Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 160
Offentligt
1242829_0001.png
1242829_0002.png
1242829_0003.png
1242829_0004.png
1242829_0005.png
1242829_0006.png
1242829_0007.png
1242829_0008.png
29. april 2013
Det Strategiske Forskningsråds indspil til forhandlinger om sammenlægningaf Det Strategiske Forskningsråd, Rådet for Teknologi og Innovation ogHøjteknologifonden.Det Strategiske Forskningsråds overordnede synspunkter:Regeringen har foreslået en sammenlægning af Det Strategiske Forskningsråd(DSF), Højteknologifonden og Rådet for Teknologi og Innovation (RTI) med detformål at samle de nuværende tre organisationer i ét råd for strategisk forskning,innovation og højteknologi.Det Strategiske Forskningsråd bidrager gerne til, at det nye råd kommer til atfungere godt.Det forudsætter:1. Der etableres ét råd, som omfatter de opgaver der i dag ligger i Det Stra-tegiske Forskningsråd, Højteknologifonden og Rådet for Teknologi ogInnovation, herunder de teknologiske serviceinstitutter.2. De samledebevillinger gives med en bredde og længde som muliggørreelle strategiske prioriteringer,fx med inspiration af Tekes-modellen iFinland.3. Rådet etableresmed armslængde til det politiske systemog med et egetog reeltuafhængigt sekretariat4. Rådet får en bred sammensætning og medlemmerne udpeges i deresper-sonlige egenskabog skal haveerfaringfra det offentlige eller privatemedomsætning af forskning til innovation.5. Rådet fårfleksibilitettil at udvikle og forbedre de eksisterende virkemid-ler i de tre nuværende råd og udvikle helt nye virkemidler, tilpasset deaktuelle behov.6. Derundgås en kompromisløsning,som fx kun omfatter to råd. Så vildet være bedre at bevare den nuværende struktur.Etablering af et nyt råd bestående af de tre råd/fonde vil muliggøre:1. Skabelse af enbedre integrationaf forskning og innovation gennem enbedre sammenhæng og koordinering af virkemidlerne. Det vil give enmere helhedsorienteret tilgang til forsknings- og innovationsaktiviteternei det offentlige og private og dermed forbedrede muligheder for at aktivi-teterne omsættes til værdi og konkurrencekraft i det danske samfund.2.Fleksibel finansieringog administration af de kommendesamfunds-partnerskaber.

Det Strategiske Forskningsråd

Bredgade 401260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3544 62003544 6201[email protected]www.fi.dk1991 8440
Sagsnr.Dok nr.Side
13-13654324974321/8
DSF har sammen med RTI taget initiativet til SPIR (Strategic Platformfor Research and Innovation), som er partnerskaber mellem offentlige ogprivate om forskning og innovation. Etablering af det nye råd vil mulig-gøre udvikling af en velegnet model til finansiering af de nye samfunds-partnerskaber, som er en del af innovationsstrategien.
Uddybning af Det Strategiske Forskningsråds synspunkter:Rådet tager udgangspunkt i regeringens innovationsstrategi, hvoraf det fremgår,at regeringen ønsker at styrke forskning og innovation, som kan bidrage til løs-ning af væsentlige samfundsudfordringer og dermed skabe grundlag for fremtidigvækst og velstand. Regeringen har som mål, at Danmark skal være blandt de fembedste OECD-lande med hensyn til antallet af innovative virksomheder, er-hvervslivets investeringer i forskning og udvikling og højtuddannede i den priva-te sektor. Det Strategiske Forskningsråd kan tilslutte sig denne målsætning.For at nå dette mål ønsker Regeringen at samle Det Strategiske Forskningsråd,Rådet for Teknologi og Innovation og Højteknologifonden til et råd, for at få etbedre afkast af de offentlige investeringer i forskning og innovation, herunder deteknologiske serviceinstitutter. Rådet finder, at en sådan struktur vil kunne bidra-ge til opfyldelsen af denne målsætning, såfremt en række forudsætninger iagtta-ges.Rådet ser en sammenlægning af de tre råd som omfattende en række forskelligeopgaver, jf. nedenstående figur 1:Figur 1: Det nye råds opgaver:

