Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 238
Offentligt
1280794_0001.png
1280794_0002.png
1280794_0003.png
1280794_0004.png
1280794_0005.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning forgrammet for Elektronikkomponenter og -systemer (ECSEL)KOM (2013) 501 endelig1. ResuméArtemis- og ENIAC-programmerne blev etableret i 2008 som Joint TechnologyInitiatives (JTI). Danmark har deltaget i Artemisprogrammet (indlejrede compu-tersystemer) men ikke i ENIAC (nanoteknologi). Kommissionen har foreslået de toprogrammer slået sammen til et nyt program (ECSEL), der fortsætter i Horisont2020. Forslaget lægger også op til, at det nye program kan overtage flere af deadministrative opgaver, der i FP7 er blevet varetaget af de nationale finansierendeorganer. Det nye program, der gennemføres i et samarbejde mellem medlemslan-dene, Kommissionen og industrien inden for de nævnte områder vil støtte forsk-nings- og innovationsprojekter med det formål at fremme europæisk industri ogdermed vækst og arbejdspladser. ECSEL-programmet vil støtte op om den indsatsinden for centrale støtteteknologier, som indgår i Horisont 2020.2. BaggrundEt af målene i Horisont 2020 er at styrke og støtte den europæiske industris forsk-ning og innovation på tværs af en række industrisektorer.Det specifikke mål "Lederskab inden for støtte- og industriteknologi" i Horisont2020 er målrettet mod netop styrkelsen af industriens konkurrenceevne inden fornøgleteknologier. For eksempel udpeges IKT, mikro- og nanoelektronik samt intel-ligente indlejrede komponenter og systemer som prioriterede områder. For bedre attilpasse EU’s støtte til forskning og innovation til industriens mål og tiltrække høje-re investeringer fra industrien til forskning og innovation giver Horisont 2020 mu-lighed for etablering af offentlig-private partnerskaber på centrale områder, hvorforskning og innovation kan bidrage til Europas overordnede mål for konkurrence-evne og medvirke til at løse samfundsproblemstillinger.Dette nye forslag til et offentlig-privat partnerskab vedrører et fællesforetagendeinden for elektronikkomponenter og -systemer. Fællesforetagendet ECSEL("Elektronikkomponenter og -systemer for europæisk lederskab") erstatter de tidli-gere fællesforetagender ENIAC og Artemis inden for nanoelektronik og indlejredesystemer, som blev lanceret under det syvende rammeprogram. Det fremsættesinden for rammerne af den flerårige finansielle ramme, Kommissionens forslag tilHorisont 2020, Kommissionens meddelelse "Partnerskaber om forskning og inno-vation", flagskibsinitiativet "Innovation i EU", Kommissionens meddelelse omcentrale støtteteknologier "En europæisk strategi for centrale støtteteknologier - Enbro til vækst og job" og Kommissionens meddelelse "En europæisk strategi formikro- og nanoelektronikkomponenter og -systemer". Forslaget er også i overens-stemmelse med Kommissionens meddelelse "offentlig-private partnerskaber iHorisont 2020: et effektivt middel til at indfri innovation og vækst i Europa".Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages af Rådetmed kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiskeog Sociale Udvalg.3. Formål og indholdDet nye ECSEL-program har følgende formål og mål:Side1/5
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
at bidrage til udviklingen af en stærk og internationalt konkurrencedygtigindu-stri for elektronikkomponenter og -systemer i Den Europæiske Unionat sikre at elektronikkomponenter og -systemer er tilgængelige på vigtigemar-keder og løse samfundsproblemstillinger for at sikre Europas førerposition iden teknologiske udvikling, bygge bro over kløften mellem forskning og ud-nyttelse, styrke innovationskapaciteten og skabe økonomisk vækst og arbejds-pladser i Den Europæiske Union. Programmet skal give alle aktører adgang tilverdensførende infrastruktur til design og fremstilling af elektroniske kompo-nenter og indlejrede/cyber-fysiske og intelligente systemerat koordinere strategier med medlemsstaterne med henblik på at mobilisereprivate investeringer og bidrage til sunde offentlige finanser ved at undgåunø-dig overlapning og fragmentering af indsatsen samt lette deltagelsen foraktørerinvolveret i forskning og innovationat fastholde og udvide kapaciteten til at producere halvledere og intelligente-systemer i Europa, herunder lederskab inden for produktionsudstyr og materia-lebehandling og sikre en førerposition inden for design og systemudvikling,herunder for indlejrede teknologierat give alle aktører adgang til verdensførende infrastruktur til design og-fremstilling af elektroniske komponenter og indlejrede/cyber-fysiske og intel-ligente systemerat sikre inddragelse af innovative små og mellemstore virksomheder (SMV),styrke eksisterende klynger og stimulere etableringen af nye klynger på loven-de nye områder.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Fællesforetagendet ECSEL støtter indirekte aktioner via åbne indkaldelser afkonkurrerende forslag og tildeling af offentlige midler inden for de disponiblebudgetrammer.Det foreslås, at det nye fællesforetagende kan handle på medlemsstaternes vegneog indgå støtteaftaler/foretage betalinger i stedet for de nationale forvaltninger påsamme måde som for Unionens bidrag. Derved kan fællesforetagendet fungere somen one-stop-shop og sikre, at støtten synkroniseres for alle støttemodtagere. Detforeslås også, at den offentlige finansiering (fra EU og nationale kilder) harmonise-res for alle støttemodtagere.Beføjelsen til at træffe beslutninger om anvendelsen af nationale finansielle bidragbevares på nationalt plan.Målsætninger skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og innovationspro-jekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne for deltagelse, der ergældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dog enkelte undtagelser fradisse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt, men skal vedtages i en delege-ret retsakt og forventes at omhandle finansieringsraterne i forsknings- og innovati-onsprojekter.4. Europa-Parlamentets udtalelserSide2/5
