Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 10
Offentligt
1188374_0001.png
Europaudvalget og Socialudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
3. december 2012
Kommissionen foreslår en ny Fond for Socialt Dårligst Stillede
Sammenfatning
Kommissionen har den 24. oktober 2012 foreslået, at der oprettes en ny
fond, der skal yde støtte til uddeling af fødevarer og elementære for-
brugsgoder til særligt udsatte personer i EU-landene. Fonden skal have
et samlet budget på 2,5 mia € over 7 år. Forslaget er delvis en viderefø-
relse af en program for uddeling af fødevarer til social udsatte, som udlø-
ber i 2013.
Fristen for at fremsætte en begrundet udtalelse er 26. december 2012.
Europa-Kommissionen fremsatte den 24. oktober 2012 et forslag om en Eu-
ropæisk fond, som i perioden 2014-2020 skal yde bistand til personer i EU,
som lever i risiko for fattigdom eller social udstødelse
1
.
Baggrunden for forslaget
Forslaget er delvis en videreførelse af et eksisterende EU-program for udde-
ling af fødevarer til de socialt dårligst stillede personer. Programmet blev op-
rindeligt oprettet i 1987, på et tidspunkt, hvor der i EU var en stor overproduk-
1
KOM (2012) 0617.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1188374_0002.png
tion af landbrugsvarer, som landmændene kunne sælge til EU’s interventions-
lagre (de såkaldte overskudslagre). For at undgå at destruere fødevarerne
besluttede EU, at landbrugsprodukterne skulle uddeles til de fattigste borgere
i EU.
Med tiden blev programmet en vigtig forsyningskilde for de hjælpeorganisati-
oner, der står for uddelingen af fødevarer til socialt udsatte i EU. Så da over-
skudslagrene i løbet af 00’erne blev tømt, bl.a. som følge af øget efterspørg-
sel på verdensmarkedet og reformer af EU’s landbrugsordninger, var det sta-
dig stor efterspørgsel efter fødevarerne hos disse organisationer.
På den baggrund foreslog Kommissionen i 2010 en ændring af landbrugsord-
ningerne, som indebar, at EU skulle kunne opkøbe landbrugsprodukter på
markedet med henblik på uddeling til de socialt dårligst stillede
2
.
En række EU-lande, herunder Danmark, var imod forslaget. Endvidere frem-
sendte Folketinget og en række andre nationale parlamenter (Frankrigs Se-
nat, Sveriges Rigsdag, Hollands Senat og UK House of Lords) begrundede
udtalelser til Kommissionen, hvori de gjorde gældende, at forslaget stred mod
nærhedsprincippet. Den danske regering forsøgte også at få forslaget ned-
stemt i Rådet, men forslaget blev i februar 2012 endeligt vedtaget. Program-
met løber indtil udgangen af 2013.
Folketingets begrundede udtalelse kan læses her:
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/8af5e362/20100486bilag1NY.pdf
Hvad indeholder forslaget?
Kommissionen foreslår, at der oprettes en ny fond, der skal yde støtte til ud-
deling af fødevarer og elementære forbrugsgoder til særligt udsatte personer i
EU. Fonden skal være en del af den Europæiske Socialfond og er derfor – i
modsætning til tidligere - helt adskilt fra EU’s landbrugspolitik. Fonden skal
gælde for perioden 2014-2020 og forhandlingerne om fonden falder derfor
sammen med forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle rammebudget for
2014-2020. Der er afsat 2,5 mia. € til fonden for hele den 7-årige periode.
Efter forslaget er det
EU-landene selv, der fastlægger kriterierne
for ud-
pegning af de socialt dårligst stillede personer og de materielle afsavn i sam-
arbejde med de partnerorganisationer, der eventuelt måtte deltage i uddelin-
2
KOM (2010) 0486.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1188374_0003.png
gen af hjælpen. Kommissionen skriver nemlig i sin begrundelse for forslaget,
at fastlæggelsen af disse kriterier er EU-landenes eller partnerorganisationer-
nes ansvar, da de er bedst egnede til at målrette bistanden under hensyn til
de lokale behov.
Efter forslaget skal Kommissionen vedtage en
afgørelse om den årlige for-
deling af midlerne
fra fonden blandt EU-landene. Fordelingen blandt landene
baseres på de samme principper som fordelingen af midler fra strukturfonde-
ne samt under hensyn til kriterier om:
hvor stor en andel af befolkningen, de lider alvorlige materielle afsavn
hvor stor en del af befolkningen, som lever i husstande med meget
lav arbejdsintensitet (arbejdsløshed)
Derefter skal hvert enkelt EU-land for hele den 7-årige periode udarbejde et
operationelt program,
som skal indeholde en række oplysninger, herunder
bl.a. angivelse af:
hvilke former for materielle afsavn, det operationelle program skal af-
hjælpe
de eksisterede nationale ordninger
hvilke mekanismer der i landet anvendes til at fastlægge kriterierne
for udpegning af de socialt dårligst stillede personer
kriterierne for udvælgelse af partnerorganisationerne, om nødvendigt
opdelt efter behandlet type materielt afsavn
hvilke myndigheder der skal stå for administrationen af ordningen
en beskrivelse af de foranstaltninger, der træffes for at inddrage kom-
petente regionale, lokale og andre offentlige myndigheder i udarbej-
delsen af det operationelle program.
Forslaget indeholder også bestemmelser, der skal sikre at midlerne anvendes
i overensstemmelse med Fondens mål og overholder EU-reglerne for forsvar-
lig finansiel forvaltning.
Kommissionens begrundelse for nærhedsprincippets overholdelse
Kommissionen anfører i forslaget, at forordningens mål ”ikke i tilstrækkelig
grad [kan] opfyldes af medlemsstaterne og derfor bedre [kan] gennemføres
på EU-plan”
3
. Forslaget indeholder ikke derudover nogen begrundelse for
overholdelsen af nærhedsprincippet.
3
Betragtning nr, 42 til forslaget.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1188374_0004.png
Folketingets nærhedstjek af direktivforslaget
De nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-
lelse til Kommissionen inden 8 uger fra forslagets fremsættelse – dvs. den 26.
december 2012 - hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprincippet,
dvs. hvis de mener, at man i tilstrækkelig grad gennem national lovgivning vil
kunne realisere forslagets formål om at sikre de socialt udsatte fødevarer og
elementære forbrugsgoder.
Ud over Folketinget har en række andre nationale parlamenter (fra Estland,
Holland, UK, Sverige og Finland) p.t. indledt et nærhedstjek af forslaget.
Afsluttende bemærkninger
Det skal afslutningsvis bemærkes, at Folketinget også har mulighed for over
for Kommissionen – såvel inden for som efter 8-ugers fristen for nærhedstjek-
ket
4
– at komme med bemærkninger til forslagets indhold.
Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalelse, at bemærkningerne knyt-
ter sig til forslagets indhold og ikke til overholdelsen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
4
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
4/4