Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 137
Offentligt
1231666_0001.png
1231666_0002.png
1231666_0003.png
Tænketank for MusikundervisningKøbenhavn, 28. januar 2013
TilStyrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte
Vedr.Udkast til Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor som læreri folkeskolen.
Bemærkninger:I Tænketank for Musikundervisning har vi med stor interesse læst ovennævnte udkast tilbekendtgørelse med tilhørende bilag.Tænketanken er ikke opført på ministeriets høringsliste, men da netop uddannelsen affolkeskolens lærere i musik ligger Tænketanken stærkt på sinde og med reference til detpositive og konstruktive møde med minister Morten Østergaard d. 12.11.2012, tillader vi osat kommentere udkastet.Det er tydeligt, at der bag det udsendte udkast ligger et udtalt ønske om at styrkefagligheden hos de fremtidige lærere i den danske folkeskole, herunder også i faget musik,og Tænketank for Musikundervisning vil gerne kvittere herfor.Det fremgår ikke af udkastet, hvad minimumsgrænsen er, for at en studerende kan opnåundervisningskompetence i et undervisningsfag, ligesom der heller ikke foreliggereksamenskrav. Men med 120 til 140 ECTS-point til uddannelsens undervisningsfag ogmed ”almindeligvis […] undervisningskompetence i 3 undervisningsfag” vil det sikkert værerimeligt at antage, at en studerende opnår 40 til 60 ECTS-point i ét undervisningsfag,svarende til � til 1 års studier.Af det medsendte bilag 1-5 fremgår de fremtidige ”Kompetencemål i læreruddannelsensfag: Musik”.Det er ganske ambitiøse kompetencer, som en fremtidig ny lærer i musik i folkeskolen skalbesidde - og det kan Tænketanken i sig selv ikke bifalde nok. Men vi ser et klart misforholdmellem de opstillede kompetencemål og de strukturelle forhold for læreruddannelsen i
musik. Vi ser det simpelthen ikke muligt at bringe en studerende frem til det opstilledekompetenceniveau med en uddannelse på forventeligt 40 til 60 ECTS-point i musik (+ evt.andel af praktik og bacheloropgave). Det vil efter vores opfattelse dels kræve så storeforkundskaber af en studerende, at det opstillede mindstekrav på karakteren 7 pågymnasiets niveau B langt fra rækker og/eller dels, at undervisningsressourcerne tilprofessionshøjskolernes læreruddannelse i musik øges væsentligt.I Tænketank for Musikundervisning håber vi, at parterne bag den kommende revision aflæreruddannelsen er bevidste om de ressource- og uddannelsesforandringer, der skal tilfor at opfylde udkastets kompetencemål i faget musik, og at der er vilje til at foretage denødvendige tilpasninger i uddannelsesstruktur og institutionsøkonomi, således at de godeog visionære intentioner bag udkastet kan føres ud i livet.
På vegne af Tænketank for MusikundervisningInge Marstal, formand
Tænketankens medlemmer:Inge Marstal, professor (formand)Michael Bojesen, dirigent (næstformand)Anette Faaborg, tidl. konservatorierektor (sekretær)Søren Bojer Nielsen, direktørPeter Augustinus, direktør
Dette brev er enslydende desuden sendt tilMinister for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Morten ØstergaardKulturminister, Marianne JelvedBørne- og Undervisningsminister, Christine Antorini