Finansudvalget 2012-13
FIU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1232953_0001.png
1232953_0002.png
1232953_0003.png
1232953_0004.png
1232953_0005.png
1232953_0006.png
1232953_0007.png
1232953_0008.png
1232953_0009.png
1232953_0010.png
1232953_0011.png
1232953_0012.png
1232953_0013.png
1232953_0014.png
1232953_0015.png
1232953_0016.png
1232953_0017.png
1232953_0018.png
1232953_0019.png
1232953_0020.png
1232953_0021.png
1232953_0022.png
1232953_0023.png
Endelig betænkning overstatsregnskabet for 2011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 011
2
Endelig betænkning overstatsregnskabet for 2011
K Ø B E N H AV N 2013
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 011
3
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:StatsrevisorerneFolketingetChristiansborg1240 København KTelefon: 33 37 59 87E-mail: [email protected]www.ft/dk.statsrevisorerneISSN 0107-0061ISBN 978-87-7434-402-5
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G OS TAT S TAT SS O R E R N E S EN DFO RL2 0111. V E R R E V I R E G N S K A B I T S T I L I N G
4
1. Statsrevisorernes indstillingtil Folketinget om godkendelse afstatsregnskabet for 2011
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af statsregn-skabet for finansåret 2011 tilendebragt.Statsrevisorerne kan herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, indstille, atstatsregnskabet for finansåret 2011 godkendes.
Statsrevisorerne,20. marts 2013Peder LarsenHenrik ThorupHelge Adam MøllerKristian JensenMogens JensenKlaus Frandsen
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0112 . O P LY S N I N G E R O L I GN D H O LN KO G N G BYG N I S TAT S R E G N S KG B E T FO R N 011E N D E M I B E TÆ D N I O P O V E R N G A F E N D E L I ATÆ N K 2 I N G
5
2. Oplysninger om indhold og opbygning afEndelig betænkning
Statsrevisorerne forelægger med Endeligbetænkning 2011 statsregnskabet tilFolketingets beslutning.Sagerne i denne endelig betænkning er op-stillet efter den opdeling af ministerområder,som fremgår af statsregnskabet for 2011.Ved regeringsskiftet i 2011 blev der gennem-ført en ressortomlægning, der betyder, at deti dag kan være en anden minister, der haransvaret for områderne, jf. Kongelig resolutionaf 3. oktober 2011. Det blev i den forbindelseaftalt, at regnskaberne blev aflagt efter denoprindelige ressortfordeling.Endelig betænkning 2011 indeholder• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-bemærkning til Folketinget om godken-delse af statsregnskabet for 2011• Afrapportering af Statsrevisorernes besigtigelser af statslig virksomhed mv.• Oplysninger om sammensætning af statsrevisorkollegiet• Ministrenes redegørelser til Stats-revisorerne for de foranstaltninger ogovervejelser, som årets beretninger hargivet anledning til• Rigsrevisors bemærkninger til minister-redegørelserne• Rigsrevisionens opfølgning på fortsatte beretningssager fra tidligere år ogStatsrevisorernes evt. bemærkninger hertil.Betænkningen afgives i elektronisk form påhttp://www.ft.dk/statsrevisor/20111/betaenkning/EB2011/index.htm#dok,hvoralle bilag til Endelig betænkning kan ses.Statsrevisorerne har afgivet i alt 22 beretnin-ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret2011. Statsrevisorerne afgav bemærkningertil alle beretninger. Beretningerne omhandlerundersøgelser af statslig virksomhed mv.,udarbejdet af Rigsrevisionen, enten på Stats-revisorernes anmodning eller på Rigsrevisio-nens initiativ.
Endelig betænkning 2011 følger op på disseberetninger på grundlag af ministrenesredegørelser og Rigsrevisionens opfølgende notater, jf. § 18 i lov om revision af statensregnskaber mv. Statsrevisorerne har såledesløbende fulgt op på beretningssagerne ogvurderet, om sagerne kunne afsluttes ellerfortsat skulle følges op. Statsrevisorerneseventuelle bemærkninger til de enkelte sagerer optrykt efter hver sag.Stillingtagen til om beretningssagerafsluttes eller fortsat følges opNår Statsrevisorerne behandler sager tildenne betænkning, sker det ud fra et principom, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-ger til sager, hvor kritik, henstillinger ellerlignende er skønnet påkrævede eller hen-sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-mærkning er – alt efter den pågældende sagskarakter – udtryk for, enten at den er tilfreds-stillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat følger sagen, eller at den er bragt så langtfrem, som det skønnes muligt under enrimelig sagsbehandling.Resultatet af Statsrevisorernes behandling af sager til Endelig betænkning vil enten være,at sagen afsluttes uden yderligere opfølgningeller, at sagens afslutning udsættes medhenblik på en yderligere afklaring. De fort-satte sager kan fx skyldes, at der foregår etadministrativt udredningsarbejde, som skalafsluttes eller, at en udvikling skal holdesunder observation gennem en længereperiode.Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,der omtales i denne betænkning, gør detpåkrævet, at Folketinget træffer en beslut-ning, kan Statsrevisorerne indstille dette iforbindelse med, at de afgiver bemærkning tilsagen.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0112 . O P LY S N I N G E R E L I G N D H O LN KO GNO PO V E R IS TAT S RE N D E LKG B E T FO R N011E N D O M I B E TÆ D N I G BYG N N G A F E G N S I A B E TÆ N K 2 I N G
6
