Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1178497_0001.png
1178497_0002.png
1178497_0003.png
1178497_0004.png
1178497_0005.png
1178497_0006.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. MST -603-00065Ref. MASDen 12. november 2012Dep: kirst
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGomKommissionens forslag om ændring af bilag XIV i Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger forkemikalier (REACH), bilag XIV.1. ResuméFormålet med forslaget er at tilføje otte stoffer og stofgrupper til bilag XIV under REACH-forordningen – ”godkendelseslisten”. Samtidig fastsættes en tidsfrist for hvert af stofferne, som ersidste frist for virksomhedernes mulighed for indsendelse af ansøgning til Kommissionen omgodkendelse af fortsat markedsføring og anvendelse af stofferne. Desuden sættes yderligere en frist,efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres og anvendes, med mindre Kommissionen hargivet en godkendelse (solnedgangsdatoen).Der skal stemmes om sagen på møde i REACH-komiteen 21. – 22. november 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet virksomheder vilkunne søge om tilladelse hos Kommissionen af fortsat produktion, import og brug af de stoffer,forslaget omfatter. Det er belagt med gebyr at søge om tilladelse til fortsat brug.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. De otte stoffer som nu foreslås udfaset er blandtde særligt problematiske stoffer – de er kræftfremkaldende, mutagene og/eller reproduktionstoksiske– og det er regeringens opfattelse, at de skal udfases hurtigst muligt, så andre, mindre farlige stoffervil blive brugt i stedet.Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.
2. StatusKommissionen sendte den 25. oktober 2012 invitation til afstemning blandt medlemsstaterne omovennævnte forslag. Afstemningen skal ske efter forskriftsproceduren med kontrol i REACH-komiteen den 21. - 22. november 2012.
Forslaget vedrører ændring af REACH forordningens bilag XIV (”godkendelseslisten”), derindeholder en fortegnelse over de stoffer, for hvilke der kræves godkendelse, før de kanmarkedsføres og anvendes. Kommissionen foreslår at følgende 8 stoffer tilføjes til bilaget:Trichlorethylen,Chrom trioxid,Syrer afledt af chromtrioxid og deres oligomerer,Natrium dichromat,Kalium dichromat,Ammonium dichromat,Kalium chromatNatrium chromat
3. Formål og indholdForordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder bestemmelser om indførelse af engodkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. Ifølge denne ordning skal virksomheder søgeom tilladelse til (fortsat) at markedsføre og anvende de særligt problematiske stoffer, som optages påbilag XIV. Formålet med godkendelsesordningen er således at begrænse brugen af problematiskestoffer, og at fremme substitution til mindre miljø- og sundhedsskadelige alternativer.Med nærværende forslag indføjes stof nr. 15 til 22 på bilaget. Samtidig fastsættes en tidsfrist, som ersidste frist for virksomhedernes indsendelse af ansøgning om godkendelse til Kommissionen, samtyderligere en frist efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres og anvendes, med mindreKommissionen har godkendt anvendelsen (solnedgangsdatoen). Virksomheden skal betale et gebyr iforbindelse med ansøgning om en godkendelse. En godkendelse kan kun gives tidsbegrænset.Endvidere fastsætter REACH muligheder for at undtage visse anvendelser fra kravet omgodkendelse med baggrund i, at risici er tilstrækkeligt kontrolleret gennem anden lovgivning.Følgende stoffer kan ifølge REACH, artikel 57 optages på bilag XIV:-Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrer arveanlæggene) ellerreproduktionsskadende (skader forplantningen hos mennesker) i kategori 1A eller 1B (CMR1A eller 1B) i henhold til klassificeringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. december2008-Stoffer, der er klassificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske (PBT) eller sommeget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) i henhold til REACH forordningensbilag XIII-Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor der er videnskabeligdokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på menneskers sundhed og miljø, og somer problematiske i samme grad som ovennævnte stofferIfølge REACH proceduren for optagelse af stoffer på godkendelsesordningen skal udvalgte stofferindledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” til godkendelsesordningen. Stoffer tilkandidatlisten godkendes af Kemikalieagenturets Medlemsstatsudvalg efter forslag framedlemslandene eller Kommissionen ud fra en vurdering af den videnskabelige dokumentation forstoffernes iboende egenskaber. Forud for en afgørelse om optagelse af stoffer fra kandidatlisten på
2
bilag XIV skal Kemikalieagenturet, på baggrund af anbefalinger fra Medlemsstatsudvalget,fremsende anbefaling til Kommissionen vedrørende hvilke stoffer fra kandidatlisten, der skaloptages på godkendelsesordningen (bilag XIV).REACH forordningens artikel 58 om optagelse af stoffer på godkendelsesordningen angiver, at forhvert stof, der opføres på bilag XIV, skal der fastsættes en ”solnedgangsdato”, som er den dato frahvilken markedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt en godkendelsetil anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist skal være mindst 18 måneder førsolnedsgangsdatoen.Når det gælder indholdet af virksomhedernes eventuelle ansøgning om godkendelse, stilles der bl.a.krav om, at virksomheden skal godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og krav om, at ansøgningenskal indeholde en vurdering af, om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder).Efter offentlig høring og behandling i Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA)risikovurderingsudvalg og socioøkonomiske udvalg offentliggør Kommissionen en eventuelgodkendelse, samt eventuelle betingelser, i EU-tidende. Godkendelsen kan kun gives tidsbegrænset.Forslaget:Nedenstående tabel er en samlet oversigt over Kommissionens forslag til stoffer, der skal optages påbilag XIV, samt ansøgningsfrister og solnedgangsdatoer. Der er ingen forslag til generelleundtagelser fra kravet om godkendelse.
3

