Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
FIV Alm.del Bilag 1
Offentligt
1161422_0001.png
1161422_0002.png
1161422_0003.png
1161422_0004.png
1161422_0005.png
1161422_0006.png
1161422_0007.png
1161422_0008.png
1161422_0009.png
1161422_0010.png
1161422_0011.png
1161422_0012.png
1161422_0013.png
1161422_0014.png
1161422_0015.png
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 10. - 11. oktober (forskningsdelen)
Punkt 3
Side 2Forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om ændring af forordning (EF) nr.294/2008 om oprettelse af det Europæiske In-stitut for Innovation og TeknologiKOM (2011) 817- Delvis generel indstillingForslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om reglerne for formidling og del-tagelse i ”Horisont 2020 – rammeprogram forforskning og innovation (2014-2020)”KOM (2011) 810-Delvis generel indstillinga) Meddelelse fra Kommissionen tilParlamentet, Rådet, Det EuropæiskeØkonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget: ’Det europæiskeforskningsrum: et styrket partnerskab omvidenskabelig topkvalitet og vækst’KOM (2012) 392 endeligb)Meddelelse fra Kommissionen tilParlamentet, Rådet, Det EuropæiskeØkonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget: ’Bedre adgang til videnska-belig information: Større udbytte af de offent-lige investeringer i forskning’KOM(2012) 401 endeligc)Kommissionens henstilling om adgang til ogbevaring af videnskabelig information(2012/417/EU)- Præsentation- DiskussionSide 6
Punkt 4
21. september 2012
Punkt 6
Side 12

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotholmsgade 10Postboks 2135TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref. nr.Side
12/092832-061/1
Punkt 3
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omændring af forordning (EF) nr. 294/2008 om oprettelse af detEuropæiske Institut for Innovation og TeknologiKOM (2011) 817- Delvis generel indstilling
1. ResuméDet Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er etableret med detformål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennemstyrkelse af EU's og medlemslandenes innovationskapacitet. Med udgangen af2013 udløber EIT’s finansieringsramme, og derfor har Kommissionenpræsenteret et forslag, hvori EIT videreføres som en integreret del af Horisont2020.

Styrelsen for Forskning

EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål forHorisont 2020 ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregåendeuddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt stedvia videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities- KICs).Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fraHorisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen afforordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020foreslået fastsat til ca. 3,2 mia. EUR. Det foreslås i forslaget, at det finansiellebidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skal komme fra dennefinansieringsramme.På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 10. oktober 2012 forventesvedtaget en delvis generel indstilling om forordningen om ændring af forordning(EF) nr. 294/2008 om oprettelse af det Europæiske Institut for Innovation ogTeknologi.2. BaggrundKommissionen vedtog sin lovpakke vedrørende Det Europæiske Institut for In-novation og Teknologi (EIT) den 30. november 2011 med henblik på vedtagelse i2013 og igangsættelse i 2014. Lovpakken indeholder et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 293/2008om oprettelse af EIT samt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelseom den strategiske innovationsdagsorden for EIT.EIT er oprettet i medfør af forordning (EF) nr. 294/2008 med det formål atbidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem styrkelse afEU's og medlemsstaternes innovationskapacitet.Med henblik på at sætte dagsordenen for en bred europæisk høring om indholdetaf det kommende rammeprogram præsenterede Kommissionen sine tanker omindretningen af det fremtidige forsknings- og innovationssamarbejde i sin grøn-bog fra den 9. februar 2011 (KOM(2011) 48) ’Fra udfordringer til muligheder:Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’.

og Innovation

Side
2/2
I grønbogen lagde Kommissionen op til en fælles strategisk ramme for det nuvæ-rende Rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration(FP7), rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) og EIT.Disse tanker har Kommissionen arbejdet videre med, og tankerne er i store trækvidereført i Kommissionens forslag til "Horisont 2020 - rammeprogrammet forforskning og innovation" (herefter "Horisont 2020"), som Kommissionen vedtog30. november 2011, hvor bl.a. EIT foreslås som en integreret del.EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål forHorisont 2020, ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregåendeuddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt stedvia videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities- KICs), som bringer organisationer sammen om at løse samfundsmæssigeudfordringer på lang sigt.