Oplysninger om StatsrevisorerneshabilitetEn statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvisvedkommende har en personlig eller økono-misk interesse i sagens udfald eller er ellertidligere i samme sag har været repræsentantfor nogen, der har en sådan interesse. Detgælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-sors ægtefælle, beslægtede eller besvog-rede, søskendebørn eller andre nærtståendehar interesse i sagens udfald. Inhabilitetforeligger også, hvis en statsrevisor deltagereller har deltaget i ledelsen eller har væretnært tilknyttet en offentlig myndighed,selskab, en forening eller anden privat juridiskperson, der har særlig interesse i sagensudfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil,når sagen vedrører revision af en offentligmyndighed, hvor den pågældende statsrevi-sor tidligere har medvirket ved en afgørelsehos denne myndighed eller ved gennem-førelsen af de foranstaltninger, som revisions-sagen vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvisen statsrevisor er tidligere minister. Set overen årrække er dette den hyppigste årsag tilstatsrevisorernes erklæringer om inhabilitet.Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der iøvrigt kan opstå tvivl om vedkommendesupartiskhed.Det er den enkelte statsrevisors ansvar selvat gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er enstatsrevisor inhabil i forhold til en revisions-sag, er det således fast kutyme, at han/hunikke medvirker ved behandlingen af sagen. Ipraksis foregår det på den måde, at denpågældende statsrevisor forlader statsrevis-ormødet, mens sagen behandles. Oplysninger om inhabilitet er dels fremgået af de be-mærkninger, som Statsrevisorerne har haft tilde enkelte beretninger, dels fremgår de afkapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaberMed henblik på at sikre Folketingets indsigt ide tilfælde, hvor statslige opgaver bliverhenlagt til selskaber og virksomheder udenfor finansloven, men hvor staten fortsat haransvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisordirekte adgang til fuldt statsejede aktiesel-skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigthar bestemmende indflydelse. For aktiesel-skaber, der har aktier optaget til notering påen børsfond, skal rigsrevisor indkræveregnskaberne gennem vedkommendeminister.De særligt klassificerede regnskaber forForsvarets Efterretningstjeneste og PolitietsEfterretningstjeneste har medført, atrevisionen, som principielt gennemføres påsamme måde som revisionen af statensøvrige regnskaber under Statsrevisorernes ogrigsrevisors ansvar, foretages af en dertilsærlig beskikket medarbejder i Rigsrevisionen. Der redegøres for den foretagne revision overfor rigsrevisor, mens der over for Statsreviso-rerne kun rapporteres i klassificeret form, hvissærlige forhold undtagelsesvis nødvendiggørdette.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G3B E TÆ N K N IV IG O R E R NS TAT FG IE G N S K A B E M Æ RR N 011. S TAT S R E N S O V E R E S A S R V E L S E ST FO K 2 I N G
7
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2011I folketingsåret 2011-12 afgav Statsrevisorerne 22 beretninger, som vedrørte beretningsåret2011:
Beretning 1/2011 om tildelingen af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/SBeretning 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatterBeretning 3/2011 om sygehusbyggerierBeretning 4/2011 om statens sikring af grundvandet mod pesticiderBeretning 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingenBeretning 6/2011 om styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrugBeretning 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)Beretning 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene (afsluttet)Beretning 9/2011 om administrationen af CO2-kvoteregisteret (afsluttet)Beretning 10/2011 om indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserneBeretning 11/2011 om effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstidBeretning 12/2011 om Finansiel Stabilitet A/SBeretning 13/2011 om indkøb af sygehusmedicinBeretning 14/2011 om DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-tog (afsluttet)Beretning 15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde med BoliviaBeretning 16/2011 om undervisningen på universiteterneBeretning 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektorenBeretning 18/2011 om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygningerBeretning 19/2011 om forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsassistentersansættelsesforholdBeretning 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011Beretning 21/2011 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011 (afsluttet)Beretning 22/2011 om revisionen af statsregnskabet for 2011 (afsluttet)
Det fremgår af ovenstående, at 5 ud af 22beretninger vedrørende beretningsåret 2011er afsluttet i Endelig betænkning 2011. To afde afsluttede beretninger indeholder dogsager, som vil blive fulgt i de årligt tilbageven-dende beretninger, jf. beretningerne 21/2011og 22/2011.Sager i Endelig betænkning 2011 somStatsrevisorerne gør Folketinget opmærk-som påStatsrevisorerne har fundet anledning til atfremhæve følgende sager på grund af dereskritiske og/ eller principielle karakter:
Beretning 2/2011 om ulovlig opkrævning afejendomsskatterhandlede om, at SKAThavde forvaltet i strid med ejendomsskatte-loven i perioden 2005-2010. Statsrevisorernekritiserede kvaliteten af lovarbejdet ogpåtalte, at SKAT var for længe om at erkendefejlen og stoppe den ulovlige praksis. Fejlenville koste staten 1,2 mia. kr., som skullebetales tilbage til de berørte grundejere – ikkefordi det var lovens hensigt, men på grund afen uprofessionel, egenrådig og passivforvaltning i SKAT. Ved opfølgningen i februar2012 konstaterede Statsrevisorerne, atskatteministeren og økonomi- og indenrigsmi-nisteren havde taget en række initiativer, derskulle sikre korrekt og lovlig opkrævning af