Stof

TrichloroethyleneEC No:201-167-4CAS No: 79-01-6Chromium trioxideEC No:215-607-8CAS No: 1333-82-0Syrer afledt af chromtrioxid ogderes oligomererGruppen omfatter:Chrom syreEC No:231-801-5CAS No: 7738-94-5Dichrom syreEC No:236-881-5CAS No: 13530-68-2Oligomerer af chrom syre ogdichrom syreEC No:endnu ikke tildeltCAS No: endnu ikke tildeltNatrium dichromatEC No:234-190-3CAS No: 7789-12-010588-01-9Kalium dichromatEC No:231-906-6CAS No: 7778-50-9Ammonium dichromate232-143-1EC No:CAS No: 7789-09-5Kalium chromatEC No:232-140-5CAS No: 7789-00-6Natrium chromatEC No:231-889-5CAS No: 7775-11-3

Iboende egenskaber

Kræftfremkaldende ikategori 1B *Kræftfremkaldende ikategori 1A *Mutagent i kategori 1B ***Kræftfremkaldende ikategori 1B *

Ansøgningsfrist

18 måneder efter ikrafttrædelse

Solnedgangsdato

36 måneder efter ikrafttrædelse
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
Kræftfremkaldende ikategori 1B *Mutagent i kategori 1B ***Reproduktionstoksisk ikategori 1B **Kræftfremkaldende ikategori 1B *Mutagent i kategori 1B ***Reproduktionstoksisk ikategori 1B **Kræftfremkaldende ikategori 1B *Mutagent i kategori 1B ***Reproduktionstoksisk ikategori 1B **Kræftfremkaldende ikategori 1B *Mutagent i kategori 1B ***
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
21 måneder efter ikrafttrædelse
39 måneder efter ikrafttrædelse
Kræftfremkaldende i21 måneder efter ikrafttrædelse 39 måneder efter ikrafttrædelsekategori 1B *Mutagent i kategori 1B ***Reproduktionstoksisk ikategori 1B *** Opfylder kriterierne for klassificering som kræftfremkaldende i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylder derfor de kriterierfor optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.** Opfylder kriterierne for klassificering som reproduktionstoksisk i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylder derfor dekriterier for optagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006.*** Opfylder kriterierne for klassificering som mutagent i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 1272/2008 og opfylder derfor de kriterier foroptagelse i bilag XIV til forordning (EF) nr. 1907/2006
Kommissionens forslag er i overensstemmelse med Kemikalieagenturets anbefaling fremsendt den20. december 2011. Udover de ovenstående 8 stoffer anbefalede Kemikalieagenturet dog også at
4
optage 5 cobalt forbindelser på bilag XIV (godkendelseslisten). Kommissionen finder imidlertid at idet mindste en anvendelse af disse stoffer kan udgøre en risiko, og vil derfor i henhold til artikel 69anmode Kemikalieagenturet om at udarbejde et forslag til begrænsning af disse stoffer i form af enoptagelse på bilag XVII (begrænsnings/forbudslisten), med mulighed for senere optagelse pågodkendelsesordningen i bilag XIV for øvrige anvendelser.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen haroverskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordnedemål med bilag XIV indeholdende en fortegnelse over stoffer, der kræver godkendelse, forudsætteren fælles harmoniseret fortegnelse.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Samtlige 8 stoffer er omfattet af særregulering i bilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af27. september 2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer ogmaterialer med senere ændringer. De fleste anvendelser af stofferne er enten omfattet af et forbudeller forhåndsgodkendelse efter de danske kræftregler. Optagelsen af stofferne på bilag XIV iREACH vil indebære, at bilaget skal revideres i overensstemmelse hermed.
