Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 21
Offentligt
1171557_0001.png
1171557_0002.png
1171557_0003.png
1171557_0004.png
1171557_0005.png
1171557_0006.png
1171557_0007.png
1171557_0008.png
1171557_0009.png
1171557_0010.png
1171557_0011.png
1171557_0012.png
1171557_0013.png
1171557_0014.png
1171557_0015.png
1171557_0016.png
1171557_0017.png
1171557_0018.png
1171557_0019.png
1171557_0020.png
29. oktober 2012

Forslag

tilLov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser ogprofessionsbacheloruddannelser og lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse(videreuddannelsessystemet) for voksne(Konsekvensændringer som følge af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner)

§1

I lov om universiteter (universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2011, foretages følgendeændringer:

1.

§ 3affattes således:

Ȥ 3.

Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser det vil udbyde i Danmark inden forsine fagområder. Det er dog et krav, at universitetet eller universitetets udbud efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og§ 5, stk. 1, kvalitetssikres, og at nye uddannelser er prækvalificeret inden de udbydes, jf. lov omakkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner. Ved udbud i Danmark efter 1. pkt. forstås også desærlige tilfælde, hvor dele af en uddannelse er udlagt til et universitet i udlandet (udlagt undervisning).Ministeren fastsætter nærmere regler om udlagt undervisning.Stk. 2.Hvis en eksisterende uddannelse får afslag på en uddannelsesakkreditering, jf. reglerne i lov omakkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, kan der ikke optages studerende på uddannelsen.Ministeren fastsætter en plan for, hvordan allerede optagne studerende på uddannelsen kan færdiggøre deresuddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelse pålægge andre universiteter at optage disse studerendeeller at overtage ansvaret for uddannelsesforløbet på det pågældende universitet.«

2.

§ 3 a, stk. 3-4,affattes således:»Stk.3.Universitetet skal sørge for, at dets uddannelser efter stk. 1 og 2 er omfattet af en kvalitetssikring,enten i Danmark efter reglerne i lov om Akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner eller iudlandet efter udenlandske kvalitetssikringssystemer. Det er dog et krav, at den kvalitetssikringsinstitution,der vælges, er optaget i European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR) eller på andenmåde anses for at være internationalt anerkendt. Vælges en udenlandsk kvalitetssikring, foretages denefterfølgende godkendelse af uddannelsen af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.Stk. 4.Der er ikke krav om særskilt kvalitetssikring i de tilfælde, hvor de dele, der gennemføres ved detudenlandske universitet, er valgfrie eller allerede er omfattet af den danske akkreditering.«

§2

I lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 882 af8. august 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 1372 af 28. december 2011 og § 13 i lov nr. 1373 af 28.december 2011, foretages følgende ændringer:

1.

Kapiteloverskriften til Kapitel 4 affattes således:»Bortfaldaf udbudsgodkendelse«

2.

§ § 11-15ophæves.

3.

§ 16, stk. 1og2,ophæves.Stk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter stk. 1, stk. 2 og stk. 3.

4.

I§ 16, stk. 3,der bliver stk. 1, udgår »endvidere«.

5.

I§ 16, stk. 5,der bliver stk. 3, udgår »efter stk. 1«.

6.

§ 17ophæves.

7.

I§ 17a, stk.1,udgår »efter denne lov «.

8.

I§ 17a, stk.2,indsættes efter »akkrediteret«: »institutionen eller«.

§3

I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) forvoksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 1372 af 28. december2011 og § 4 i lov nr. 1373 af 28. december 2011, foretages følgende ændringer:

1.

Kapiteloverskriften til Kapitel 3 a affattes således:

»Bortfald

af udbudsgodkendelse«

2.

§§ 15c-15g,ophæves.

3.

§ 15h, stk. 1og2,ophæves.Stk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter stk. 1, stk. 2 og stk. 3.

4.

I§ 15h, stk. 3,der bliver stk. 1, udgår »endvidere«.

5.

I§ 15h, stk. 5,der bliver stk. 3, udgår »efter stk. 1«.

6.

I§ 15i, stk.1,udgår »efter denne lov «.

7.

I§ 15i, stk.2,indsættes efter »akkrediteret«: »institutionen eller«.