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011E N D E L I G3B E TÆ N K N IV I G O R EE R S TATFG IE G N S K S B E M Æ RR N 011. S TAT S R E N S O V R N E S A S R V E L E A B E T FO K 2 I N G
8
ejendomsskatter fremover. Statsrevisorernefandt det dog kritisabelt, at der var konstate-ret yderligere fejl i forvaltningen af ejendoms-skatteloven, efter at beretningen var afgivet.Statsrevisorerne vil nøje følge sagen.Statsrevisorerne har anmodet om to beret-ninger om statens initiativer til sikring af denfinansielle stabilitet i Danmark efter finanskri-sen i 2008, bl.a. Bankpakke I og II.Beretning 1/2011 om tildelingen af indivi-duel statsgaranti til Amagerbanken A/Sbeskrev forløbet fra, at Amagerbanken A/Sblev tildelt individuel statsgaranti frem til atbanken blev overdraget til Finansiel Stabilitetmed henblik på afvikling. Statsrevisorernekonstaterede, at det ikke var lykkedes atstyrke Amagerbankens kapitalgrundlag ogfinansielle robusthed på grund af bankensøkonomiske tilstand og risikofyldte forret-ningsmetoder. Statsrevisorerne fandt detuhensigtsmæssigt, at Finansiel Stabilitet A/Sog Finanstilsynet ikke havde været enige ivurderingen af bankens økonomiske tilstand.Efter at beretningen er afgivet, er derforetaget stramninger i lov om finansielvirksomhed mv. af reglerne for bankernesværdiansættelse af engagementer. Erhvervs-og vækstministeren har også præciseretreglerne for samarbejdet mellem FinansielStabilitet A/S og Finanstilsynet.Beretning 12/2011 om Finansiel StabilitetA/Shandlede om, hvordan selskabet har løstopgaven med at overtage og afvikle nødli-dende pengeinstitutter. Statsrevisorernekonstaterede, at opgaveløsningen var tilfreds-stillende, men fandt det utilfredsstillende, atselskabet ikke havde sikret, at datterselska-berne anvendte de rentesatser, som varudmeldt i medfør af afviklingsbekendtgørel-sen. Statsrevisorerne vil fortsat følge, hvordanFinansiel Stabilitet arbejder for, at dattersel-skaberne regulerer renteniveauet i overens-stemmelse med bekendtgørelsen og god skikfor finansielle virksomheder.En række beretninger pegede på muligeeffektiviseringer af opgaveløsningen:I Beretning 11/2011 om effektiv udnyttelseaf gymnasielærernes arbejdstidkonstate-rede Statsrevisorerne, at gymnasielærernesundervisningstid var bemærkelsesværdig lav.Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende,at gymnasierne ikke havde en effektiv ogmere målrettet styring af lærerresurserne.Statsrevisorerne vil følge sagen.
Beretning 13/2011 om indkøb af sygehus-medicinindeholdt Statsrevisorernes kritik af,at Sundhedsministeriet havde indgået enindkøbsaftale med Lægemiddelindustrifor-eningen uden at inddrage Danske Regioner og uden at opnå den forventede rabat. Statsrevi-sorerne vil følge det fortsatte arbejde medstyring af udgifterne til sygehusmedicin.Beretning 16/2011 om undervisningen påuniversiteternehandlede om, at studerendepå universiteterne tilbydes uensartetundervisning, både kvantitativt og kvalitativt.Statsrevisorerne kritiserede, at universite-terne og Uddannelsesministeriet ikke itilstrækkelig grad havde styret efter og fulgtop på, om de studerende modtog tilstrække-lig forskningsbaseret undervisning. Statsrevi-sorerne vil følge sagen, bl.a. udviklingen itimetal og forskerdækning.Beretning 17/2011 om aktiviteter ogudgifter i praksissektorenhandlede omudviklingen i udgifter og aktiviteter i praksis-sektoren, som bl.a. omfatter praktiserendelæger, speciallæger, tandlæger, fysioterapeu-ter mv. Statsrevisorerne bemærkede, at derikke havde været en tilfredsstillende styringog fandt det fx ikke tilfredsstilende, atproduktivitetsfremgang i praksissektoren somfølge af ny teknologi, mere effektive arbejds-processer og brug af hjælpepersonale ikkehavde ført til fald i honorarsatserne. Statsrevi-sorerne vil bl.a. følge op på bestræbelsernepå at skabe mere ensartede aftaler på tværsaf praksisområderne.Statsrevisorernes bemærkninger til denfortsatte udvikling i beretningssager fratidligere årStatsrevisorerne har fundet anledning til atfremhæve udviklingen to beretningssager,som er afgivet tidligere år.Statsrevisorerne har afsluttetBeretning14/2008 om Finanstilsynets aktiviteter iforhold til Roskilde Bank A/S,som blev ud-arbejdet efter anmodning fra Finansudvalget.Statsrevisorerne konstaterede, at Finans-tilsynets tilsyn er styrket på en rækkeområder, herunder den løbende overvågningaf pengeinstitutterne og deres efterlevelseaf Finanstilsynets påbud. Der er endvidereskabt større gennemsigtighed gennemoffentliggørelse af påbud mv., så borgere ogvirksomheder kan få indsigt i pengeinstitut-ternes solvens og evt. påbud fra Finanstilsy-net.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0113 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Statsrevisorerne gjorde i december 2012Folketinget opmærksom på, at SKATs nyemåltal for restanceinddrivelsen på finanslov2012 ikke var helt retvisende og informative.Baggrunden var Statsrevisorernes fortsattebehandling afberetning 13/2009 om SKATsfusion af inddrivelsesområdet.Sidenberetningen blev afgivet i 2010 er borgeresog virksomheders gæld til det offentligesteget fra 66,9 mia. kr. i 2009 til 73,6 mia. kr. i2011 (2009-priser, svarende til 77,5 mia. kr. i2011-priser). Statsrevisorerne kritiserede, atSKAT ikke havde formået at reducererestancerne siden fusionen af de statslige ogkommunale inddrivelsesmyndigheder i 2005.Statsrevisorerne følger sagen.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0114 . O V E S S TAT S R E G N S K A B E T FO G E 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR 2 L S E
