Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del Bilag 199
Offentligt
FinansudvalgetFolketingets Økonomiske Konsulent
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere30. juli 2013
IMF’s vurdering af Kinas økonomi
Resumé:IMF har netop udsendt en rapport, der giver en aktuel vurdering af ki-nesisk økonomi. Da Kinas økonomiske udvikling får større og størreglobal betydning, gennemgår notatet kort IMF’s rapport.KinasBNPforventes at vokse med 7,8 pct. i 2013, hvilket er etmar-kantfald siden 2010 og 2011.Forbrugetvokser i 2013 med kun 8,5pct., hvilket ligeledes er markant lavere end i 2011. Netop privatfor-brug skal være med til at drive den økonomiske vækst i Kina i fremti-den, ifølge IMF.Væksten i investeringer er også reduceret kraftigt siden 2010, mensledigheden har befundet sig på et stabilt, lavt niveau.I 2011 varinflationenoppe på 5,4 pct., men inflationspresset har si-den stabiliseret sig på et mere afdæmpet niveau på 3,0 pct. i 2013.Overskuddet på deløbende poster(betalingsbalancen) udgjorde i2008 9,3 pct. af BNP, mens det i 2013 forventes at udgøre kun 2,5 pct.Den eksterne balance er dermed ændret markant, til fordel for Kinashandelspartnere.Væksten i Kina er stabil,men på et lavere niveau. Der er dog fortsatsårbarheder i både den finansielle og den offentlige sektor. IMF forslårderfor en række markedsreformer, som Kina bør indføre for at sikre enbalanceret og stabil vækst i fremtiden.Den kinesiske regering er, ifølgeFinancial Times,allerede ved atigangsætte en mini-vækstpakke.
1/5
1. IndledningIMF har netop udsendt et notat, hvor de giver en aktuel vurdering af Kinasøkonomi. Igennem tre årtier har Kina haft en kraftig vækst og samtidig redu-ceret fattigdommen i landet. Dette er Ifølge IMF et vidnesbyrd om Kinas suc-ces med at indføre reformer, selvom data på visse områder - især national-regnskab og offentlige finanser - er mangelfuldt. IMF opfordrer derfor Kina tilat forbedre dataindsamling særligt set i lyset af Kinas voksende betydningglobalt. Notatet gennemgår kort IMF’s rapport.2. Nøgletal for kinesisk økonomiTabel 1nedenfor viser nøgletal for kinesisk økonomi fra 2010-2014 ifølgeIMF’s prognose.Tabel 1. Nøgletal for kinesisk økonomi, 2010-2014201020112012Nationalregnskab ogbeskæftigelse(vækst i pct.)BNP10,49,37,8Forbrug9,211,08,4Investeringer12,09,58,4Ledighed (årligt gennemsnit)4,14,14,1Priser3,35,42,6BetalingsbalanceLøbende posterEksport (vækst i pct.)Import (vækst i pct.)(pct. af BNP)1,92,320,48,025,14,5(pct. af BNP)-1,3-2,228,726,1
2013
2014
7,88,58,14,13,0
7,78,17,94,13,0
4,031,439,1
2,58,18,9
2,710,312,0
Offentlige finanserOffentlig saldo-1,5Offentlig gæld33,5Kilde: IMF, Country Report 2013, tabel 1.Nationalregnskab og beskæftigelse
-2,122,4
-1,819,9
Til trods for en international økonomisk krise forventer IMF, at KinasBNPvilvokse med 7-8 pct. i 2013 og 2014. Ifølge IMF er det en solid vækst, som i højgrad er drevet af investeringer (gross capital formation), jf.Figur 1nedenfor.Væksten i år er dermed på niveau med 2012, mennoget lavereend i både2010 og 2011, hvor væksten var på 9,5-10,5 pct.
2/5
Figur 1. Vækstbidrag til BNP (pct.)
Kilde:IMF, Country Report 2013, Figur 1.
Det ses af figur 1, at investeringerne (gross capital formation)hargivet etmeget stort vækstbidrag til den samlede vækst i Kina.Forbrugetvokser i 2013 med 8,5 pct., hvilket svarer til niveauet i 2012. Væk-sten er markant lavere end i 2011, hvor forbruget voksede 11 pct. I2014re-duceres forbrugsvæksten yderligere til kun 8,1 pct. Forbrugsvæksten i Kinaspiller også en central rolle, da den skal være med til at drive økonomiskvækst i Kina i fremtiden.IMF forventer, atinvesteringernekun vokser med ca. 8 pct. i perioden 2013-2014, hvilket er en tredjedel lavere end i 2010, hvor investeringsvæksten varpå hele 12 pct.Ledighedener i på 2013 4,1 pct. Den vil, ifølge IMF, ikke ændre sig i 2014.Andelen af ledige er dog faldet marginalt siden 2009, hvor den var 4,3 pct.Ledigheden i Kina befinder sig overordnet på et meget lavt niveau.Væksten i forbrugerpriserne,inflationen,er på ca. 3 pct. ifølge IMF’s progno-se. I 2011 var inflationen oppe på 5,4 pct., men inflationspresset har sidenstabiliseret sig på et mere afdæmpet niveau.
