Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del Bilag 62
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelseDato: 21. december 2012Enhed: SundhedsøkonomiSags nr.: 0901827Dok. nr.: 1119210
Folketingets Finansudvalg
Statusredegørelse nr. 6 vedrørende Lægemiddelstyrelsensit-projekt DAHLIAIndenrigs- og Sundhedsministeriet gav ved brev af 3. maj 2011 FolketingetsFinansudvalg en statusredegørelse nr. 5 om fremdriften i Lægemiddelstyrel-sens it-projekt om Digitalisering Af Hele Lægemiddelstyrelsens Interne Ar-bejdsgange (DAHLIA).Som det fremgår af redegørelse nr. 5, forventede det daværende Indenrigs- ogSundhedsministerium at give Finansudvalget to yderligere statusredegørelser:delsén i efteråret 2011 efter den planlagte ibrugtagning af de sidste øvrigeelementer af DAHLIA løsningen i løbet af 1. halvår 2011, ogdelsen sidste sta-tusredegørelse primo 2012, hvor langt størstedelen af projektets planlagte ef-fektiviseringsgevinster var forudsat realiseret. Ministeriet skal meget beklage,at redegørelsen er forsinket, og at der først nu afgives en samlet statusrede-gørelse.Ministeriet kan i den forbindelse oplyse, at siden redegørelse nr. 5 er driftsprø-ven, for hovedleverandøren, blevet godkendt den 6. september 2011, hvor fejlog mangler konstateret ved overtagelsen var blevet udbedret. Tillige er alledelsystemerne, fra andre leverandører, fuldt idriftsat ultimo 2011. Det samledeDAHLIA systemkompleks har dermed været i drift fra ultimo 2011, jf. nærmerenedenfor. Systemkomplekset er siden overtaget af den nye samlede Sund-hedsstyrelse, idet den daværende Sundhedsstyrelse og Lægemiddelstyrelseblev sammenlagt pr. 1. marts 2012 som led i en større omorganisering af mini-sterområdets institutioner og styrelser. Dette var en del af ministeriets ud-møntning af ’Effektiv administration’, men havde også til hensigt at samle dis-se institutioner og styrelser i større og bedre sammenhængende faglige miljø-er, der hver især bedst muligt kan understøtte ministeriets opgavevaretagelse.Det skal endvidere bemærkes, at der i forbindelse med udarbejdelsen af sta-tusredegørelse nr. 6 ultimo 2011 opstod usikkerhed om realiseringen af de 31årsværk, der blev oplyst i redegørelse nr. 5 til Finansudvalget. Det blev derforbesluttet at vente med afgivelsen af redegørelsen, til der forelå et mere sikkertgrundlag herfor.Selvom Sundhedsstyrelsen efterfølgende forsøgte at afklare gevinstrealiserin-gen, bl.a. i forbindelse med udarbejdelse af Lægemiddelstyrelsens årsrapport2011, viste det sig ikke muligt at skabe et tilstrækkeligt sikkert grundlag for atkonkludere på omfanget af realiserede effektiviseringsgevinster ved DAHLIA.Med henblik på at opnå en kvalificeret vurdering af realiseringen af effektivise-ringsgevinsterne, der samtidigt kunne danne grundlag for orientering af Fi-nansudvalget, vurderede Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Sund-
Side 2
hedsstyrelsen således, at det var hensigtsmæssigt at engagere Deloitte til atforetage en gennemgang af DAHLIA programmets businesscase. Deloitte hartidligere bistået ministeriet med reviews til brug for statusredegørelse 1-4.Det blev derfor aftalt med Deloitte, at Deloitte skulle foretage en gennemgangaf DAHLIA programmets businesscase set i forhold til det forudsatte i Akt 1830/10 2008 samt den seneste opdatering af businesscasen, der blev redegjortfor i statusredegørelse nr. 4 af 16. november 2010.Deloittes gennemgang af DAHLIA programmets business case, der ligger tilgrund for denne redegørelse, er sammenfattet i vedlagte rapport fra Deloittedateret den 14. december 2012 og har omfattet punkt 1-3 under punkt C samtpunkt D nedenfor. Punkt A og B samt punkt 4 under C er baseret på bidrag fraSundhedsstyrelsen. Statusredegørelsen omfatter følgende:A. DAHLIA-projektets status i forhold til tidsplan i 