§4

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1. Indledning2. Baggrund3. Lovforslagets indhold3.1. Ændringer i universitetsloven3.1.1. Gældende ret3.1.2. Den foreslåede ordning3.2. Ændringer i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser3.2.1. Gældende ret3.2.2. Den foreslåede ordning3.3. Ændringer i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse(videreuddannelsessystemet) for voksne3.3.1. Gældende ret3.3.2. Den foreslåede ordning4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Høring10. Sammenfattende skema
1. IndledningI forbindelse med, at akkrediteringssystemet for de videregående uddannelser ændres fra at basere sig påuddannelsesakkreditering til at blive baseret på institutionsakkreditering, skal der ske en rækkekonsekvensændringer af de berørte institutioners tilhørende lovgivning.Med forslaget ændres de tilhørende regelsæt, således at de tager højde for det nye forslag til lov omakkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.2. BaggrundSom led i globaliseringsstrategien foreslog den daværende regering i 2006, at de videregående uddannelsersystematisk skulle kvalitetssikres. I forlængelse heraf blev det besluttet at oprette en uafhængigakkrediteringsinstitution, der har til opgave at akkreditere alle videregående uddannelser.Akkrediteringsinstitutionen gennemgik i efteråret 2010 en uafhængig international evaluering med henblikpå optagelsen i det europæiske register for kvalitetssikringsinstitutioner (EQAR). Evalueringenkonkluderede, at akkrediteringssystemet lever op til de fælles europæiske standarder og retningslinjer forkvalitetssikring. Den uafhængige internationale evaluering af Akkrediteringsinstitutionen pegede endviderepå, at akkreditering på institutionsniveau – i stedet for uddannelsesniveau – burde overvejes.På baggrund af at alle videregående uddannelser nu er samlet i Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser og for at sikre det bedst mulige udbud af uddannelser på tværs af sektorer, ønskeset fælles akkrediteringssystem for alle institutioner og videregående uddannelser under ministeriet.3. Lovforslagets indhold3.1. Ændringer i universitetsloven3.1.1. Gældende retI dag skal Akkrediteringsrådet godkende uddannelserne. En forudsætning for godkendelse er, at uddannelsenforinden er positivt akkrediteret. Det vil sige, at uddannelsen lever op til de centralt fastsatte kriterier forkvalitet og relevans. Godkendelsen gives for en periode svarende til akkrediteringsperioden. Rådet har iforbindelse med afgørelsen om godkendelse et ansvar for at uddannelserne opfylder øvrigelovgivningsmæssige krav og betingelser (legalitetskontrol), og rådet skal dermed sikre, at uddannelsen leverop til blandt andet uddannelsesreglerne. Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelserhar kompetencen til at taxameterindplacere uddannelsen og fastsætte adgangskrav. Det er også ministeren forforskning, innovation og videregående uddannelser, som i undtagelsestilfælde kan fastsætte en andenstudielængde end den, der følger af universitetslovens § 4, stk. 1. Endelig har ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelser kompetencen til at fastsætte maksimumrammer for tilgangen tiluddannelserne.3.1.2. Den foreslåede ordningDen nye fælles model for akkreditering af de videregående uddannelser foreslås baseret på fire elementer:Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang afuddannelser med særlige kvalitetsmæssige udfordringer og gennemførelse af tværgående evalueringer. Somkonsekvens af forslagene om institutionsakkreditering og prækvalifikation i det parallelt fremsatte forslag tillov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner skal der ske en revision af bestemmelserne iuniversitetsloven vedrørende forudsætningerne for universiteternes udbud af uddannelser.3.2. Ændring i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser3.2.1. Gældende retI dag skal erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser og udbud herafuddannelsesakkrediteres. Positiv uddannelsesakkreditering er en betingelse for ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelsers godkendelse.Inden institutionerne kan søge om akkreditering af nye uddannelser og uddannelsesudbud foretagerMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser en screening, hvor der tages stilling til,om ansøgningen kan gå videre til akkreditering.
3.2.2. Den foreslåede ordningDen nye fælles model for akkreditering af de videregående uddannelser foreslås baseret på fire elementer:Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang afuddannelser med særlige kvalitetsmæssige udfordringer og gennemførelse af tværgående evalueringer.Som konsekvens af forslagene om institutionsakkreditering og prækvalifikation i det parallelt fremsatteforslag om lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner skal ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelsers bemyndigelse til at godkende institutionernes uddannelser oguddannelsesudbud udgå af uddannelsesloven.3.3. Ændring i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse(videreuddannelsessystemet) for voksne3.3.1. Gældende retI dag skal videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser og udbud heraf uddannelsesakkrediteres.Uddannelsesakkrediteringen er en betingelse for ministeren for forskning, innovation og videregåendeuddannelsers godkendelse.Inden institutionerne kan søge om akkreditering af nye uddannelser og uddannelsesudbud foretagerMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser en screening, hvor der tages stilling til,om ansøgningen kan gå videre til akkreditering.3.3.2. Den foreslåede ordningDen nye fælles model for akkreditering af de videregående uddannelser foreslås baseret på fire elementer:Institutionsakkreditering, prækvalifikation af nye uddannelser og uddannelsesudbud, gennemgang afuddannelser med særlige kvalitetsmæssige udfordringer og gennemførelse af tværgående evalueringer.Som konsekvens af forslagene om institutionsakkreditering og prækvalificering i det parallelt fremsatteforslag om lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner skal ministeren for forskning,innovation og videregående uddannelsers bemyndigelse til at godkende institutionernes uddannelser oguddannelsesudbud udgå af uddannelsesloven.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerVed ændringen af akkrediteringssystemet for de videregående uddannelsesinstitutioner forventes eteffektiviseringspotentiale. Potentialet fremkommer ved såvel samlingen af akkrediteringsopgaven på enoperatør, som ved at der på sigt vil blive mindre administration på institutionerne.Der er derfor ingen økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner ved dettelovforslag.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. HøringEt udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:ACE Denmark – Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,Akademikernes Centralorganisation, Akademiraadet, Akademisk Arkitektforening, Danish Institute forStudy Abroad, Danish Society for Education and Business, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Konservative Studerende, DanmarksRederiforening, Dansk Arkitektur Center, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere, Danske Erhvervsskoler, Danske GymnasieeleversSammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter,Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Dansk Industri, DanskMagisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Datatilsynet, DDA (Danish Design Association), DeStuderendes Landsråd, Det Centrale Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelig DanskeVidenskabernes Selskab, Det Strategiske Forskningsråd, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervs-og Selskabsstyrelsen, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, Foreningen tilUnge Handelsmænds Uddannelse, Frit Forum – Socialdemokratiske Studerende, FTF, Fødevarestyrelsen,GTS - Godkendt Teknologisk Service, Gymnasieskolernes Lærerforening, GymnasieskolernesRektorforening, HK/Stat, Højteknologifonden, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, KulturministerietsRektorer (KUR), Landbrug og Fødevarer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LO,Lægemiddelforeningen, Lægemiddelstyrelsen, Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,Maritime Studerende Danmark, Maskinmestrenes