10
4. Statsrevisorernes besigtigelseaf statslig virksomhed mv.
Ved besøg på stedet ønsker Statsrevisorerneat se institutioner, realiserede og igangvæ-rende projekter samt møde relevante med-arbejdere og samarbejdspartnere for at fåindtryk af de forskellige aktiviteter og debetingelser, hvorunder statslig virksomhedbliver udført.Statsrevisorernes besigtigelsesrejse tilBoliviaStatsrevisorerne besigtigede dansk udvik-lingsbistand i Bolivia den 5.- 12. august 2012.Bolivia blev i 1994 udpeget til programsamar-bejdsland, men regeringen traf i marts 2010beslutning om at udfase bistanden til Bolivia i2013 og forlængede samtidig landestrate-gien 2005-2010 til 2013. Udbetalingerne iBolivia udgjorde i 2011 i alt 191 mio. kr.Formålet med rejsen var bl.a. at besigtige,hvordan udfasningen af bistanden til Boliviablev forvaltet i praksis efter beslutningen omudfasning. Den nuværende regering tilkende-gav imidlertid i november 2011, at manovervejede at fortsætte bistandssamarbejdetmed Bolivia. Endelig beslutning herom er førsttruffet efter Statsrevisorernes rejse, nemlig iforbindelse med finansloven for 2013. Detfremgår heraf, at Bolivia forsat skal være etprioritetsland i det bilaterale bistandssamar-bejde, og at der skal udarbejdes en nylandestrategi.Det oprindelige fokus for besigtigelsesrejsen– udfasning af bistanden til Bolivia – varbaggrunden for Rigsrevisionen beretning 15/2011 om Danmarks bistandssamarbejdemed Bolivia. Beretningen behandler betydnin-gen af udfasningen for det erklæredelangsigtede partnerskab med Bolivia – jf.Paris-erklæringen fra 2005 – og bistandspro-grammernes bæredygtighed. Beretningensindhold havde derfor i mindre grad fokus påbistandsprogrammer, enkeltprojekter og
resultater end tidligere beretninger omDanmarks bilaterale udviklingsbistand.Statsrevisorerne behandlede beretning15/2011 om Danmarks bistandssamarbejdemed Bolivia inden rejsen. Statsrevisorernefandt det ikke tilfredsstillende, at de senesteårs beslutninger om henholdsvis ikke at ydeog yde bistand til Bolivia var blevet taget,uden at væsentlige internationale principperfor langsigtede partnerskaber og gensidigansvarlighed var fulgt. Fx blev udfasningenbesluttet uden forudgående orientering afregeringen i Bolivia, og beslutningen blev ikkemeddelt via de officielle kanaler, men afpressen.Statsrevisorerne valgte trods det ændredefokus og usikkerheden om udfasningen atgennemføre rejsen. Derfor har man besigtigetforskellige institutioner, projekter og program-mer og har haft møder med relevantesamarbejdspartnere og institutioner – fxlandets rigsrevisor og planlægningsminister
Statsrevisorerne modtages i lands-byen San Luis
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0114 . O V E S S TAT S R E G N S K AE N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR 2 011T FO G E L S E
11
– for derigennem at få et generelt indtryk afdet danske bistandsarbejde i Bolivia. Danskudviklingsbistand er fattigdomsorienteret, ogi Bolivia lever op mod � af befolkningen stadigi ekstrem fattigdom. Bolivia er også et af delande, hvor indkomstfordelingen er mestforskellig/ulige.Statsrevisorerne har via de besigtigedeaktiviteter fået et overvejende positivt indtrykaf arbejdet med dansk udviklingsbistand iBolivia. Dette indtryk udelukker ikke, ategentlige evalueringer af effekten af sektor-programmerne eller af enkelte projektersenere vil kunne vise, at bistanden kunnevære ydet anderledes eller bedre.Det er Statsrevisorernes opfattelse, at enlang række aktiviteter i programmerne havdeværet i risiko for at savne finansiering, hvisDanmark havde fastholdt beslutningen om at
udfase bistanden. Hvis bistanden var stoppetbrat, ville det have været problematisk iforhold til at opnå planlagte mål og sikre, atallerede opnåede positive resultater kunnefastholdes. Lige fra kapacitetsopbygningen iministerierne til projekter og programmerhavde der været risiko for bæredygtigheden– måske især på miljøområdet, offentligereformer og retsvæsen – hvis den bolivianskeregering skulle have sikret bæredygtighedenvia egne ressourcer.Statsrevisorerne erfarede på besigtigelsesrej-sen til Bolivia ikke forhold, som nødvendig-gjorde, at rigsrevisor eller udviklingsministe-ren afgav yderligere oplysninger ud over denlovbestemte opfølgning på beretning15/2011 om Danmarks bistandssamarbejdemed Bolivia. Statsrevisorerne opfordrer doggenerelt til, at evalueringen af den danskeindsats i udviklingslande fortsat udvikles.
På markvandring ved landsbyenImpora.