5. statusredegørelseB. DAHLIA-projektets status i forhold til teknisk løsningC. DAHLIA-projektets status i forhold til økonomi, herunder samlede ud-gifter og effektiviseringsgevinster1. Omkostningsanalyse2. Gevinstrealisering3. Gevinstpotentiale4. Opdatering af businesscasens økonomiske konsekvenserD. Kvalitative gevinsterSom det fremgår nedenfor, er det Deloittes vurdering,atudviklingsomkostnin-gerne har været ca. 3 mio. kr. lavere end forudsat,atde fremadrettede drifts-omkostninger er ca. 1 mio. kr. højere end forudsat i den opdaterede busines-scase,og atder er realiseret effektiviseringsgevinster svarende til 9,5 årsværkud af de forudsatte 46 årsværk, som fremgår af Akt 18 30/10 2008.Af statusredegørelse nr. 4 fremgår det, at den daværende Lægemiddelstyrelseforventede en samlet udgiftsreduktion på 46 årsværk fordelt på en udgiftsre-duktion svarende til 31 årsværk - februar 2011, en udgiftsreduktion svarende til12 årsværk - januar 2012 samt en udgiftsreduktion svarende til 3 årsværk - ja-nuar 2016. Af redegørelse nr. 5 fremgår det endvidere, at den daværendeLægemiddelstyrelse var i gang med at realisere rationaliseringsgevinsterne ogfulgte den tidsplan, der lå til grund for statusredegørelsen fremsendt den 16.november 2010. Lægemiddelstyrelsen forventede således, at der i 2011 villevære realiseret en udgiftsreduktion svarende til 31 årsværk fra februar 2011.Den daværende Lægemiddelstyrelses forventninger til realisering af effektivi-seringsgevinsterne på daværende tidspunkt har beklageligvis vist sig ikke atholde stik. Af Deloittes analyse af gevinstrealiseringen fremgår det som ovenfor nævnt, at kun 9,5 årsværk reelt kan tilskrives besparelser opnået som følgeaf ibrugtagningen af DAHLIA.Sundhedsstyrelsens direktion vil derfor - på anbefaling fra Deloitte - ved en fo-kuseret og tværgående indsats sikre, at der tilrettelægges bedre og mere ens-artede processer i Sundhedsstyrelsen, der udnytter DAHLIA-løsningens poten-tiale bedre, jf. nedenfor under punkt C. 3, Gevinstpotentiale om forretnings-mæssig optimering.
Side 3
Deloitte anbefaler således, at der fokuseres på forretningsmæssig optimeringud fra et cost-benefit-perspektiv, da det på sigt vil give det største afkast. Deter dog samtidigt Deloittes vurdering, at businesscasen ikke vil forbedres mar-kant herved – heller ikke, hvis tiltagene rettet mod forretningsmæssig optime-ring kombineres med tiltag rettet mod yderligere automatisering med nye sy-stemmæssige investeringer, jf. nedenfor.Ad A. Status ift. tidsplan, herunder forventet endelig ibrugtagning af desupplerende løsninger jf. statusredegørelse 5DAHLIA-løsningen blev taget i brug den 6. december 2010, og overtagelses-prøven blev godkendt den 30. december 2010 med en mangelliste. Den da-værende Lægemiddelstyrelse kunne ikke godkende driftsprøven førend mang-lerne var godkendt.Driftsprøven blev godkendt den 6. september 2011, da driftsprøverapportensamt de betingende leverancer, jf. mangellisten aftalt ved overtagelsesprøven,kunne godkendes. Driftsprøven blev godkendt med en tilhørende ændrings-anmodning (ÆA146), der endeligt regulerer afslutningen af kontrakten medhovedleverandøren, IBM.Med driftsprøvens godkendelse udestod endnu et par mindre leverancer, derblev reguleret i denne ændringsanmodning. Alle leverancer af dokumenter –undtaget TIFF’ning - er leveret, og der er aftalt et tilbagehold for funktionalite-ten. Denne leverance testes pt. af Sundhedsstyrelsen.Tillige er alle delsystemerne fra andre leverandører end IBM fuldt idriftsat ulti-mo 2011. Det vedrører følgende:Gebyrløsningen,er taget i brug oktober 2011 mod forventet juni 2011,idet ØSC’s opgradering af Navision grænsefladen betød ændringer ikodningen på gebyrløsningen. Gebyrløsningen er integreret i ESDH-systemet (GoPro) og understøtter de interne gebyrprocesser i den da-værende