7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser forstaten, regionerne og kommunerne. Merudgifter afholdes jf. gældende budgetvejledning, indenforeksisterende bevillinger.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget kan få nogle administrative konsekvenser for erhvervslivet, såfremt det ønskes fortsat atanvende det pågældende stof, idet forslaget stiller krav om at producenten eller importørenudarbejder en ansøgning om godkendelse, samt betaler et gebyr for at søge. Der kan ligeledes blivetale om omkostninger i forbindelse med udviklingen af alternativer, hvis der ikke søges omgodkendelse.Miljøstyrelsen er ikke bekendt med, at der er danske virksomheder, der producerer eller importererstoffer fra forslaget fralande uden for EU,og som har planer om at søge om godkendelse.De danske virksomheder, der køber stofferne fraandre EU-lande,eller køber varer indeholdendedisse stoffer, kan dog indirekte få en omkostningsstigning som konsekvens af, at de køber fra andreproducenter eller importører i EU, som vælger at søge godkendelse.
5
BeskyttelsesniveauetForslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der vil ske en udfasning af de særligt problematiskestoffer omfattet af forslaget, i de tilfælde hvor der ikke gives en godkendelse. Der kan ikke gives engodkendelse, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede, mindrefarlige alternativer. I tilfælde af, at der gives en godkendelse, skal det sikres at stoffet bruges sikkert.8. HøringKemikalieagenturet ECHAs anbefaling har været sendt i offentlig høring af ECHA juni 2011, ogkommentarerne har været offentliggjort på ECHAs hjemmeside.Der har været sendt et rammenotat om forslaget i høring i Miljøspecialudvalget. Der er indkommetfølgende bemærkninger:Det Økologiske Rådstøtter forslaget, dog med den modifikation, atansøgningsfristen, for alle ottestoffer, bør fastsættes til 18 måneder efter ikrafttrædelse, samt at solnedgangsdatoen dermed tilsvarenderykkes frem (36 måneder efter ikrafttrædelse).9. Generelle forventninger til andre landes holdningerEfter indstilling fra Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) Medlemsstatsudvalg offentliggjordeECHA 1. juli 2010 resultatet af prioriteringen af stoffer på kandidatlisten til optagelse på bilag XIV.I december 2010 og december 2011 fremsendte ECHA sine anbefalinger af, hvilke stoffer frakandidatlisten der burde optages på bilag XIV. Da forslaget er fremsat efter anbefaling fra ECHA’sMedlemsstatskomite, forventes der generelt at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens holdningRegeringens holdning til forslaget er positiv. Baggrunden for denne holdning er, at regeringenønsker at begrænse anvendelsen af de særligt problematiske stoffer (CMR, PBT og vPvB) i detilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes alternativer.Med hensyn til de 5 cobalt-forbindelser, der oprindeligt var en del af anbefalingen fra ECHA, erregeringen enig med Kommissionen i, at der bør arbejdes for indførelse af en begrænsning foranvendelser, hvor der er identificeret en risiko (en bilag XVII-begrænsning). De anvendelser af defem cobalt-forbindelser, der ikke bliver udarbejdet forbud/begrænsning for, bør snarest muligtherefter optages på godkendelsesordningen i bilag XIV.Formålet med godkendelsesordningen er at udfase brugen af de særligt problematiske stoffer, ellerhvor der er gode grunde til det, og hvor der kan demonstreres sikker brug, at give en tidsbegrænsetgodkendelse. Danmark støtter dette mål, og at det sker så hurtigt som muligt. Dog under hensyn-stagen til at virksomhederne skal have en rimelig frist til at ansøge om en godkendelse. Medforslaget får industrien en tilstrækkelig frist på 3 - 4 år til enten at udfase stofferne, eller til at få engodkendelse.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
6