Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del Bilag 174
Offentligt
EuropaudvalgetFolketingets Økonomiske KonsulentEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer10. juni 2013
Kommissionens henstillinger vedrørende dansk økonomi (makroøko-nomiske ubalancer og underskud på de offentlige finanser).
SammenfatningDanmark får tre konkrete henstillinger som led i Det Europæiske Se-mester. Vi skal stadig nedbringe underskuddet på de offentlige finan-ser, indtil de endelige tal for underskuddet for 2013 foreligger i begyn-delsen af 2014. Herudover er der stadig nogle (få) problemer vedrø-rende arbejdsmarkedet m.v. Endelig skal vi fjerne visse barrierer forkonkurrencen.Sidste år (2012) fik vi fem henstillinger fra Kommissionen.Det er dog værd at notere sig, at Danmark er det land, der har fået detabsolut laveste antal landespecifikke henstillinger af Kommissionen. Vihar kun fåetfemi alt (ud af 16 mulige), mod et samlet gennemsnit påti henstillinger pr. EU-land for alle andre EU-lande.På den måde kan man måske sige, at vi er det EU-land med det fær-reste antal samfundsøkonomiske problemer indenfor den metode, deranvendes i Det Europæiske Semester.
1/10
1. IndledningKommissionen har for nylig fremsendt sine henstillinger (eller anbefalinger) tilEU-landene som et led i Det Europæiske Semester.Anbefalingerne omhandler både de såkaldte makroøkonomiske ubalancer ogspørgsmålet om underskuddet på de offentlige finanser. Endvidere er de sam-lede landespecifikke henstillinger for 2013-2014 også med.I notatet gennemgås kort anbefalingerne vedrørende Danmark og hovedpunk-terne vedrørende de øvrige EU-lande.2. Hvad siger Kommissionen om dansk økonomi1
Kommissionen udtaler, at Danmark i perioden 2013-2014 træffer følgendefinanspolitiske beslutninger med henblik på at:-gennemføre budgetstrategien i 2013 som planlagt for at sikre korrektion afdet uforholdsmæssigtstore underskud senest i 2013. Derudover gennem-føre budgetstrategien for 2014 og frem med henblik på at sikre en passendefinanspolitisk indsats for at opretholde den mellemfristede målsætningtage yderligere skridt til at forbedre beskæftigelsesegnetheden for personerpåkanten af arbejdsmarkedet,herunder personer med indvandrerbag-grund, langtidsledige og lavt kvalificerede arbejdstagere. Forbedre kvalitetenaferhvervsuddannelsernemed henblik på at nedbringe frafaldsprocentenog øget antallet afpraktikpladser.Gennemførefolkeskolereformenfor athæve uddannelsesniveauet og forbedreomkostningseffektiviteteni under-visningssystemet.fortsætte indsatsen for at fjerne barriererne forkonkurrence,bl.a. i detailsek-toren og bygge- og anlægssektoren, og øge effektiviteten af deoffentligetjenesteydelser(egne fremhævelser).
-
-
Danmark er altså, ifølge Kommissionens oplæg, stadig under procedurenvedrørende uforholdsmæssigt stort underskud på de offentlige finanser, selv-om underskuddet ifølge regeringens prognoser i år (2013) kommer ned på 1,2pct. af BNP i2013og 1,6 pct. af BNP i2014.;en prognose der i det store helestøttes af Vismændene.