Styrelsen for Forskning

Det finansielle bidrag fra Horisont 2020-programmet til EIT vil blive gennemførti overensstemmelse Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reglerne fordeltagelse og formidling i Horisont 2020. EIT's finansiering af KICs dækkermerværdiskabende KIC-aktiviteter, hvorimod KICs eller derespartnerorganisationer kan anvende andre ordninger under Horisont 2020 ellerEU's programmer i overensstemmelse med deres respektive regler og på lige fodmed andre ansøgninger.De foreslåede ændringer i forordningen om oprettelsen af EIT er baseret påerfaringerne fra den indledende periode.Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-ning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af EIT er baseret på artikel 173, stk. 3 itraktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og vil blivevedtaget efter den almindelige lovgivningsprocedure.3. Formål og indholdKommissionens forslag indebærer, at EIT i perioden 2014-2020 vil bidrage tilopfyldelsen af målene for Horisont 2020, ved at integrere videntrekanten afforskning, innovation og uddannelse, jf. forslagets Artikel 1, punkt 2) omændring af artikel 3.For at sikre sammenhængende retlige rammer for deltagerne i Horisont 2020 børEuropa-Parlamentets og Rådets kommende forordning om regler for deltagelse ogformidling i "Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation"(herefter benævnt regler for deltagelse) finde anvendelse for EIT. Endvidere erreglerne for forvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder fastlagt i reglerne fordeltagelse. Endelig er reglerne for deltagende stater og tredjelande fastlagt iforordningen om Horisont 2020.Ifølge forslaget bør EIT indgå i direkte samarbejde med nationale og regionalerepræsentanter og andre interessenter fra hele innovationskæden, da det kan skabefordele for alle parter. For at gøre denne dialog og udveksling mere systematisk børder afholdes et forum for EIT's interessenter, med henblik på at bringe så bredt et

og Innovation

Side
3/3
udvalg af interessenter som muligt sammen om tværgående spørgsmål, jf.forslagets Artikel 1, punkt 1), litra c) om indsættelse af et nyt nr. 10) i artikel 2.Det foreslås i Kommissionens forslag, at sammensætningen af EIT's organer børforenkles. EIT's bestyrelses funktion bør strømlines, og bestyrelsens ogdirektørens roller og opgaver bør præciseres nærmere. Der er derfor i udkastet tilændring af forordningen bl.a. foreslået, at bestyrelsens størrelse fra 2014 ændresfra de nuværende 22 medlemmer til 12 medlemmer, jf. forslagets Artikel 2 samtforslagets bilag.Endvidere bør der oprettes nye KICs, med angivelse af prioriterede indsatsområdersamt tilrettelæggelse af og tidsramme for udvælgelsesprocessen, der tager afsæt ide betingelser, der er defineret i den strategiske innovationsdagsorden, jf. forslagetsArtikel 1) punkt 6) litra a) om ændring af artikel 7, stk. 1a. Disse KICs bør udvidederes uddannelsesaktiviteter ved at tilbyde faglige kurser, jf. forslagets Artikel 1,punkt 5) om ændring af artikel 6, stk. 1, litra c) samt forsøge at skabe synergi medde relevante EU-initiativer, jf. forslagets Artikel 1, punkt 6), litra b) om indsættelseaf et nyt litra h) i artikel 7, stk. 2. For at sikre en bredere deltagelse aforganisationer fra forskellige medlemsstater i kommende KICs foreslås det, atpartnerorganisationerne bør være etableret i mindst tre forskellige medlemsstater,jf. forslagets Artikel 1, punkt 6), litra c) om ændring af artikel 7, stk 3.EIT's treårige arbejdsprogram bør tage højde for Kommissionens udtalelse omEIT's specifikke mål, som defineret i Horisont 2020, samt for programmetskomplementaritet med EU's politikker og instrumenter, jf. forslagets Artikel 1,punkt 12) om ændring af artikel 15 samt forslaget Artikel 1, punkt 14) omindsættelse af stk. 2a i artikel 17.Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fraHorisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen afforordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020foreslået fastsat til 3,2 mia. EUR (løbende priser - ca. DKK 24 mia.). Det foreslås iforslaget, at det finansielle bidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skalkomme fra denne finansieringsramme.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.5. NærhedsprincippetDer er i forslaget ikke redegjort for nærhedsprincippet.Det er Regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt, da tilsvarendeforsknings- og innovationssamarbejder, som videns- og innovationsfællesskaber-ne repræsenterer, ikke kan etableres, hvis medlemsstaterne handler hver for sig.Videns- og innovationspartnerskaberne indebærer samarbejde på tværs af fleremedlemsstater, og det er Regeringens vurdering, at den største merværdi og ef-fekt skabes ved at gennemføre dette på europæiske plan.6. Gældende dansk retForslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
4/4
7. KonsekvenserKommissionen foreslår, at der afsættes 87,74 mia. EUR til Horisont 2020-forslaget, og EIT’s budget på ca. 3,2 mia. EUR foreslås finansieret via denneramme. Med den eksisterende EU-budgetnøgle betaler Danmark ca. 2 pct. afEU's udgifter, svarende til en statslig udgift til Horisont 2020 forslaget på ca.13,2 mia. kr. og ca. 473 mio. kr. til EIT. Det endelige budget for Horisont 2020og EIT fastlægges som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle rammefor 2014-2020.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning og blevdesuden forelagt på et møde i EU-specialudvalget for forskning den 18. januar2012 og et møde den 9. maj 2012. Behandlingen gav ikke anledning til bemærk-ninger. Sagen behandles på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september2012.