3/5
Betalingsbalance, import og eksportOverskuddet på betalingsbalancensløbende posterudgør i 2013 kun 2,5pct. af BNP. Overskuddet er dermed marginalt større end i både 2011 og2012. Tilbage i 2008 udgjorde overskuddet 9,3 pct. af BNP, og den eksternebalance er dermed forbedret markant, set med udenlandske øjne (idet impor-ten er steget mere).I 2010 voksede eksporten og importen med hele 30-40 pct. på årsbasis. I2013 er væksten i udenrigsomsætningen faldet til8-9 pct. på årsbasis,ogstigningen i importen er marginalt højere end eksportstigningerne. Det bety-der, at kinesiske varer ser ud til at være noget mindre konkurrencedygtige endtidligere.Offentlige finanserUnderskuddet på denoffentlige saldoer 2,1 pct. af BNP i 2013. Niveauetligger lidt højere end i 2010, men underskuddet forventes at falde til 1,8 pct. afBNP i 2014.Denoffentlige gældudgør 22,4 pct. af BNP i 2013. Siden 2010 er den faldetstødt hvert eneste år, og i 2014 forventes den at ramme et bundniveau på19,9 pct. af BNP. Dermed er den offentlige gæld i 2014 knap 14 pct. point1mindre end i 2010 .3. Økonomiske udfordringer og reformerFinanspolitikken har siden starten på den globale økonomiske krise spillet enstor rolle i forhold til at opretholde efterspørgslen. Den ekspansive finanspoli-tik, som især kommer fra provinser, bør ifølge IMF afvikles på mellem-langsigt. Efterspørgslen skal i højere grad drives afforbrug,så underskuddet iprovinserne kan reduceres. Væksten i forbruget er dog faldet siden 2010, jf.Tabel 1,såen ændring til forbrugsdrevet vækst er fortsat hovedprioritet forKina. IMF foreslår som løsning blandt andet etmere progressivt skattesy-stem,der vil medvirke til at øge forbruget og reducere uligheden.Væksten i Kina er stabil, men der er fortsat sårbarheder i både den finansielleog den offentlige sektor samt i boligsektoren. Der er desuden risiko for, at en
1
Man kan dog undre sig over, at den offentlige gæld kan falde så meget, når der har været un-derskud på de offentlige finanser hvert år. De offentlige finanser er en samlet betegnelse forden offentlige sektors indtægter og udgifter, og når der er underskud her, vil den offentlige gældi udgangspunkt øges. Som nævnt i indledningen er der dog visse usikkerheder forbundet meddata for Kinas offentlige finanser.
4/5
ugunstig udvikling i fx Euroområdet kan påvirke kinesisk økonomi i en negativretning. IMF forslår derfor en række reformer indenfor både den offentlige ogfinansielle sektor, som Kina bør indføre for at sikre en balanceret og stabilvækst i fremtiden.Herunder anbefaler IMF, at det finansielle system skalgøres mere markedsbaseret, og udlånsvækst samt utraditionelle låne-former skal tøjles, så der sikres finansiel stabilitet.Derudover anbefales en gradvis tilbagerulning af den ekspansive finanspolitik,som fulgte krisen i 2008.Slutteligt bør Kina gennemføre en række struktu-relle reformer såsom at åbne kinesiske markeder op for mere konkur-rence.
4. Mini-vækstpakkes igangsættesIfølge Financial Times (28/7-2013) planlægger den kinesiske regering allere-de at igangsætte en lille vækstpakke, der i hovedtræk går ud på at styrkemarkedsmekanismen.Pakken indeholder tre elementer-Skattelettelser til udelukkende små private virksomheder (moms-nedsættelser og lettelser i virksomhedsskatten)Lettelser i de administrative procedurer for eksportvirksomhederne.Det betyder mindre omkostninger i form af statslig kontrol af virksom-hederne og lettere toldbehandling.Flere finansieringskanaler – herunder private – til udbygning af Kinasinfrastruktur, særligt den store udbygning af jernbanenettet.2
-
-
Med venlig hilsenAnne Nylev / Niels Hoffmeyer (3602)
2
Financial Times:”Mini-stimulus’ highlights Chinese fears over economy.
5/5