Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 49
Offentligt
4. december 2012. Udvalget for Innovation & Forskning. Vedr. systemeksport af Dansk innovationsdidaktik til kina.
Til Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser,
Med henvisning til meget behageligt foretræde for udvalget af 6. November 2012, angåendemulighederne for eksport af dansk innovationsdidaktik til Kina, vil jeg tillade mig at orientereudvalget om nye muligheder der aktuelt er dukket op, idet udvalget bad om løbende at bliveholdt orienteret om væsentlige udviklingstrin i projektet.Af LEGO Educations kinesiske samarbejdspartner, SEMIA, er jeg blevet bedt om at afgivetilbud på ”modernisering af undervisningen” på 100 skoler i Kina. Det er en eneståendemulighed for at få fodfæste på markedet, og det kunne blive startskuddet til en omfattendesystemeksport af dansk pædagogik, sådan som det blev gennemgået under mit foretræde forudvalget i november.Det vil koste os anslået kroner 2 mio. at færdigudvikle de pædagogiske ydelser så de kanafvikles på skolerne i Kina fra august 2013, gerne indenfor rammerne af et danskudviklingskonsortium og i samarbejde med lektorer fra lærerseminarierne i København,og/eller andre samarbejdspartnere, såsom Index under Dansk Design center med hvem viogså er i dialog.Men her støder vi ind i alle tilskudslovgivningens begrænsninger for, hvad en efterskole mådeltage i af aktiviteter.Jeg har i en skrivelse af 29. Maj 2012 ansøgt Børne- og undervisningsminister ChristineAntorini om mulighederne for en kortvarig dispensation fra dele af tilskudslovgivningen, for ipraksis at demonstrere at en skole kan blive helt eller delvist selvfinansierende gennemeksport af uddannelsesydelser, og derigennem samtidigt markant løfte kvaliteten af egenundervisning:” Med Efterskoleforeningen som bisidder vil jeg derfor anmode om mulighed for pået møde at uddybe ovenstående erfaringer i håb om at kunne overbevise dig og dineembedsmænd om de store muligheder der ligger i at give Odsherreds Efterskole adgang til atforfølge disse forretningsmæssige muligheder, der for Danmark kunne få så stor en betydning.”1Desværre åbnede ministerens svar af 21. Juni 2012 ikke umiddelbart mulighed for ateksperimentere med eksport af bløde velfærdsydelser på undervisningsområdet:”Jeg mener som udgangspunkt, at skoler som fx efterskoler skal koncentrere sig omden opgave, de er godkendt til, nemlig at give vores børn den bedst mulige undervisning ogdermed et godt grundlag for at sikre børnene en god fremtid. Skolerne skal ikke brugeressourcer, herunder leder- og lærerkræfter, på at drive forretningsvirksomhed.Jeg vil bede Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen om at gå i dialog med jer om skolens igangværendeaktiviteter, dels for at i mødekomme dit ønske om at vurdere, om der fremover bør tages1
Citat fra skrivelse af 29. Maj 2012, stilet til Børne- og undervisningsminister Christine Antorini og med Cc tilUddannelsesminister Morten Østergaard
4. december 2012. Udvalget for Innovation & Forskning. Vedr. systemeksport af Dansk innovationsdidaktik til kina.
initiativer for eventuelle mindre lempelser i regelgrundlaget, dels for at sikre, at skolensnuværende aktiviteter er i overensstemmelse med lov om frie kostskoler. Skolen vil derformodtage en henvendelse fra styrelsen herom.”2For os der står midt i mulighederne, synes den gældende lovgivning at være i modstrid medalle politiske visioner om at gøre bløde velfærdsydelser til god eksportforretning og sundjobskabelse. Lovgivningen bør for os at se støtte skæve og kreative initiativer i denne retning,da ny forretning, innovation og iværksætteri sjældent følger gamle stier.Jeg havde i forrige uge den fornøjelse af mødes i Shanghai med Danmarks nye generalkonsul,Karsten Ankjær Jensen, som efterfølgende skrev til mig:”Jeg synes det er et spændende og helt rigtigt projekt, du har gang i, og som jeg gerne vil medvirke til at støtte.”
Denne vurdering deler generalkonsulen med alle gode kræfter i Udenrigsministeriet ogeksportrådet som har været tæt på projektet i de seneste år (jv. tidligere fremsendteoversigt).Jeg oplever situationen som uholdbar. På den ene siden presses jeg af kinesiske skoler dergerne her og nu vil have et konkret tilbud, der meget vel kunne være første skridt til enomfattende eksport af bløde velfærdsydelser, på den anden side et usmidigt politisk systemder fastholder os i de gamle rammer.Om udvalgets medlemmer ser nogle muligheder, eller kan give mig nogle gode råd i denneanledning, så hører jeg meget gerne herom.Med de bedste hilsnerTom hagedornForstander for Odsherreds Efterskole
2
Citat fra ministerens svar af 21. Juni 2012, Reference: 038.11L.981