Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 238
Offentligt
1280789_0001.png
1280789_0002.png
1280789_0003.png
1280789_0004.png
Grund- og nærhedsnotatnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til afgørelse om programmetmellem de europæiske lande og udviklingslande vedrørende kliniske forsøgder iværksættes af flere medlemsstater(EDCTP II)KOM(2013) 498 endelig1.ResuméProgrammet er en fortsættelse af EDCTP I, der blev etableret i 2003. Formåletmed programmet er at forbedre EU’s kapacitet til investeringer i medicinsk be-handling af fattigdomsrelaterede sygdomme som eksempelvis tuberkulose, malariaog HIV/AIDS. Der er særligt geografisk fokus på Afrika syd for Sahara. Fattig-domsrelaterede sygdomme er stadig en markant udfordring i udviklingslande ogsærligt i landene syd for Sahara på trods af den markante indsats i EDCTP I.Forslaget til EDCTP II bygger på de positive erfaringer, der blev gjort i EDCTP Iog på Kommissionens meddelelse om offentlig-private partnerskaber.2. BaggrundEt centralt element i Horisont 2020 er forslaget om at arbejde sammen med denprivate sektor og med medlemsstaterne for at opnå resultater, som ét land eller énvirksomhed med al sandsynlighed ikke vil kunne opnå alene. Kommissionensmeddelelse om offentlig-private partnerskaber præsenterer de konkrete planer iforhold til offentlig-private partnerskaber, og hvordan de skal bidrage til at øgesamarbejdet med den private sektor. Kommissionen har fremsat forslag til i alt tioffentlig-private partnerskaber, hvoraf EDCTP 2 er et af dem.Afgørelsen er et forslag om en fortsættelse af programmet EDCTP 1.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 185 og skal forhandles i denalmindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indholdProgrammet er en fortsættelse af EDCTP I, der blev etableret i 2003. Det overord-nede formål med programmet er at forbedre EU’s kapacitet til investeringer i medi-cinsk behandling af fattigdomsrelaterede sygdomme som eksempelvis tuberkulose,malaria og HIV/AIDS. Der er særligt geografisk fokus på Afrika syd for Sahara.Fattigdomsrelaterede sygdomme er stadig en markant udfordring, i udviklingslandeog særligt i landene syd for Sahara på trods af den markante indsats i EDCTPI.Forslaget til EDCTP II bygger på de positive erfaringer, der blev gjort i EDCTP I.Et centralt mål med partnerskabet er at styrke kapaciteten i lande syd for Sahara iforhold til at udføre kliniske forsøg, som lever op til etiske krav og national, EU-og international lovgivning. Herudover skal EDCTP II fortsat bidrage til at opfyldeEU’s engagement i og opbakning til eksempelvis de såkaldte 2015mål (Millenium Development Goals) fastsat af FN.Programmets målsætninger skal primært opnås gennem tilskud til forsknings- oginnovationsprojekter.EDCTP II finansieres delvist af Horisont 2020 og af de deltagende lande. Det ermuligt for lande at deltage med direkte finansiering eller via indirekte bidrag i formSide1/4
27. august 2013
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserSlotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
af eksempelvis arbejdstimer, udstyr og lignende, såkaldt in-kind bidrag. EU bidra-ger med op til 5,1 mia. kr. (683 mio. euro), hvilket kommer fra den samfundsmæs-sige udfordring ’Sundhed, velfærd og demografiske ændringer’ i Horisont2020programmet.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-valget for Industri, Forskning og Energi.5. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at grundlaget for EDCTP-initiativet er det fælles program,der er baseret på og består af de deltagende medlemsstaters og associerede landesnationale programmer og aktiviteter, og som Unionen støtter og deltager i.Det forbedrer omkostningseffektiviteten i Europas investeringer i kliniskeforskningsprogrammer ved at tilvejebringe en fælles platform for bedre udnyttelseaf forskningsresultater til udvikling af nye eller forbedrede lægelige indgreb modhiv/aids, malaria, tuberkulose og andre fattigdomsrelaterede sygdomme til gavn forudviklingslandene, især i Afrika syd for Sahara. Den forventede virkning på EU-plan bliver større end summen af virkningen af de nationale programmer og aktivi-teter. Det vil gøre det muligt at nå den fornødne kritiske masse, både i menneskeligog finansiel henseende, ved at samle tilgængelig supplerende ekspertise og res-sourcer med henblik på at fremskynde udviklingen af nye eller forbedrede lægeligeindgreb, som der er akut brug for til at mindske den ødelæggende virkning af fat-tigdomsrelaterede sygdomme i udviklingslandene.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retKommissionens forslag til afgørelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7. KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 683mio. euro til forslaget i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget svarende til en statslig udgift vedprogrammet på ca. 101 mio. kr. over den syvårige periode.8. HøringForslaget er blevet sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-ringen gav anledning til følgende kommentarer:Dansk Industri (DI)DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber har vistderes værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til gode kom-mercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsudfordringer. DI serpositivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt overordnet, at Kommissionensforordningsudkast bør mødes med tilslutning fra dansk side. DI mener, at forord-ningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i de nye fælles regler for deltagelse ogsigter mod at skabe plads til de tilpasninger, som skal til for at få løst de særligeudfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de enkelteområder.Side2/4