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-valget for Industri, Forskning og Energi.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at en indsats på EU-plan vil bedre kunne nå de øn-skede mål. Et europæisk offentlig-privat partnerskab vil kunne mobiliserede finansielle og tekniske midler, der er afgørende for at mestre kompleksi-teten som følge af den stadigt tiltagende innovationshastighed på området.Det vil kunne fokusere på de europæiske, nationale og industrielle priorite-ter. Det vil kombinere tværnationale og europæiske programmers styrker.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retKommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende danskret.7. KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 1.215 mio. euro fra Horisont 2020 til forsla-get i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til enstatslig udgift ved programmet på ca. 181 mio. kr. over den syvårige periode.Hertil kommer det bidrag, som de medlemsstater, der er medlemmer af ECSEL,måtte vælge at bidrage med. Der er ikke truffet beslutning om Danmarks finansiel-le bidrag.8. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-ringen gav anledning til følgende kommentarer:Dansk Industri (DI)DI mener, at de ni partnerskaber har vist deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til gode kommercielle resultater og bidrage til løsning afde store samfundsudfordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og me-ner helt overordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslut-ning fra dansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt ide nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpasninger,som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-regler mv., der ernødvendige inden for de enkelte områder.Danske UniversiteterDanske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industrienspræmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dettenetop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har DanskeUniversiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.GTSSide3/5Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikkeglider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs afpartnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer ogregler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandelfalder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-lingstider.Københavns Universitet (KU)KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fo-kuspå kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grundforsk-ning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætningerne finder KU detendvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillingernes kompleksitet. KUfinder det på den baggrund nødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet ogskabe plads til fleksibilitet i de forskellige partnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indføjes et direkte formuleret krav om, at partner-skabsinitiativerne følger regler og retningslinjer for opslag, evaluering og admini-stration af projekter gældende for hele Horizon 2020.KU fremhæver, at akademia ikke er direkte repræsenteret i bestyrelsen, hvilket KUforeslår.Syddansk Universitet (SDU)SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattendeog velskrevne.SDU støtter ikke sammenlægningen af nanoelektronik og indlejrede systemer, idetden understregede særlige sammenhæng kan anses for mindre væsentlig end andrevigtige links til nanoelektronik.Aalborg Universitet (AAU)AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel danskmedvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til deindsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse. AAU peger i særlig grad påflg. initiativer: Innovative Medicine, Biobased Industries, ECSEL, Eurostars ogAmbient Assisted Living.Aarhus Universitet (AU)AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbejdet pri-mært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssigeinput fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spilleen aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU øn-sker ydermere en simplificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reg-lerne for de tidligere partnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret eneffektiv implementering af partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerska-berne harmoniseres med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerska-Side4/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
berne får et stærkere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operatio-nelle.AU finder den foreslåede fejlgrænse på 1 % uhensigtsmæssigt lav for forsknings-aktiviteter og påpeger, at risikoniveauet bør harmoniseres med Horisont 2020-reglerne.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDeltagerlandene i Artemis og ENIAC har hver især drøftet en sammenlægning tilECSEL-programmet og været positive overfor et fremtidigt fælles program. Det erforventningen, at der vil være opbakning til deltagelse i ECSEL, fordi det vil dæk-ke et bredere fagligt felt, der har betydning for en lang række store erhvervsinteres-ser.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-ler. Danmark støtter derfor også generelt initiativer, hvor medlemslandenes forsk-ningsmidler koordineres inden for strategiske områder herunder ECSEL. Danmarkstøtter også den foreslåede effektivisering af administrationen i ECSEL.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side5/5