forening, Nordisk Konservator Forbund,Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Psykolognævnet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,Rigsrevisionen, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for degrundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet forInternationalisering af Uddannelser, Rådet for Teknologi og Innovation, Sammenslutningen af DanskeSocialrådgiverstuderende, Sundhedsstyrelsen, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, SøfartensLedere, Søfartsstyrelsen, Tekniq, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School -Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arkitektskolen Aarhus, Det InformationsvidenskabeligeAkademi, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,Designskolen Kolding, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Dania, Professionshøjskolen UCC,Professionshøjskolen Metropol, University College Sjælland, University College Lillebælt, UniversityCollege Syddanmark, VIA University College, University College Nordjylland, Erhvervsakademi Kolding,Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Syd-Vest, ErhvervsakademiSjælland, Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Københavns Erhvervsakademi,Ingeniørhøjskolen i København, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Københavns Maskinmesterskole,Fredericia Maskinmesterskole, Århus Maskinmesterskole, MARTEC Frederikshavn, SIMAC Svendborg,Fiskeriskolen, Marstal Navigationsskole, Skagen Skipperskole, Skoleskibet Danmark, Skoleskibet GeorgStage, Svendborg Søfartsskole og Nyborg Søfartsskole.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngen
Administrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 3)I det foreslåedestk. 1bliver universiteternes udbud af nye uddannelser afhængige af prækvalifikation. Det eraltså fortsat universiteterne, der vælger, hvilke uddannelser de ønsker at udbyde. Blot skal nye uddannelsergennemgå en prækvalifikation før universitet må udbyde uddannelsen. Ved prækvalifikation forstås envurdering af konkrete ansøgninger om nye uddannelser og uddannelsesudbud. Vurderingen baseres blandtandet på om en ny uddannelse kan forventes at bidrage til dækning af kompetencebehov i det danskesamfund, herunder såvel dokumenterede arbejdsmarkedsbehov som anerkendte samfundsmæssigeudviklingsbehov. Vurderingen skal også vedrøre sammenhængen til eksisterende videregående uddannelser,herunder bidrag til at understøtte sammenhængen og eventuelle negative konsekvenser for eksisterendeuddannelser og udbud. Det lægges således til grund, at nye uddannelser og udbud skal være hensigtsmæssigesåvel set fra et samfundsøkonomisk som et uddannelsespolitisk perspektiv.Fremover er det et krav, at enten universitetet selv eller at de enkelte uddannelser er kvalitetssikret i medføraf lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.Det foreslåedestk. 2er en videreførelse af den nugældende bestemmelse, som er justeret på baggrundindførelsen af institutionsakkreditering. Universiteterne kan således stadig ikke optage studerende på eneksisterende uddannelse, hvis uddannelsen har fået afslag på en uddannelsesakkreditering. Ministeren skalfastsætte en plan for, hvordan de studerende, som allerede er optaget, kan færdiggøre uddannelsesforløbet påden for de studerende mest hensigtsmæssige måde. For at sikre, at de studerende kan færdiggøreuddannelsesforløbet på den mest hensigtsmæssige måde, har ministeren mulighed for at pålægge andreuniversiteter at påtage sig et ansvar for at optage de pågældende studerende eller at overtage ansvaret foruddannelsesforløbet. Ministeren drøfter inden fastsættelse af planen den mest hensigtsmæssige løsning for destuderende med de involverede universiteter.Til nr. 2 (§ 3 a, stk. 3-4)I den foreslåede bestemmelse omfattes også universiteternes udbud af uddannelser i udlandet af reglerne ominstitutionsakkreditering. Universiteternes valgfrihed for så vidt angår valg af kvalitetssikringsinstitution tilbrug for evt. uddannelsesakkreditering af internationale uddannelsesudbud.Der skal ikke ske prækvalifikation af uddannelsesudbud i udlandet, hvortil der ikke ydes statslige tilskud.Til § 2Til nr. 1 (overskriften til kapitel 4)Der er tale om en teknisk ændring som følge af den foreslåede ophævelse af §§ 11-15, jf. bemærkningerne tilnr. 2.Til nr. 2 (§§ 11-15)Bestemmelserne foreslås ophævet som en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser oguddannelsesudbud fremadrettet vil ske i medfør af lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner, som fremsættes parallelt med dette lovforslag. Godkendelsesbetingelserne i §§ 12-13 videreføres i bekendtgørelse, der fastsættes i medfør af ministerens bemyndigelse i den foreslåedebestemmelse i§ 19, stk. 4, i den samtidigt fremsatte lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner. Betingelserne vil efter deres indhold blive videreført uændret, bortset frabestemmelsen om, at godkendelse gives tidsbegrænset.
Til nr. 3 (§ 16, stk. 1 og 2)Bestemmelserne foreslås ophævet, da løbende kvalitetssikring af godkendte uddannelsesudbud fremoverfølger bestemmelserne i den parallelt fremsatte lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner.Til nr. 4 (§ 16, stk. 3)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 3, hvorefter § 16, stk. 1 og 2,ophæves.Til nr. 5 (§ 16, stk. 5)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 3, hvorefter § 16, stk. 1 og 2,ophæves.Til nr. 6 (§ 17)Bestemmelsen foreslås ophævet, da det fremgår af den parallelt fremsatte lov om akkreditering afvideregående uddannelsesinstitutioner, at uddannelsesministeren kan tillade at andre ministeriersuddannelsesinstitutioner og deres uddannelser akkrediteres efter reglerne i lov om akkreditering afvideregående uddannelsesinstitutioner. Det ligger i naturlig forlængelse heraf, at det skal ske efter dekriterier, der fastsættes på baggrund af den nye akkrediteringslov.Til nr. 7 (§ 17a, stk. 1)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, hvorefter godkendelsenfremadrettet vil ske i medfør af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, somfremsættes parallelt med dette lovforslag.Til nr. 8 (§ 17a, stk. 2)Bestemmelsen foreslås ændret som en konsekvens af, at institutionsakkreditering indføres i den paralleltfremsatte lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.Til § 3Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 3 a)Der er tale om en teknisk ændring som følge af den foreslåede ophævelse af §§ 15c-15g, jf. bemærkningernetil nr. 2.Til nr. 2 (§§ 15c-15g)Bestemmelserne foreslås ophævet som en konsekvens af, at godkendelse af uddannelser oguddannelsesudbud under fremadrettet vil ske i medfør af lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner, som fremsættes parallelt med dette lovforslag. Godkendelsesbetingelserne i §§ 15d-15e videreføres i bekendtgørelse, der fastsættes i medfør af ministerens bemyndigelse i den foreslåedebestemmelse i § 19, stk. 4, i den samtidigt fremsatte lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner. Betingelser vil efter deres indhold blive videreført uændret, bortset frabestemmelsen om, at godkendelse gives tidsbegrænsetTil nr. 3 (§15h, stk. 1 og 2)Bestemmelserne foreslås ophævet, da løbende kvalitetssikring af godkendte uddannelsesudbud fremoverfølger bestemmelserne i den parallelt fremsatte lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner.Til nr. 4 (§15h, stk. 3)
Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3, hvorefter § 15h, stk. 1 og 2,ophæves.Til nr. 5 (§15h, stk. 5)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 4, hvorefter § 15h, stk. 1 og 2,ophæves.Til nr. 6 (§ 15i, stk. 1)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 2, hvorefter godkendelsenfremadrettet vil ske i medfør af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, somfremsættes parallelt med dette lovforslag.Til nr. 7 (§ 15i, stk. 2)Bestemmelsen forslås ændret som en konsekvens af, at institutionsakkreditering indføres i den paralleltfremsatte lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.Til § 4(Ikrafttræden)Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juni 2013, således at den træder i kraftsamtidig med den nye lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov om universiteter (universitetsloven), jf.lovbekendtgørelse nr. 695 af 22. juni 2011, foretagesfølgende ændringer:

