Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1267949_0001.png
1267949_0002.png
1267949_0003.png
1267949_0004.png
EVALUERING AFMEDIESTØTTEN UNDERDET ARABISKE INITIATIV(2005–2012)
EvaluEringrEsuméDet Arabiske Initiativ (DAI) bleviværksat i 2003 med det dobbelteformål at fremme lokale reformproces-ser i Mellemøsten og Nordafrika ogstyrke dialogen mellem Danmark oglandene i regionen. Mediestøtte udgørmed et samlet budget på DKK 178 mio.(2005-2012) det største regionaleprogram og den fjerde største aktivitetunder Det Arabiske Initiativ.Mediestøtten er typisk for Det ArabiskeInitiativ i den forstand, at den baserersig på langsigtede professionellepartnerskaber, der involverer mangeforskellige typer aktører og en kombi-nation af reform- og dialogorienteredeaktiviteter. I 2012 iværksatte EVALen uafhængig evaluering af medie-støtten med særligt fokus på resultaterindenfor programmets to hovedformål(i) Mediestøttens bidrag til reformi de arabiske lande og (ii) Dialogmellem fagfolk på medieområdet iDanmark og de arabiske lande.Evalueringen er gennemført af detbelgiske konsulentfirma Transteci samarbejde med franske MediaConsulting Group i perioden fraseptember 2012 til februar 2013.
2013.02Det gælder blandt andet indsatsområdersom undersøgende journalistik, medie·monitorering og produktion af dokumen·tarfilm. På indsatsområder som onlinemedier, lokalradio, lovarbejde og publicservice broadcasting har erfaringerneværet mere blandede. Generelt harmediestøtten ført flere resultater medsig, når det gælder reformer i de arabiskelande, end når det gælder ambitionenom dialog mellem fagfolk i danske ogarabiske medier.
Overordnede konklusionerEvalueringens overordnede konklusioner, at det med mediestøtten er lykkedes– under de sidste ti års ofte voldsommeog komplekse forandringer i regionen– at nå bemærkelsesværdige resultaterpå væsentlige reformområder, især nårdet gælder medieudvikling i de arabiskelande. Evalueringen sætter kritisk fokuspå relevans og effekt af mange projekt·aktiviteter med begrænset rækkeviddeog efterlyser langsigtede rammeværkmed danske partnere og mere strategiskprojektledelse. Samtidig påpegerevalueringen, at en række interventionerhar opfyldt specifikke projektformålog bidraget til væsentlige resultater.
Dialogformåletfinder evalueringenopnået i varierende grad for danske ogarabiske partnere. Arabiske partnerepeger primært på øget viden om medie·udvikling som deres vigtigste udbytte,mens danske partnere fremhæver bedrekulturel forståelse af den arabiske verden.Langtidseffekter af dialogindsatserneser evalueringen kun tegn på hos danskepartnere. Dialogresultaternes bæredygtig·hed vurderes at være beskedne, og detensidige fokus på partnerskaber sommodel til at fremme dialog vurderes tilat være for begrænset.Reformformåleter indfriet i kraft afen række positive resultater, selv omlangtidseffekt og bæredygtighed afresultaterne vurderes at være begræn·sede. Reformresultaterne omfatter bidragtil lovændringer i retning af øget medie·frihed, ikke mindst i Yemen. Hertilkommer styrkelse af flagskibsinstitutionersom Arab Reporters for InvestigativeJournalism, Arab Working Group for MediaMonitoring og Screen Institute Beirut.Endelig fremhæver evalueringen bidragtil mediernes funktion som demokratiskeplatforme samt styrket mangfoldighedog professionelle standarder.