Business to Business projekt"Altiknits" i El Alto.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0114 . O V E R S TAT S R E G N S K AE N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I FO R 2 011T GTIGELSE
12
Besigtigelse af ForsvaretStatsrevisorerne besigtigede ved besøg iKorsør og Skrydstrup forskellige af forsvaretsaktiviteter den 24.-25. oktober 2012.Med besigtigelsen fik Statsrevisorerne indbliki forsvarets indkøb af større materiel ogøkonomistyring. Statsrevisorerne fik enredegørelse for forsvarets nye økonomisty-ringsstrategi, brugen af økonomisystemetDeMars, forsvarets indkøb og materiellogistikmm. I den forbindelse besøgte man dennyanskaffede fregat Peter Willemoes påKorsør flådestation, hoveddepotet i Skryd-strup, og oplevede EH-101-helikopterne iaktion samt F-16 simulatorerne samme sted.Statsrevisorerne noterede sig på denbaggrund bl.a.:• at der fortsat arbejdes med at styrke økonomistyring, indkøbsprocedurer ogmateriellogistik• at EH-101 helikopternes funktionalitet er større end tidligere helikopteres med hen-syn til rednings- og eftersøgningsopgaver,særligt i hårdt vejr. Der er dog stadig udfor-dringer, hvad angår flyvetid og vedligehol-delse, og derfor er det endnu ikke muligt atudføre opgaven med troppetransporter.Under besigtigelsen var der endviderelejlighed til at drøfte, hvordan samarbejdetmellem Rigsrevisionen og Forsvarsministeriet kunne styrkes, og der var enighed om, atForsvarsministeriet fremover skal bidrage tilrevisionsprocessen i nødvendigt omfang oguden forsinkelse. Besigtigelsen gav ikkeanledning til at stille yderligere spørgsmål tilForsvarsministeriet, forsvaret eller til rigsrevisor.Fælles møde for Finansudvalget, Europa-udvalget og StatsrevisorerneStatsrevisorerne tog initiativ til en fællesdrøftelse i januar 2012 på baggrund af oplægom EU’s regnskabsaflæggelse og revision fraden danske medlem af Den Europæiske Revi-sionsret, Morten Levysohn, og om Rigsrevisio-nens revision af EU-midler ved rigsrevisorHenrik Otbo. Næstformand i Finansudvalget, KristianThulesen Dahl, var herefter ordstyrer i endebat om bl.a. de nationale parlamenters rollei forhold til at styrke EU’s finansforvaltning ogFinansudvalgets formand, Marianne Jelved,sammenfattede diskussionen:• Alle EU-medlemsstater skal arbejde med at forbedre kvaliteten af de nationale rigsrevi-sioners og statistiske institutioners arbejde.
Statsrevisorerne besigtigede forsva-rets EH-101 helikoptere og hoved-depotet i Skrydstrup.
• Samarbejdet mellem Den Europæiske Revisionsret, rigsrevisionerne, Eurostat og nationale statistikinstitutioner skal styrkesså medlemsstaternes regnskaber ognationalstatistik om bl.a. gæld og offentligefinanser bliver retvisende.• Det politiske niveau skal blive bedre til at fastsætte mål og mening.• En stor del af fejlene findes i 4 navngivne EU-medlemsstater, så politisk må manvære parat til at tage spørgsmålet konse-kvenser op.• Revisionsretten bør i højere grad anvende de nationale rigsrevisioners arbejde irevisionen af EU’s regnskab.• Finansudvalget bør overveje, hvordan man hurtigere opfanger problemer ved nyekonstruktioner, fx overveje revisionskomi-téer ved revision af EU’s krisefond.• Folketinget bør behandle revisionens beretninger og være opmærksom på, atopfølgning på sagerne er afgørende.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E SAB E S I G T IR E L S E4 . O V E S S TAT S R E G N S K B E T FO G 2 011
13
Ansættelse af ny rigsrevisorStatsrevisorerne indstillede i efteråret 2011til Folketinget, at rigsrevisor Henrik Otbo blev udpeget som nyt dansk medlem af EU’sRevisionsret efter Morten Levysohn. Efter høring i EU’s budgetkontroludvalg, godken-delse af Europaparlamentet og bekræftelsefra Europarådet opsagde Henrik Otbo sin stilling som rigsrevisor pr. 1. marts 2012.Ifølge rigsrevisorloven er det Statsrevisorer-nes opgave at indstille til Folketingetsformand om udnævnelse af rigsrevisor.Statsrevisorerne opslog stillingen somrigsrevisor og fungerede herefter somansættelsesudvalg med konsulentbistand fraMercuri Urval. På den baggrund valgteStatsrevisorerne at indstille til Folketingetsformand, at Lone Strøm blev udnævnt tilrigsrevisor.Rigsrevisor Lone Strøm tiltrådte stillingen som rigsrevisor den 1. juni 2012. Lone Strøm eruddannet statsautoriseret revisor og kom fraen stilling som direktør for Statens It.Folkemødet på BornholmStatsrevisorerne deltog i juni 2012 i Folke-mødet på Bornholm.Magtens kontrollanter - Statsrevisorerne, dennye rigsrevisor Lone Strøm og den nyeombudsmand Jørgen Steen Sørensen - var ikrydsild på Allinge Bibliotek, hvor Hans Engell,journalist og tidligere minister og statsrevisor,styrede debatten under overskrifterne:• Hvad laver Ombudsmanden, Rigsrevisionen og Statsrevisorerne?• Hvilken betydning har de for demokratiet? • Hvordan fungerer den offentlige forvalt-ning, er den effektiv og spiller den efterreglerne?• Hvem kontrollerer kontrollanterne? Besøg fra udlandetStatsrevisorerne havde i 2012 besøg af ogmøder med statsrevisorerne fra Sydafrika,som fik en præsentation af den danskestatslige revisionsordning, ligesom der blevudvekslet viden og erfaringer.Statsrevisorernes Sekretariat har modtageten delegation af embedsmænd fra lande,som Danida samarbejder med. Deltagerne fiksom led i deres studiebesøg i Danmark enorientering om den statslige revision.Sekretariatet har i 2012 afholdt tilsvarendeundervisningsarrangementer for udenlandskeDIS-studerende.