1.

§ 3affattes således:

Ȥ 3.

Universitetet beslutter, hvilkeforskningsbaserede uddannelser det vil udbyde iDanmark inden for sine fagområder. Det er dog etkrav, at universitetet eller universitetets udbud efter§ 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5, stk. 1, kvalitetssikres,og at nye uddannelser er prækvalificeret inden deudbydes, jf. lov om akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner. Ved udbud i Danmark efter1. pkt. forstås også de særlige tilfælde, hvor dele afen uddannelse er udlagt til et universitet i udlandet(udlagt undervisning). Ministeren fastsætternærmere regler om udlagt undervisning.Stk. 2.Hvis en eksisterende uddannelse får afslagpå en uddannelsesakkreditering, jf. reglerne i lov omakkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner, kan der ikke optagesstuderende på uddannelsen. Ministeren fastsætter enplan for, hvordan allerede optagne studerende påuddannelsen kan færdiggøre deresuddannelsesforløb. Ministeren kan i den forbindelsepålægge andre universiteter at optage dissestuderende eller at overtage ansvaret foruddannelsesforløbet på det pågældende universitet.«

§ 3.

Universitetet beslutter, hvilkeforskningsbaserede uddannelser det vil udbyde iDanmark inden for sine fagområder. Universitetetsudbud efter § 4, stk. 1, nr. 1 og 2, og § 5, stk. 1, skalgodkendes af Akkrediteringsrådet, jf. lov omAkkrediteringsinstitutionen for videregåendeuddannelser. Ved udbud i Danmark efter 1. pkt.forstås også de særlige tilfælde, hvor dele af enuddannelse er udlagt til et universitet i udlandet(udlagt undervisning). Ministeren fastsætternærmere regler om udlagt undervisning.
Stk. 2.Hvis en eksisterende uddannelse på etuniversitet ikke godkendes eller godkendelsenbortfalder, jf. § 10 i lov omAkkrediteringsinstitutionen for videregåendeuddannelser, kan det pågældende universitet ikkeoptage studerende på uddannelsen. Ministerenfastsætter en plan for, hvordan allerede optagnestuderende på uddannelser nævnt i 1. pkt. kanfærdiggøre deres uddannelsesforløb. Ministeren kani den forbindelse pålægge andre universiteter atoptage disse studerende eller at overtage ansvaret foruddannelsesforløbet på det pågældende universitet.