1
Dokument COM(2013) 354 final. Rådets henstilling om Danmarks nationale reformprogram for2013 og med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2012-2016.http://www.euo.dk/upload/application/pdf/69e1eef5/COM_2013_354_DA_ACTE_f.pdf
2/10
Kommissionenregner dog med at underskuddet bliver på 1,7 pct. af BNP i2013 og 2,7 pct. af BNP i2014.Men altså i alle tilfælde under de 3 pct. afBNP.Hertil kommer, at denstrukturelle offentlige saldoaf regeringen i2013eropgjort til -0,2 pct. af BNP, altså på den pæne side af Finanspagtens krav påhøjest -0,5 pct. af BNP.I 2010 var den strukturelle saldo opgjort til -1,7 pct. af BNP,så forbedringener på de krævede 1,5 pct. af den oprindelige henstilling fra EU.Vi er dog stadig underlagt proceduren for uforholdsmæssigt store underskud,jf.boks 1.Boks 1.For Danmark gælder følgende: ”Ifølge Danmarks EU-henstilling skal detfaktiske underskud bringes holdbart under 3 pct. af BNP senest i 2013.Indfrielse af dette hovedkrav er tungtvejende for ophævelsen af EU-henstillingen. Det indebærer, at regnskabsbaserede tal fra Danmarks Sta-tistik (verificeret af Eurostat) viser, at det offentlige underskud er bragtunder 3 pct. af BNP i 2013, og at der ifølge EU-kommissionens forårs-prognose i2014er udsigt til, at de offentlige underskud forbliver under 3pct. af BNP i 2014 og 2015.”Økonomisk Redegørelse, side 18, maj 2013.Herudover skal vi i henhold til Kommissionens vurdering af de makroøkono-miske ubalancer forbedre beskæftigelsesegnetheden af personer ”på kantenaf arbejdsmarkedet” og forbedre erhvervsuddannelserne samt gennemførefolkeskolereformen. Hertil kommer, at vi skal øge konkurrencen i detailsekto-ren og bygge- og anlægssektoren samt øge effektiviteten af de offentlige tje-nesteydelser.I forhold til sidste års henstillinger (maj 2012 ) er der nogle forbedringer.Kommissionen har således (nær)læst regeringensKonvergensprogram(2013) og Det nationale reformprogram (2013),begge fremsendt i april2013, og på den baggrund fjernet henstillingerne fra sidste år om bl.a. at øgedet langsigtede udbud af arbejdskraft ved en reform af førtidspensionsordnin-gerne, der nu er gennemført.2
2
Jf. Document COM(2012) 304 final af 30.05.2012http://www.euo.dk/upload/application/pdf/07aac0aa/COM_2013_350_DA_ACTE_f.pdf
3/10
Men hertil kommer, at hele spørgsmålet om at styrke stabiliteten på boligmar-kedet og i det finansielle system nu ertaget udaf henstillingerne i år. Kom-missionen mener dog stadig, at spørgsmålet er aktuelt og bør holdes underobservation.Kommissionens anbefalinger frasidste årvedlægges ibilag 1,hvor ogsåhenstillingerne fra i år kan ses. Det fremgår af bilaget, at henstillingerne i år(2013) er betydeligt mindre end sidste år (2012). Det fremgår endvidere afbilag 2,hvordan Kommissionen nærmere er kommet frem til resultatet.
3. Hvad med de andre EU-lande20 EU-lande er under proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Desyv lande, derikkeer med, er Sverige, Tyskland, Finland, Bulgarien, Estland,Luxembourg og Malta.Men for yderligere fem lande, nemlig Italien, Letland, Litauen, Ungarn og Ru-mænien foreslår Kommissionen, at underskudsproceduren nuafbrydes.Sombegrundelse for at afbryde tæller det forhold, at underskuddet på de offentligefinanser kommer under de 3 pct. i 2013 og 2014, samtidig med at det faktiskkonstaterede underskud i 2012 er på 3 pct. eller derunder. I de nævnte lande(undtagen Ungarn) er proceduren endvidere startet i 2009, og underskudstal-lene for2012 er nu de endeligt kendte tal.Forseks landeer der imidlertid tale om, at de fårforlænget fristentil atkorrigere for et uforholdsmæssigt stort underskud. Det drejer sig om Spanien,Frankrig, Polen og Slovenien, der får forlænget fristen medto år.Holland ogPortugal får forlænget medet år.Kriterierne for en forlængelse er (kort), at medlemmerne skal have reageretpå den oprindelige henstilling om at nedbringe underskuddet med ”effektiveaktiviteter”. Uventede ”økonomiske begivenheder” med meget alvorlige kon-sekvenser for medlemsstaten gør imidlertid, at underskuddet ikke kan ned-bringes indenfor den givne tidsramme. Derfor forlængelsen.4. Sammenfattende bemærkningerI 2012 fik Danmark fem konkrete henstillinger. I 2013 er antallet af henstillin-ger nede på tre. Vi er ikke helt sluppet for underskudsproceduren endnu, idetde endelige tal for underskuddet på de offentlige finanser for 2013 ikke eropgjorte. Men det ser ud til, at vi er nær ved målet.