Lægemiddelstyrelse, nu Sundhedsstyrelsen.Udleveringstilladelsessystemet (ULS),er taget i brug november 2011mod forventet juni 2011, idet der viste sig at være udfordringer med in-tegrationen mellem udviklings- og produktionsmiljøerne. Løsningen in-tegrerer udleveringstilladelser til ESDH-systemetYderligere services på DKMAneterer løbende lagt på, med den sene-ste udbygning i november 2011. Her er bl.a. tilføjet nye services ved-rørende ansøgning om generelt tilskud til medicin, salg af håndkøbs-medicin for detailhandlere, kliniske forsøg og virksomhedstilladelser.Derudover er sikkerhedsløsningen blevet udbygget. Det samledeDAHLIA systemkompleks har dermed været i drift fra ultimo 2011, ogsamlet set må udviklingsprojektet ses som afsluttet og leveret medden i kontrakten specificerede funktionalitet.Ad B. Status i forhold til teknisk løsningVed ibrugtagning af DAHLIA-løsningen den 6. december 2010 fik alle Læge-middelstyrelsens medarbejdere gavn af et nyt ESDH-system (GoPro). Denfaglige database KAT erstattede den tidligere LOS-database. DKMAnet blevoverflyttet til en mere driftsikker it-platform, som danner fundament for yderli-gere digitalisering af styrelsens arbejdsgange.
Side 4
Alle medarbejdere i den daværende Lægemiddelstyrelse har siden december2010 dagligt anvendt DAHLIA-løsningen.Som nævnt i statusredegørelse nr. 5 har der været behov for at forbedre per-formance. I løbet af 2011 blev der gennemført en række tiltag i form af soft-wareopdateringer og optimeringer af teknisk set up for at sikre bedre oppe- ogsvartider. Disse tiltag har forbedret performance, og der er fortsat fokus på op-pe- og svartider.Det samlede DAHLIA-kompleks er således taget i brug, og de kvalitative ge-vinster gennemgås i afsnit D nedenfor.Ad. C. DAHLIA-projektets status i forhold til økonomi, herunder samledeudgifter og effektiviseringsgevinsterPunkt C. 1. til C. 3. samt C. 5 nedenfor er baseret på Deloittes gennemgang afDAHLIA programmets business case. Punkt C. 4. er baseret på bidrag fraSundhedsstyrelsen.Ad. C. 1. OmkostningsanalyseOmkostninger til før-foranalyseDeloitte bemærker, at det i Akt 18 30/10 2008 fremgår, at der har været afholdt21 mio. kr. i forbindelse med en før-foranalyse, og at disse omkostninger ikkeer medregnet i businesscasen. De 21 mio. kr. er, ifølge den daværende Læ-gemiddelstyrelse, afholdt i perioden 2006-2008 på en specifik formålskode.Deloitte har ikke valideret, hvorvidt posteringerne på formålet summerer til21 mio. kr. i perioden 2006-2008, idet Deloitte alene har fokuseret på finansda-ta for perioden 2008-2012.Da disse omkostninger i henhold til aktstykket ikke indgår i businesscasen, derligger til grund for Akt 18 30/10 2008, er de heller ikke omfattet af Deloittesanalyse af de afholdte udviklingsomkostninger, jf. nedenfor.UdviklingsomkostningerDe samlede afholdte omkostninger forbundet med udviklingen af DAHLIA ud-gør ifølge Deloitte 187,8 mio. kr. og har derfor været 15,9 mio. kr. lavere enddet, der var forudsat i Akt 18 30/10 2008, hvor den økonomiske ramme varfastsat til 203,7 mio. kr.De 187,8 mio. kr. er dog, ifølge Deloitte, ikke direkte sammenlignelige med deovenfor nævnte 203,7 mio. kr., idet Akt 18 30/10 2008 også omfatter 12,4 mio.kr. til løbende systemvedligehold i 2011-2014, der oprindeligt var en del af enkontrakt med IBM, men faktisk vedrørte den efterfølgende drift af DAHLIA. Nåromkostningerne inddrages i udviklingsfasen beløber udviklingsomkostningernesig til 200,2 mio. kr., således at forskellen mellem de afholdte udviklingsom-kostninger og aktstykket er cirka 3 mio. kr.I Deloittes analyse indgår de 12,4 mio. kr. som omkostninger til systemdrift ogdermed som driftsomkostninger.DriftsomkostningerDe driftsomkostninger, der indgår i businesscasen, omfatter ifølge Deloitte denye omkostninger, der medgår til drift af DAHLIA.
