Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 238
Offentligt
1280792_0001.png
1280792_0002.png
1280792_0003.png
1280792_0004.png
1280792_0005.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om fællesforeta-gendet Clean Sky 2KOM(2013) 495 endelig
1.ResuméClean Sky 2 er et offentlig-privat partnerskab mellem Kommissionen ogsektoren for luftfart. Forslaget bygger videre på initiativet om Clean Sky 1,som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forskning.Formålet er overordnet at øge luftfartøjers brændstofseffektivitet og dermedmindske CO2-emissionerne og mindske luftfartøjers NOx- og støjemissio-ner. Herigennem skal Clean Sky bidrage til at fremtidssikre den internatio-nale konkurrenceevne i den europæiske luftfartssektor. Et centralt element iHorisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med den private sektor ogmed medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét land eller én virksom-hed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene. Kommissionens med-delelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer de konkrete planer iforhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til atøge samarbejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslagtil i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvoraf Clean Sky 2 er et af dem.2.BaggrundEt centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen medden private sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som étland eller én virksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene.Kommissionens meddelelse om offentlig-private partnerskaber præsentererde konkrete planer i forhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordande skal bidrage til at øge samarbejdet med den private sektor. Kommissio-nen har fremsat forslag til i alt ti offentlig-private partnerskaber, hvorafClean Sky 2 er et af dem.Forslaget til Clean Sky 2 bygger på fællesforetagendet for initiativet omClean Sky 1, som blev oprettet under det syvende rammeprogram for forsk-ning ved Rådets forordning. Fællesforetagendet for Clean Sky 2 er et offent-lig-privat partnerskab mellem Kommissionen og sektoren for luftfart. Mål-sætningen er at nedbringe miljøpåvirkningen fra europæiske luftfartstekno-logier og sikre den europæiske luftfartsindustris internationale konkurrence-evne i fremtiden.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 187. Forslaget skal vedtages afRådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet og DetØkonomiske og Sociale Udvalg.3.Formål og indhold27. august 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
Side1/5
Formålet er overordnet at nedbringe miljøpåvirkningen fra europæiske luft-fartsteknologier og sikre den europæiske luftfartsindustris internationalekonkurrenceevne i fremtiden.Der opsættes følgende konkrete mål:at bidrage til færdiggørelsen af de forskningsaktiviteter der er iværk-sat i henhold til den oprindelige forordning for Clean Sky og til gen-nemførelsen af Horisont 2020-rammeprogrammet og navnlig udfor-dringen ’Intelligent, grøn og integreret transport”.at bidrage til opnåelse af målsætningerne for det fælles teknologiini-tiativ vedrørende Clean Sky 2, navnlig at integrere, demonstrere ogvalidere teknologier, der kan;a) øge luftfartøjers brændstofseffektivitet og dermed mindske CO2-emissionerne med 20 til 30 % i forhold til emissioner fra luftfar-tøjer med den seneste teknologi, der sættes i drift fra og med2014b) mindske luftfartøjers NOx- og støjemissioner med 20 til 30 % iforhold til emissionerne fra luftfartøjer med den seneste teknolo-gi, der sættes i drift fra og med 2014.Målsætninger skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- og innova-tionsprojekter. Disse projekter vil i stor udstrækning følge reglerne for del-tagelse, der er gældende for Horisont 2020 projekter. Der forventes dog en-kelte undtagelser fra disse regler. Undtagelserne er ikke endeligt bestemt,men skal vedtages i en delegeret retsakt og forventes at omhandle mini-mumsantallet af deltagere i forsknings- og innovationsprojekter.Clean Sky 2 har en bestyrelse som sit styrende organ. EU-Kommissionen ogde industrielle partnere sidder i denne bestyrelse. Medlemslandene er repræ-senteret i en medlemsstatsgruppe, der har en rådgivende funktion.4.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandleti Udvalget for Industri, Forskning og Energi.5.NærhedsprincippetKommissionen anfører, at der er store forskelle blandt de nationale pro-grammer. Da de er fragmenterede og på visse punkter overlapper hinanden,er der behov for mere effektive foranstaltninger på EU-plan. Samlingen ogsamordningen af forsknings- og udviklingsindsatsen på EU-plan har en bed-re chance for at lykkes i lyset af den tværnationale karakter af den infra-struktur og de teknologier, der skal udvikles og behovet for at opnå en til-strækkelig mængde ressourcer. Inddragelsen af EU vil bidrage til at rationa-lisere forskningsprogrammerne og sikre interoperabilitet mellem de udvik-lede systemer, ikke kun gennem fælles prænormativ forskning til støtte forSide2/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
