bør tageudgangspunkt i de faktiske forhold ogmuligheder. Der er behov for at analy-sere den aktuelle situation i Danmarkfor at kunne bestemme det fremti-dige potentiale. Det handler ikke om atudvælge ”vinderbrancher” men om at fåundersøgt behovet for arbejdskraft ogkompetencer grundigt for den enkeltebranche og dermed sikre sammenhængmellem den førte politik og erhvervsli-vets behov.a.Kortlægge erhvervslivetskompetencebehovDen danske regering bør arbejde sam-men med øvrige nøgleaktører om atkortlægge de fremtidige kompetence-behov så præcist som muligt. Kortlæg-ningen bør være forholdsvis detaljeretog dække de forskellige branchebehov,samt virksomheders, regioners og /eller byers særlige behov og muligheder.Behovsafdækningen bør ske på kort sigtog på længere sigt. En sådan kortlæg-ning vil gøre det nemmere at vurdere,hvilke tiltag der skal til for at skabebedre balance mellem udbuddet af ogefterspørgslen efter kompetencer.Det bør også overvejes at systematisereindsatsen ved at gøre det obligatoriskat udarbejde en prognose over udbud ogefterspørgsel efter kompetencer eksem-pelvis hvert andet år.b.Definere incitamenter til at fremmeudenlandske investeringerI forbindelse med udarbejdelsen af dennationale talentstrategi, bør regeringenogså vurdere, hvorledes man i øgetomfang kan tiltrække udenlandske inve-steringer. Med etableringen af det nyeHandels- og Investerings ministeriumhar regeringen allerede taget det førsteskridt. AmCham opfordrer til, at rege-ringen tager kontakt til de udenlandskeinvestorer i Danmark med henblik påat definere, hvad der kan motivereudenlandske virksomheder til at øgederes investeringer og værdiskabelse heri landet.c.Sikre prioritering af investeringeri uddannelseBaseret på de omhyggelige kortlæg-ninger og prognoser af erhvervslivetskompetencebehov, bør talentstrategienindeholde konkrete bud på, hvorledesman sikrer tilstrækkelige investeringeri de nødvendige uddannelser, hvordanman motiverer de unge til at tilegnesig de kompetencer, der er brug for, oghvordan man udarbejder en aktiv im-migrations- og integrationspolitik forat tiltrække og fastholde højtuddannetudenlandsk talent.
12
3FOKUSTalentstrategien bør fokusere på atudvikle den nationale talentmassesamtidig med at man tiltrækker ogfastholder højtuddannede udenlandskemedarbejdere.a.Udvikle den nationale talentmasselangsigtet konkurrencedygtighedkræver, at der udvikles nogle stærke na-tionale kompetenceklynger. En nationaltalentstrategi bør derfor også under-søge, hvordan man motiverer flere ungetil at fuldføre en videregående uddan-nelse på nomineret tid og inden for deområder, hvor Danmark har størst behovfor talent nu og i fremtiden. Med dettefor øje bør der fokuseres på følgende:Det bør overvejes at indføre finansielleincitamenter for at fuldføre en videregå-ende uddannelse. Danmark er bagud pådette område11, primært på grund af denhøje marginalskat. Hvis man ser på net-toindtjeningen over en livsperiode, er derfor mange kun en begrænset gevinst vedat tage en videregående uddannelse.Det er vigtigt at få de studerendehurtigere gennem uddannelsessyste-met. Danmark rangerer meget lavt medhensyn til, hvor mange der har fuldførten uddannelse, inden de fylder 25 år12.Endelig bør den danske regering over-veje, hvordan man skaber størst muligsocial mobilitet og får reduceret densociale bias, som der er i det danske ud-dannelsessystem.b.Tiltrække og fastholde udenlandsktalentSelvom Danmark øger sit fokus på oginvesteringer i udviklingen af nationalttalent, vil den demografiske udvikling ogerhvervslivets behov medføre et struk-turelt behov for udenlandsk talent. I denglobale verden kender hverken investe-ringer eller talent nogen grænser. I taktmed at flere og flere dansk-baseredevirksomheder opererer på det globalemarked, oplever de også et behov forat kunne tiltrække udenlandsk talent,der kan tilføre nødvendig viden om deudenlandske markeder, som de beskæf-tiger sig med. Danmark har derfor brugfor at positionere sig som en attraktivdestination for højtuddannede fra heleverden.Der bør udarbejdes en dansk ’value pro-position’: Hvad kan Danmark tilbyde – oghvad er vi villige til og har mulig for at atændre for at blive det foretrukne valg forudenlandske talenter? Den danske ’valueproposition’ skal stå klart og tydeligt, såden kan bruges som et aktivt instru-ment i positioneringen af Danmark iden globale konkurrence om talent oginvesteringer.Der skal ikke alene skabes en øgetåbenhed over for den højtuddannedeudenlandske arbejdskraft fra politiskhold. Den øgede åbenhed skal ogsåforankres i den danske befolkning. Derer brug for, at såvel regeringen somerhvervslivet i fællesskab påtager sigejerskabet til den nye danske ’valueproposition’, og sikrer bred opbakning ibefolkningen. Konkret er der brug for, atpolitikerne kommunikerer åbent omkringbehovet for udenlandsk arbejdskraft. Påden måde får vi både synliggjort behovetfor udenlandsk arbejdskraft og sikret, atden udenlandske arbejdskraft oplever, atDanmark har brug for dem og værdsæt-ter deres indsats.