4/10
Hvis man ser på Kommissionens oversigt overlandespecifikke henstillingerfor 2013-2014(jf. tabel 1), fås et overblik over, hvor mange landespecifikkehenstillinger (rødt felt) de enkelte medlemslande har fået i medfør af Det Eu-ropæiske Semester for 2013.Tabel 1.Oversigt over landespecifikke henstillinger for 2013-2014(Danmark markeres med X)
Det ses, at alle har en henstilling vedrørende ”sunde offentlige finanser” (ellersnarere mangel på ”sundhed”). Det skyldes, så vidt det kan ses af Kommissi-3onens dokument , at aldringen af befolkningen i mange EU-lande udgør enstadig udfordring for den finansielle bæredygtighed.Det er bemærkelsesværdigt, at Danmark klart er det EU-land, der har defærreste antal henstillinger blandt samtlige lande.Vi har kun fem henstil-linger, og Holland seks henstillinger, som det næstlaveste.Det gennemsnitlige antal henstillinger pr. medlemsland kan opgøres til 10henstillinger ud af 16 mulige.
3
KOM(2013) 350 final. Det Europæiske Semester for 2013, landespecifikke henstillinger. Europaud af krisen.http://www.euo.dk/upload/application/pdf/07aac0aa/COM_2013_350_DA_ACTE_f.pdf
5/10
Så man kan måske konkludere, at Danmark set over en bred kam, er detland, der klarer sig bedst (eller har færrest samfundsøkonomiske problemer)indenfor den metode, der anvendes i Det Europæiske Semester.Med venlig hilsenNiels Hoffmeyer (3602) / Victoria Julie Jessen
6/10
Bilag 1.Henstillinger til dansk økonomi i perioden 2012-2013 og 2013-20142013Kommissionen udtaler, at Danmark i perioden2013-2014træffer finanspoliti-ske beslutninger med henblik på at:1.gennemføre budgetstrategien i 2013 som planlagt for at sikre korrektion af det ufor-holdsmæssigt store underskud senest i 2013. Derudover gennemføre budgetstrategienfor 2014 og frem med henblik på at sikre en passende finanspolitisk indsats for at op-retholde den mellemfristede målsætning.2.tage yderligere skridt til at forbedre beskæftigelsesegnetheden for personer på kantenar arbejdsmarkedet, herunder personer med indvandrebaggrund, langtidsledige og lavtkvalificerede arbejdstagere. Forbedre kvaliteten af erhvervsuddannelserne med henblikpå at nedbringe frafaldsprocenten og øget antallet af praktikpladser. gennemføre folke-skolereformen for at hæve uddannelsesniveauet og forbedre omkostningseffektiviteteni undervisningssystemet.3.fortsætte indsatsen for at fjerne barriererne for konkurrence, bl.a. i detailsektoren ogbygge- og anlægssektoren, og øge effektiviteten af de offentlige tjenesteydelser.
2012Kommissionen henstiller, at Danmark i perioden2012-2013tager skridt til:1.at gennemføre budgetstrategien som planlagt for at rette op det uforholdsmæssigt sto-re underskud senest i 2013 og sikre den gennemsnitlige årlige strukturelle tilpasning,der er angivet i Rådets henstillinger under proceduren i forbindelse med uforholds-mæssigt store underskud. Derefter bør Danmark sikre en passende strukturel tilpas-ning til at gøre tilstrækkeligt fremskridt i retning af den mellemfristede budgetmålsæt-ning, herunder nå udgiftsreferencesatsen.2.at øge det langsigtede udbud af arbejdskraft ved en gennemføre en reform af førtids-pensionsordningen og ved i højere grad at målrette fleksjobordningen mod personermed nedsat arbejdsevne og forbedre beskæftigelsesmulighederne for personer medindvandrerbaggrund.3.at implementere de bebudede foranstaltninger uden forsinkelse, forbedre omkost-ningseffektiviteten i uddannelsessystemet, nedbringe frafaldsprocenterne i den er-hvervsfaglige uddannelsessektor og forøge antallet af praktikpladser4.at fortsætte indsatsen for at fjerne hindringer for konkurrence inden for især den lokaleservicesektor, detailsektoren og byggesektoren, herunder ved at åbne kommunernesog regionernes indkøb af tjenesteydelser op for konkurrence og sikre, at sanktionernefor overtrædelse af konkurrenceloven er tilstrækkelig afskrækkende.5.at overveje flere forebyggende foranstaltninger med henblik på at styrke stabiliteten påboligmarkedet og i det finansielle system på mellemlang sigt, herunder ved at tagehensyn til resultaterne af Erhvervs- og Vækstministeriet igangværende undersøgelse affordelingen af formue og gæld på tværs af husholdningerne og ved at tage realkredit-systemet og det kommende ejendomsskattesystem op til revision.
7/10
Bilag 2.
8/10
9/10
10/10