Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 161
Offentligt
1242833_0001.png
1242833_0002.png
1242833_0003.png
1242833_0004.png
1242833_0005.png
1242833_0006.png
1242833_0007.png
1242833_0008.png
1242833_0009.png
1242833_0010.png
1242833_0011.png
1242833_0012.png
1242833_0013.png
1242833_0014.png
1242833_0015.png
AARHUSAARHUSUNIVERSITETUNIVERSITET
1.
MARTS 2013
UDVIKLING AFUNIVERSITETERNE INORDEN
NORDISK MINISTERRÅD, DEN 17. APRIL 2013REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
pRÆSENTATION
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
UDGANGSPUNKTETER GODTDe nordiske universiteter er blandt verdensbedsteForskerne i Norden er meget højt citeredeUniversiteterne i Norden har været relativt lidtpåvirkede af den økonomiske krise
2
1
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
UNIVERSITETSSYSTEMERNE ERTIDSSVARENDERank1234567891011121314151617CountryUnited StatesSwedenCanadaFinlandDenmarkSwitzerlandNorwayAustraliaNetherlandsUnited KingdomSingaporeAustriaBelgiumNew ZealandFranceIrelandGermanyScore10083,682,882,081,080,378,077,877,476,875,473,873,772,570,669,569,4
Indikatorer:Resources(totale udgifter som % af BNP)Environment(kvalitetssikringssystemer)Connectivity(internationalisering)Output(kvantitativt og et antal impact-mål)
Kilde: University systems ranking, Universitas 21 (2012)3
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
NORDISKE UNIVERSITETSSYSTEMER HARBREDDEOGEFFEKTIVITETRank1234567891011121314151617CountryAustraliaUKDenmarkFinlandUSASwedenIrelandPortugalItalyFrancePolandHungaryNetherlandsSwitzerlandGermanyAustriaSpainScore30.631.139.140.849.049.249.254.360.962.264.464.569.670.372.576.479.4
Indikatorer:
Inclusiveness(andel med videregående udd.)Access(de studerendes “indgangs”-niveau)Effectiveness(kandidaters lønniveau)Inclusiveness(kandidaters andel af befolkningen)Attractiveness(internationalisering)Age-Range: (andelaf 30-39 årige indskrevet)Responsiveness(implementering af Bologna-processen)
Kilde: University systems ranking, Lisbon Council (2008)4
2
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
HØJ GENNEMFØRELSEI NORDENFiguren viser andelen af deoptagne studerende, dergennemfører en videregåendeuddannelse
Kilde: OECD (2010), Education at a Glance 2010: OECDIndicators5
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
FORSKERE FRA NORDEN ERHØJT CITEREDESchweizDanmarkUSAHollandSverigeFinlandCanadaStorbritannienBelgienIsraelNorgeØstrigAustralienTysklandFrankrigAntal artikler309.549162.7615.322.590435.083304.831153.964790.3971.533.434237.081186.281122.768164.308520.0451.396.1261.021.041Citationer/artikel21,7720,4220,1820,0519,0917,6417,5517,4217,1016,6616,6316,0116,0015,7915,09
Forskere fra universiteterne i denordiske lande er blandtde mestciteredei verden
Kilde: Scimago Journal and Country Rank (1996-2011)
6
3
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
Research & Development - pct. of GDP
Kilde: Eurostat
Standard of Living - PPS pr. capita
7
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
8
4
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
JORDENS BEFOLKNING HAR PASSERET7MILLIARDERHorizon 2020 skal bidrage til løsninger på de store samfundsmæssigeudfordringer, samtidig med, at EU‘s konkurrencedygtighed sikres:Folkesundhed og demografisk udviklingFødevaresikkerhed og bæredygtigt landbrugStrategiske ressourcer og vedvarende energiforsyningBæredygtige transportsystemerKlimaforandringerInkluderende og sikre demokratiske samfund
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
BEHOV FOR‘ADVANCED HUMANCAPITAL’Innovation Union 2020 forudser 1 mio. nye forskningsstillingerEuropean Research Area Board anbefaler som mål i 2030:• 50% af EU’s forskningsmidler til banebrydende grundforskning• 20% af EU’s doktorer bør arbejde uden for deres hjemland, og forskerebør generelt være mere internationalt mobile• 5% af BNP skal bruges på forskning. Private investeringer udgør 2/3heraf• EU og medlemsstater bør tredoble udgifter til videregåendeuddannelser til 3,3% af BNP