Styrelsen for Forskning

9. Generelle forventninger til andre landes holdningerUdkastet til en ændring af forordningen om oprettelsen af EIT er generelt blevethilst velkommen af de fleste medlemsstater. Der er under forhandlingerne blevetstillet spørgsmål til EIT’s bestyrelses rolle samt forholdet mellem EIT’s bestyrel-se og EIT’s direktør. Endvidere er der rejst spørgsmål til, hvilke regler for IP-rettigheder, som er gældende for KICs.Ligeledes er der under forhandlingerne fremkommet et ønske om en større indfly-delse fra medlemsstaterne, ved at der i det foreslåede Stakeholder’s Forum foreslåsoprettet en særlig konfiguration for medlemsstaterne, hvori disse får en rådgivenderolle i fht. EIT og de underliggende KICs.Det forventes opnåelse af en delvis generel indstilling.10. Regeringens generelle holdningRegeringen finder, at forslaget til ændring af forordningen om etablering af EITimødekommer de aspekter, som blev fremhævet i evalueringen af EIT.Regeringen hilser velkommen, at EIT’s hovedformål bliver at fremme og integre-re videregående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.Regeringen støtter, at der med henblik på at give medlemsstaterne en rådgivendefunktion i forhold til EIT og de underliggende KICs, oprettes en særlig konfigu-ration for medlemstaterne i det foreslåede Stakeholder’s Forum.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-bindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2012 samt Konkur-renceevnerådsmødet den 31. maj 2012.

