Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 102
Offentligt
1214334_0001.png
1214334_0002.png
1214334_0003.png
1214334_0004.png
1214334_0005.png
1214334_0006.png
1214334_0007.png
1214334_0008.png
1214334_0009.png
1214334_0010.png
1214334_0011.png
1214334_0012.png
1214334_0013.png
1214334_0014.png
08 February 2013
Danske universiteter i fremtidens globaliserede verdenaf Svend Hylleberg
Indlæg på High Level Seminar 29. januar 2013
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Aarhus Universitet
Søjlegang, S-bygning og kapsejlads
2
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Kodak- Fuji eksemplet› "Kodak actedlike astereotypicalchange-resistantJapanese firm,while Fujifilmacted like aflexibleAmerican one."› 1980› Digital camera
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
BAGGRUND› Internettet 1980(Tim Berners Lee)› PC , IPad Smartphone,Facebook……….› Revolution af (de unges )måder at tænke og arbejde› Og hvis vi ældre påuniversiteterne og i samfundetikke forstår det› => KODAK.4
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Hovedudfordring 1› De bedste universiteter i verden tilbyder nu kurseraf deres “starperformers” til overkommelige priserpå det globale elektroniske marked.› Der vil uden tvivl udvikle sig etkonkurrencebetonet internationalt marked pådette område› Og der vil komme priser på dette marked
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverden
08 February 2013
Skal vi deltage i det globale"kursusmarked“ og hvordan?› De danske universiteter kan vælge at deltage idette "kursusmarked", hvilket kræverinvesteringer i udstyr og lærere, der kan denslags ting› De danske universiteter kan vælge, at satse påde uundværlige støttefunktioner, som coaching,vejledning, selvaktivitetsskabende og personligkontakt› Man kan også gøre begge dele

AU EDUCATIONAL IT

SVEND HYLLEBERG
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Hovedudfordring 2› Inden for flere og flere områder vokserforekomsten af en egentlig formaliseretglobal markedsplads for kandidater.› På visse områder er dette organiseret påbaggrund af en elektronisk web platform› På andre områder er dette fulgt op af et fysiskmarkedsplads, hvor jobansøgeren møder etansættelsesudvalg
7
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Det globale arbejdsmarked for økonomer› Dette arbejdsmarked er organiseret af AmericanEconomic Association og retter sig fortrinsvis mod nyeph.d.-kandidater.› På aftagersiden deltager alle amerikanske ogcanadiske universiteter, alle de bedste europæiske(herunder AU og KU), australske og asiatiskeuniversiteter, mange centralbanker, mangeinternationale organisationer som Verdensbanken,Valutafonden og ECB.› På arbejdstagersiden deltager alle amerikanske ogcanadiske ph.d.-kandidater i økonomi mv., samtmange andre af de bedste ph.d.-kandidater fra alleverdens bedste universiteter herunder AU og KU.8
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Processen1. Opslag af adjunkt/post.doc stillinger i JobOpenings in Economics (midt efterår)2. 15. november flere hundrede ansøgningermodtages3. Screening og udvælgelse af 30 ansøgere, derindkaldes til interview ved AEAs årlige møde ide første dage af januar. Interviewet foretagesaf VIP udvalg.4. Formel ansøgning midt januar5. 5-10 tilbud om flyouts6. Dagsbesøg på instituttet7. Evt. jobtilbud med svarfrist8. Hvis accept => ansættelse9
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Konsekvenser I› Det internationale jobmarked indebærerfor universiteterne› Voksende konkurrence om de bedste, men ogsåmulighed for at ansætte de bedste› Øget videndeling om udvikling, niveau, tendenserosv.› Deltager man ikke i markedet bliver man henvist til2. division (KODAK)› Forhindringer› Nationale og lokale regelsæt der vanskeliggør deltagelse› Sprog› Manglende lokal ledelse og udsyn
10
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Konsekvenser II› Det internationale jobmarked indebærer for kandidaterne› Voksende konkurrence om de bedste jobs, men også mulighed for at få dem› Øget videndeling om udvikling, niveau, tendenser osv.› Deltager man ikke i markedet bliver man henvist til 2. division› Forhindringer› Nationale og lokale regelsæt der vanskeliggør deltagelse› Manglende ambitioner og udsyn› Sprog› Familiemæssige forhold
11
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Udbredelse› Der er ingen tvivl om, at lignendejobmarkeder vil opstå alle steder.› Det er startet der, hvor forudsætningerne ertil stede dvs.› International disciplin som økonomi› Internationale holdninger› Rimeligt stort antal kandidater
› Men det vil gribe om sig› Og Danmark bør være parat og deltageaktivt12
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
KRAV!› Danmark er en lille, åben økonomi, der ikke kanstille sig uden for det internationale samfund, ogsom, hvis man forsøger, vil tabe på det.› Derfor1. Må regelsæt og lovgivning tillempes så vi kandeltagea.b.c.BedømmelserAnsættelserSprog
2. Universiteterne må også tænke ud af boksena.b.c.d.AnsættelseBeskæftigelseDynamikFinansiering
13
Danske universitetet i fremtidens globaliseredeverdenSVEND HYLLEBERG
08 February 2013
Tak for opmærksomheden
14