Side 5
Deloittes gennemgang af driftsomkostningerne fremregnet til 2012-prisniveauviser, at de realiserede og forventede omkostninger ligger på et højere niveauend estimeret i businesscasen. De fremadrettede driftsomkostninger forventessåledes at ligge omkring 1 mio. kr. højere årligt end forudsat i den opdateredebusinesscase fra september 2010, der blev redegjort for i statusredegørelse 4.I forhold til sammenligningen mellem den opdaterede businesscase fra sep-tember 2010 og Deloittes rapport kan det ifølge Sundhedsstyrelsen oplyses, atder i den opdaterede businesscase indgår 2-3 mio. kr. årligt til reinvesteringer ide fremadrettede driftsomkostninger. Dette forhold gør sig ikke gældende iopdateringen af de fremadrettede driftsomkostninger i Deloittes rapport og hel-ler ikke i opdateringen af businesscasen i afsnit C 4 nedenfor. Baggrundenherfor er, at Deloitte anbefaler, at der fokuseres på forretningsmæssig optime-ring ud fra et cost-benefit-perspektiv, da det på sigt vil give det største afkast.Ad. C. 2. GevinstrealiseringDet blev i businesscasen, der lå til grund for Akt 18 30/10 2008, forudsat, atden samlede rationaliseringsgevinst ved DAHLIA-programmet udgjorde 46årsværk.Deloitte vurderer, at ibrugtagningen af DAHLIA-løsningen ultimo 2012 samletset har resulteret i en årsværksbesparelse på 9,5 årsværk. DAHLIA-programmet har således ikke på nuværende tidspunkt kunnet realisere de op-rindeligt forudsatte rationaliseringsgevinster.Ifølge Deloittes analyse kan der peges på følgende årsagsforklaringer:Manuelle overførsler af data mellem systemer og manglende søgningpå tværs af datakilder.Manglende automatisering og implementering af workflows, for ek-sempel i forbindelse med sagsoprettelse.Varierende systemperformance/svartider.Begrænset digital indberetning.Manuelle kontroller og manglende teknisk validering.Varierende anvendelse af funktionalitet blandt DAHLIA-brugere, foreksempel kunne GoPro – ESDH-systemet i DAHLIA programmet - an-vendes mere omfattende.Manglende standardisering af processer og uens implementering.
Deloitte tilføjer i den forbindelse, at den daværende Lægemiddelstyrelse æn-drede sagspraksis samtidig med DAHLIA, så der nu arbejdes med enkelt-sagsprincip i stedet for samlesagsprincip. I praksis betyder dette, at der opret-tes langt flere sager i systemet. Da der stadig er en række områder, der ikkehar automatiseret sagsoprettelse, bliver den samlede sagsbehandlingstid fordisse områder af denne grund forøget.Desuden bemærker Deloitte, at DAHLIA-programmet har medført nogle klaregevinster i forbindelse med understøttelse af processerne, herunder:Bedre struktur på arbejdet i forbindelse med implementering af forbed-ret sagsstyring med faser, deadlines osv.Bedre tilgængelighed af sager, mulighed for tværgående sagssøgningog digitalisering af de tidligere fysiske sager.
Side 6
Bedre overblik over sager og mere tidssvarende dokumenthåndtering.Mulighed for at trække relevante rapporter og udføre en mere hen-sigtsmæssig ressourcestyring og opgavefordeling.Forbedret automatiseret gebyropkrævning.