Besøg hos de finske statsrevisorerStatsrevisorerne besøgte i maj 2012 statsre-visorerne i det finske parlament og havdeherudover møder med det finske finansudvalgog med den finske rigsrevision. Formålet medbesøget var at få en præsentation af denfinske revisionsordning, herunder at udveksleerfaringer om udfordringer og problemstillin-ger.Den finske revisionsordning er i sin nuværendeform relativ ung. De finske statsrevisorer – Re-visionsutskottet – startede deres virksomhedi 2007 ved en sammenlægning af de tidligerestatsrevisorer og overvågningsfunktionen idet finske finansudvalg. Ved en grundlovsæn-dring styrkede man den parlamentariskekontrol med statsfinanserne med dennetredeling af opgaverne:• Revisionsutskottet varetager den parla-mentariske efterkontrol• Finansutskottet står for fremadrettet finansspørgsmål• Statens Revisionsverk står for revisionen af statsregnskabet og budgetoverholdelsen – svarende til Rigsrevisionen.Revisionsutskottet (RU) er en del af parlamen-tets udvalgsstruktur, men har visse særligekendetegn, herunder initiativret i forbindelsemed rapportering. RU bestemmer selv hvilke spørgsmål, man vil behandle, og RU rapporte-rer i betænkningsform sine iagttagelser tilparlamentet, hvor de behandles i plenum.Betænkningen skal indeholde forslag til,hvilke beslutninger Riksdagen skal tage på baggrund af rapporten, fx afgav man enbetænkning om sort økonomi, som medførte,at Riksdagen besluttede en række fremadret-tede indsatser.RU har en tæt kontakt til de andre udvalg, afhængigt af emnet. Det kan ske veduformelle møder, drøftelser mellem formæn-dene eller fælles samråd og høringer. RU kan også bede et udvalg om en udtalelse til brugfor betænkningen til Riksdagen.Netværk for parlamentariske revisions-organer i Norden og deres sekretariaterPå et seminar i 2010 i Helsinki drøftedeStatsrevisorernes formand med sin finske ognorske kollega muligheden for at etablere etnordisk netværk for statsrevisorer/revisions-udvalg /parlamentariske revisionsorganer ogderes sekretariater. Der var enighed om atundersøge mulighederne for at etableresådanne netværk, hvor man kan udveksleviden og erfaring om parlamentarisk revision.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T R 2 0114 . O V E S S TAT S R E G N S K AT FO I G E L S E
14
Embedsmænd fra revisionsorganerne ved 6nordiske parlamenter samledes i august 2011til et 2-dages seminar København. Manforberedte bl.a. et møde i København forrepræsentanter fra de 8 nordiske parlamen-ters statsrevisorer.De danske statsrevisorer var i marts 2012værter for det første møde for revisionsorga-ner i Norden med deltagere fra Finland,Færøerne, Grønland, Island, Norge, Sverige ogÅland.Baggrunden var, at de parlamentariskerevisionsorganers opgaver og funktioner er såunikke, at man må søge til revisionsorganer iandre lande for at finde inspiration til udviklingog bedste praksis.På mødet drøftede man på baggrund afoplæg fra de enkelte lande:• Nytte og brug af revisionen – revisionsorga-nernes relationer til parlament, ministre ogmedier.• Revisionsorganernes arbejdsform og adgang til revision.• Revisionsorganernes relationer til rigsrevi-sionerne.• Revisionens rolle i forbindelse med regerin-gernes krisehåndtering.Embedsmænd fra revisionsorganerne fra 7nordiske parlamenter deltog i august 2012 iet møde i Nuuk, Grønland. Opgaven var at forberede opbygningen af en database overden parlamentariske revision i Norden og atforberede den næste møde for revisionsorga-nerne, herunder udkast til en vision for detparlamentariske samarbejde.Medlemmer af de nordiske revisionsorganermødes i Oslo i april 2013 til et nyt seminar, som bl.a. tager udgangspunkt i en noglecases og den nye database.
Temadebat om Offentlige PrivatePartnerskaberStatsrevisorerne afholdt i april 2012 entemadebat om Offentlige Private Partnerska-ber (OPP). OPP er en type offentlig-privat samarbejde kendetegnet ved, at design,projektering, etablering, drift og vedligehol-delse er samlet i en kontrakt mellem enoffentlig udbyder og en privat leverandør.Ofte indgår finansieringen af projektet også.Temadebatten omfattede 3 oplæg:• Hvad er OPP, og hvilke fordele og ulemper er der ved OPP? • Bygningsstyrelsens praktiske erfaringer med OPP på baggrund af bygning og drift af Rigsarkivet, Tinglysningsretten i Hobro, 4 byretter og vestre landsret i Viborg.• Erfaringer med OPP i Københavns Kommune.Oplægsholdere var afdelingschef i Finansmini-steriet, Peter Brixen, direktør i Bygningsstyrel-sen, Carsten Jarlov og Områdechef i Miljø- og Teknikforvaltningen, Kim Hjerrild.Intern temadebat om Statsrevisorernesarbejde med målsætninger, møder ogbesigtigelser, kommunikation og medie-håndteringTemadebatten havde særlig fokus påmødeafvikling og besigtigelser samt statuspå egne målsætninger, herunder pressehånd-tering.Statsrevisorerne gjorde status på, hvor langtman var med at indfri målsætningerne forkollegiets valgperiode 2010-2014.En medierådgiver gennemgik Statsrevisorer-nes behov og mulighederne for en bedrekommunikationsstrategi og mediehåndtering.
