Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 5
Offentligt
1169126_0001.png
1169126_0002.png
1169126_0003.png
1169126_0004.png
EuropaudvalgetDet Internationale Sekretariat
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer23. oktober 2012
Møde i Det Europæiske Råd den 18.-19. oktober 2012På mødet i Det Europæiske Råd fik stats- og regeringscheferne gjort statusover implementeringen af vækst- og beskæftigelsespagten. Interimsrapportenom yderligere integration under ØMU’en blev drøftet – herunder forslaget omden fælles tilsynsmekanisme for bankerne i euroområdet. EU’s relationer tilKina blev behandlet, og stats- og regeringscheferne vedtog en rækkekonklusioner om Syrien, Iran og Mali.
Den fælles tilsynsmekanismeStats- og regeringscheferne blev efter omfattende forhandlinger enige om denoverordnede tidsplan for etableringen af den fælles tilsynsmekanisme medDen Europæiske Centralbank (ECB) som den ansvarlige tilsynsmyndighed.Der var således enighed om at sigte på at opnå en aftale om regelsættet ogden juridiske ramme for tilsynsmekanismen senest den 1. januar 2013. Selveden operationelle gennemførelse af mekanismen vil så skulle ske i løbet af2013 under hensyntagen til integriteten af det indre marked.Tidspunktet for den operationelle gennemførelse af tilsynsmekanismen er afbetydning, da det på eurotopmødet i juni blev besluttet, at den europæiskestabilitetsmekanisme (ESM) får mulighed for at rekapitalisere bankerne i euro-området direkte, ”nårder er oprettet en effektiv fælles tilsynsmekanisme”.Stats- og regeringscheferne lod det være op til eurogruppen at fastsætte depræcise operationelle kriterier for den direkte rekapitalisering af bankerne viaESM.Selve tilsynet skal bygge på de højeste standarder for banktilsyn, og ECB skalpå en differentieret måde kunne føre direkte tilsyn.På spørgsmålet om ikke-eurolandenes deltagelse og indflydelse i tilsyns-mekanismen fastslog stats- og regeringscheferne behovet for en retfærdigbehandling og repræsentation af både deltagende euro- og ikke-eurolande.Der var derfor også behov for en klar opdeling mellem ECB’s nyetilsynsbeføjelser og varetagelsen af den monetære politik i euroområdet.
1/4
Europa-Kommissionens formand, José Manuel Barroso, fastslog på enpressekonference efter forhandlingerne om tilsynsmekanismen, at den villevære så inkluderende som juridisk muligt for de ikke-eurolande, som ønskedeat deltage. Herman Van Rompuy vurderede da også, at der i forbindelse medikke-eurolandenes repræsentation i tilsynsmekanismen mere var tale om etjuridisk problem frem for en manglende politisk opbakning.Der var generelt enighed om, at det var vigtigt at sikre lige vilkår for demedlemslande, som kommer til at deltager i den fælles tilsynsmekanisme, ogdem som ikke gør, hvor integriteten i det indre marked for finansielletjenesteydelser samtidig respekteres.
ØMU-rapportForuden drøftelserne af den fælles tilsynsmekanisme - og første element i enkommende bankunion - præsenterede Herman Van Rompuy også de øvrigeelementer i den anden rapport om styrkelse af ØMU’en for stats- ogregeringscheferne på topmødet. Det videre arbejde skal munde ud ipræsentationen af en tredje og endelig rapport på topmøde til december meden specifik og tidsbunden køreplan for etableringen af den styrkede ØMU.I forbindelse med denne proces var stats- og regeringscheferne enige om, atintegrationen bør bygge på EU’s institutionelle og retslige rammer og værekendetegnet ved åbenhed og gennemsigtighed i forhold til de medlemslande,der ikke deltager i eurosamarbejdet samtidig med, at det indre markedsintegritet respekteres.KontraktforpligtigelserEt af de punkter som på baggrund af drøftelserne skulle undersøges nærmerefrem til præsentationen af den endelig rapport på mødet til december, varforslaget om mulige kontrakter mellem eurolandene og EU’s institutioner omgennemførelsen af reformer. Her blev bl.a. en kontraktlig forpligtigelse tilgennemførelse af de landespecifikke henstillinger under det europæiskesemester nævnt som en mulighed.EurobudgetDen såkaldte finansielle kapacitet for eurolandene var også et af deelementer, som skulle undersøges nærmere frem til december. Det blev dogflere gange understreget, at dette arbejde på ingen måde kunne kobles til deigangværende forhandlinger om EU’s overordnede finansielle ramme iperioden 2014-2020.Europa-Parlamentet og de nationale parlamenterFor at sikre den demokratiske legitimitet og ansvarlighed blev der lagt op til endebat inden for rammerne af det europæiske semester i både Europa-
2/4
Parlamentet og de nationale parlamenter. Stats- og regeringschefernenoterede sig også bestræbelserne på at forbedre graden af samarbejdemellem de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet i forbindelse med1gennemførelsen af artikel 13 i traktaten bag Finanspagten samt protokol 1om de nationale parlamenters rolle i EU til Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde.