udarbejdelsen af standarder, men ligeledes gennem den de facto-standardisering, der vil opstå af det tætte forskningssamarbejde og de tvær-nationale demonstrationsprojekter. Denne standardisering vil åbne for etbredere marked og fremme konkurrencen. Forslagets anvendelsesområdebør tilskynde medlemsstaterne til at indlede supplerende initiativer på natio-nalt niveau med henblik på at styrke det europæiske forskningsrum. Formå-let med fællesfortagendet er da også at fremme disse nationale og regionaleprogrammer med henblik på at drage størst mulig nytte af den kombineredeindsats.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurde-ring af, at nærhedsprincippet er overholdt.6.Gældende dansk retKommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældendedansk ret.7.KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 1,8 mia. euro til forslaget i perioden2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en statsligudgift ved programmet på ca. 268 mio. kr. over den syvårige periode.8.HøringForslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forsk-ning, hvilket gav anledning til følgende høringssvar:Dansk Industri (DI)DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber harvist deres værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede tilgode kommercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsud-fordringer. DI ser positivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt over-ordnet, at Kommissionens forordningsudkast bør mødes med tilslutning fradansk side. DI mener, at forordningerne meget rigtigt tager udgangspunkt ide nye fælles regler for deltagelse og sigter mod at skabe plads til de tilpas-ninger, som skal til for at få løst de særlige udfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de enkelte områder.Danske UniversiteterDanske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen afpartnerskaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højeregrad end tidligere, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært erforegået på industriens præmisser. Danske Universiteter understreger derforvigtigheden af, at nye partnerskabsaftaler i høj grad etableres med udgangs-punkt i kvalitet (excellence), da dette netop vil styrke universiteternes rolle ipartnerskaberne. Derudover har Danske Universiteter et ønske om enklereog mere simple regler for samarbejde.GTSSide3/5Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
GTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, atpartnerskaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industrienga-gement og ikke glider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfor-drer til, at der på tværs af partnerskaberne arbejdes med at fastlægge denødvendige rammer, regler og incitamenter for, hvordan der kan sikres såkort tid som muligt fra, at midlerne søges, til bevillingen foreligger. GTSmener desuden, at der bør udarbejdes procedurer og regler for, hvordan pro-jekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandel falder væk, ligesomder bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehandlingstider.Københavns Universitet (KU)KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at derer fokuspå kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl.grundforskning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætnin-gerne finder KU det endvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillin-gernes kompleksitet. KU finder det på den baggrund nødvendigt at sik-re/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i de forskelligepartnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indfø-jes et direkte formuleret krav om, at partnerskabsinitiativerne følger reglerog retningslinjer for opslag, evaluering og administration af projekter gæl-dende for hele Horizon 2020.Syddansk Universitet (SDU)SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer re-levante. SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus,er omfattende og velskrevne.Aalborg Universitet (AAU)AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæi-ske partnerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For atsikre reel dansk medvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes etvæsentligt tilskud til de indsatser, som har særlig betydning for jobskabelseog erhvervsudvikling i Danmark for derved at sikre størst mulig dansk del-tagelse.Aarhus Universitet (AU)AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbej-det primært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtigeforskningsmæssige input fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i hø-jere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implemente-ringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en simplificering af regler-ne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligere partnerskabervar for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementering afpartnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseresmed reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stær-kere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operationelle.9.Generelle forventninger til andre landes holdningerSide4/5
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Det forventes generelt, at de andre medlemslande støtter forslaget til forord-ning. Det forventes, at en række medlemslande vil stille forslag om at øgemedlemslandenes indflydelse i Clean Sky evt. gennem direkte repræsentati-on i bestyrelsen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen bakker generelt op om forslaget. Regeringen er fortaler for ettæt samarbejde mellem den offentlige og private sektor for at sikre, at inve-steringerne i forskning får betydning for væksten i erhvervslivet og dermedjobskabelsen i Europa. Derfor støtter regeringen generelt disse fælles tekno-logiinitiativer i Europa inklusive Clean Sky.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side5/5