§ 3 a.---

Stk. 3.Universitetet skal sørge for, at detsuddannelser efter stk. 1 og 2 bliver kvalitetssikret.Uddannelserne skal enten kvalitetssikres i Danmarkefter reglerne i lov om Akkrediteringsinstitutionenfor videregående uddannelser eller i udlandet efterudenlandske kvalitetssikringssystemer. Det er dog etkrav, at den kvalitetssikringsinstitution, der vælges,er optaget i European Quality Assurance Register

2.

§ 3 a, stk. 3-4,affattes således:»Stk.3.Universitetet skal sørge for, at detsuddannelser efter stk. 1 og 2 er omfattet af enkvalitetssikring, enten i Danmark efter reglerne i lovom Akkreditering af videregåendeuddannelsesinstitutioner eller i udlandet efterudenlandske kvalitetssikringssystemer. Det er dog etkrav, at den kvalitetssikringsinstitution, der vælges,er optaget i European Quality Assurance Registerfor Higher Education (EQAR) eller på anden måde
for Higher Education (EQAR) eller på anden mådeanses for at være internationalt anerkendt. Vælges enudenlandsk kvalitetssikring, foretages denefterfølgende godkendelse af uddannelsen afministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser.Stk. 4.Der er ikke krav om særskiltkvalitetssikring i de tilfælde, hvor de dele, dergennemføres ved det udenlandske universitet, ervalgfrie eller allerede er akkrediterede som en del afden danske uddannelse.
anses for at være internationalt anerkendt. Vælges enudenlandsk kvalitetssikring, foretages denefterfølgende godkendelse af uddannelsen afministeren for videnskab, teknologi og udvikling.Stk. 4.Der er ikke krav om særskiltkvalitetssikring i de tilfælde, hvor de dele, dergennemføres ved det udenlandske universitet, ervalgfrie eller allerede er omfattet af den danskeakkreditering.«

§2

I lov om erhvervsakademiuddannelser ogprofessionsbacheloruddannelser, jf.lovbekendtgørelse nr. 882 af 8. august 2011, somændret ved § 1 i lov nr. 1372 af 28. december 2011og § 4 i lov nr. 1373 af 28. december 2011, foretagesfølgende ændringer:Kapitel 4Godkendelse og akkreditering

1.

Kapiteloverskriften til Kapitel 4 affattes således:»Bortfaldaf udbudsgodkendelse«

§ 11.

Undervisningsministeren godkender deuddannelser efter denne lov, der er behov for.

§ 12.

Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis udbud af deerhvervsakademiuddannelser, der er behov for atakademiet udbyder, jf. § 4 i lov omerhvervsakademier for videregående uddannelser.Undervisningsministeren godkender tillige enprofessionshøjskoles udbud af deerhvervsakademiuddannelser, der er behov for atprofessionshøjskolen udbyder, jf. § 4, stk. 3, i lovom professionshøjskoler for videregåendeuddannelser. Det er dog en betingelse, atprofessionshøjskolen er etableret ved ensammenlægning af en eller flereprofessionshøjskoler og et eller flereerhvervsakademier.Stk. 2.Er en professionshøjskole ikke omfattet afstk. 1, kan undervisningsministeren godkende densudbud af en erhvervsakademiuddannelse, hvis der eret behov for udbud af uddannelsen, som ikke kaneller forventes at kunne dækkes af udbud, der ergodkendt efter stk. 1.Stk. 3.En godkendelse efter stk. 1 og 2 givestidsbegrænset til at dække behovet for udbuddet i et

2.

§ § 11-15ophæves.
nærmere bestemt geografisk område af denpågældende uddannelse.

§ 13.

Undervisningsministeren godkender enprofessionshøjskoles udbud af deprofessionsbacheloruddannelser, der er behov for atprofessionshøjskolen udbyder, jf. § 4, stk. 3, i lovom professionshøjskoler for videregåendeuddannelser. Undervisningsministeren godkenderendvidere en ingeniørhøjskoles udbud, jf. §§ 57-62 ilov om professionshøjskoler for videregåendeuddannelser, af de professionsbacheloruddannelserinden for ingeniørområdet, der er behov for atingeniørhøjskolen udbyder.Undervisningsministeren godkender tillige medie-og journalisthøjskolens udbud af deprofessionsbacheloruddannelser inden forhøjskolens område, der er behov for at medie- ogjournalisthøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov om medie-og journalisthøjskolen.Stk. 2.Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis udbud af de tekniske ogmerkantile professionsbacheloruddannelser, der erbehov for at erhvervsakademiet udbyder. Det er dogen betingelse herfor, at erhvervsakademiet harindgået en partnerskabsaftale med enprofessionshøjskole, jf. § 6 i lov omerhvervsakademier for videregående uddannelser og§ 5 a i lov om professionshøjskoler for videregåendeuddannelser.Stk. 3.Undervisningsministeren kan godkende, aten uddannelsesinstitution, der ikke er enprofessionshøjskole, kan udbyde enprofessionsbacheloruddannelse, hvis der er et behovfor udbud af uddannelsen, som ikke kan ellerforventes at kunne dækkes af udbud, der er godkendtefter stk. 1 og 2, jf. dog stk. 4. En godkendelse efter1. pkt. kan kun gives til en uddannelsesinstitutioninden for den offentlige forvaltning med statsliggodkendelse til udbud af en eller flere videregåendeuddannelser.Stk. 4.Ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser kan godkende, at AarhusUniversitet efter sammenlægning medIngeniørhøjskolen i Århus kan udbydeprofessionsbacheloruddannelser inden foringeniørområdet.Stk. 5.En godkendelse efter stk. 1-4 givestidsbegrænset til at dække behovet for udbuddet i etnærmere bestemt geografisk område af denpågældende uddannelse.