og Innovation

Side
5/5
Punkt 4
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omreglerne for formidling og deltagelse i ”Horisont 2020 –rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)”KOM (2011) 810-Delvis generel indstilling
1. ResuméKommissionens forslag til regler for formidling og deltagelse i Horisont 2020(herefter ”regler for deltagelse”) fastlægger de nærmere rettigheder og forplig-telser for enheder, der ønsker at deltage i Horisont 2020 og opstiller principperfor anvendelse og formidling af resultaterne af deres deltagelse.Midtvejsevalueringen af FP7 konkluderede, at det var nødvendigt at foretage enkraftig yderligere forenkling, hvor målet var at finde den rette balance mellem risi-ko og tillid til deltagerne.Forenklingen i Horisont 2020 vil blive rettet mod tre overordnede mål: at mindskede administrative omkostninger for deltagerne, at fremskynde alle led i behandlin-gen af forslag og bevillingen af tilskud og at nedbringe hyppigheden af fejl.På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 10. oktober 2012 forventesvedtaget en delvis generel indstilling om forordningen om regler for deltagelse.2. BaggrundKommissionen vedtog sin lovpakke om Horisont 2020 den 30. november 2011med henblik på endelig vedtagelse i 2013 og igangsættelse i 2014. Regler for del-tagelse er en del af denne pakke.Kommissionen præsenterede sine tanker om indretningen af det fremtidige forsk-nings- og innovationssamarbejde i sin grønbog af 9. februar 2011 (KOM(2011)48) ’Fra udfordringer til muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’. I grønbogen lagde Kommissionen op tilen fælles strategisk ramme for det nuværende rammeprogram for forskning, tek-nologisk udvikling og demonstration (FP7), rammeprogrammet for konkurrence-evne og innovation (CIP) og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi(EIT).Disse tanker arbejdede Kommissionen videre med og afholdte blandt andet enrække seminarer struktureret efter disse tre mål. Tankerne er i store træk videre-ført i Kommissionens forslag til Horisont 2020. På rådsmødet den 31. maj 2012blev der vedtaget en delvis generel indstilling på Horisont 2020 hovedforordnin-gen.Midtvejsevalueringen af FP7 konkluderede, at det var nødvendigt at foretage enkraftig yderligere forenkling, hvor målet var at finde den rette balance mellem risi-ko og tillid til deltagerne. Forenklingen i Horisont 2020 vil blive rettet mod treoverordnede mål: at mindske de administrative omkostninger for deltagerne, atfremskynde alle led i behandlingen af forslag og bevillingen af tilskud og at ned-bringe hyppigheden af fejl.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
6/6
Kommissionens forslag om regler for deltagelse blev fremsendt med hjemmel iartikel 173, 183 og 188 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indholdRegler for deltagelse fastlægger de nærmere rettigheder og forpligtelser for enhe-der, der ønsker at deltage i Horisont 2020 og opstiller principper for anvendelseog formidling af resultaterne af deres deltagelse.Regler for deltagelse er udarbejdet med henblik på at sikre nogle fælles og til-strækkeligt fleksible rammer, som skal lette deltagelsen, skabe mere sammen-hængende instrumenter for både forskning og innovation og øge den videnskabe-lige og økonomiske virkning, så der undgås dobbeltarbejde og fragmentering.Desuden er det målet at reglerne skal forenkle vilkårene og procedurerne til for-del for deltagerne for at sikre den mest effektive gennemførelse under hensynta-gen til behovet for, at alle deltagere let kan få adgangForenklingen sker på tre hovedområder.1) Strukturel forenklingsom blandtandet betyder, at der kun bliver ét sæt deltagelsesregler, som omhandler, hvemder kan få støtte, hvordan forslag bedømmes, og hvordan immaterialrettighederhåndteres. Disse regler gælder for alle dele af Horisont 2020, og der kan kun gøreundtagelser, når særlige behov gør det berettiget.2) Mere enkel beregning