Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 40
Offentligt
1258406_0001.png
Europaudvalget og Finansudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
8. februar 2015
Kommissionens henstillinger vedrørende dansk økonomi (makroøko-
nomiske ubalancer og underskud på de offentlige finanser).
Sammenfatning
Danmark får tre konkrete henstillinger som led i Det Europæiske Se-
mester. Vi skal stadig nedbringe underskuddet på de offentlige finan-
ser, indtil de endelige tal for underskuddet for 2013 foreligger i begyn-
delsen af 2014. Herudover er der stadig nogle (få) problemer vedrø-
rende arbejdsmarkedet m.v. Endelig skal vi fjerne visse barrierer for
konkurrencen.
Sidste år (2012) fik vi fem henstillinger fra Kommissionen.
Det er dog værd at notere sig, at Danmark er det land, der har fået det
absolut laveste antal landespecifikke henstillinger af Kommissionen. Vi
har kun fået
fem
i alt (ud af 16 mulige), mod et samlet gennemsnit på
ti henstillinger pr. EU-land for alle andre EU-lande.
På den måde kan man måske sige, at vi er det EU-land med det fær-
reste antal samfundsøkonomiske problemer indenfor den metode, der
anvendes i Det Europæiske Semester.
1/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0002.png
1. Indledning
Kommissionen har for nylig fremsendt sine henstillinger (eller anbefalinger) til
EU-landene som et led i Det Europæiske Semester.
Anbefalingerne omhandler både de såkaldte makroøkonomiske ubalancer og
spørgsmålet om underskuddet på de offentlige finanser. Endvidere er de sam-
lede landespecifikke henstillinger for 2013-2014 også med.
I notatet gennemgås kort anbefalingerne vedrørende Danmark og hovedpunk-
terne vedrørende de øvrige EU-lande.
2. Hvad siger Kommissionen om dansk økonomi
1
Kommissionen udtaler, at Danmark i perioden 2013-2014 træffer følgende
finanspolitiske beslutninger med henblik på at:
-
gennemføre budgetstrategien i 2013 som planlagt for at sikre korrektion af
det uforholdsmæssigt
store underskud senest i 2013. Derudover gennem-
føre budgetstrategien for 2014 og frem med henblik på at sikre en passende
finanspolitisk indsats for at opretholde den mellemfristede målsætning
tage yderligere skridt til at forbedre beskæftigelsesegnetheden for personer
kanten af arbejdsmarkedet,
herunder personer med indvandrerbag-
grund, langtidsledige og lavt kvalificerede arbejdstagere. Forbedre kvaliteten
af
erhvervsuddannelserne
med henblik på at nedbringe frafaldsprocenten
og øget antallet af
praktikpladser.
Gennemføre
folkeskolereformen
for at
hæve uddannelsesniveauet og forbedre
omkostningseffektiviteten
i under-
visningssystemet.
fortsætte indsatsen for at fjerne barriererne for
konkurrence,
bl.a. i detailsek-
toren og bygge- og anlægssektoren, og øge effektiviteten af de
offentlige
tjenesteydelser
(egne fremhævelser).
-
-
Danmark er altså, ifølge Kommissionens oplæg, stadig under proceduren
vedrørende uforholdsmæssigt stort underskud på de offentlige finanser, selv-
om underskuddet ifølge regeringens prognoser i år (2013) kommer ned på 1,2
pct. af BNP i
2013
og 1,6 pct. af BNP i
2014.;
en prognose der i det store hele
støttes af Vismændene.
1
Dokument COM(2013) 354 final. Rådets henstilling om Danmarks nationale reformprogram for
2013 og med Rådets udtalelse om Danmarks konvergensprogram for 2012-2016.
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/69e1eef5/COM_2013_354_DA_ACTE_f.pdf
2/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0003.png
Kommissionen
regner dog med at underskuddet bliver på 1,7 pct. af BNP i
2013 og 2,7 pct. af BNP i
2014.
Men altså i alle tilfælde under de 3 pct. af
BNP.
Hertil kommer, at den
strukturelle offentlige saldo
af regeringen i
2013
er
opgjort til -0,2 pct. af BNP, altså på den pæne side af Finanspagtens krav på
højest -0,5 pct. af BNP.
I 2010 var den strukturelle saldo opgjort til -1,7 pct. af BNP,
så forbedringen
er på de krævede 1,5 pct. af den oprindelige henstilling fra EU.
Vi er dog stadig underlagt proceduren for uforholdsmæssigt store underskud,
jf.
boks 1.
Boks 1.
For Danmark gælder følgende: ”Ifølge Danmarks EU-henstilling skal det
faktiske underskud bringes holdbart under 3 pct. af BNP senest i 2013.