Mediestøtte i praksis:
JOURNALISTISKE RESULTATERFremme af undersøgende journalistikhar siden 2004 udgjort en vigtig delaf mediestøtten under Det ArabiskeInitiativ, da forbedret journalistiskkvalitet blev identificeret som etregionalt prioritetsområde.Da initiativet Arab Reporters forInvestigative Journalism (ARIJ) blevetableret som en NGO i Jordanshovedstad Amman var der tale omen innovativ pionerindsats. Måletvar produktion af effektivt medie·indhold af høj kvalitet – en hjørnesteni mediestøttens overordnede målsæt·ning sammen med øget mediefrihedog samarbejde mellem fagfolk imediebranchen.Med otte fastansatte på kontoret iAmman har ARIJ formået at udbredesine aktiviteter til ni lande i regionen.Det afholder dog ikke kritikere fraat mene, at ARIJ kunne gøre merefor at markere sig uden for Jordan.Udvælgelse af kursusdeltagere ogmodtagere af støtte til journalistiskeundersøgelser offentliggøres påARIJ’s hjemmeside og vurderes ievalueringen at være transparentog veldokumenteret.Evalueringen finder, at ARIJ harmedvirket til at sætte nye professio·nelle standarder i regionen. Gennemtræning og rådgivning understøtterARIJ journalister i deres indsats for atafdække sociale problemer og holdepolitikere til ansvar. Med ordene fraet uafhængigt review i 2009 ligger’værdien af ARIJ’s arbejde ikke såmeget i at opfordre til at bringe denneverdens Nixon og Mubarak·lederetil fald, men i at afsløre samfunds·mæssige dårligdomme og udstillede skyldige på græsrodsniveaugennem undersøgende journalistik’.Eksempler på projekter støttet afARIJ for at fremme mediernes rollesom vagthund omfatter:• Undersøgende reportager gennem·ført af Al Belad og BBC fik Jordanskonge til at gribe ind for at bringemisrøgt af psykisk syge børn tilophør• Havnemyndighederne i Beirutreviderede import·regulering efterNEW TV·afsløringer af svindel• An Nahar TV afslørede egyptisksvindel i handel med benzin ogdiesel, der truede med at lammelandet
BaggrundDet Arabiske Initiativ (DAI) har sidenetableringen i 2003 været et centraltelement i dansk udenrigspolitik i forholdtil Mellemøsten og Nordafrika. Initiativetvaretager vigtige og strategiske danskeinteresser ved at understøtte udviklingenaf demokratiske, fremgangsrige og stabilesamfund i Mellemøsten og Nordafrika.Det Arabiske Initiativ har til formål atfremme dialog og gensidig forståelsesamt at bidrage til at modvirke stereo·typer både i Danmark, i Mellemøstenog i Nordafrika.Omvæltningerne, der startede i Tunesieni 2010 og senere blev kendt som DetArabiske Forår, har på mange måderændret på konteksten for initiativet,ikke mindst på grund af sociale mediersog kritiske journalisters styrkede rolle.
Mediestøtten under Det Arabiske Initiativhar hermed også fået ny relevans – ogsamtidig nye udfordringer. De hastige ogundertiden også voldsomme forandringerbetød, at mediestøtten måtte omstillesig til ændrede politiske dynamikker i enrække lande samt et ændret mediebilledemed nye muligheder og udfordringer.Evalueringen baserer sig på analyseraf mediestøtte i fem lande i regionenog konsultationer i Egypten, Jordan og
Libanon samt med samarbejdspartnerepå medieområdet i Danmark. De turbu·lente forhold i regionen fik betydningfor de fem internationale konsulentersindsamling af materiale, der ikke kunnegennemføres som planlagt i Yemen ogkun delvist lod sig gennemføre i Jordanog Egypten. De foreløbige resultater afevalueringen blev desuden diskuteretmed regionale samarbejdspartnere pået seminar i Kairo i februar 2013.
DelkonklusionerUndersøgende journalistikMediestøtten har ført til etablering afinitiativet Arab Reporters for InvestigativeJournalism, som evalueringen finderhar udviklet sig til en succeshistorie medresultater på individuelt reporterniveausåvel som i den regionale mediesektor.Initiativet har ikke blot udstyret reporteremed innovative færdigheder, når detgælder om at undersøge og præsenterehistorier, der hidtil har været tabu, menhar også styrket de regionale mediersrolle som vagthund.MediemonitoreringEvalueringen finder dokumentation for,at flagskibet for mediemonitorering,Arab Working Group, har haft succesmed at styrke sin koalition af regionalemenneskerettighedsforkæmpere. Doggælder det for dette som for en rækkeaf de undersøgte initiativer, at resulta·terne primært lader sig påvise i deenkelte lande snarere end regionalt.Det ugentlige jordanske radioprogramEye On The Media har således opnåetresultater i Jordan, men kun megetbegrænsede resultater i regionen i øvrigt.LovgivningsreformerDe blandede resultater af mediestøttenslovgivningsinitiativer illustreres af toaktiviteter, evalueringen har vurderet.I Yemen har støtten bidraget til at fåvedtaget en ny medielov med mereåbenhed. I Egypten er støtten til NationalCoalition for Media Reform en særdelesvæsentlig indsats , hvis egentlige effektdog lader vente på sig grundet denturbulente politiske situation i landet.Online medierStøtte til online medier er et relativtnyt område, hvor spredte og kortvarigepartnerskabsaktiviteter gør det vanskeligtat pege på resultater i større målestok.Dog kan evalueringen dokumenterevisse resultater i form af øget kvalitetaf hjemmesider for de aviser, der harindgået i samarbejdet.