afdeltagernes omkostninger,eksempelvis ved anvendelse af mere simpel tidsre-gistrering og indførelsen af én finansieringsrate for alle deltagertyper.3) Bedrebalance mellem kontrol og tillid,eksempelvis ved at mindske revisionsbyrdenfor deltagerne.Kommissionen har fastsat som mål at forenklingen skal føre til at behandlingsti-den for ansøgninger og bevillingen af tilskud skal mindskes med 100 dage.Indledende bestemmelser, art. 1-4Reglerne for deltagelse gælder for deltagelse i indirekte foranstaltninger, men ik-ke i direkte foranstaltninger, der udføres af Det Fælles Forskningscenter.Regler for deltagelseGenerelle bestemmelser, art. 5-7:Enhver juridisk enhed må deltage i aktioner. De konkrete arbejdsprogrammer kandog stille yderligere krav som eksempelvis udelukkelse af juridiske enheder etab-leret i tredjelande.Tilskud, art. 8-33:Som minimum skal der i hver aktion deltage tre uafhængige juridiske enheder,der hver er etableret i forskellige medlemsstater eller associerede stater. Dog kander undtages herfra, hvad angår SMV’er og hvad angår Det Europæiske Forsk-ningsråd. Tilskud kan være af hvilken som helst type beskrevet i EU’s finansfor-ordning.Projektforslag skal evalueres efter kriterierne excellence, virkning og gennemfø-relsens kvalitet og effektivitet, dog undtaget for Det Europæiske Forskningsråd,hvor videnskabelig excellence er eneste vurderingskriterium.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
7/7
Horisont 2020 kan finansiere op til 70 % af omkostningerne til udformning afprototyper, afprøvning, demonstration, eksperimentel udvikling, styring, mar-kedsintroduktion og programstøtteforanstaltninger.Horisont 2020 kan finansiere op til 100 % for alle andre typer aktiviteter.Indirekte omkostninger skal ifølge formandskabets kompromisforslag refunderesmed en fast sats på 23 % af de totale omkostninger.Priser, offentlige indkøb og finansielle instrumenter art. 34-36:Kommissionen eller et tilskudsorgan kan uddele priser. Indkøb i form af præ-kommercielle eller innovative løsninger skal foretages ifølge finansforordningen.Finansielle instrumenter (for eksempel lån eller garantier) kan anvendes.Eksperter, art. 37:Kommissionen kan bistås af uafhængige eksperter ved bedømmelsen af forslag.Eksperterne findes og udvælges på grundlag af indkaldelse af ansøgninger fraenkeltpersoner samt indkaldelse henvendt til nationale forskningsorganer, institu-tioner eller virksomheder med henblik på opstilling af lister over egnede kandida-ter. Kommissionen kan udpege eksperter uden for disse lister. Kommissionen of-fentliggør lister over eksperter, der har deltaget i evalueringer.Reglerne for formidling af resultater, art. 38-51Resultater, art. 38-47:Resultater ejes af deltageren, der producerer dem. Hvis resultaterne kan anvendeserhvervsmæssigt, skal dens ejere sikre, at den beskyttes under behørig hensynta-gen til de berettigede interesser, især kommercielle, som deltagerne i den pågæl-dende aktion har.Deltagerne skal nyttiggøre resultater eller sørge for, at de bliver nyttiggjort. Skerdette ikke, kan Kommissionen formidle disse resultater. Denne formidling mådog ikke krænke intellektuelle rettigheder og ejerens berettigede interesser. Endeltager, der påberåber sig berettigede interesser, skal påvise, at han vil få påførtuforholdsmæssig stor skade. Videreformidling af disse resultater må ikke ske førKommissionen eller tilskudsorganet har foretaget en beslutning om, hvorvidt devil overtage ejerskabet og foretage de nødvendige forholdsregler for beskyttelseaf ejerens rettigheder.Priser og udbud, art. 48-49:Støtte kan gives i form af priser, indkøb, prækommercielle indkøb og offentligeindkøb af innovative løsninger.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Der forventes en ud-talelse i november 2012.5. NærhedsprincippetKommissionen anfører, at Horisont 2020-pakken er udformet med henblik på atopnå størst mulig merværdi og effekt på EU-plan og omfatter først og fremmest

