Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 184
Offentligt
Ministeren
EuropaudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
Udvalget har den 27. februar 2013efter ønske fra Pia Adelsten (DF) stillet neden-stående spørgsmål nr. S 43 til justitsministeren. Da spørgsmålet vedrører ekspertersuvildighed i rådgivende udvalg til EU’s forsknings- og innovationsprogram, besva-res spørgsmålet af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannel-ser.Spørgsmål 43 (Alm. del – bilag)Ministeren bedes kommentere artiklen "Militærfirmaer spiller dobbeltrolle i EU'sgrænsepolitik" i Information den 21. februar 2013 og i forlængelse heraf redegørefor, om der er krav om uvildighed i forbindelse med rådgivning til EU om EU'sgrænsepolitik?”
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Svar:De ekspertudvalg, der refereres til i artiklen i Information, vedrører rådgivning afEuropa-Kommissionens om indholdet af EU’s rammeprogram for forskning oginnovation. Det er således spørgsmålet vedrørende eksperters uvildighed i de råd-givende udvalg til EU’s forsknings- og innovationsprogram, der besvares og ikkespørgsmål i forhold til andre eventuelle rådgivende udvalg vedrørende EU’s græn-sepolitik.EU’s nuværende forsknings- og innovationsprogram, FP7, implementeres af Euro-pa-Kommissionen gennem arbejdsprogrammer. Processen for vedtagelse af FP7’sarbejdsprogrammer forløber primært gennem følgende trin:Kommissionen foretager konsultation af eksterne aktører og rådgivende ud-valg.Herefter foretager Kommissionen en intern konsultation og tjekker herunder,at arbejdsprogrammet er i overensstemmelse med lovgrundlaget for FP7.På denne baggrund fremlægger Kommissionen et udkast til arbejdsprogram,som medlemslandene gennem programkomiteer skal godkende.Når medlemslandene har godkendt arbejdsprogrammet, kan Kommissionenofficielt vedtage arbejdsprogrammerne.Herefter følger implementeringen, der følger følgende trin:Arbejdsprogrammerne offentliggøres.Ansøgere kan herefter søge de konkurrenceudsatte midler inden for de offent-liggjorte tidsfrister.
Ref.-nr.
13/009475-04
Side1/2
Herefter skal Kommissionen med assistance fra uafhængige eksperter evaluerede indsendte ansøgninger.Kommissionen skal herefter for sikkerhedsprogrammet have medlemslandenesgodkendelse til bevilling af projekter over 0,6 mio. euro (for de fleste andreprogrammer i FP7 er grænsen 1,5 mio. euro).
Denne proces er også fulgt i vedtagelsen af arbejdsprogrammet for sikkerhedspro-grammet i FP7. Som en del af den eksterne konsultation i udarbejdelsen af arbejds-programmerne for FP7’s sikkerhedsprogram har Kommissionen således brugt rap-porter fra eksterne rådgivende udvalg inklusive de i artiklen refererede ekspert-grupper. Ligeledes har Kommissionen rådført sig med uafhængige eksperter i eva-lueringen af de indkomne ansøgninger. Derudover har medlemslandene godkendtarbejdsprogrammet og godkendt projekter på over 0,6 mio. euro i sikkerhedspro-grammet.I mandaterne for de forskellige rådgivende udvalg, der er etableret under FP7 ogsom er i gang med at blive etableret for det kommende forsknings- og innovations-program, Horizon 2020, står der, at medlemmerne ikke må deltage i evalueringenaf programmer, hvor de har rådgivet Europa-Kommissionen. Herudover forsøgerKommissionen at sikre transparens ved at offentliggøre udvalgenes rapporter,mandater og medlemslister.Det er således fast praksis, at eksperter i rådgivende udvalg til EU’s rammepro-gram for forskning og innovation ikke senere kan evaluere de samme programmer.Det skal dog bemærkes, at det er væsentligt, at EU’s forskning og innovationspro-gram tager højde for industriens interesser, så det kan være med til at forbedreEU’s konkurrenceevne. Således er det nødvendigt for Europa-Kommissionen attage højde for den europæiske sikkerhedsindustris synspunkter i udarbejdelsen afsit forslag til arbejdsprogram, hvilket sker ved, at sikkerhedsindustrien deltager irådgivende udvalg. For at undgå interessekonflikter er det så naturligvis vigtigt, atde samme personer fra industrien, der sidder i de rådgivende udvalg, ikke deltager ievalueringen af samme program.Danmark og de øvrige EU’s medlemslande skal godkende FP7’s arbejdsprogram-mer. Således har medlemslandene også mulighed for at sikre sig, at arbejdspro-grammerne ikke kun varetager enkelte virksomheders interesser, men eksempelvisogså tager mere generelle samfundshensyn.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side
2/2