Vækst- og beskæftigelsespagtPå baggrund af opfølgningsbrevet fra Herman Van Rompuy samt et par2statusrapporter fra Kommissionen og det cypriotiske formandskab gjordestats- og regeringscheferne status over gennemførelsen af tiltagene undervækst- og beskæftigelsespagten, som blev vedtaget i juni.Trods fremskridt støttede stats- og regeringscheferne op om en større indsatspå en række af pagtens områder:Investeringer i vækst: bl.a. gennemførelse af pagtens finansierings-pakke på de 120 mia. euro.Styrkelse af det indre marked: bl.a. behov for at afslutte arbejdet medde udstående forslag under den første akt for det indre marked(herunder forslag om regnskaber, erhvervsmæssige kvalifikationer,offentlige indkøb og venturekapital).Connecting Europe: bl.a. enighed hurtigst muligt om forslaget omtranseuropæiske energinet.Realisering af et fuldt fungerende digitalt indre marked senest i 2015:bl.a. fremskyndelse af arbejdet med forslagene om e-signatur ogkollektiv rettighedsforvaltning.Fremme af forskning og innovation: bl.a. fremskridt med deforeslåede nye programmer for forskning og innovation (Horisont2020) og for virksomhedernes konkurrenceevne og SMV’er (Cosme).Forbedring af industriens konkurrenceevne: bl.a. en integreret tilgangog forbedring af energi- og ressourceeffektiviteten.Fastlæggelse af de rette lovrammer for vækst: bl.a. reduktion af densamlede regelbyrde på EU-plan og nationalt plan med særligt fokuspå SMV’er og mikrovirksomheder – herunder lettere adgang tilfinansiering.Udvikling af en skattepolitik for vækst: bl.a. videre arbejde ogdrøftelser af forslagene om energibeskatning, et fælles konsolideretselskabsskattegrundlag samt revision af rentebeskatningsdirektivet.Styrkelse af beskæftigelse og social inklusion: bl.a. arbejdet medforslagene vedrørende erhvervelse og bevarelse af grænseover-skridende pensionsrettigheder for EU-arbejdstagere og håndhævelseaf direktivet om udstationerede arbejdstagere.
1
Traktat om stabilitet, samordning og styring i den Økonomiske ogMonetære Union.2Rådsdokument 14658/1/12 REV 1ogKommissionens statusrapporttil Det Europæiske Råd
3/4
Gennemførelse af Europa 2020-strategien: bl.a. en resolut gennem-3førelse af de landespecifikke henstillinger for 2012 .Udnyttelse af handelspotentialet: bl.a. gennem enighed om for-handlingsdirektiverne for en frihandelsaftale med Japan med henblikpå indledning af forhandlinger samt afslutning af forhandlingerne omfrihandelsaftaler med Canada og Singapore.
KinaStats- og regeringscheferne havde en drøftelse af EU’s strategiske partneremed speciel fokus på Kina. Drøftelserne omfattede bl.a. overvejelser om denmest konstruktive tilgang til det nye lederskab i Kina. Herman Van Rompuyorienterede i den forbindelse om udfaldet af topmødet mellem EU og Kina den20. september 2012, der ifølge formanden havde været meget positivt. Et nyttopmøde mellem EU og Kina vil sandsynligvis finde sted til efteråret 2013 iKina.
Syrien, Iran og MaliStats- og regeringscheferne var forfærdede over den forværrede situation i4Syrien og tilsluttede sig Rådets konklusioner fra den 15. oktober 2012 ogyderligere sanktioner over for det syriske regime og dets støtter. De fordømteendvidere de syriske styrkers beskydning af det tyrkiske territorium og gentogforpligtigelsen til at drage de ansvarlige for krænkelser af den internationalemenneskerettighedslovgivning til ansvar.Irans atomprogram var fortsat genstand for EU’s alvorlige og stadig dyberebekymring, hvor Iran handler i åbenlys modstrid med sine internationaleforpligtigelser. Stats- og regeringscheferne støttede på denne baggrund opom Rådets konklusioner fra den 15. oktober og vedtagelsen af yderligeresanktioner.Endelig behandlede stats- og regeringscheferne situationen i Mali, hvor deligeledes sluttede op om Rådets konklusioner fra den 15. oktober. De udtryktealvorlig bekymring over den fortsatte politiske, sikkerhedsmæssige og huma-nitære krise.
Med venlig hilsen,
Martin Jørgensen (3622)3
Med hensyn til gennemførelsen af det europæiske semester i 2013opfordrede stats- og regeringscheferne til en dybere og merekontinuerlig dialog samt opbygning af et partnerskab med Europa-Parlamentet, de nationale parlamenter og arbejdsmarkedets parter.4Rådsdokument 14763/12
4/4