§ 14.

Godkendelse af en uddannelse efter § 11 oggodkendelse af udbud efter §§ 12 og 13 kan kungives, hvis Akkrediteringsrådet, jf. lov omAkkrediteringsinstitutionen for videregåendeuddannelser, har akkrediteret uddannelsenhenholdsvis udbuddet positivt.Stk. 2.Undervisningsministeren kan afslå at ladeen ansøgning om godkendelse af forslag til en nyuddannelse og forslag til et nyt udbud akkrediteresamt undlade at lade et eksisterende udbudakkreditere efter § 16, stk. 1, hvis det vurderes, atder ikke er behov for den pågældende uddannelseeller det pågældende udbud.Stk. 3.Undervisningsministeren fastsætter reglerom krav til indholdet af og dokumentation tilansøgninger om godkendelse efter §§ 11-13 ogregler om procedure for behandling af sådanneansøgninger.

§ 15.

Akkrediteringsrådet akkreditereruddannelser og udbud af uddannelser efterundervisningsministerens beslutning.Stk. 2.Akkrediteringen efter stk. 1 foretages ihenhold til kriterier for relevans og kvalitet, derfastsættes af undervisningsministeren.Stk. 3.Ved akkreditering af nye uddannelser, jf.§ 11, og nye udbud, jf. §§ 12 og 13, kan rådetsafgørelse være en positiv akkreditering eller etafslag på akkreditering. Ved løbende akkrediteringaf udbud, jf. § 16, kan Akkrediteringsrådetsafgørelse tillige være en betinget positivakkreditering, hvor en positiv akkreditering erbetinget af, at de fastsatte kriterier for relevans ogkvalitet er opfyldt inden for en af rådet fastsat frist.Stk. 4.Akkrediteringsrådet kan af egen drift ellerefter undervisningsministerens beslutningundersøge, hvorvidt en uddannelse eller eninstitutions udbud af en uddannelse fortsat opfylderde kriterier for relevans og kvalitet, somuddannelsen eller udbuddet oprindelig blevakkrediteret på grundlag af. Viser undersøgelsen, atkriterierne ikke længere er opfyldt, træffer rådetafgørelse om, at akkrediteringen trækkes tilbageeller meddeler en frist for opfyldelse af kriterierne.Efter fristens udløb træffer rådet afgørelse om,hvorvidt den tidligere meddelte akkrediteringopretholdes eller trækkes tilbage. Rådet orientererstraks undervisningsministeren om rådets afgørelse.Stk. 5.Trækker Akkrediteringsrådet i henhold tilstk. 4 sin akkreditering tilbage, bortfalderundervisningsministerens godkendelse, jf. § 14.
Stk. 6.En uddannelsesinstitution, der er godkendttil udbud af en uddannelse, skal underretteAkkrediteringsrådet, hvis udbuddet ikke længereopfylder de kriterier for relevans og kvalitet, somudbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlagaf, eller hvis institutionen er i tvivl herom.Stk. 7.Undervisningsministeren fastsætter reglerom Akkrediteringsrådets varetagelse af opgaver efterdenne lov.

§ 16.

Godkendte udbud af uddannelser skalløbende akkrediteres efter en plan fastsat afundervisningsministeren.Stk. 2.En udbudsgodkendelse bortfalder, såfremtudbuddet på baggrund af en akkreditering foretaget imedfør af stk. 1 ikke har opnået en positivakkreditering eller betinget positiv akkreditering.Stk. 3.En udbudsgodkendelse kan endviderebortfalde, hvis undervisningsministeren finder, atder ikke længere er behov for, at uddannelsenudbydes af institutionen, eller hvis institutionen ikkeoverholder reglerne om uddannelsen eller påbud fraundervisningsministeren om at gennemføre konkreteforanstaltninger med henblik på overholdelse af deregler, der påhviler institutionen efter loven.Stk. 4.Undervisningsministeren kan pålægge eninstitution, der ophører med at udbyde enuddannelse, at afslutte igangværendeuddannelsesforløb efter en plan godkendt afundervisningsministeren.Stk. 5.Undervisningsministeren kan pålægge eninstitution at optage studerende, der ikke kanfærdiggøre deres uddannelse som følge af, at deninstitution, som de studerende er optaget på, ophørereller er ophørt med at udbyde den pågældendeuddannelse. Det er en betingelse for at give påbudefter stk. 1, at institutionen er godkendt til at udbydeuddannelsen.