PP
11OECD, Education at a Glance 201012OECD, Education at a Glance 2010
13
selvom der er taget skridt i den rigtigeretning for at udvikle, tiltrække ogfastholde højtuddannet arbejdskrafti Danmark, er der behov for yderligeretiltag. En langsigtet national talent-strategi vil sikre et mere strategiskperspektiv og afsæt for at Danmarkfår størst mulig effekt af fremtidensinvesteringer i uddannelse og andrerammevilkår. talentstrategien vilvære et vigtigt grundlag for virksom-hedernes success og vækst ogderigennem sikre et mere konkur-rencedygtigt Danmark.Charlotte Mark, Administrerende direktør,Microsoft Development Center Copenhagen
14
VigtigE spørgsMål DEr bør ADrEssErEsi En nAtionAl tAlEntstrAtEgiUdvikle den nationale talentmasseHvordan:opnår vi indsigt i hvilke kompetenceområder,der er strategisk vigtige for Danmark i fremtiden?sikrer vi, at der investeres i netop de uddannelser,som matcher erhvervslivets behov?styrker vi universiteterne og forskningsmiljøerne, så de kantiltrække talenter til de prioriterede uddannelsesområder?bliver det mere økonomisk attraktivt for danskestuderende at fuldføre en videregående uddannelsepå nomineret tid?sikrer vi, at danske studerende med værdifuldeinternationale erfaringer får udnyttet dem i Danmark?styrker vi relationen mellem studerende og virksomhederog sikrer en glidende overgang mellem studier og job?
15
Tiltrække og fastholde udenlandsk talentHvordan:sikrer vi uddannelse i verdensklasse ogtop-universiteter, som er i stand til at tiltrækkestuderende fra hele verden?motiverer vi internationale studerende til at blivepå det danske arbejdsmarked efter endt studie?sikrer vi at viden fra større og erfarne virksomhederkan formidles til mindre og mellemstore virksomheder,som ønsker at tiltrække udenlandske medarbejdere?fjerner vi de resterende barrierer og gør det letterefor udenlandske talenter at falde til og integrere sigi Danmark?gør vi det økonomisk attraktivt for udenlandsketalenter at blive i Danmark i en længere periode?positionerer vi Danmark i den internationale kampom talenter som et attraktivt land at bo og arbejde i?øger vi danskernes forståelse for den positive betyd-ning som international arbejdskraft har og kan få fordet danske samfund?
OM AMCHAM DANMARKDet Amerikanske Handelskammer i Danmark (AmCham Danmark) er en non-profit, ikke-statsliginteresseorganisation som repræsenterer en række virksomheder, der aktivt investerer i Danmark ogUSA. Som talerør for internationale virksomheder i Danmark har AmCham en forpligtelse til at skabeet konkurrence- og bæredygtigt investeringsklima i Danmark, samt at gøre sin del for at mindskebarriererne for transatlantisk handel.
Christians Brygge 26 ¶ 1559 København v ¶ 33 932 932Layout: Woer+Gregorius / Tryk: Team Rapo
Tak til Copenhagen Capacityfor støtte og samarbejde
nørregade 7 B ¶ 1165 København K ¶ 33 220 222