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
2/8
Formål:Det nye råds aktiviteter målrettes de offentlige investeringer i forskning og inno-vation, som kan bidrage til løsning af væsentlige samfundsudfordringer og kanomsættes til en stærkt øget samlet innovationskraft i det danske samfund såle-des at rådets aktiviteter, støtteordninger og investeringer styrker dansk vækst ogvelfærd på såvel kort som mellemlang sigt.Derfor skal det overordnede opdrag for rådet være meget klart.Det nye råds overordnede funktion er:Atunderstøtte dansk konkurrencekraft gennem fremme af forskning og innovati-on i offentlige og private virksomheder, dvs. udgangspunktet for rådets aktiviteterer samfundets behov for forskning og innovation og at viden omsættes til værdifor det danske samfund.Atyde forskningspolitisk rådgivning om strategisk forskning, højteknologi,forskningsbaseret innovation og innovationskapacitet generelt.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
3/8
Forklaring:Rådet skal have et særligt fokus på at skabe sammenhæng mellem forskning oginnovation. Det skal sikres, at forskningen både tager udgangspunkt i markedetsbehov og muligheder for at skabe vækst og velstand via offentlig og privatvirksomhed og at brugerne involveres med henblik på at sikre resultaternes ud-nyttelse i samfundet. Et øget offentligt - privat samarbejde, en tværfaglig ind-gangsvinkel og en stærk forankring i det internationale forskningsmiljø er af af-gørende betydning for at opnå dette resultat.Samtidig skal effekten styrkes gennem en mere aktiv opfølgning, rådgivning omfremtidige udviklingsmuligheder og en løbende inddragelse af brugerne i forsk-nings- og innovationsaktiviteterne.Rådets fokus på at øge samfundets samlede innovationskapacitet skal gennemforskningsbaseret uddannelse føre til styrket kvalitet og relevans i de videregåen-de uddannelser og styrket samarbejde og bedre rammer for innovation i bådevirksomheder og den offentlige sektor.Det offentlige - private samarbejde om løsning af væsentlige samfundsudfordrin-ger og de forbedrede rammer for innovation i virksomhederne giver virksomhe-derne grundlag for styrket innovation og udvikling af nye produkter og løsningerog dermed potentielt øget vækst.Styrket innovationskapacitet i det offentlige kan også bidrage til løsning af væ-sentlige samfundsudfordringer og dermed bidrage til fremtidig vækst og beskæf-tigelse, fx gennem en mere effektiv og innovationsorienteret offentlig sektor. Detkan føre til vækst og beskæftigelse via nye koncepter, produkter og services sam-tidig med økonomiske besparelser og øget velfærd og livskvalitet. Samtidig kandet føre til bedre (effektivitet og relevans) uddannelser og sikre, at både det of-fentlige og erhvervslivet får mere kvalificerede medarbejdere.
Rådets opgaver omfatter også styring og udvikling af de teknologiske servicein-stitutter, således at det sikres, at disse aktiviteter løbende tilpasses brugernes ef-terspørgsel og bidrager til styrket innovationskapacitet i det danske samfund.Principper for det nye råds struktur:Det helt centrale udgangspunkt er, at brugerne skal være i centrum og at rådetsaktiviteter skal være fleksible og løbende kunne tilpasses brugernes behov. Herforstås brugeren i bred forstand som brugerne af resultaterne af forskningen oginnovationen, fx virksomheder, forbrugere, offentlige myndigheder, borgere, pa-tienter, studerende etc.Med det udgangspunkt foreslås en struktur med en bestyrelse, hvis medlemmerudpeges af ministeren i deres personlige egenskaber, dvs. medlemmerne skal ikkerepræsentere institutioner og organisationer mv. Medlemmerne skal have videnom og erfaring med at omsætte forskning til innovation til værdiskabelse i detdanske samfund. Dette skal gælde både repræsentanter fra det private erhvervslivog offentlige innovative organisationer/virksomheder.Bestyrelsen er ansvarlig for udvikling af de eksisterende virkemidler og for ud-vikling af nye tilpasset de aktuelle behov, svarende til de gældende principper iDet Strategiske Forskningsråd. Der kan som i dag ske en politisk prioritering affinanslovsbevillingerne til strategisk forskning på grundlag af FORSK2020, mendet er afgørende, at rådet har ansvaret for indholdet af virkemidlerne.Bestyrelsen skal have mulighed for at nedsætte udvalg med kompetence til at be-handle ansøgninger og træffe afgørelse, om hvilke ansøgninger, der skal have be-villinger. Bestyrelsen er ansvarlig for at udpege medlemmerne af disse udvalg (påsamme måde som fx Det Strategiske Forskningsråd udpeger medlemmer af pro-gramkomiteerne) og for at fastsætte de overordnede rammer for deres arbejde.Rådet betjenes af et uafhængigt sekretariat, hvor bestyrelsen er ansvarlig for til-rettelæggelse af arbejdet og ressourceforbruget. Her kan modellen fra Højtekno-logifonden være forbilledet

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
4/8
Figur 2: Det nye råd
en mulig organisering