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
8/8
mål og aktiviteter, der ikke kan gennemføres effektivt, hvis medlemsstaternehandler hver for sig. Reglerne for deltagelse og formidling har til formål at lettegennemførelsen af Horisont 2020-forslaget, og derfor gælder densubsidiaritetenanalyse, der præsenteres i hovedforslaget.Regeringen redegjorde for dette i behandlingen af sagen forud for møde i Rådetden 30.-31. maj 2012.6. Gældende dansk retForordningen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7. KonsekvenserForordningen har ingen konsekvenser.8. HøringForslaget blev sendt i bred skriftlig høring, herunder i EU-specialudvalget forforskning med frist den 10. januar 2012.Herunder følger et resumé af høringssvarene i alfabetisk rækkefølge.Aarhus UniversitetI tillæg til høringssvaret sendt gennem Danske Universiteter lægger Aarhus Uni-versitet vægt på, at den foreslåede overheadrate på 20 % skal øges til 40-50 %Danmarks Forskningspolitiske Råd (DFR)Forslaget om administrative forenklinger via strukturelle omorganiseringer støt-tes, men forenklingsfokus skal i høj grad rettes mod de konkrete programmer,hvor antallet af timesedler og tiden fra indgivelse af ansøgning til indgåelse afkontrakt skal mindskes.Dansk Magisterforening:Administrative forenklinger bydes velkomne.Danmarks Tekniske Universitet (DTU)DTU mener, at det er positivt med administrative forenklinger og en 100 % EU-finansiering af forskningsaktiviteter i stedet for de nuværende 75 %. Dog skalmuligheden for at vælge at få betalt de fulde indirekte omkostninger fastholdes,og Kommissionens forslag om et fast overhead på 20 % kritiseres, da man risike-rer, at ikke alle omkostninger ved forskningsprojektet dækkes.Danske RegionerDanske Regioner mener at den foreslåede sats på 23 % til dækning af indirekteomkostninger er for lav. En EU sats på 30-40 % bør være den laveste sats. Desu-den ønskes det at der bliver en valgfrihed mellem en fast rate eller refusion af dereelle dokumenterede indirekte udgifter. Dansk Regioner støtter regeringensholdning om afskaffelsen af forskellige medfinansieringsrater, mindre krav omregistrering og afrapportering.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
9/9
Danske UniversiteterDanske Universiteter finder det positivt, at administrative forenklinger gennem-føres. Finansieringen skal så vidt muligt ske via en fast rate for betaling af indi-rekte omkostninger. Modellen, hvor de fulde indirekte omkostninger finansieres,skal stadig være en mulighed, om end denne opleves som administrativt mere be-sværlig.DIDI bakker også op om forenklingstiltagene i Kommissionens forslag. Dog ønskesder mulighed for valgfrihed mellem en fast rate eller refusion af de reelle doku-menterede indirekte udgifter.GTSI forhold til den konkrete projektfinansiering kritiserer GTS Kommissionens for-slag om en medfinansieringsrate på 100 % og 23 % overhead. Fra GTS institut-ternes side vil ønsker at der arbejdes for en valgfrihed mellem en fast rate ellerrefusion af de reelle dokumenterede indirekte udgifter. Som en alternativt løs-ningsforslag forslås, at der finansieres 75 % af direkte omkostninger og 75 %overhead. Modsat Kommissionen mener GTS, at samme sats bør gælde, uansetom aktiviteten er henholdsvis ”forskning” eller innovation”, mens forskellige sat-ser for forskellige institutioner ønskes fastholdt.IT UniversitetetI forhold til administrative forenklinger skal man konkret mindske antallet aftimesedler for forskere, der er tilknyttet det pågældende EU-projekt på deltid.Landbrug og FødevarerLandbrug og Fødevarer mener, at at den konkrete projektfinansiering kritiseresKommissionens forslag om en medfinansieringsrate på 100 % plus 20 % over-head samt de forskellige satser for hhv. forsknings – og innovationsaktiviteter.LVS og LægeforeningenLægevidenskabelige selskaber (LVS) og Lægeforeningen støtter Kommissionensforslag om administrativ forenkling.Sagen blev senest behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september2012. Der er i denne forbindelse fremkommet følgende præcisering:GTSI forhold til den konkrete projektfinansiering kritiserer GTS Kommissionens for-slag om en medfinansieringsrate på 100 % og 23 % overhead. Fra GTS institut-ternes side ønskes, at der arbejdes for en valgfrihed mellem en fast rate eller refu-sion af de reelle dokumenterede indirekte udgifter.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerFlere lande taler for at genindføre muligheden for at beregne de indirekte om-kostninger. Således at der bliver en valgfrihed mellem en fast rate eller refusionaf de reelle dokumenterede indirekte udgifter.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
10/10
10. Regeringens generelle holdningFra regeringens side prioriteres lettelser af de administrative byrder i forbindelsemed ansøgning og deltagelse i Horisont 2020.Færre særreglerRegeringen finder det vigtigt, at man så vidt muligt får etableret et maksimum affælles regler og så få særregler som muligt. Den af Kommissionen foreslåede flek-sibilitet forekommer hensigtsmæssig, såfremt anvendelsen af særreglerne begræn-ses mest muligt.Medfinansieringsraterne og overheadratenRegeringen lægger vægt på, at der sker en betydelig forenkling af rammeprogram-met. Efter regeringens opfattelse vil kombinationen af en fast medfinansieringsrateaf de afholdte udgifter og en fast rate for de indirekte udgifter (overhead) føre til enbetydeligt nemmere projektadministration for alle brugere. Derudover vil det med-føre en betydelig nedgang i antallet af fejl i afrapporteringen af afholdte udgifter ogreducering af time-to-grant. Efter regeringens opfattelse er det samtidig helt cen-tralt, at deltagelsen i rammeprogrammet også fremover er attraktiv for forsknings-partnere og at eventuelle ulemper opvejes af enklere regler. Regeringen vil såledesarbejde for en fast medfinansieringsrate og en fast overheadrate. Såfremt der ikkekan opnås tilslutning hertil, kan regeringen acceptere, at støttemodtagere får envis valgfrihed i forhold til at beregne de reelle indirekte omkostninger.Regeringen finder, at afskaffelsen af forskellige medfinansieringsrater for for-skellige deltagertyper og aktivitetstyper er et vigtigt element i forenklingen.Immaterielle rettighederRegeringen kan støtte de regler, der i Horisont 2020 lægges op til for håndteringaf immaterielle rettigheder.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-bindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2012 samt til for-handlingsoplæg i forbindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 31. maj 2012.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
11/11
Punkt 6
a) Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet, Rådet, DetEuropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget – Det europæiske forskningsrum: et styrketpartnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækstKOM (2012) 392 endeligb)Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet, Rådet, DetEuropæiske Økonomiske og Sociale Udvalg ogRegionsudvalget Bedre adgang til videnskabelig information:Større udbytte af de offentlige investeringer i forskningKOM(2012) 401 endeligc)Kommissionens henstilling om adgang til og bevaring afvidenskabelig information(2012/417/EU)- Præsentation- Diskussion

