Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 117
Offentligt
01‐03‐2013
KONFERENCE OM FREMTIDENSFORSKNING27. februar 2013Anders Sørensen
Sammenhæng:Fra forskning til konkurrenceevneKONKURRENCEEVNE
FORSKNING
Hvordan kan forskningsbaseretviden føre til produktivitetsvækst?
1
01‐03‐2013
Konklusion:To kanaler - begge er vigtige•”Den snævre tilgang”:–Direkte samarbejdemed universiteter er vigtigfor FoU-tunge danske virksomheder.•”Den brede tilgang”:–Højtuddannet arbejdskrafti virksomheder ervigtig for innovation og produktivitet.–Desto mere”state-of-the-art”-videnuddannelseindeholder, desto bedre er virksomhedernesforudsætninger for innovation.
Sammenhæng:Fra forskning til konkurrenceevneKONKURRENCEEVNE
FORSKNING
Hvordan kan forskningsbaseretviden føre til produktivitetsvækst?
2
01‐03‐2013
UNIVERSITETERNE
ERHVERVSLIVETNYSAMARBEJDE
FORSKNING:-Nyeste ”state-of-the-art” viden
UDDANNELSE:-Forskningsbaseretuddannelse-PhD, kandidat, bachelorTILFØRSELAFTUDDANNETIARBEJDSKRAFT
LFØRSEL
VIDEN
INNOVATION
PRODUKTIVITET
KONKURRENCEEVNE
Den snævre tilgang:FoU og universitetssamarbejde•Hovedparten af danske FoU-investeringer er samlet påfå virksomheder:–Top 1 %(45 virksomheder) står for75 %.–Samarbejder mellem universiteter og FoU-tungevirksomheder:FoU-aktive virksomhedermeduniversitetssamarbejde står for67 %af desamlede FoU-udgifter.
3
01‐03‐2013
Den brede tilgang:Virksomheder med innovation•Kunca. 5 %af virksomhederne indgår i samarbejdemed universiteter.•Mangevirksomheder med innovationharhverkenFoU-investeringerellersamarbejde meduniversiteter.
Den brede tilgang:Innovation uden FoU og
samarbejder
Virksomheder:u. samarbejde ogFoU-aktiviteter-15%23%
Aktivitet:FoUProduktProcesKilde:FUI‐statistikken2010
Alle24%28%31%
4
01‐03‐2013
Den brede tilgang:Højt kvalificerede medarbejdere•Vigtigt med højt kvalificerede medarbejdere ivirksomhederne•Fra diverse studier af CEBR-arbejde:–Virksomheder medinnovationharhøjereproduktivitetsvækstend virksomheder uden.–Uddannet arbejdskraftøger tendensen tilinnovation.–Alle bredeuddannelsesretningerspiller en rolle.
Konklusion:To kanaler - begge er vigtige•”Den snævre tilgang”:–Direkte samarbejdemed universiteter er vigtigfor FoU-tunge danske virksomheder.•”Den brede tilgang”:–Højtuddannet arbejdskrafti virksomheder ervigtig for innovation og produktivitet.–Desto mere”state-of-the-art”-videnuddannelseindeholder, desto bedre er virksomhedernesforudsætninger for innovation.
5
01‐03‐2013
ReferencerJunge,SevergniniogSørensen(2012a),“EducationasDeterminantforInnovationandProductivity”,CBSWorkingPaperJunge,SevergniniogSørensen(2012b),“Product‐MarketingInnovation,SkillsandFirmProductivityGrowth”,CBSWorkingPaperJungeogSørensen(2010),“InnovationandProductivity”,CEBR‐reportpreparedfortheDanishMinistryofEconomicsandBusinessAffairsFosse,JacobsenogSørensen(2013),”ICT,innovation,andproductivitygrowth”,underforberedelse
6