Public service broadcastingEvalueringen påviser varierende resultateraf to undersøgte aktiviteter. Støtte tilhøjere professionelle standarder i TVproduktion for børn og unge i Jordan ogLibanon har kun kastet meget begræn·sede resultater af sig på grund af svagforberedelse og opfølgning. Til gengældses støtte til radioproduktion i Yemenmed relativt begrænsede midler at haveført til forbedrede redaktionelle rutinertakket være træning og simple teknikkertil journalistisk research.LokalradioResultaterne af den evaluerede lokal·radiostøtte er positiv, men af begrænsetrækkevidde. I Jordan har støtte tilnyhedsproduktionen på to universitets·radioer primært ført til resultater i forhold
til fremme af kvinders deltagelse i denoffentlige debat. I Tunesien har støttentaget sigte på at understøtte og udvikleden samlede lokalradiosektor, menselv om visse fremskridt er nået, kan kuntre radiostationer fremvise resultater.DokumentarfilmEvalueringen dokumenterer, at støttetil Screen Institute of Beirut har bidragetvæsentligt til at fremme dokumentar·filmgenren i regionen. Tilknytning tilinstituttet har udviklet sig til at væreet kvalitetsstempel, når det gælderfilmproducenters mulighed for at findefinansiering til deres projekter. Salg,distribution og formidling påpeges afevalueringen at rumme nøglen til størrerækkevidde af landvindingerne forregional dokumentarfilmproduktion.
Mediestøtte i praksis:
LOKALRADIO GIVER STEMME TIL KVINDERIndtil for nylig var det kun ganskefå lande i Mellemøsten og Nordafrika,der tillod produktion af lokalradio.Jordanske Amman Net var én afpionererne med sin spæde start i2000 som internetradio. Siden da erlokalradio gået i luften i Palæstina,Marokko, Egypten, Libyen og Yemen.Mediestøtten under Det ArabiskeInitiativ har været begrænset til tolokalradioinitiativer, nærmere bestemti Jordan og Tunesien.I Jordan har støtten fokuseret på treuniversitetsradioer: New Ma’an Radio,Voice of Al·Karak og Radio at YarmoukUniversity – alle etableret efter 2010.Radioerne blev som led i den danskemediestøtte forsynet med udstyr,træning og rådgivning, der skullestyrke deres evne til at fungere somredskab for demokratisk dialog lokalt.Det har ifølge evalueringen ikke mindstgivet kvinder mulighed for at ladederes stemmer høre i det jordanskemediebillede. Siden er samarbejdetmellem de tre stationer blevet udvidettil også at omfatte videoproduktion,der i visse tilfælde har kunnet afsættestil den private station Roya TV.I Tunesien var det i forbindelse medde politiske begivenheder i 2011forventningen, at lokalradioer stodforan et lyttermæssigt boom. En rækkemissioner har søgt at afdække behovetfor støtte til lokale radiostationerog er blevet fulgt op af uddannelses·sessioner, rådgivning om medie·regulering og teknisk leverance affire webstudiepakker til brug forradioproduktion. Sarah Fourti, en afpionererne fra den tunesiske lokal·radiobevægelse fremhæver, at dendanske støtte særligt har bidraget tilat udvikle lokalradioer og webradioerog deres relationer til samarbejds·partnere i tunesisk civilsamfund.