Herudover bemærker Deloitte, at der som følge af DAHLIA er bortfaldet om-kostninger til drift og vedligehold af den tidligere systemplatform. Disse bespa-relser er i businesscasen, der lå til grund for Akt 18 30/10 2008, indregnet somit-gevinster, men kan ifølge Deloitte også betragtes som de forventede alterna-tive omkostninger ved ikke at implementere DAHLIA.Som det fremgår af aktstykket, ville den daværende Lægemiddelstyrelse somfølge af DAHLIA ikke være nødsaget til at foretage reinvesteringer i Lægemid-delOplysningsSystemet (LOS) samt driftsomkostninger også i relation til LOSpå i alt 51 mio. kr. i perioden 2010-16 (i 2008-priser). Det blev i den forbindelseoplyst, at de nævnte udgifter på i alt 51 mio. kr. ikke fremgik af finansloven for2008, da der på tidspunktet for udarbejdelsen af finansloven for 2008 ikke vartaget stilling til, hvorvidt DAHLIA-programmet skulle fremmes. Endvidere frem-gik det af aktstykket, at udgifterne først blev kvantificeret i forbindelse med ud-arbejdelsen af businesscasen forår/sommer 2008, og at it-udgifterne i relationtil LOS var baseret på skøn udarbejdet af det daværende Lægemiddelstyrel-sen.Ifølge Deloitte er driftsbesparelserne i relation til bortfaldet af de fremskrevnealternative driftsomkostninger for den tidligere systemplatform i businesscasenopgjort til ca. 17,3 mio. kr. og 14,4 mio. kr. (i 2012-priser) i 2017 og 2018, derer det sidste år, businesscasen omfatter.Ad. C. 3. GevinstpotentialeDeloitte har sammen med en række nøgleressourcer og ledere i Sundhedssty-relsen søgt at afdække et gevinstpotentiale knyttet til den fremtidige anvendel-se af DAHLIA-løsningen. Der er umiddelbart identificeret 25 mulige initiativer,hvis potentielle effekt det dog er vanskeligt at vurdere.Det er imidlertid Deloittes samlede vurdering, at de nævnte initiativer ikke vilkunne realisere rationaliseringsgevinster, der vil kunne forbedre programmetsbusinesscase markant.Ifølge Deloitte omhandler størstedelen af de beskrevne indsatser muligheder-ne for at automatisere arbejdsgange, der i dag udføres manuelt. I kontrast tildette fokus vedrører langt størstedelen af medarbejdernes tid den fagligesagsbehandling, mens de manuelle arbejdsopgaver af administrativ karakter,der kan automatiseres, er mindre tidskrævende.Ifølge Deloitte bør det derfor overvejes at basere det fremtidige optimeringsar-bejde på en tosidet tilgang, hvor der dels arbejdes videre med automatiseringaf manuelle opgaver, og dels arbejdes med at optimere selve tilrettelæggelsenog udførelsen af de faglige kerneprocesser.Deloittes erfaringer fra implementering af procesunderstøttende it-løsninger iandre organisationer tilsiger, at der efter en systemimplementering kan for-ventes større gevinster ved at fokusere på en bedre anvendelse af en ny løs-ning end ved at indføre yderligere omkostningskrævende systemændringer.
Side 7
Ud fra et cost-benefit-perspektiv er det således Deloittes vurdering, at der påsigt vil være større afkast på investeringer i forretningsmæssig optimering iforhold til yderligere automatisering, idet Deloitte dog understreger, at de to til-gange bør supplere hinanden for at få den størst mulige effekt. Deloitte anbe-faler imidlertid generelt, at forretnings-processer optimeres før en eventuel au-tomatisering for at undgå digitalisering og skalering af uhensigtsmæssigheder.Ifølge Deloitte bør en forretningsmæssig optimering adressere:Tværgående optimering, herunder en analyse af, hvorledes de tvær-gående processer kan tilrettelægges mest hensigtsmæssigt på tværsaf afdelinger med henblik på at optimere interne overleveringer ogskabe størst mulig værdi for Sundhedsstyrelsens interessenter.Konsolidering og standardisering, herunder en opbygning af en konsi-stent og overskuelig procesarkitektur, der dels understøtter initiativetom tværgående optimering, dels sikrer den fornødne grad af standar-disering for optimal it-anvendelse.Governance, herunder sikring af tværgående procesejerskab, fremad-rettet konsistens og vedligehold samt den nødvendige incitaments-struktur til at undgå suboptimering.
