Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 238
Offentligt
1280787_0001.png
1280787_0002.png
1280787_0003.png
1280787_0004.png
1280787_0005.png
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til afgørelse om et europæiskmetrologiprogram (EMPIR-programmet - European Metrology Programmefor Innovation and Research, tidligere EMRP – European Metrologysearch Programme)KOM (2013) 497 endelig1. ResuméDet eksisterende EMRP-program er en videreførelse af et ERA-NET+ og havde sitførste udbud i 2009. Det er et program, der henvender sig til de nationale metrolo-giske institutter mv. med det formål at fremme samarbejdet mellem dem. Pro-grammet har således en lille og veldefineret målgruppe. Programmet yder støtte tiltværnationale forskningsprojekter inden for måling og måleteknik og til forskerud-veksling (forskergrants). Pålidelige måleteknikker er en forudsætning for mange afde initiativer og projekter, der vil blive iværksat under Horisont 2020, og pro-grammet støtter således op om rammeprogrammets mål om vækst og løsning afstore samfundsudfordringer. Det nye program, EMPIR, vil være en fortsættelse afEMRP men vil fokusere på områderne energi, miljø og sundhed. Programmet vilogså åbne for, at der kan ydes støtte til andre deltagere end egentlige nationalemetrologiforskningsinstitutioner.2. BaggrundPålidelige og sporbare målinger gør det muligt for det videnskabelige samfund ibred forstand at bygge bedre instrumenter og producere bedre videnskab. De un-derstøtter og fremmer på afgørende vis forståelsen af og enigheden om globaleudfordringer som energi, sundhed og klimaforandringer.Det nuværende europæiske program for metrologisk forskning (EMRP) er et fælleseuropæisk initiativ, som gennemføres af 22 nationale metrologiinstitutter. Midt-vejsevalueringen af programmet bekræfter værdien af initiativet. EMRP's primæreresultat er stærk integration i kraft af fælles programmering af 50 % af de afsattenationale midler til metrologiforskning i Europa. Det har nedbragt fragmenterin-gen, hindret unødigt dobbeltarbejde og hjulpet med at opnå en kritisk masse ved atkoncentrere ressourcerne på centrale områder gennem tæt samarbejde med de bed-ste forskere. EMRP-projekterne leverer europæiske måleløsninger på store sam-fundsmæssige udfordringer og tilvejebringer fælles europæisk materiale til stan-darder og regler. Selv om der er sket store fremskridt under EMRP, er det blevettydeligt, at systemet skal kunne klare flere udfordringer for at øge virkningen afmetrologiforskningen med hensyn til vækst og løsning af samfundsøkonomiskeproblemer.EMPIR, som er efterfølgeren til EMRP, vil bidrage til en række flagskibsinitiativerinden for Europa 2020-strategien, som berøres af metrologiforskning, herunder"Innovation i EU", "En digital dagsorden for Europa", "Et ressourceeffektivt Euro-pa" og "En industripolitik for en globaliseret verden". EMPIR skal gøre dette ved atudvikle innovative løsninger til forvaltning af naturressourcer, ved at støtte stan-dardiseringsprocessen, som muliggør globale handelsmuligheder for nye produkterog tjenesteydelser og ved at muliggøre effektiv afprøvning af f.eks. kommunikati-onssatellitter. EMPIR vil bidrage væsentligt til at nå målene for Horisont 2020 vedat støtte emner af direkte relevans for en række Horisont 2020-prioriteter.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 185 og skal forhandles i denSide1/5
27. august 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.
13/024340-04
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indholdEMPIR’s overordnede mål er at løse de udfordringer, som det europæiske metrolo-giforskningssystem står over for og at maksimere fordelene ved bedre måleløsnin-ger for Europa. EMPIR's overordnede målsætninger er:at tilvejebringe integrerede og formålstjenlige metrologiløsninger til støtte forinnovation og industriens konkurrenceevne og måleteknologier med henblik påat løse samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. sundhed, miljø og ener-gi, herunder støtte til udformning og gennemførelse af politikkerat skabe et integreret europæisk metrologiforskningssystem med en kritiskmasse og et aktivt engagement på regionalt, nationalt, europæisk og internatio-nalt plan.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

EMPIR kan støtte følgende indirekte aktioner på området for fælles forskning ogteknologisk udvikling:videnskabelige og tekniske aktioner, der støtter grundlæggende videnskabe-ligmetrologi og dermed danner grundlag for alle efterfølgende trin, herunderanvendtmetrologiforskning og -udvikling og metrologirelaterede tjenestermetrologiforskning med henblik på at finde løsninger på samfundsmæssigeud-fordringer, idet der lægges vægt på energi, miljø og sundhedforskning med henblik på at udvikle nyskabende måleinstrumenter, der skalfåerhvervslivet til at indføre metrologiske teknologier til stimulering af innova-tionen i erhvervslivetmetrologiforskning og -udvikling forud for og i forbindelse med udviklingafprioriterede dokumentationsstandarder med det formål at udnytte ekspertiseni metrologiinstitutter i deltagerlandene og dermed støtte politikgennemførelseogfremskynde innovative produkter og tjenester til markedsføringkapacitetsopbygningsaktiviteter inden for metrologien på forskellige teknolo-giske niveauer med henblik på at oprette et afbalanceret og integreret metrolo-gisystem i deltagerlandene.

