Notat
fra
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning:
Hvordan
sikre
vi
at
alle
studerende
har
lige
muligheder
for
at
gennemføre
pædagoguddannelsen?
På
professionsbacheloruddannelsen
til
pædagog,
er
det
sådan
i
dag,
at
de
pædagogstuderende
er
i
praktik
3
gange
i
løbet
af
uddannelsen;
1.
praktikperiode
i
løbet
af
det
første
år,
hvor
den
studerende
modtager
SU
under
praktikforløbet
og
2.
og
3.
praktikperioder,
på
henholdsvis
3.
og
6.
semester,
begge
disse
praktikker
er
lønnede,
den
studerende
er
ansat
på
praktikinstitutionen
og
arbejder
i
henhold
til
gældende
overenskomst.
De
lønnede
praktikker
er
desværre
en
udfordring
for
de
studerendes
læringsmiljø,
da
de
studerende
er
ansatte
og
dagligt
tæller
med
i
institutionens
normering.
Derudover
giver
de
lønnede
praktikker
også
en
ekstra
udfordring
for
to
grupper
studerende
–
nemlig
de
handicappede
samt
forsørgere
og
her
særligt
de
enlige
forsørgere.
De
to
grupperinger
går
markant
ned
i
indtægt,
da
deres
særlige
SU-·‐tillæg
følger
deres
studieaktivitet
på
uddannelsesstedet
og
dermed
bortfalder
i
forbindelse
med
deres
praktikforløb
iht.
”SU-·‐loven”
og
Vejledning
om
tillæg
til
uddannelsessøgende
i
videregående
uddannelse
med
varig
funktionsnedsættelse
(handicaptillæg).
I
PLS
oplever
vi
desværre,
at
flere
fx
enlige
mødre
er
nødt
til
at
droppe
ud
at
uddannelsen
på
grund
af
den
markant
lavere
indtægt.
Typisk
går
de
studerende
mellem
5000
og
9000
kr.
ned
i
månedlig
indkomst.
Det
får
meget
store
konsekvenser
for
de
studerende,
og
betyder
at
mange
studerende
ikke
kan
gennemføre
deres
uddannelse
pga.
af
den
massive
økonomiske
indtægtsnedgang.
Vi
ved,
at
nogle
af
dem
falder
fra,
netop
fordi
økonomien
ikke
kan
hænge
sammen
i
de
lønnede
praktikker.
Eksempelvis
gives
handicaptillægget
lige
præcis
fordi
det
ikke
er
muligt
for
den
gruppe
at
arbejde
ved
siden
af
studiet
–
og
de
studerende
er
derfor
dybt
afhængige
af
deres
tillæg.
I
PLS
ønsker
vi
at
der
sikres
en
varig
løsning
på
dette
problem,
da
vi
oplever
at
problemet
er
stigene
på
pædagoguddannelsen
og
da
det
betyder
at
vi
taber
alt
for
mange
kommende
pædagoger
på
gulvet.
Som
vilkårene
for
de
studerende
på
pædagoguddannelsen
er
sammensat
nu,
så
skaber
det
ulige
muligheder
for
de
studerende
der
ønsker
at
gennemføre
pædagoguddannelsen.
PLS
foreslår
at
studerende
med
særlige
tillæg,
herunder
forsørgertillæg,
handicaptillæg
og
den
specialpædagogiske
støtte
(SPS)
får
mulighed
for
at
beholde
deres
tillæg
når
de
er
ude
i
praktik,
så
de
også
får
en
reel
mulighed
for
at
gennemføre
deres
uddannelse.