Indfrielse af dette hovedkrav er tungtvejende for ophævelsen af EU-
henstillingen. Det indebærer, at regnskabsbaserede tal fra Danmarks Sta-
tistik (verificeret af Eurostat) viser, at det offentlige underskud er bragt
under 3 pct. af BNP i 2013, og at der ifølge EU-kommissionens forårs-
prognose i
2014
er udsigt til, at de offentlige underskud forbliver under 3
pct. af BNP i 2014 og 2015.”
Økonomisk Redegørelse, side 18, maj 2013.
Herudover skal vi i henhold til Kommissionens vurdering af de makroøkono-
miske ubalancer forbedre beskæftigelsesegnetheden af personer ”på kanten
af arbejdsmarkedet” og forbedre erhvervsuddannelserne samt gennemføre
folkeskolereformen. Hertil kommer, at vi skal øge konkurrencen i detailsekto-
ren og bygge- og anlægssektoren samt øge effektiviteten af de offentlige tje-
nesteydelser.
I forhold til sidste års henstillinger (maj 2012
2
) er der nogle forbedringer.
Kommissionen har således (nær)læst regeringens
Konvergensprogram
(2013) og Det nationale reformprogram (2013),
begge fremsendt i april
2013, og på den baggrund fjernet henstillingerne fra sidste år om bl.a. at øge
det langsigtede udbud af arbejdskraft ved en reform af førtidspensionsordnin-
gerne, der nu er gennemført.
2
Jf. Document COM(2012) 304 final af 30.05.2012
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/07aac0aa/COM_2013_350_DA_ACTE_f.pdf
3/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Men hertil kommer, at hele spørgsmålet om at styrke stabiliteten på boligmar-
kedet og i det finansielle system nu er
taget ud
af henstillingerne i år. Kom-
missionen mener dog stadig, at spørgsmålet er aktuelt og bør holdes under
observation.
Kommissionens anbefalinger fra
sidste år
vedlægges i
bilag 1,
hvor også
henstillingerne fra i år kan ses. Det fremgår af bilaget, at henstillingerne i år
(2013) er betydeligt mindre end sidste år (2012). Det fremgår endvidere af
bilag 2,
hvordan Kommissionen nærmere er kommet frem til resultatet.
3. Hvad med de andre EU-lande
20 EU-lande er under proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. De
syv lande, der
ikke
er med, er Sverige, Tyskland, Finland, Bulgarien, Estland,
Luxembourg og Malta.
Men for yderligere fem lande, nemlig Italien, Letland, Litauen, Ungarn og Ru-
mænien foreslår Kommissionen, at underskudsproceduren nu
afbrydes.
Som
begrundelse for at afbryde tæller det forhold, at underskuddet på de offentlige
finanser kommer under de 3 pct. i 2013 og 2014, samtidig med at det faktisk
konstaterede underskud i 2012 er på 3 pct. eller derunder. I de nævnte lande
(undtagen Ungarn) er proceduren endvidere startet i 2009, og underskudstal-
lene for
2012 er nu de endeligt kendte tal.
For
seks lande
er der imidlertid tale om, at de får
forlænget fristen
til at
korrigere for et uforholdsmæssigt stort underskud. Det drejer sig om Spanien,
Frankrig, Polen og Slovenien, der får forlænget fristen med
to år.
Holland og
Portugal får forlænget med
et år.
Kriterierne for en forlængelse er (kort), at medlemmerne skal have reageret
på den oprindelige henstilling om at nedbringe underskuddet med ”effektive
aktiviteter”. Uventede ”økonomiske begivenheder” med meget alvorlige kon-
sekvenser for medlemsstaten gør imidlertid, at underskuddet ikke kan ned-
bringes indenfor den givne tidsramme. Derfor forlængelsen.
4. Sammenfattende bemærkninger
I 2012 fik Danmark fem konkrete henstillinger. I 2013 er antallet af henstillin-
ger nede på tre. Vi er ikke helt sluppet for underskudsproceduren endnu, idet
de endelige tal for underskuddet på de offentlige finanser for 2013 ikke er
opgjorte. Men det ser ud til, at vi er nær ved målet.
4/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0005.png
Hvis man ser på Kommissionens oversigt over
landespecifikke henstillinger
for 2013-2014
(jf. tabel 1), fås et overblik over, hvor mange landespecifikke
henstillinger (rødt felt) de enkelte medlemslande har fået i medfør af Det Eu-
ropæiske Semester for 2013.
Tabel 1.