§ 17.

Undervisningsministeren kan tillade, atuddannelser på andre ministerområder akkrediteresefter reglerne i dette kapitel.

§ 17 a.

Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis, en professionshøjskoles, eningeniørhøjskoles og Danmarks Medie- ogJournalisthøjskoles udbud i udlandet af uddannelser,som institutionen efter denne lov kan godkendes tilat udbyde i Danmark.Stk. 2.Godkendelse kan kun gives, hvisAkkrediteringsrådet har akkrediteret udbuddetpositivt, jf. §§ 14-16.

3.

§ 16, stk. 1og2,ophæves.Stk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter stk. 1, stk. 2og stk. 3.

4.

I§ 16, stk. 3,der bliver stk. 1, udgår »endvidere«.

5.

I§ 16, stk. 5,der bliver stk. 3, udgår »efter stk.1«.

6.

§ 17ophæves.

7.

I§ 17a, stk.1,udgår »efter denne lov «.

8.

I§ 17a, stk.2,indsættes efter »akkrediteret«:»institutionen eller«.

§3

I lov om erhvervsrettet grunduddannelse ogvideregående uddannelse(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011, somændret ved § 2 i lov nr. 1372 af 28. december 2011og § 13 i lov nr. 1373 af 28. december 2011,
foretages følgende ændringer:

1.

Kapiteloverskriften til Kapitel 3 a affattes således:

»Bortfald

af udbudsgodkendelse«

2.

§§ 15c-15g,ophæves.
Kapitel 3 aGodkendelse og akkreditering

§ 15 c.

Undervisningsministeren godkender devideregående voksenuddannelser ogdiplomuddannelser efter denne lov, der er behov for.

§ 15 d.

Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis udbud af de videregåendevoksenuddannelser, der er behov for aterhvervsakademiet udbyder, jf. § 4 i lov omerhvervsakademier for videregående uddannelser.Undervisningsministeren godkender tillige enprofessionshøjskoles udbud af de videregåendevoksenuddannelser, der er behov for atprofessionshøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov omerhvervsakademier for videregående uddannelser og§ 4, stk. 3, i lov om professionshøjskoler forvideregående uddannelser. Det er dog en betingelse,at professionshøjskolen er etableret ved ensammenlægning af en eller flereprofessionshøjskoler og et eller flereerhvervsakademier.Stk. 2.Er en professionshøjskole ikke omfattet afstk. 1, kan undervisningsministeren godkende densudbud af en videregående voksenuddannelse, hvisder er et behov for udbud af uddannelsen, som ikkekan eller forventes at kunne dækkes af udbud, der ergodkendt efter stk. 1.Stk. 3.En godkendelse efter stk. 1 og 2 givestidsbegrænset til at dække behovet for udbuddet i etnærmere bestemt geografisk område af denpågældende uddannelse.

§ 15 e.

Undervisningsministeren godkender enprofessionshøjskoles udbud af dediplomuddannelser, der er behov for atprofessionshøjskolen udbyder, jf. § 4 i lov omprofessionshøjskoler for videregående uddannelser.Undervisningsministeren godkender endvidere en
ingeniørhøjskoles udbud af diplomuddannelserinden for ingeniørområdet, jf. §§ 57-62 i lov omprofessionshøjskoler for videregående uddannelser,af de diplomuddannelser inden for ingeniørområdet,der er behov for at ingeniørhøjskolen udbyder.Undervisningsministeren godkender tillige medie-og journalisthøjskolens udbud af dediplomuddannelser inden for højskolens område, derer behov for at medie- og journalisthøjskolenudbyder, jf. § 4 i lov om medie- ogjournalisthøjskolen.Stk. 2.Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis udbud af de tekniske ogmerkantile diplomuddannelser, der er behov for aterhvervsakademiet udbyder. Det er dog enbetingelse herfor, at erhvervsakademiet har indgåeten partnerskabsaftale med en professionshøjskole, jf.§ 6 i lov om erhvervsakademier for videregåendeuddannelser og § 5 a i lov om professionshøjskolerfor videregående uddannelser.Stk. 3.Undervisningsministeren kan godkende, aten uddannelsesinstitution, der ikke er enprofessionshøjskole, kan udbyde endiplomuddannelse, hvis der er et behov for udbud afuddannelsen, som ikke kan eller forventes at kunnedækkes af udbud, der er godkendt efter stk. 1 og 2,jf. dog stk. 4. En godkendelse efter 1. pkt. kan kungives til en uddannelsesinstitution inden for denoffentlige forvaltning med statslig godkendelse tiludbud af en eller flere videregående uddannelser.Stk. 4.Ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser kan godkende, at AarhusUniversitet efter sammenlægning medIngeniørhøjskolen i Århus kan udbydediplomuddannelser inden for ingeniørområdet.Stk. 5.En godkendelse efter stk. 1-4 gives tiltidsbegrænset at dække behovet for udbuddet i etnærmere bestemt geografisk område af denpågældende uddannelse.

§ 15 f.

