Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 112
Offentligt
1218835_0001.png
SPROGLÆRERFORENINGENFormand: Ingrid StuartTlf. +45 46 36 07 18Østervang 304000 RoskildeE-mail: [email protected]Roskilde, d. 19.febr. 2013Til Børne- og Uddannelsesudvalget
I anledning af Tysklærerforeningens møde med Børne og Uddannelsesudvalget er det magtpåliggende forBørne-Sproglærerforeningen at Udvalget er fuldt ud bekendt med SPLF’s synspunkter om fremmedsprog i grungrund-skolen. Synspunkter som adskiller sig markant fra den model som Tysklærerforeningen plæderer for.TysklærerforeningenSproglærerforeningens sprogpolitik kan læses i sin helhed på dette linkhttp://www.sproglaererforeningen.dk/cms/uploads/Sprogpolitik%202011.pdf.http://www.sproglaererforeningen.dk/cms/uploads/Sprogpolitik%202011Foreningens overordnede synspunkter om hvilke fremmedsprog ud over engelsk eleverne skal lære oghvornår, er følgende:at undervisningen i 2. fremmedsprog tysk eller fransk starter i 5. klasse og er obligatoriskat eleverne på alle skoler har en reel mulighed for at vælge mellem tysk og franskreelat alle elever via skoleloven skal tilbydes tysk, fransk eller et andet europæisk sprog som 3. kompetekompeten-cegivende fremmedsprog på de ældste klassetrinat eleverne får en grundig orientering om 2. og 3. fremmedsprog, f.eks. gennem introduktionstimer,fremmedsprog,således at de kan træffe et kvalificeret valg
Sproglærerforeningen anbefaler et interval på minimum to år mellem påbegyndelsen af 1., 2. og 3. frefrem-medsprog. Sproglærerforeningens overordnede mål som helhed er:At flest mulige elever lærer så meget fremmedsprog som muligt og på så højt et niveau som muligt.estSproglærerforeningen har fuld respekt for at Tysklærerforeningen forsøger at vinde gehør for sine synsyns-punkter. Det er dog vigtigt at huske at hvor Tysklærerforeningens målgruppe udelukkende er tysklærere iTysklærerforeningensgrundskolen, så er Sproglærerforeningens sigte langt bredere. Sproglærerforeningens målgruppe er alleengelsk-, tysk- og fransklærere i grundskolen, og hovedformålet er at betragte fremmedsprogene som enhelhed. Hvor Tysklærerforeningen har blikket stift rettet mod tysk, så er Sproglærerforeningens fornemmfornemme-ste opgave at arbejde for en sammenhængende og viden baseret sprogmodel til gavn for alle.Sproglærerforeningen står naturligvis med glæde til rådighed for en uddybning af ovenstående, også gerneuddybningpå et potentielt møde med Udvalget.Med venlig hilsenIngrid Stuart