Oversigt over landespecifikke henstillinger for 2013-2014
(Danmark markeres med X)
Det ses, at alle har en henstilling vedrørende ”sunde offentlige finanser” (eller
snarere mangel på ”sundhed”). Det skyldes, så vidt det kan ses af Kommissi-
onens dokument
3
, at aldringen af befolkningen i mange EU-lande udgør en
stadig udfordring for den finansielle bæredygtighed.
Det er bemærkelsesværdigt, at Danmark klart er det EU-land, der har de
færreste antal henstillinger blandt samtlige lande.
Vi har kun fem henstil-
linger, og Holland seks henstillinger, som det næstlaveste.
Det gennemsnitlige antal henstillinger pr. medlemsland kan opgøres til 10
henstillinger ud af 16 mulige.
3
KOM(2013) 350 final. Det Europæiske Semester for 2013, landespecifikke henstillinger. Europa
ud af krisen.
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/07aac0aa/COM_2013_350_DA_ACTE_f.pdf
5/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Så man kan måske konkludere, at Danmark set over en bred kam, er det
land, der klarer sig bedst (eller har færrest samfundsøkonomiske problemer)
indenfor den metode, der anvendes i Det Europæiske Semester.
Med venlig hilsen
Niels Hoffmeyer (3602) / Victoria Julie Jessen
6/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1.
Henstillinger til dansk økonomi i perioden 2012-2013 og 2013-2014
2013
Kommissionen udtaler, at Danmark i perioden
2013-2014
træffer finanspoliti-
ske beslutninger med henblik på at:
1.
gennemføre budgetstrategien i 2013 som planlagt for at sikre korrektion af det ufor-
holdsmæssigt store underskud senest i 2013. Derudover gennemføre budgetstrategien
for 2014 og frem med henblik på at sikre en passende finanspolitisk indsats for at op-
retholde den mellemfristede målsætning.
2.
tage yderligere skridt til at forbedre beskæftigelsesegnetheden for personer på kanten
ar arbejdsmarkedet, herunder personer med indvandrebaggrund, langtidsledige og lavt
kvalificerede arbejdstagere. Forbedre kvaliteten af erhvervsuddannelserne med henblik
på at nedbringe frafaldsprocenten og øget antallet af praktikpladser. gennemføre folke-
skolereformen for at hæve uddannelsesniveauet og forbedre omkostningseffektiviteten
i undervisningssystemet.
3.
fortsætte indsatsen for at fjerne barriererne for konkurrence, bl.a. i detailsektoren og
bygge- og anlægssektoren, og øge effektiviteten af de offentlige tjenesteydelser.
2012
Kommissionen henstiller, at Danmark i perioden
2012-2013
tager skridt til:
1.
at gennemføre budgetstrategien som planlagt for at rette op det uforholdsmæssigt sto-
re underskud senest i 2013 og sikre den gennemsnitlige årlige strukturelle tilpasning,
der er angivet i Rådets henstillinger under proceduren i forbindelse med uforholds-
mæssigt store underskud. Derefter bør Danmark sikre en passende strukturel tilpas-
ning til at gøre tilstrækkeligt fremskridt i retning af den mellemfristede budgetmålsæt-
ning, herunder nå udgiftsreferencesatsen.
2.
at øge det langsigtede udbud af arbejdskraft ved en gennemføre en reform af førtids-
pensionsordningen og ved i højere grad at målrette fleksjobordningen mod personer
med nedsat arbejdsevne og forbedre beskæftigelsesmulighederne for personer med
indvandrerbaggrund.
3.
at implementere de bebudede foranstaltninger uden forsinkelse, forbedre omkost-
ningseffektiviteten i uddannelsessystemet, nedbringe frafaldsprocenterne i den er-
hvervsfaglige uddannelsessektor og forøge antallet af praktikpladser
4.
at fortsætte indsatsen for at fjerne hindringer for konkurrence inden for især den lokale
servicesektor, detailsektoren og byggesektoren, herunder ved at åbne kommunernes
og regionernes indkøb af tjenesteydelser op for konkurrence og sikre, at sanktionerne
for overtrædelse af konkurrenceloven er tilstrækkelig afskrækkende.
5.
at overveje flere forebyggende foranstaltninger med henblik på at styrke stabiliteten på
boligmarkedet og i det finansielle system på mellemlang sigt, herunder ved at tage
hensyn til resultaterne af Erhvervs- og Vækstministeriet igangværende undersøgelse af
fordelingen af formue og gæld på tværs af husholdningerne og ved at tage realkredit-
systemet og det kommende ejendomsskattesystem op til revision.
7/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0008.png
Bilag 2.
8/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0009.png
9/10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1258406_0010.png
10/10