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G 5 . E TÆ N K N I S Æ T N IE R SA F SS R E G N E V IA B E T FO L E2 011B S A M M E N N G O V N G TAT TAT S R S K S O R KO L R G I E T
15
5. Sammensætning afstatsrevisorkollegiet i 2010-14
I henhold til lov om Statsrevisorerne og folketingsbeslutning om Statsrevisorernes valg ogvirksomhed valgte Folketinget på sit møde den 1. juni 2010 følgende til statsrevisorer ogstedfortrædere for tiden fra 1. oktober 2010 til 30. september 2014:StatsrevisorerPeder Larsen (udpeget af SF)Henrik Thorup (udpeget af DF)Helge Adam Møller (KF)Mogens Lykketoft (S)Carsten Hansen (S)Peter Christensen (V)StedfortrædereJane Alrø Sørensen (udpeget af SF)Kristian Thulesen Dahl (DF)Henriette Kjær (KF)Henrik Sass Larsen (S)Klaus Hækkerup (S)Kristian Jensen (V)
Statsrevisorerne konstituerede sig 10. oktober 2012 med Peder Larsen som formand og HenrikThorup som næstformand.Efter at Peter Christensen 8. marts 2011 blev udnævnt til minister valgte Folketinget i sit møde15. marts 2011 Kristian Jensen (V) som statsrevisor for den resterende del af funktionsperio-den, og Ellen Trane Nørby (V) som ny stedfortræder.Efter at Mogens Lykketoft blev udpeget som Folketingets formand 4. oktober 2011, og CarstenHansen blev udnævnt som minister 3. oktober 2011, valgte Folketinget Mogens Jensen (S) ogKlaus Frandsen (RV) som statsrevisorer for den resterende del af funktionsperioden.Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef JensFrederik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, den 20. marts 2013Peder Larsen (udpeget af SF), formandHenrik Thorup (udpeget af DF), næstformandHelge Adam Møller (udpeget af K)Kristian Jensen (V), MFMogens Jensen (S), MFKlaus Frandsen (udpeget af RV)
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0116 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E M Æ R K N I N G E R
16
6. Oversigt over Statsrevisorernesbemærkninger
Vedr. 2004Nr. 10 Transportministeriets håndtering af kontrakten med ARRIVAVedr. 2005Nr. 17 Indsatsen mod momskarruselsvindelVedr. 2006Nr. 13 Forvaltningen af kulturarvenVedr. 2007Nr. 16 Forsvarets administration af vedligeholdelses-, bygge- og anlægsprojekterVedr. 2008Nr. 7 Sammenhængende patientforløbNr. 14 Finanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/SVedr. 2009Nr. 5 Udviklingen af de nationale testNr. 9Voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Nr. 13 SKATs fusion af inddrivelsesområdetVedr. 2011Nr. 2 Ulovlig opkrævning af ejendomsskatterNr. 3Sygehusbyggerier
Nr. 14 DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-togNr. 18 Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygningerNr. 21 Revisionen af EU-midler i Danmark i 2011Nr. 22 Revisionen af statsregnskabet for 2010
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011E N D E L I G7. E TÆ N K NN GG R V E R I S TAT SI R IE G N SI K A B E T FO R A G E RB O P LY S N I I N E O O M N H A B L T E T E N K E LT E S 2 011
17
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behand-let i denne betænkning:Beretninger vedrørende 2005Beretning nr. 17/2005 om indsatsen mod momskarruselsvindelStatsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2008Beretning nr. 7/2008 om sammenhængende patientforløbStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2009Beretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandlingStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdetStatsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2010Beretning nr. 2/2010 om sygehusenes økonomi i 2009Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretninger vedrørende 2011Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatterStatsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 3/2011 om sygehusbyggerierStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 4/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingenStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehuseneStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sagBeretning nr. 13/2011 om indkøb af sygehusmedicinStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
E N D E L II G B E TÆ N K N II N G 2 011E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011E N D E L I G7. E TÆ N K NN GG R V E R I S TAT SI R IE G N SI K A B E T FO R A G E RB O P LY S N I I N E O O M N H A B L T E T E N K E LT E S 2 011
18
Beretning nr. 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektorenStatsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0118 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N D EG EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 011T I N L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I B E TÆ N T I N R
19
8. Oversigt over beretninger der er behandlet iEndelig betænkning 2011
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og statsrevisorbemærkninger), findeskun elektronisk påwww.ft.dk/statsrevisorerne.Erhvervs- og Vækstministeriettildeling af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/SErhvervs- og vækstministerens redegørelse af 7/2-12Rigsrevisors notat af 6/3-12Flere ministerierulovlig opkrævning af ejendomsskatterSkatteministerens redegørelse af 4/1-12Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 3/1-12Rigsrevisors notat af 31/1-12Statsrevisorernes bemærkning af 8/2-12Ministeriet for Sundhed og ForebyggelsesygehusbyggerierMinisteren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16/4-12Rigsrevisors notat 16/5-12Statsrevisorernes bemærkning af 20/6-12Flere ministerierstatens sikring af grundvandet mod pesticiderMiljøministerens redegørelse af 24/2-12Fødevareministerens redegørelse af 8/2-12Rigsrevisors notat af 23/3-12 Ministeriet for Sundhed og Forebyggelsemål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingenMinisteren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21/5-12Rigsrevisors notat af 12/5-12Flere ministerierstyring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrugSocial- og integrationsministerens redegørelse af 26/3-12Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 26/3-12Rigsrevisors notat af 23. april 2012Skatteministerietfusionen af skatteforvaltningen (ll)Skatteministerens redegørelse af 17/4-12Rigsrevisors notat af 16/5-12
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 5
Nr. 6
Nr. 7
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 0118 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N ID E LE G B E TÆ R K N IH A NO V E R S E N DS R EG N E TÆB E T FOG 2 011E N N G I R D R E N B E N G D L T I TAT E L I G B S K A N K N I N R 2 011
20
Nr. 8
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelsekvalitetsindsatser på sygehuseneMinisteren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18/6-12Rigsrevisors notat af 18/7-12Flere ministerieradministrationen af C02-kvoteregisteretSkatteministerens redegørelse af 16/5-12Miljøministerens redegørelse af 14/5-12Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 1/5-12Rigsrevisors notat 12/5-12