Uddannelser

EMPIR kan støtte yderligere aktioner med henblik på formidling og udnyttelse afresultaterne af metrologiforskningen. EMPIR kan støtte andre aktioner med speci-fikt sigte på metrologiinstitutter ved at støtte disse i at bruge andre europæiske,nationale eller regionale programmer til uddannelse og mobilitet, grænseoverskri-dende samarbejde eller investering i metrologiinfrastruktur. EMPIR kan støtte til-rettelæggelsen af netværksaktiviteter for at fremme EMPIR og maksimere pro-grammets virkning.De ovenfor nævnte aktioner gennemføres af nationale metrologiinstitutter og udpe-gede institutter. EMPIR tilskynder og støtter dog andre enheders deltagelse. Dennetilgang forventes at medføre, at ca. 15 % af EMPIR's budget går til disse enheder.4. Europa-Parlamentets udtalelserSide2/5
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig. Forslaget forventes behandlet i Ud-valget for Industri, Forskning og Energi.5. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at forslagets målsætninger ikke kan opfyldes i tilstrækkeliggrad af medlemsstaterne alene, idet metrologikravenes målestok og kompleksitetfordrer investeringer, som rækker ud over de nationale metrologiinstitutters kerne-forskningsbudgetter. Den ekspertise, der er nødvendig for forskning i og udviklingaf banebrydende metrologiløsninger, er spredt på tværs af nationale grænser og kanderfor ikke samles på nationalt plan. Uden en konsistent tilgang på europæisk planmed en kritisk masse er der stor risiko for dobbeltarbejde med deraf følgende størreomkostninger. Merværdien af offentlig intervention på EU-plan ligger i EU's kapa-citet til at samle nationsopdelte forskningsprogrammer, hjælpe med at udformefælles forsknings- og finansieringsstrategier på tværs af nationale grænser og opnåen kritisk masse af de nødvendige aktører og investeringer til løsning af udfordrin-gerne i metrologiforskningssystemet og samtidig øge de offentlige udgifters effek-tivitet. EU forventes at bidrage med 50 % af den samlede finansiering.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retKommissionens forslag til afgørelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7. KonsekvenserKommissionen har foreslået at afsætte 300 mio. euro fra Horisont 2020 til forslageti perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarende til enstatslig udgift ved programmet på ca. 45 mio. kr. over den syvårige periode.Hertil kommer det bidrag, som de medlemsstater, der er medlemmer af EMPIR,måtte vælge at bidrage med. Der er ikke truffet beslutning om Danmarks finansiel-le bidrag.8. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning. Hø-ringen gav anledning til følgende kommentarer:Dansk Industri (DI)DI mener, at de ni artikel 185-partnerskaber og artikel 187-partnerskaber har vistderes værdi i form af fokusering af F&U-indsatsen, idet de kan lede til gode kom-mercielle resultater og bidrage til løsning af de store samfundsudfordringer. DI serpositivt på partnerskabsinitiativerne og mener helt overordnet, at Kommissionensforordningsudkast bør mødes med tilslutning fra dansk side. DI mener, at forord-ningerne meget rigtigt tager udgangspunkt i de nye fælles regler for deltagelse ogsigter mod at skabe plads til de tilpasninger, som skal til for at få løst de særligeudfordringer vedrørende IP-regler mv., der er nødvendige inden for de enkelteområder.DI kan tilslutte sig Kommissionens oplæg vedrørende baggrunden og målsætnin-gerne for forslaget om at etablere et nyt forskningsprogram (EMPIR) under Hori-sont 2020 administreret af EURAMET. DI fremhæver dette initiativ og anbefalerSide3/5

