Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 238
Offentligt
1280793_0001.png
1280793_0002.png
1280793_0003.png
1280793_0004.png
1280793_0005.png
1280793_0006.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-gendet for biobaserede industrier (BRIDGE)KOM(2013) 496 endelig
1.ResuméBRIDGE er et offentlig-privat partnerskab (OPP) mellem Kommissionen ogde biobaserede industrier i EU. Forslaget er et led i implementeringen afKommissionens bioøkonomistrategi fra 2012. Formålet med partnerskabeter overordnet at mindske afhængigheden af fossile ressourcer i Europagennem udnyttelse af restprodukter fra land- og skovbrug, bioaffald og bio-nedbrydeligt affald til nye biobaserede produkter og brændstoffer.Analyser viser, at de biobaserede industrier kan yde et vigtigt bidrag til atskabe bæredygtig vækst i Europa og sikre overgangen til en lavemissionsø-konomi.. Dette kræver langsigtede investeringer og kritisk masse for at findede rigtige teknologiske løsninger. Et centralt element i forslaget er, at derskal etableres og udvikles en række flagskibs-bioraffinaderier, der kansammenlignes med fossilt baserede alternativer. Industrien har forpligtet sigtil at bidrage med 20,9 mia. kr. og EU bidrager med 7,45 mia. kr. fra Hori-sont 2020-budgettet. Kommissionen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf BRIDGE er et af dem.2.BaggrundEt centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen medden private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som étland eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.Kommissionens meddelelse om partnerskaber præsenterer idéer i forhold tiloffentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til at øge samar-bejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslag til i alt tioffentlig-private partnerskaber, hvoraf de biobaserede industrier (BRIDGE)er et af dem.Forslaget til et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen og debiobaserede industrier i Europa er et vigtigt bidrag til opnåelse af målene iEuropa 2020-strategien og flagskibsinitiativerne ”Innovation i Europa”, ”Etressourceeffektivt Europa” og ”En industripolitik for en globaliseret ver-den”. Forslaget er også et vigtigt element i implementeringen af Kommissi-onens bioøkonomistrategi fra 2012 og opnåelsen af EU´s mål vedrørendeklimaændringer i 2020.BRIDGE bygger på et forarbejde mellem de biobaserede industrier i Euro-pa, hvor ikke mindst Novozymes har spilet en central rolle.. Målsætning erat mindske afhængigheden af fossile ressourcer i Europa gennem udnyttelseaf restprodukter fra land- og skovbrug, bioaffald og bionedbrydeligt affaldtil nye biobaserede produkter og brændstoffer.
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
Side1/6
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages afRådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og DetØkonomiske og Sociale Udvalg.3.Formål og indholdI lyset af den stadigt større konkurrence på verdensplan er der behov foryderligere investeringer i forskning, demonstration og udbredelse af bioba-serede industrier i Europa, hvis konkurrence- positionen for de europæiskeindustrier skal styrkes.Formålet med BRIDGE er at:- Udvikle bære- og konkurrencedygtige biobaserede industrier i Euro-pa, baseret på avancerede bioraffinaderier- Demonstrere teknologier, der giver mulighede for at skabe nye ke-miske byggesten, nye materialer og nye forbrugerprodukter baseretpå europæisk biomasse- Udvikle forretningsmodeller, der integrerer økonomiske aktører i he-le værdikæden og gennem etablering af nye samarbejder / klynger påtværs af sektorer og brancher- Etablering af flagskibs-bioraffinaderier, der kan vise omkostnings-og resultatforbedringer på niveauer, der kan sammenlignes med fos-silt baserede alternativer.Finansieringen af forslaget skal ske dels fra industrien og dels fra Horisont2020-budgettet. Industrien har forpligtet sig til at bidrage med 20,9 mia. kr.og EU bidrager med 7,5 mia. kr. fra Horisont 2020-budgettet.Partnerskabet får status som en juridisk person. Der skal udpeges en besty-relse med fem repræsentanter for Kommissionen og fem repræsentanter forde private medlemmer. Bestyrelsen får det overordnede ansvar for strategi-udvikling, gennemførelse af de konkrete initiativer og tilsyn. Herudoverknyttes der til partnerskabet et videnskabeligt udvalg på max 10 højt kvalifi-cerede eksperter samt en gruppe af repræsentanter for medlemsstaterne. Tilden daglige ledelse skal der ansættes en direktør.Målsætningerne skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og inno-vationsprojekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne fordeltagelse, der er gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dogenkelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt,men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at omhandle hvilketyper partnere, der kan deltage i forsknings- og innovationsprojekter.4.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandleti Udvalget for Industri, Forskning og Energi.5.NærhedsprincippetSide2/6
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Kommissionen anfører, at de politiske mål, der ligger bag forslaget, kun kanopfyldes med en EU-indsats af følgende årsager:Den udpegede store forsknings- og innovationsmæssige udfordring hartværnational karakter og er meget kompleks, og dette stiller krav om, atkomplementær viden og finansielle ressourcer lægges sammen på tværsaf sektorer og grænser. De enkelte medlemsstater, virksomheder ellerinteressenter kan ikke løse dette problem på egen hånd.Koordineringsindsatsen og de påkrævede ressourcer er af et sådant om-fang, at de kun kan virkeliggøres på en troværdig måde på europæiskniveau.I lyset af tilsvarende og konkurrerende initiativer, der er i gang elleriværksættes i andre førende økonomier (USA, Brasilien, Kina, Canada),vil alene en stort anlagt foranstaltning, som gennemføres på europæiskniveau, være tilstrækkelig til at få industrier til at investere i Europa.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurde-ring af, at nærhedsprincippet er overholdt.6.Gældende dansk retKommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældendedansk ret.7.KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 1 mia. euro til forslaget i perioden2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en statsligudgift ved programmet på ca. 150 mio. kr. over den syvårige periode.8.HøringForslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forsk-ning. Høringen gav anledning til følgende kommentarer:Dansk Industri (DI)DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber harvist deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede tilgode kommercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsud-fordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt over-ordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslutning fradansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt ide nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpas-ninger, som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de enkelte områder.Danske UniversiteterDanske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen afpartnerskaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højereSide3/6