Nr. 9
Ministeriet for Børn og UndervisningNr. 10 indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserneBørne- og undervisningsministerens redegørelse af 18/5-12 Rigsrevisors notat 12/5-12Flere ministerierNr. 11 effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstidFinansministerens og Ministeren for børn og undervisnings fælles redegørelse af 2/7-12 Rigsrevisors notat 2/8-12Erhvervs- og VækstministerietNr. 12 Finansiel Stabilitet A/SErhvervs- og vækstministerens redegørelse af 13/8-12 Rigsrevisors notat af 4/9-12Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseNr. 13 indkøb af sygehusmedicinMinisteren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 28/9-12 Rigsrevisors notat af 26/10-12TransportministerietNr. 14 DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-togTransportministerens redegørelse af 3/9-12 Rigsrevisors notat af 2/10-12Statsrevisorernes bemærkning af 10/10-12UdenrigsministerietNr. 15 Danmarks bistandssamarbejde med BoliviaUdenrigsministerens redegørelse af 30/8-12Ministeren for udviklingsbistands redegørelse af 5/9-12 Rigsrevisors notat af 28/9-12Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserNr. 16 undervisningen på universiteterneMinister for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 11/1-12 Rigsrevisors notat af 11/2-13Flere ministerierNr. 17 aktiviteter og udgifter i praksissektorenFinansministerens redegørelse af 8/1-2013Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 3/1-13Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse nr. 2 af 7/1-13 Rigsrevisors notat af 7/2-13
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0118 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 011E D E L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I G B E TÆ N T I N R
21
JustitsministerietNr. 18 Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygningerJustitsministerens redegørelse af 28/11-12 Rigsrevisors notat af 28/12-12Statsrevisorernes bemærkning af 30/1-13Flere ministerierNr. 19 forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsassistenters ansættelsesforholdFinansministerens redegørelse af 30/11-12Beskæftigelsesministerens redegørelse af 22/11-12Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af29/11-12 Rigsrevisors notat 28/12-12Flere ministerierNr. 20 statens overførsler til kommuner og regioner i 2011Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 24/1-13Social- og integrationsministerens redegørelse af 23/1-13 Rigsrevisors notat af 22/2-13Flere ministerierNr. 21 revisionen af EU-midler i Danmark i 2011Finansministerens redegørelse af 23/1-13Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22/1-13Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 23/1-13Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelseaf 16/1-13Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 24/1-12Skatteministerens redegørelse af 22/1-13 Rigsrevisors notat af 19/2-13Statsrevisorernes bemærkning af 27/2-13Flere ministerierNr. 22 revisionen af statsregnskabet for 2010Alle ministre har afgivet redegørelse Rigsrevisors notat af 22/2-13Statsrevisorernes bemærkning af 20/3-2013
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 0119 . O P FØ L G N I N G N D E L I G T S AT T N K N IR E T N I N G ES TATD R Ø G NN D E B ED LFOE R2 011E PÅ FO R B E TÆ E B E N G O V E R R V E S E R E S K A T I T I G R E Å R
22
9. Opfølgning på fortsatte beretningervedrørende tidligere år
IndholdFortsatte beretninger vedrørende 2004Nr. 10/2004 TransportministerietTrafikministeriets håndtering af kontrakten med ARRIVARigsrevisors fortsatte notat af 30/3-12Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Fortsatte beretninger vedrørende 2005Nr. 4/2005 Flere ministerierdigitale løsninger i statenRigsrevisors fortsatte notat af 27/4-12Flere ministerierindsatsen mod momskarruselsvindelRigsrevisors fortsatte notat af 13/8-12Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12
Nr. 17/2005
Fortsatte beretninger vedrørende 2006Nr. 5/2006 Finansministerietansættelsesformer i statenRigsrevisors fortsatte notat af 26/11-12Kulturministerietforvaltningen af kulturarvenRigsrevisors fortsatte notat af 10/4-12Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Nr. 13/2006
Fortsatte beretninger vedrørende 2007Nr. 8/2007Beskæftigelsesministerieta-kassernes rådighedsvurderingerRigsrevisors fortsatte notat af 27/4-12Transportministerietgenopretning af jernbaneinfrastrukturenRigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 1/3-12Forsvarsministerietforsvarets administration af vedligeholdelses-, bygge- og anlægsprojekterRigsrevisors fortsatte notat af 10/4-12Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Nr. 9/2007
Nr. 16/2007
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 0119 . O P FØ L G N I N G N D E L I R TB E TÆ E K N R EG N IV E R R TATD R Ø R E N D E B E TL FOE R 2 011E PÅ FO G S AT T N B E I N T O N G E S V E S R E G N S K A T I D I G R E Å R
23
Fortsatte beretninger vedrørende 2008Nr. 2/2008Flere ministerierstyring af statslige digitaliseringsprojekterRigsrevisors fortsatte notat af 30/4-12Indenrigs- og Sundhedsministerietsammenhængende patientforløbRigsrevisors fortsatte notat af 13/8-12Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12Transportministerietbilsyn efter liberaliseringen i 2005Rigsrevisors fortsatte notat af 19/11-12Økonomi- og ErhvervsministerietFinanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/SRigsrevisors fortsatte notat af 20/8-12Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12Flere ministerierForsvarets understøttelse af sine militære operationer i AfghanistanRigsrevisors fortsatte notat af 12/3-13
Nr. 7/2008
Nr.11/2008
Nr. 14/2008
Nr. 17/2008
Fortsatte beretninger vedrørende 2009Nr. 5/2009Undervisningsministerietudviklingen af de nationale testRigsrevisors fortsatte notat af 4/9-12Statsrevisorernes bemærkning af 19/9-12Indenrigs- og Sundhedsministerietvoksnes adgang til psykiatrisk behandlingRigsrevisors fortsatte notat af 28/6-12Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12SkatteministerietSKATs fusion af inddrivelsesområdetRigsrevisors fortsatte notat af 4/12-12Statsrevisorernes bemærkning af 12/12-12Justitsministerietdet digitale tinglysningsprojektRigsrevisors fortsatte notat af 12/3-13
Nr. 9/2009
Nr. 13/2009
Nr. 14/2009
Fortsatte beretninger vedrørende 2010Nr. 2/2010Flere ministeriersygehusenes økonomi i 2009Rigsrevisors fortsatte notat af 5/3-13Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklingsatsningen på ph.d.-uddannelseRigsrevisors fortsatte notat af 2/10-12TransportministerietKystbanenRigsrevisors fortsatte notat af 3/11-12
Nr. 7/2010
Nr.12/2010