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
12/12
1. ResuméKommissionens meddelelse’Deteuropæiske forskningsrum: et styrketpartnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst’ (herefter ERA) omhandlerrealiseringen af det europæiske forskningsrum (ERA)i 2014. Kommissionen haridentificeret fem hovedindsatsområder, hvor der er et særligt behov for frem-skridt: øget effektivitet i nationale forskningssystemer, forbedret samarbejde ogkonkurrence på tværs af landegrænser, et mere åbent arbejdsmarked for forske-re, ligestilling mellem mænd og kvinder og optimal formidling og overførsel afvidenskabelig information. Realiseringen af ERA skal ske gennem styrkede part-nerskaber mellem Kommissionen, medlemslandene og relevante paraplyorgani-sationer. Kommissionen vil udvikle en monitoreringsmekanisme, som skal målefremskridt i implementeringen af ERA.Kommissionens meddelelse’Bedreadgang til videnskabelig information’ gør redefor de foranstaltninger, Kommissionen agter at træffe for at forbedre adgangentil videnskabelig information og opnå større udbytte af offentlige investeringer iforskning. Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til medlemsstaterne, som op-fordres til at tilvejebringe bedre politikker og praksis for adgang til og bevaringaf videnskabelig information.2. BaggrundEU, medlemslandene og interessenterne har siden 2000 arbejdet for at realiseredet europæiske forskningsrum (European Research Area – ERA) gennem flereforskellige initiativer. Fremskridtene har dog ifølge Kommissionen været varie-rende for de forskellige ERA-dimensioner og for de forskellige medlemslande.Kommissionen fik med Lissabon-traktaten hjemmel til at fastsætte de nødvendigeforanstaltninger til at sikre realiseringen af det europæiske forskningsrum. Reali-seringen af ERA blev gentaget i Europa-2020 flagskibsinitiativet Innovation i EUfra oktober 2010, hvori der står, at fristen for realiseringen af det europæiske
forskningsrum bør fastsættes til 2014. Denne målsætning er blevet bakket op afde europæiske stats- og regeringschefer i Det Europæiske Råds konklusioner affebruar 2011 og marts 2012.Kommissionen lancerede i efteråret 2011 en bred høring blandt interessenterne,medlemsstaterne mv. for at få identificeret og defineret de resterende barrierer forrealiseringen af ERA. Kommissionen har som opfølgning herpå vedtaget medde-lelse om realiseringen af det europæiske forskningsrum den 17. juli 2012.Meddelelsen og anbefalingen omhandlende bedre adgang til videnskabelig infor-mation er en del målsætningerne i ERA. De blev begge vedtaget den 17. juli 2012.3. Formål og indhold3.1: Meddelelsen: Det europæiske forskningsrum: et styrket partnerskab om vi-denskabelig topkvalitet og vækst (ERA meddelelsen)Med meddelelsen ønsker Kommissionen at sikre en realisering af den såkaldtefemte frihed, som betyder fri bevægelighed for forskere og videnskabelig viden.I meddelelsen fokuseres på fem hovedindsatsområder, hvor der fra Kommissio-nens side ses et særligt behov for fremskridt:1) Øget effektivitet i nationale forskningssystemer, herunder sikre, at tildeling afmidler sker på baggrund af åbne opslag og evaluering af uafhængige nationale oginternationale eksperter.2) Forbedret samarbejde og konkurrence på tværs af landegrænser, herunderetablering og effektiv drift af vigtige forskningsinfrastrukturer, definering af fæl-les prioriteter, implementering af fælles forskningsdagsordener og implemente-ring og finansiering af projekter i fællesskab.3) Et mere åbent arbejdsmarked for forskere herunder sikre transparent og åbenrekruttering, give ikke-nationale og ikke-herboende adgang til nationale bevillin-ger, sikre at forskere kan tage deres bevilling med til et andet land, øge mobilitetmellem universiteter og virksomheder, sikre