grad end tidligere, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært erforegået på industriens præmisser. Danske Universiteter understreger derforvigtigheden af, at nye partnerskabsaftaler i høj grad etableres med udgangs-punkt i kvalitet (excellence), da dette netop vil styrke universiteternes rolle ipartnerskaberne. Derudover har Danske Universiteter et ønske om enklereog mere simple regler for samarbejde.GTSGTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, atpartnerskaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industrienga-gement og ikke glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfor-drer til, at der på tværs af partnerskaberne arbejdes med at fastlægge denødvendige rammer, regler og incitamenter for, hvordan der kan sikres såkort tid som muligt fra, at midlerne søges, til bevillingen foreligger. GTSmener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og regler for, hvordan pro-jekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel falder væk, ligesomder bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehandlingstider.GTS tilslutter sig de bemærkninger, der er fremsendt fra Landbrug & Føde-varer i samarbejde med en række universiteter. GTS finder det særligt væ-sentligt, at der sikres et stærkt samspil mellem nationale satsninger indenforsektoren og de kommende EU initiativer.Københavns Universitet (KU)KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at derer fokuspå kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl.grundforskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætnin-gerne finder KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillin-gernes kompleksitet. KU finder det på den baggrund nødvendigt at sik-re/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i de forskelligepartnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indfø-jes et direkte formuleret krav om, at partnerskabsinitiativerne følger reglerog retningslinjer for opslag, evaluering og administration af projekter gæl-dende for hele Horizon 2020.KU fremhæver at akademia ikke er direkte repræsenteret i bestyrelsen forBridge i Kommissionens forslag, og foreslår, at den bliver det.Landbrug og Fødevarer, KU, AU, AAU og Biorefining Alliance:Ovennævnte institutioner og organisation hilser forslaget særdeles velkom-ment, idet der er behov for en markant satsning på fællesskabsniveau for atrealisere de store samfunds-, erhvervs- og jobskabelsesmæssige potentialer,der er i forbindelse med den nødvendige omstilling til et mindre fossilaf-hængigt samfund. Institutionerne finder det helt afgørende, at der samtidigholdes fast i intentionerne i Horizon 2020 om en afbureaukratisering, og atansøgningsprocedurer og regler for deltagelse strømlines. Høringsparternefinder organiseringen i et offentligt-privat partnerskab hensigtsmæssig menpointerer, at denne organisering ikke må føre til, at virksomheder og univer-Side4/6
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
siteter pålægges yderligere administrative krav og uhensigtsmæssige proce-durer. Institutionerne ønsker, at kommunikationsdelen styrkes i oplægget, såforbrugeraccepten øges, og mulighederne når ud til en bredere kreds af mu-lige aktører, herunder det politiske system og den bredere offentlighed. Der-udover ønsker høringsparterne et bredere udgangspunkt ift. brugen af for-skellige typer biomasser. Der forslås eksempelvis grønne, proteinrige bio-masser, men det fremhæves samtidig, at det på længere sigt kunne værehensigtsmæssigt også at inddrage akvatisk biomasse.Syddansk Universitet (SDU)SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer re-levante. SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus,er omfattende og velskrevne.Ministeriet for Forskning,
Aalborg Universitet (AAU)AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæi-ske partnerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For atsikre reel dansk medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes etvæsentligt tilskud til de indsatser, som har særlig betydning for jobskabelseog erhvervsudvikling i Danmark for derved at sikre størst mulig dansk del-tagelse. AAU peger i særlig grad på flg. initiativer: Innovative Medicine,Biobased Industries, ECSEL, Eurostars og Ambient Assisted Living.Aarhus Universitet (AU)AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbej-det primært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtigeforskningsmæssige input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i hø-jere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implemente-ringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en simplificering af regler-ne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligere partnerskabervar for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementering afpartnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseresmed reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stær-kere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operationelle.9.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes generelt, at de andre medlemslande støtter forslaget til forord-ning. Det forventes, at en række medlemslande vil stille forslag om at øgemedlemslandenes indflydelse i BRIDGE, evt. gennem direkte repræsentati-on i bestyrelsen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen bakker generelt op om forslaget. Regeringen er fortaler for ettæt samarbejde mellem den offentlige og private sektor for at sikre, at inve-steringerne i forskning får betydning for væksten i erhvervslivet og dermedjobskabelsen i Europa. Derfor støtter regeringen generelt disse fælles tekno-logiinitiativer i Europa inklusive BRIDGE.
Innovation og VideregåendeUddannelser
Side5/6
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side6/6