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Danske RegionerDanske Regioner støtter generelt initiativerne og målsætningerne i Horizon 2020.Regionerne påpeger, at prioriteringen af, hvorvidt Danmark skal deltage i de for-skellige partnerskaber, ikke bør overlades til de forskningsfinansierende organer.Prioriteringen bør indgå i strategien om de samfinansierede instrumenter, der næv-nes i regeringens innovationsstrategi. Strategien skal netop udpege de instrumenter,der har særlig dansk interesse, og hvor der er størst mulighed for dansk deltagelseog hjemtag af EU-midler. Regionerne forventer at prioritere deltagelse og medfi-nansiering i de nye partnerskaber under Horizon 2020.Danske Regioner støtter et partnerskab med udviklingslandene, der har som hoved-formål at reducere udbredelsen af fattigdomsrelaterede sygdomme i udviklingslan-dene og støtter derfor dansk deltagelse i EDCTP.Danske UniversiteterDanske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industrienspræmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dettenetop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har DanskeUniversiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.GTSGTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikkeglider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs afpartnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer ogregler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandelfalder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-lingstider.Københavns Universitet (KU)KU ser et stort potentiale i artikel 185-partnerskaberne og artikel 187-partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fokuspå kvalitet (excellence)og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grundforskning). For at optimere mu-lighederne for at realisere målsætningerne finder KU det endvidere centralt, at til-tagene afspejler problemstillingernes kompleksitet. KU finder det på den baggrundnødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet og skabe plads til fleksibilitet i deforskellige partnerskaber.I relation til artikel 185-forslagene tilslutter KU sig, atreguleringen i videst muligt omfang overlades til medlemslandene, og at regelsæt-tene følger tilsvarende nationale regelsæt for nationale bevillinger.EDCTP bør ifølge KU følge de regler, som er fastsat af de nationale finansierings-organer i tilsvarende nationale programmer.Syddansk Universitet (SDU)Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side3/4
SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattendeog velskrevne.Aalborg Universitet (AAU)AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel danskmedvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til deindsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse.Aarhus Universitet (AU)AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at artikel 185-partnerskaberne og artikel 187-partnerskaberne primært er sket på industrienspræmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssige input fra universiteternetilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spille en aktiv rolle i tilrette-læggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU ønsker ydermere en sim-plificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reglerne for de tidligerepartnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret en effektiv implementeringaf partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerskaberne harmoniseres medreglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerskaberne får et stærkere juridiskfundament, således at de i højere grad bliver operationelle.AU anfører, at det, skønt den skitserede strategi i EDCTP er væsentlig, ikke AUbekendt er et område, hvor Danmark vil udnytte evt. investerede forskningsmidler.AU anbefaler derfor, at man ikke deltager i partnerskabet fra dansk side.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generelt opbakning til initiativet fra de andre medlemslande.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-ler. Danmark støtter derfor også generelt artikel 185-initiativerne, hvor medlems-landenes forskningsmidler koordineres inden for strategiske områder. Dette gælderogså for EDCTP.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side4/4