Evalueringsrapporten er udgivet af:UdenrigsministerietEvalueringskontoretAsiatisk Plads 21448 København KDanmark
Den fulde evalueringsrapportkan rekvireres gratis hos:Rosendahls-Schultz Grafisk A/SHerstedvang 10, 2620 AlbertslundTlf. 43 63 23 00, eller påhttp://danidapublikationer.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligsttlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]Rapporten er desuden tilgængelig og kan downloadesfra internettet via:evaluering.um.dk
AnbefalingerEvalueringen fremkommer med enrække anbefalinger, der retter sig delstil Danida og dels til de professionellepartnere, der skal forestå fremtidensmediesamarbejde under Det ArabiskeInitiativ:• Klarere forståelse af dialogEvalueringen anbefaler, at DetArabiske Initiativs dialogformåldefineres klarere. En klarere definitionskal gøre det nemmere at måleresultaterne af indsatsen og læggefremtidige indsatser til rette. Arbejdetmed at definere dialogformålet børinddrage de udfordringer, der ifølgeevalueringen knytter sig til at etablereeffektiv dialog.• Styrket programstyringDet anbefales, at mediestøttenfremover underlægges stærkere
programstyring. Navnlig bør deri et samarbejde mellem Danida ogprogrampartnere under Det ArabiskeIniativ udvikles et robust system formonitorering og evaluering. Systemetskal sikre systematisk rapporteringaf målopfyldelse og bidrage til at sikreen udstrakt grad af erfaringsudvekslingog videndeling som princip for denfremtidige programstyring.• Bedre koordination mellem partnereEvalueringen anbefaler endviderebedre koordination mellem de forskel·lige partnere, der arbejder med medierunder Det Arabiske Initiativ. Mereeffektiv koordination mellem partnerneskal sikre en mere effektiv udnyttelseaf støtten.• Længere tidshorisonter med partnereEvalueringen finder, at længeretidshorisonter for samarbejdet medarabiske og danske partnere vil kunnebidrage til bedre resultater på området,
da kortsigtet planlægning ikkeer fremmende for ambitionen omat udvikle partnerskaber og dialogover tid.• Exit strategierFor så vidt angår de institutioner, derer etableret som resultat af mediestøt·ten anbefaler evalueringen, at der isamarbejde med partnerne udarbejdesexit strategier, der skal sandsynliggøre,hvordan aktiviteterne kan gøresøkonomisk bæredygtige, når dendanske støtte fases ud.• Styrket tilstedeværelse i regionenEndelig anbefaler evalueringen,at de danske mediepartnere styrkerderes tilstedeværelse i regionen samtudsender mere erfarne medarbejdere.Den styrkede regionale tilstedeværelseskal sikre en mere effektiv koordinationog monitorering af aktiviteterne pålandeniveau.
DaniDas kommentarerDet Arabiske Initiativ er en høj·risikoindsats, der adresserer centrale ogpolitisk sensitive områder i kompleksepolitiske kontekster. Det Arabiske Forårhar banet vejen for en ny politisk virkelig·hed karakteriseret af stor foranderlighedog usikkerhed og en række nye politiskeaktører såvel som medieaktører.I den sammenhæng er det positivt, atevalueringen konkluderer, at program·mets formål om fremme af lokale reform·processer er indfriet i en række konkreteindsatser. I lyset af omvæltningernei kølvandet på Det Arabiske Forår, erdet samtidig ikke så overraskende, atevalueringen ikke på nuværende tids·punkt kan finde dokumentation forlangtidseffekter af de indsatser, derer foretaget. Initiativet bliver løbendetilpasset forandringsprocesserneregionalt og i de enkelte lande, ogindsatserne målrettes samarbejdetmed nye aktører.Evalueringen er mindre positiv i vurde·ringen af opfyldelsen af programmetsdialogmålsætning, hvor evalueringenkun finder langtidseffekter hos danskepartnere. Udenrigsministeriet anerkenderevalueringens påpegning af behovet foren yderligere konkretisering af initiativetsdialogforståelse. Udenrigsministerietfinder derimod ikke at den politiskebetydning af dialogen mellem danskepartnere og centralt placerede aktøreri regionen, samt det forhold at dialogkan antage forskellige former i forskelligesammenhænge, har fået tilstrækkeligopmærksomhed i evalueringen. Netopmed sigte på bedre at kunne måle dekonkrete og langsigtede resultater afdialogindsatserne, har Udenrigsministe·riet indledt en analyse af ”dialog·tilgan·gen” med henblik på at skærpe dialog·forståelsen, operationaliseringen og ikkemindst udviklingen af egnede instrumen·ter til måling af dialogresultater.Parallelt med evalueringen har Uden·rigsministeriet udarbejdet et strategiskrammedokument for programmet2013·2016, der løbende har hentetinspiration fra drøftelser med evaluerings·teamet. En række centrale anbefalingerer således allerede afspejlet i detstrategiske rammedokument. Det gælderstyrkelse af bl.a. mekanismer for erfa·ringsudveksling på landeniveau ogsub·regionale netværk og – helt centralt– initiativets monitorering og evaluerings·systemer. Også evalueringens anbefalingom i højere grad at sikre, at DAI sam·ordnes med retningslinjerne for andreDanida·finansierede programmer tilstøtte for udvikling og styrkelse afcivilsamfund, er der taget højde fori det nye strategiske rammedokument.