Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 205
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til ny forordning for KopernikusprogrammetKOM (2013) 312 endelig1. ResuméKopernikuser det nye navn for det europæiske jordovervågningsprogram, somtidligere hed GMES (Global miljø- og sikkerhedsovervågning). Formålet medforordningsforslaget er at etablere et retsgrundlag for Kopernikus programmet fra2014 til 2020. GMES blev oprettet i 1998, og man har siden da arbejdet på atetablere tjenester til programmet. Med vedtagelsen af forordningen går Koperni-kus ind i den operationelle fase. Kopernikus består af 6 tjenester, der leverer datainden for marineforhold, atmosfære, landobservationer, klimaændringer, monito-rering af nødsituationer og civil sikkerhed. Disse data indsamles ved hjælp af sa-tellitter og jordbaserede sensorer, hvis overordnede formål er at overvåge miljøetog naturforhold på jorden. Det forventes, at Kopernikus vil bidrage til vækst ogjobskabelse inden for rammerne af Europa 2020-strategien.Forslaget til forordning blev præsenteret på Konkurrenceevnerådsmødet den 30.maj 2013.2. BaggrundKopernikus er det nye navn for det europæiske jordovervågningsprogram, somtidligere hed GMES (Global Miljø- og Sikkerhedsovervågning). Kopernikus be-står af et sæt tjenester, som indsamler data og leverer services, og som anvenderdata fra satellitter og jordbaserede sensorer til at overvåge miljøet og naturfæno-mener på planeten. Kopernikus bidrager til følgende generelle målsætninger:-Beskyttelse af miljøet gennem forbedret forvaltning af naturressourcer,overvågning af luftforurening og havenes tilstand, optimering af landbru-gets produktion og fremme af brugen af vedvarende energikilder.Forbedret sikkerhed gennem en bedre håndtering af konsekvenserne af na-turkatastrofer og oplysninger om klimaændringer gennem præcise og påli-delige data.Støtte til EU's strategi for vækst og beskæftigelse Europa 2020 særlig vedat styrke kommercielle serviceydelser gennem fuld og åben adgang til da-ta. Kopernikus har ifølge en undersøgelse, som for nylig blev offentlig-gjort, potentiale til at skabe mindst 35.000 nye arbejdspladser i perioden2014-2030.
28. juni 2013
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/021358-03
-
-
Kopernikus indeholder:- en servicekomponent med information til monitorering af atmosfæren, ma-rineforhold, klimaændringer, landobservationer, nødsituationer og nød-hjælp samt civil sikkerhed.- en rumkomponent, der skal sikre satellitbaserede observationer til denævnte services- in-situ målinger på land, vand og i atmosfæren der ligeledes understøtter denævnte services.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 189 og skal forhandles efter denalmindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Side1/3
3. Formål og indholdForslaget til forordningen fokuserer på tre punkter; 1) ændring af GMES’ navn tilKopernikus, 2) governance for Kopernikus samt 3) finansiering af programmet.Dette skal sikre, at Kopernikus vil kunne levere et funktionsdygtigt program, nårdet går ind i den operationelle fase i næste periode fra 2014-2020.Kommissionen har det overordnede ansvar for Kopernikus programmet og vil defi-nere prioriteter og målsætninger for programmet, overvåge implementeringen afprogrammet samt udarbejde årlige arbejdsprogrammer for implementeringen afprogrammet.Kommissionen vil lade sige rådføre om implementeringen af programmet gennemen Kopernikus komité med repræsentanter fra medlemslandene. Kommissionen harmulighed for at delegere opgaver til kompetente organisationer som fx Den Euro-pæiske Rumfartsorganisation (ESA), EUMETSAT og Det Europæiske Miljøagen-tur (EEA).Kopernikus skal være brugerdrevet og levere services inden for programmets mål-sætninger, der matcher private og offentlige brugeres behov. Brugere vil kontinuer-ligt blive inddraget i form af brugerkonsultationer Dette gælder også brugere ogeksperter i sikkerhedsspørgsmål.Kopernikus skal promovere og levere frie og åbne data, samt sikre, at dataleveran-cen er stabil og har en lang tidshorisont. Mere specifik lovgivning eksempelvis fordatapolitikken forventes reguleret via delegerede retsakter.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.5. NærhedsprincippetMedlemsstaterne kan ikke i tilstrækkelig grad selvstændigt nå målene for de fore-slåede aktioner i Kopernikusprogrammet, på grund af tjenesternes europæiskedækning og programmets paneuropæiske karakter. Programmet baseres på, at bi-drag fra de forskellige medlemsstater samles og koordineres på fælleseuropæiskplan under hensyntagen til subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet.Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,at nærhedsprincippet er overholdt.6. Gældende dansk retKommissionens forslag til forordning har ikke konsekvenser for gældende danskret.7. KonsekvenserKommissionen foreslår, at der afsættes 3.786 mio. EUR (i 2011 priser) til forsla-get i perioden 2014-2020. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarende tilen statslig udgift ved programmet på ca. 560 mio. kr. over den syvårige periode.Det endelige beløb afhænger dog af de afsluttende forhandlinger om den flerårigefinansielle ramme.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side2/3
8. HøringSagen har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for forskning.DI anførte i den forbindelse, at programmet har stor interesse for danske virk-somheder, hvorfor man støtter forslaget.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEt flertal af lande bakker generelt op om Kommissionens forslag om øget EU aktivitetog indflydelse på rumområdet samt fri og åben adgang til de data Kopernikus leverer.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter overordnet forordningen, der sikrer etablering af et retsgrundlagfor et EU Kopernikus-program, herunder finansiering af de første operationelleKopernikus-tjenester. Dog har regeringen følgende specifikke kommentarer ogforbehold:Det bør sikres, at Danmark kan udveksle data med lande, der ikke er medlem afEU. Derudover bør det fremgå, at det er medlemslandene, der definerer nationalesikkerhedsinteresser og ikke Kommissionen. Hertil tilføjes, at der med fordel tagesudgangspunkt i de eksisterende data- og informationsinfrastrukturer, så parallel-strukturer undgås.Desuden bør governance-delen præciseres. Endvidere ønskes oprettet (videreført)et bruger-forum for at sikre den nødvendige dialog med slutbrugerne.11.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side3/3