Ad. C. 4. Opdatering af businesscasens økonomiske konsekvenserMed udgangspunkt i Deloittes gennemgang af DAHLIA programmets busines-scase har Sundhedsstyrelsen opdateret businesscasens økonomiske konse-kvenser.Sundhedsstyrelsen har på den baggrund opgjort nutidsværdien til -150,9 mio.kr. I statusredegørelse nr. 4 og 5 forventede den daværende Lægemiddelsty-relse, at DAHLIA ville generere en positiv nutidsværdi på 2,2 mio. kr. Nutids-værdien er beregnet ved anvendelse af en diskonteringsfaktor på 5%, jf. vej-ledning til statens business–case model v.1.3. Denne faktor har været gæl-dende siden april 2011, hvor der tidligere blev anvendt diskontoen plus 1 pro-centpoint. Forværringen af nutidsværdien kan hovedsageligt knyttes til:At de realiserede effektiviseringsgevinster ifølge Sundhedsstyrelsenkan opgøres til 5,5 mio. kr. årligt fra og med primo 2013, hvilket skalses i forhold til de oprindelige forventninger til årlige rationaliserings-gevinster på ca. 30 mio. kr. årligt. De realiserede rationaliseringsge-vinster på 5,5 mio. kr. årligt er indregnet i businesscasen fra og medprimo 2013, hvilket skyldes usikkerhed om, hvornår gevinsterne er re-aliseret. Det er derfor valgt at indregne gevinsterne fra primo 2013, daDeloitte har foretaget undersøgelsen ultimo 2012.At de årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter nu er beregnet til ca. 11mio. kr. årligt, hvilket skal ses i forhold til ca. 10 mio. kr. årligt i den op-daterede business case. Som det fremgår af punkt C. 1. ovenfor, ind-går der ikke 2-3 mio. kr. årligt til reinvesteringer i de fremadrettededriftsomkostninger. Baggrunden herfor er, at Deloitte anbefaler, at derfokuseres på forretningsmæssig optimering ud fra et cost-benefit-perspektiv, da det på sigt vil give det største afkast.
Side 8
Det skal bemærkes, at der i businesscasen ikke er taget højde for de økono-miske konsekvenser af de kvalitative gevinster, der omtales nedenfor i afsnitD.Ad. D. Kvalitative gevinsterUd over de nævnte rationaliseringsmuligheder identificerede Akt 18 30/102008 en række kvalitative gevinster ved at indføre DAHLIA-løsningen. I detnævnte aktstykke blev der således peget på,at den daværende Lægemiddelstyrelses daværende systemporteføljevar vanskelig eller umulig at integrere og hindrede tilrettelæggelse afeffektive tværgående processer,at den daværende Lægemiddelstyrelse i henhold til EU-samarbejdetvar forpligtet til at kunne modtage elektroniske ansøgninger om god-kendelse af nye lægemidler.På den baggrund vurderer Deloitte, at den daværende Lægemiddelstyrelse(nu Sundhedsstyrelsen) med gennemførelsen af DAHLIA-programmet har rea-liseret en moderniseret systemportefølje med en bedre arkitektur, der muliggørtilrettelæggelse af effektive tværgående processer. Sundhedsstyrelsen er ogsåforberedt til at modtage elektroniske ansøgninger, idet der dog udestår en til-pasning af DAHLIA-løsningen til de standarder, som EMA (det europæiskelægemiddelagentur) udmelder – standarder, der er stærkt forsinket i forhold tilde oprindelige planer.Herudover er det Deloittes vurdering, at implementeringen af DAHLIA-løsningen, som før nævnt, har givet en bedre sagsstyring med fokus på blandtandet deadlines, ligesom der er opnået bedre overblik over sager. Desuden erder blevet skabt mulighed for tværgående sagssøgning samt digitalisering afde tidligere fysiske sager. Ledelsesmæssigt rummer DAHLIA-løsningen mulig-heder for at trække relevante rapporter og tilrettelægge en mere hensigts-mæssig ressourcestyring.Det er således Deloittes opfattelse, at DAHLIA-løsningen formentlig rummer etuudnyttet potentiale knyttet til de nævnte kvalitative gevinster, jf. også ovenforvedrørende gevinstpotentiale.Efter anbefaling fra Deloitte vil Sundhedsstyrelsens direktion bl.a. af dennegrund ved en fokuseret og tværgående indsats sikre, at der tilrettelægges bed-re og mere ensartede processer i Sundhedsstyrelsen, der udnytter DAHLIA-løsningens potentiale bedre.Det er dog Deloittes samlede vurdering, at businesscasen ikke vil forbedresmarkant herved – heller ikke, hvis tiltagene rettet mod forretningsmæssig op-timering kombineres med tiltag rettet mod yderligere automatisering med nyesystemmæssige investeringer.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/ Kis Thuesen