gode karrieremuligheder for forskereog fjerne barrierer for social sikkerhed.4) Ligestilling mellem mænd og kvinder samt integration af et kønsperspektiv in-den for forskning.5) Optimal formidling og overførsel af videnskabelig information samt bredereog hurtigere adgang til videnskabelige publikationer og data. Punktet er tæt rela-teret til meddelelsen og henstillingen vedrørende ’Bedreadgang til videnskabeliginformation’.For hvert af de fem indsatsområder er der identificeret konkrete foranstaltninger,som skal adresseres henholdsvis af medlemsstaterne, relevante universitets- ogforskningsorganisationer og Kommissionen.ERA-dimensionen om internationalt forskningssamarbejde vil blive adresseretsenere i 2012.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
13/13
Vilkår for succesFremskridt i realiseringen af ERA bygger på styrkede partnerskaber mellemKommissionen, medlemslandene og relevante paraplyorganisationer. Medlems-landene skal gennemføre de nødvendige nationale reformer for at realisere ERAog bidrage til monitorering.Relevante europæiske paraplyorganisationer inden for videregående uddannelse,forskning og innovation inviteres til at underskrive en fælles erklæring og indivi-duelle samarbejdsaftaler om deres vilje til at arbejde for realiseringen af ERA.Kommissionen vil støtte medlemslandene og paraplyorganisationerne og sikre, atHorisont 2020 bidrager til at realisere ERA fra 2014.Kommissionen vil udvikle en monitoreringsmekanisme (ERA monitoring me-chanism (EMM)) baseret på indikatorer for alle indsatsområder, som skal moni-torere fremskridt i implementeringen af ERA. Fra 2014 vil en vurdering af frem-skridtene blive leveret til Rådet og Parlamentet.3.2: Meddelelsen og henstillingen vedrørende Bedre adgang til videnskabelig in-formation:Der redegøres for de foranstaltninger, Kommissionen agter at træffe for atforbedre adgangen til videnskabelig information og opnå større udbytte af offent-lige investeringer i forskning. Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til med-lemsstaterne, som opfordres til at udarbejde bedre politikker og praksis for adgangtil og bevaring af videnskabelig information. I Horisont 2020 vil det bærende prin-cip være bedre adgang til videnskabelig information.En bredere og mere omfattende adgang til videnskabelige publikationer og data vilbidrage til at: fremskynde innovation, fremme samarbejdet og undgå overlapnin-ger, bygge videre på tidligere forskningsresultater og inddrage borgerne og sam-fundet. Meddelelsen peger på, at der er behov for en indsats koordineret på tværs afmedlemsstaterne, for at sikre en ensartet adgang til videnskabelige information.Henstillingen opfordrer medlemslandene til at udarbejde politikker for at sikre bed-re adgang til og bevaring af videnskabelige resultater.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk retMeddelelserne og henstillingen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.7. KonsekvenserMeddelelserne og henstillingen har ikke konsekvenser.8. HøringSagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september 2012.Behandlingen gav ikke anledning til bemærkninger.

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
14/14
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at medlemslandene vil forholde sig positivt til Kommissionensmeddelelse.10. Regeringens generelle holdningRegeringen støtter, at der arbejdes for en realisering af det europæiske forsk-ningsrum, herunder bedre adgang til og bevaring af videnskabelig information.Regeringen finder, at de fem udvalgte prioritetsområder er relevante for at sikre,at der skabes et reelt indre marked for viden, forskning og innovation.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg

Styrelsen for Forskning

og Innovation

Side
15/15