5
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
HVORFORREFORMEREUNIVERSITETERNE?Globaliseringen og de store samfundsmæssige udfordringerVejen ud af den økonomiske krise går gennem øget innovation,uddannelse og forskning (Innovation Union, Horizon 2020)Konkurrencen fra de nye vækstøkonomierNye undervisningsteknologier, nye studentergrupper
Er nordens (Europas) uddannelsessektorer indrettet til åbenkonkurrence?11
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
12
6
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
HVAD SKALUNIVERSITETERNEGØRE?Skabe et nytmindsetfor forskere og universiteterStyrke det interdisciplinære samarbejdeBlive endnu bedre til talentudviklingArbejde med deres eksterne konkurrenceevne
13
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
ET NYTMINDSETFOR FORSKERE OGUNIVERSITETERForskningen skal i højere grad defineres i en samfundsmæssig kontekstScientific Social Responsibility (SSR)Dette med øje for Aarhus deklarationens principper:Grundforskningen er fundamentetFrihed og tillid til den enkelte forskerRespekt for det langsigtede perspektiv
14
7
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
ENINTERDISCIPLINÆRTILGANGDe store samfundsmæssige udfordringer overskridertraditionelle paradigmer og disciplinerLøsningerne skal findes i et samarbejde mellemfagdisciplinerneFagdisciplinerne er grundlaget for det interdisciplinæreGennem samarbejde kan højtuddannede fra forskelligediscipliner (transdisciplinært) afdække helt nyesammenhænge15
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
TALENTUDVIKLINGTalentudvikling som en fjerdekerneopgaveGlobal konkurrence om de størstetalenterHøjt kvalificeret arbejdskraft tilsamfundetKombinere eliteuniversitetet ogmasseuniversitetetQuadruple helix
16
8
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
17
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
RAMMEVILKÅROGORGANISERINGDet er vigtigt, at samfundet stiller gode rammevilkår til rådighedfor universiteterneUniversiteterne skal organisere sig internt for at opnå deambitiøse målsætninger
18
9
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
DANSKEREFORMER,FASE 1Fem reformbølger i enlangsigtet og sammenhængendenational strategi, som kulmineredemed Forskningskommissionen (2000-2001) og Globaliseringsrådet (2005-06)En reform af forskeruddannelsen- Fra mesterlære til struktureret forskeruddannelseOprettelse af Forskerakademiet (1986)Ph.d. bekendtgørelse (1990)Tidobling af ph.d.-produktion fra 1985 til 2011En finansieringsreform- fra finanslovsbevillinger til outputfinansiering og konkurrenceDanmarks Grundforskningsfond (1991)Strategisk forskningsprogram (indenfor miljø, fødevarer, biotek og materialer. 1990-2004)Taxameter-finansiering af uddannelserDet Strategiske Forskningsråd (2004)19Formel for nye basisforskningsbevillingerHøjteknologifonden (2005)
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
DANSKEREFORMER,FASE 2En ledelsesreform- fra valgte til ansatte ledereEn ny universitetslov (2003 og 2011)Bestyrelser med eksternt flertalRådgivende akademiske rådEnstrukturreform– et konsolideret universitets- og forskningslandskabFusioner: fra 12 til 8 universiteter (2007)Sektorforskningen samtidig fusioneret ind i universiteterne90 uddannelsessteder fusioneret til 8 university colleges udenegentlig forskningEnstudiestøttereform– i forhandling20
10
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
TIDSLINJE:DANSKE REFORMERI ETEUROPÆISKPERSPEKTIVBologna Deklarationen:Regeringer arbejder forsammen-hængendeuddannelsessystemerfrem mod 2010. Tiltrædesaf 29 lande.European Research Area:Sammenhæng mellemforsknings- ogudviklingsaktiviteter i EuropaDK: Forsknings-kommissionen ogOECD ReviewEuropean HigherEducation Area:10 år efter Bologna processen. 47lande har tilsluttet sig BolognaDeklarationen.
