Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 133
Offentligt
Præsentation af Årsrapport 2012v. Claus Hviid Christensen
Value StreamsUniversity
UniversitiesSociety
EDUCATION
KNOWLEDGE
RESEARCH
# Papers# Citations∑JIF
INNOVATIONsomething to live from
EmployableCandidates
+
PatentsCollaborationsDissemination
=INSIGHTsomething to live for
Danmarks Forskningspolitiske Råd anbefaler (1):
•At universitetsledelser og forskningsfinansierende råd og fonde styrkervidenskabelige medarbejdere i fremragende forskningsmiljøers bidrag tilforskningsbaseret uddannelse, herunder at frikøb frauddannelsesaktiviteter reduceres markant.At universiteterne sikrer og uddannelsesakkrediteringen garanterer, atuddannelser udbydes i stærke miljøer med forskning på internationaltniveau i hele deres bredde.At universitetsledelserne styrker grundlaget for de studerendesstudievalg gennem indsigt i bl.a. uddannelsernes arbejdsmarked,kvalitet, forskningsgrundlag og særlige talentudviklingsinitiativer.At Uddannelsesministeren understøtter talentarbejdet i universiteternesforskningsmiljøer ved blandt andet at ophæve ECTS-loftet.
•
•
•
Danmarks Forskningspolitiske Råd anbefaler (2):
•At regeringen opretter en ny bonusordning, der giver et væsentligtøkonomisk incitament for den enkelte forsker og forskningsinstitution tilat søge og opnå forskningsmidler, hvor der er en høj grad af internationalkonkurrence.At universiteternes ledelser sikrer, at de videnskabelige medarbejdereskarrierespor indbefatter forsknings- og undervisningsophold i udlandetmed henblik på at øge de ansattes faglige kompetencer og netværk.At regeringen løbende afsætter midler til etablering og vedligeholdelse afnationalt og internationalt prioriterede forskningsinfrastrukturer.
•
•
Danmarks Forskningspolitiske Råd anbefaler også (3):
•At universitetsledelserne sikrer anerkendelse af og incitament tilvidenskabelige medarbejderes uddannelseskompetencer, således atuddannelsesaktiviteter indgår med synlig vægt i ansættelsen afvidenskabelige medarbejdere.At universiteternes ledelser fokuserer formaliserede uddannelsesaftalerpå de stærkeste forskningsmiljøer, således at forskningsbaseretuddannelse har højeste kvalitet hjemme og ude.At universiteternes ledelser sikrer, at de engelsksprogede internationaleuddannelser er af så høj kvalitet, at de kan tiltrække betalendestuderende.
•
•