Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 110
Offentligt
1218248_0001.png

Notat fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning:

Hvordan sikre vi at alle studerende har lige muligheder for at gennemføre

pædagoguddannelsen?

På professionsbacheloruddannelsen til pædagog, er det sådan i dag, at de pædagogstuderende er i praktik 3 gange i løbet af uddannelsen; 1. praktikperiode i løbet af det første år, hvor den studerende modtager SU under praktikforløbet og 2. og 3. praktikperioder, på henholdsvis 3. og 6. semester, begge disse praktikker er lønnede, den studerende er ansat på praktikinstitutionen og arbejder i henhold til gældende overenskomst. De lønnede praktikker er desværre en udfordring for de studerendes læringsmiljø, da de studerende er ansatte og dagligt tæller med i institutionens normering. Derudover giver de lønnede praktikker også en ekstra udfordring for to grupper studerende – nemlig de handicappede samt forsørgere og her særligt de enlige forsørgere. De to grupperinger går markant ned i indtægt, da deres særlige SU-·‐tillæg følger deres studieaktivitet på uddannelsesstedet og dermed bortfalder i forbindelse med deres praktikforløb iht. ”SU-·‐loven” og Vejledning om tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse med varig funktionsnedsættelse (handicaptillæg). I PLS oplever vi desværre, at flere fx enlige mødre er nødt til at droppe ud at uddannelsen på grund af den markant lavere indtægt. Typisk går de studerende mellem 5000 og 9000 kr. ned i månedlig indkomst. Det får meget store konsekvenser for de studerende, og betyder at mange studerende ikke kan gennemføre deres uddannelse pga. af den massive økonomiske indtægtsnedgang. Vi ved, at nogle af dem falder fra, netop fordi økonomien ikke kan hænge sammen i de lønnede praktikker. Eksempelvis gives handicaptillægget lige præcis fordi det ikke er muligt for den gruppe at arbejde ved siden af studiet – og de studerende er derfor dybt afhængige af deres tillæg. I PLS ønsker vi at der sikres en varig løsning på dette problem, da vi oplever at problemet er stigene på pædagoguddannelsen og da det betyder at vi taber alt for mange kommende pædagoger på gulvet. Som vilkårene for de studerende på pædagoguddannelsen er sammensat nu, så skaber det ulige muligheder for de studerende der ønsker at gennemføre pædagoguddannelsen. PLS foreslår at studerende med særlige tillæg, herunder forsørgertillæg, handicaptillæg og den specialpædagogiske støtte (SPS) får mulighed for at beholde deres tillæg når de er ude i praktik, så de også får en reel mulighed for at gennemføre deres uddannelse.