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
5/8
,Samarbejde med andre danske organer der finansierer forskning, innovati-on, udvikling og demonstration.For at realisere målsætningerne om at forskningen i højere grad skal bidrage tilløsning af samfundsudfordringer og dermed fremtidig vækst og beskæftigelse erdet helt afgørende, at det nye råd får grundlag for at blive en central spiller påmidterbanen i det danske forsknings- og innovationssystem. Det forudsætteren betydelig finansiel styrkelse af det nye råd, som en central del af det samlededanske forsknings-, innovations og erhvervsfremmesystem. Rådet skal selvfølge-lig også indgå i et konstruktivt samarbejde både med universiteter, GodkendteTeknologiske Serviceinstitutter og fx Grundforskningsfonden og Det Frie Forsk-ningsråd og udviklings- og demonstrationsprogrammerne i sektorministerierne,Danmarks Vækstråd, private investorer mv.
Figur 3: Det nye råd i forsknings- og innovationssystemet

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
6/8
Internationalt perspektivDet er helt afgørende, at det nye råd har et stærkt internationalt fokus. Den of-fentlige støtte til forskning og innovation skal muliggøre danske forskeres ogvirksomheders deltagelse i internationalt samarbejde om forskning og innovationfor derigennem at styrke dem i den globale konkurrence. Det Strategiske Forsk-ningsråd har allerede erfaring for, at deltagelse i store tværgående strategiske be-villinger med krav om aktivt internationalt samarbejde giver partnerne bedre mu-ligheder for at deltage i internationalt forskningssamarbejde efterfølgende. Detnye råd vil komme til at spille en central rolle i forhold til at styrke samarbejdetinden for Horizon2020, som er opbygget som en treleddet værdikæde figur 4):(1) Stærk grundforskning, (2) Hovedfokus på strategisk forskning og innovationrettet mod de store samfundsudfordringer, og (3) Målrettet støtte til teknologi,udvikling og demonstration, hvor elementer fra Industrial Leadership dimensio-nen i H2020 bør indgå.En høj prioritering af det nye råds arbejdsområde vil være væsentlig for at styrkesamspillet med forskningen inden for Horizon2020 og sikre et endnu større danskudbytte af dette samarbejde.Samtidig er det vurderingen, at der i andre lande også er et stigende politisk øn-ske om at prioritere strategisk forskning og innovation, både ud fra hensynet tilsammenhængen med prioriteringerne i EU, men først og fremmest ud fra hensy-net til, hvad der er afgørende for at drive forskning, innovation og erhvervsudvik-ling, især på mellemlangt sigt.
Figur 4: Det nye råd i europæisk perspektiv

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
7/8
Principper for rådets arbejde:Det er helt afgørende, at rådet får fleksibilitet til at tilrettelægge sit arbejde på enmåde således, at brugerne er i centrum, i stedet for en situation hvor brugerne måtilpasse sig forskellige strukturer og systemer, som er lavet i den bedste mening,men som ikke er tilstrækkelige fleksible til at tilpasse sig brugernes ændrede be-hov. Det er desuden vigtigt, at rådet får et stærkt og uafhængigt organisatoriskejerskab. En model som Højteknologifonden kunne i højere grad sikre, at andreministerier og uafhængige fonde (herunder de store erhvervsdrivende fonde) villevære interesseret i medfinansiering af større aktiviteter i rådet.Virkemidler/indsatsområder:Rådet definerer sine virkemidler inden for områderne strategisk forskning, virk-somhedsudvikling (Højteknologifonden) og innovation. Virkemidlerne skal væretransparente og have brugernes behov i centrum. Rådet skal have en aktiv op-følgning, som har til formål at optimere værdiskabelsen i de projekter og øvrigeaktiviteter, som rådet vælger at støtte.
Udviklingen og anvendelsen af rådets virkemidler skal ske indenfor en fleksibelramme, som bidrager øget innovationskapacitet med det mål, at bidrage til løs-ning af væsentlige samfundsudfordringer og dermed grundlaget for fremtidigvækst og velfærd via værdiskabende virkemidler rettet mod:1. Offentlig - privat samarbejde om forskning og innovation herunder ud-vikling af samfundspartnerskaber2. Brugerinddragelse bedre balance mellem relevante behov og udbud afviden3. Internationalt samarbejde styrkelse af både virksomheder, universiteter,oa. offentlige organisationer deltagelse i dette samarbejde4. Innovation via både intraprenørskab og entreprenørskab i store, mellem-store og små virksomheder5. Kapacitetsopbygning på universiteterne inden for områder, hvor er-hvervslivet og den offentlige sektor efterspørger kandidater og forskere6. Højere uddannelse i forskningsmiljøer, hvor det offentlige og privatesamarbejder7. Netværkssamarbejde og inkubatormiljøer8. Samarbejde mellem universiteter, GTS og virksomheder9. Iværksætteri

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
8/8