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

dansk deltagelse i EMPIR, idet DI finder det overordentligt vigtigt at sikre en breddansk deltagelse i det udvidede program. DI understreger, at danske metrologiinsti-tutter og såkaldte ”designatedinstitutes” gennem EMRP’s forløb er blevet godtintegreret i processen og har relevante kompetencer, der kan komme i spil og bliveyderligere udviklet i det kommende program. Dette anser DI som værende til storgavn for erhvervslivet såvel som for videnopbygningen i samfundet som helhed.Danske UniversiteterDanske Universiteter mener, at tilrettelæggelsen og implementeringen af partner-skaber under Horizon 2020 bør involvere universiteterne i højere grad end tidlige-re, hvor udarbejdelsen af samarbejdsaftalerne primært er foregået på industrienspræmisser. Danske Universiteter understreger derfor vigtigheden af, at nye partner-skabsaftaler i høj grad etableres med udgangspunkt i kvalitet (excellence), da dettenetop vil styrke universiteternes rolle i partnerskaberne. Derudover har DanskeUniversiteter et ønske om enklere og mere simple regler for samarbejde.GTSGTS finder det væsentligt, at den danske regering arbejder for at sikre, at partner-skaberne fastholdes i feltet tæt på markedet med stærkt industriengagement og ikkeglider mod en mere generel forskningsindsats. GTS opfordrer til, at der på tværs afpartnerskaberne arbejdes med at fastlægge de nødvendige rammer, regler og inci-tamenter for, hvordan der kan sikres så kort tid som muligt fra, at midlerne søges,til bevillingen foreligger. GTS mener desuden, at der bør udarbejdes procedurer ogregler for, hvordan projekterne er stillet, hvis et enkelt lands finansieringsandelfalder væk, ligesom der bør etableres skærpede krav til de nationale sagsbehand-lingstider.GTS finder det vigtigt, at Danmark deltager i EMPIR, idet mindre lande er afhæn-gige af adgang til den samlede europæiske metrologividen, hvilket sikres ved del-tagelse i samarbejdsprojekter, ligesom det sikres, at specifikke danske metrologi-behov kan adresseres på europæisk plan. Derudover mener GTS, at der er godeargumenter for en væsentligt øget national medfinansiering til EMPIR i forhold tildet nuværende program EMRP.Københavns Universitet (KU)KU ser et stort potentiale i partnerskaberne, men finder det essentielt, at der er fo-kuspå kvalitet (excellence) og blik for hele innovationscyklussen (inkl. grundforsk-ning). For at optimere mulighederne for at realisere målsætningerne finder KU detendvidere centralt, at tiltagene afspejler problemstillingernes kompleksitet. KUfinder det på den baggrund nødvendigt at sikre/tilskynde tværdisciplinaritet ogskabe plads til fleksibilitet i de forskellige partnerskaber. Generelt for artikel 187-forslagene foreslår KU, at der indføjes et direkte formuleret krav om, at partner-skabsinitiativerne følger regler og retningslinjer for opslag, evaluering og admini-stration af projekter gældende for hele Horizon 2020.Syddansk Universitet (SDU)SDU finder alle forslag vedrørende artikel 185 og artikel 187 initiativer relevante.SDU påpeger, at forslagene i vid udstrækning har det rigtige fokus, er omfattendeog velskrevne.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side4/5
SDU anser metrologi for et vigtigt emne, der hjælper til fuldt ud at udnytte og til envis grad standardisere det videnskabelige og teknologiske potentiale. SDU anserdog ikke metrologi som et af nøgleelementerne i forbindelse med forvaltning afnaturressourcer og anser ikke standardisering for at være den vigtigste ingrediens imetrologi.Aalborg Universitet (AAU)AAU hilser velkommen, at Danmark står som partner i de mange europæiske part-nerskaber, især set i lyset af det øgede bidrag af EU-midler. For at sikre reel danskmedvirken opfordrer AAU til, at der fra dansk side ydes et væsentligt tilskud til deindsatser, som har særlig betydning for jobskabelse og erhvervsudvikling i Dan-mark for derved at sikre størst mulig dansk deltagelse.Aarhus Universitet (AU)AU ønsker en styrkelse af universiteternes rolle og fremhæver, at samarbejdet pri-mært er sket på industriens præmisser. AU finder, at det vigtige forskningsmæssigeinput fra universiteterne tilsiger, at universiteterne i højere grad får lov til at spilleen aktiv rolle i tilrettelæggelsen og implementeringen af partnerskaberne. AU øn-sker ydermere en simplificering af reglerne for partnerskaberne. AU finder, at reg-lerne for de tidligere partnerskaber var for komplicerede, hvilket har hindret eneffektiv implementering af partnerskaberne. AU ønsker, at reglerne for partnerska-berne harmoniseres med reglerne for Horizon 2020 generelt, samt at partnerska-berne får et stærkere juridisk fundament, således at de i højere grad bliver operatio-nelle.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer har traditionelt været et tæt samarbejde mellem de nationale metrologiske in-stitutioner, og det er forventningen, at der vil være opbakning til forslaget om enfortsættelse af programmet med de foreslåede justeringer.10. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er generel fortaler for koordinering af medlemslandenes forskningsmid-ler. Danmark støtter derfor også generelt artikel 185-initiativerne, hvor medlems-landenes forskningsmidler koordineres inden for strategiske områder. Dette gælderogså for EMPIR.11.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side5/5