Godkendelse af en uddannelse efter § 15 cog godkendelse af udbud efter §§ 15 d og 15 e kankun gives, hvis Akkrediteringsrådet, jf. lov omAkkrediteringsinstitutionen for videregåendeuddannelser, har akkrediteret uddannelsenhenholdsvis udbuddet positivt.Stk. 2.Undervisningsministeren kan afslå at ladeen ansøgning om godkendelse af forslag til en nyuddannelse og forslag til et nyt udbud akkreditere,samt undlade at lade et eksisterende udbudakkreditere efter § 15 h, stk. 1, hvis det vurderes, atder ikke er behov for den pågældende uddannelse
eller det pågældende udbud.Stk. 3.Undervisningsministeren fastsætter reglerom krav til indholdet af og dokumentation tilansøgninger om godkendelse efter §§ 15 c-15 e ogregler om procedure for behandling af sådanneansøgninger.

§ 15 g.

Akkrediteringsrådet akkrediterervideregående uddannelser for voksne ogdiplomuddannelser og udbud af uddannelserne efterundervisningsministerens beslutning.Stk. 2.Akkrediteringen efter stk. 1 foretages ihenhold til kriterier for relevans og kvalitet, derfastsættes af undervisningsministeren.Stk. 3.Ved akkreditering af nye uddannelser, jf.§ 15 c, og nye udbud, jf. §§ 15 d-15 e, kan rådetsafgørelse være en positiv akkreditering eller etafslag på akkreditering. Ved løbende akkrediteringaf udbud, jf. § 15 h, stk. 1, kan Akkrediteringsrådetsafgørelse tillige være en betinget positivakkreditering, hvor en positiv akkreditering erbetinget af, at de fastsatte kriterier for relevans ogkvalitet er opfyldt inden for en af rådet fastsat frist.Stk. 4.Akkrediteringsrådet kan af egen drift ellerefter undervisningsministerens beslutningundersøge, hvorvidt en uddannelse eller eninstitutions udbud af en uddannelse fortsat opfylderde kriterier for relevans og kvalitet, somuddannelsen eller udbuddet oprindelig blevakkrediteret på grundlag af. Viser undersøgelsen, atkriterierne ikke længere er opfyldt, træffer rådetafgørelse om, at akkrediteringen af uddannelsen ellerudbuddet er bortfaldet, eller meddeler en frist foropfyldelse af kriterierne. Efter fristens udløb træfferrådet afgørelse om, hvorvidt den tidligere meddelteakkreditering opretholdes eller bortfalder. Rådetorienterer straks undervisningsministeren om rådetsafgørelser.

3.

§ 15h, stk. 1og2,ophæves.Stk. 5.Trækker Akkrediteringsrådet i henhold tilStk. 3, stk. 4 og stk. 5 bliver herefter stk. 1, stk. 2stk. 4 sin akkreditering tilbage, bortfalderog stk. 3.undervisningsministerens godkendelse, jf. § 15 f.Stk. 6.En uddannelsesinstitution, der er godkendttil udbud af en uddannelse, skal underretteakkrediteringsrådet, hvis udbuddet ikke længereopfylder de kriterier for relevans og kvalitet, som

4.

I§ 15h, stk. 3,der bliver stk. 1, udgårudbuddet oprindelig blev akkrediteret på grundlag»endvidere«.af, eller hvis der er tvivl herom.Stk. 7.Undervisningsministeren fastsætter reglerom Akkrediteringsrådets varetagelse af opgaver efterdenne lov.

§ 15 h.

Godkendte udbud af uddannelser skal
løbende akkrediteres efter en plan fastsat afundervisningsministeren.Stk. 2.En udbudsgodkendelse bortfalder, såfremtudbuddet på baggrund af en akkreditering foretaget imedfør af stk. 1 ikke har opnået en positivakkreditering eller betinget positiv akkreditering.Stk. 3.En udbudsgodkendelse kan endviderebortfalde, hvis undervisningsministeren finder, atder ikke længere er behov for, at uddannelsenudbydes af institutionen, eller hvis institutionen ikkeoverholder reglerne om uddannelsen eller påbud fraundervisningsministeren om at gennemføre konkreteforanstaltninger med henblik på overholdelse af deregler, der påhviler institutionen efter loven.Stk. 4.Undervisningsministeren kan pålægge eninstitution, der ophører med at udbyde enuddannelse, at afslutte igangværendeuddannelsesforløb efter en plan godkendt afundervisningsministeren.Stk. 5.Undervisningsministeren kan pålægge eninstitution at optage studerende, der ikke kanfærdiggøre deres uddannelse som følge af, at deninstitution, som de studerende er optaget på, ophørereller er ophørt med at udbyde den pågældendeuddannelse. Det er en betingelse, for at give påbudefter stk. 1, at institutionen er godkendt til at udbydeuddannelsen.

§ 15 i.

Undervisningsministeren godkender eterhvervsakademis, en professionshøjskoles, eningeniørhøjskoles og Danmarks Medie- ogJournalisthøjskoles udbud i udlandet af uddannelser,som institutionen efter denne lov kan godkendes tilat udbyde i Danmark.Stk. 2.Godkendelse kan kun gives, hvisAkkrediteringsrådet har akkrediteret udbuddetpositivt, jf. §§ 15 f-15 h.

5.

I§ 15h, stk. 5,der bliver stk. 3, udgår »efter stk.1«.

6.

I§ 15i, stk.1,udgår »efter denne lov «.

7.

I§ 15i, stk.2,indsættes efter »akkrediteret«:»institutionen eller«.

§4

Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juni 2013.