1999
2000
2000-02
2010
1986-91
1991DanmarksgrundforskningsfondStrategiskeforskningsprogrammer- Miljø, fødevarer,biotech, materialetech
2003Ledelsesreform:Ny Universitetslov(2003, 2011)Reform afforskningsrådssystemet
2006-08Strukturreform:28 institutioner bliver til 8universiteter og 3 institutter90 colleges bliver til 8university colleges21
ForskeruddannelsesreformForsker-akademietPh.d.-bekendtgørelsen•3+2+3,4+4, 3+5
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
RESULTATET: MARKANT STIGENDEGENNEMSLAGSKRAFTI 1990 blev danskforskning i gennemsnitciteret mindre endverdensgennemsnittetFra 2005 har danskforskning liggetca. 35%over verdens-gennemsnittet
Kilde: Det KungligaVetenskapsakademien,FosteringBreakthrough Research, s.13 i appendix22
11
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
23
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
ET NYTAARHUS UNIVERSITETOrganisatoriskFærre interne organisatoriske grænserStørre faglig kritisk masseMere tværgående samarbejdeLedelsesmæssigt:Én universitetsledelse, hvor dekanerne er medlemmerTværgående ansvarsområder for dekanerne (forskning, uddannelse,talentudvikling og videnudveksling)MedarbejderindflydelseMedarbejderfora for de fire kerneaktiviteter på universitetsniveauAkademiske råd på fakulteterne
24
12
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
TIDSLINJE:UDVIKLINGENAF ET NYTARHUS UNIVERSITETFusionHandels- og Ingeniørhøjskolen i HerningDanmarks JordbrugsForskningDanmarks MiljøundersøgelserHandelshøjskolen i ÅrhusDanmarks Pædagogiske Universitet
Fusion
Ingeniørhøjskolen i Herning
Fælles strategi5fakulteter iAarhus20062007
ForskningUddannelseTalentudviklingVidenudveksling
Den fagligeudviklingsprocesEnhedsledelseInterdisciplinaritet
Implementering
9fakulteter med55institutterI hele Denmark2008200920102011
4fakulteter med27institutterprimært i Aarhus20122013
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
ETTONEANGIVENDEINTERNATIONALTUNIVERSITET
26
13
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
27
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
HVORDAN SERSEKTORENUD OM20ÅR?- MULIGHEDER OG UDFORDRINGERBetydning af geografiske afstande forsvundetStuderende pr. universitet:1925: 10001975: 10.0002025: 100.000?: 1.000.000Hastigt voksende globalt markedStuderende i verden:1925: 1.000.0001975: 10.000.0002025: 260.000.000
28
14
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
HVORFRA OG HVORTIL?Fra auditorier og laboratorierFra fysiske campiFra professorerFra formel undervisningFra gruppe-undervisningFra uddannelsesudbudFra nationale institutionerFra undervisningsministerierFra UNESCOMOOCs og frit tilgængelig livslang læringVirtuelle campiSpredte grupperUformel undervisningIndividuelt tilrettelagt undervisningUddannelsesefterspørgselTransnationale institutionerHandelsministerierWTO
Er vi klar til det fremtidige uddannelsesmarked?Er vi, i Nordeuropa, tilstrækkeligt opmærksomme på konkurrenceforholdene i deforskellige regioner, bl.a. Asien og Nordamerika?
29
AARHUSUNIVERSITET
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN
17. APRIL
AARHUSUNIVERSITY
TAK FOR ORDET![email protected]
15