Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1177134_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 5. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 26. oktober 2012
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Benny Engelbrecht (S) næstformand, Jens Joel (S), Sofie
Carsten Nielsen (RV), Eigil Andersen (SF), Finn
Sørensen (EL), Jakob Ellemann-Jensen (V), Pia
Adelsteen (DF), Lene Espersen (KF)
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Desuden deltog:
Næstformanden, Benny Engelbrecht, ledede mødet.
FO
Punkt 1. Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – transport)
den 29. oktober 2012
Dagsordenspunkt 1 hører under Justitsministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 2 hører under Erhvervs- og Vækstministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 3-7 hører under Transportministeriets ressort.
Transportministeren forelagde alle punkterne.
Transportministeren:
Jeg forelægger et par sager for henholdsvis erhvervs- og
vækstministeren og justitsministeren. Jeg skal understrege, at jeg ikke får tredob-
belt løn i dag. Jeg har selv fem sager på dagsordenen, og så forelægger jeg to
sager, hvor jeg gerne vil have et tidligt forhandlingsoplæg, fordi vi kan mærke, at
der er skred i forhandlingerne dernede – det er jo glimrende. Så det er en ret om-
fattende dagsorden. Der er sendt et samlenotat over. Jeg vil prøve at være så
kort, som jeg kan.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
kontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen
– Politisk enighed
KOM (2011) 0451
Rådsmøde 3196 – bilag 2 (samlenotat side 2)
KOM (2011) 0451 – svar på spørgsmål 1
KOM (2011) 0451 – svar på spørgsmål 2
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 569 (side 1481 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 22/6-12)
Transportministeren:
Denne sag har justitsministeren bedt mig forelægge.
192
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
Sagen drejer sig om et forordningsforslag om ændring af kontrolapparatforord-
ningen og køre- og hviletidsforordningen – også kaldet den digitale tachograf – og
sagen forelægges udvalget til orientering.
Der er tale om en sag, som udvalget flere gange tidligere har fået forelagt.
Justitsministeren fik således allerede den 9. december 2011 opbakning til et for-
handlingsmandat i sagen. Som forventet blev der efterfølgende på transport-
rådsmødet den 12. december 2011 opnået enighed om en såkaldt delvis generel
indstilling til forslaget. Justitsministeren fik herefter fornyet opbakning til sit for-
handlingsmandat den 22. juni 2012. Der blev herefter – helt som forventet – på et
rådsmøde den 26. juni 2012 opnået enighed om en samlet generel indstilling til
sagen.
Det følger af forhandlingsoplægget, at man fra dansk side vil kunne tilslutte sig
den samlede tekst, idet man fra dansk side herved vil lægge afgørende vægt på,
at forordningen generelt ikke er til hinder for gebyrfinansiering eller anden form for
egenbetaling.
Når sagen endnu engang forelægges – denne gang til orientering – skyldes det,
at Rådet i næste uge forventes at opnå politisk enighed om forslaget.
Som det fremgår af Justitsministeriets samlenotat, indeholder den samlede tekst,
der forelægges Rådet med henblik på politisk enighed, alene visse ændringer af
hovedsageligt sproglig karakter. Disse ændringer er indsat i Rådets samlede ge-
nerelle indstilling fra mødet i juni måned på baggrund af forhandlinger i arbejds-
gruppen om Europa-Parlamentets ændringsforslag, som plenarforsamlingen ved-
tog den 2. juli 2012.
Jeg er orienteret om, at vi fra dansk side kan tilslutte os den foreliggende samlede
tekst.
Finn Sørensen
erkendte, at det var en gammel diskussion, men gjorde opmærk-
som på, at Enhedslisten stadig væk er modstander af det, man lægger op til, fordi
det vil forøge faren for løndumping og social dumping på transportområdet, bl.a.
fordi man får mulighed for at udstede førerkort til lande uden for det område, vi
normalt arbejder inden for. Enhedslisten er også modstander af, at man udvider
radius for kørsel, der kan undtages fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Det vil
bl.a. angå bustransport.
Han spurgte, om den tanke, man har været inde på om at integrere førerkortet og
kørekortet, er opgivet igen. Det mente han ville være en god idé, idet det kunne
mindske den svindel, der finder sted med førerkortene.
Eigil Andersen
pegede på, at der i forbindelse med kontrolapparatforordningen
står, at køretøjerne fremover skal være tilsluttet et globalt satellitnavigationssy-
stem, som foretager en automatisk registrering af kørslen og den daglige perio-
des afgangs- og ankomststed. Han nævnte, at vi har store problemer med cabo-
tagekørsel – altså udenlandske lastbiler, som kører internt i Danmark – idet det er
svært at finde ud af, hvor disse lastbiler er henne. Derfor spurgte han, om dette
193
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
forslag vil betyde, at mulighederne for at kontrollere, at cabotagereglerne overhol-
des, bliver bedre.
Transportministeren
tilstod, at køre- og hviletidsbestemmelserne og kontrolap-
paratforordningen samt dagsordenens punkt 2 om havnestatskontrol ikke var
hans område, og i stedet for at han prøvede at svare på noget, han ikke rigtigt
havde forstand på, foreslog han, at man stillede nogle skriftlige spørgsmål, som
ville blive besvaret af justitsministeren og erhvervsministeren.
Med hensyn til forslaget vedrørende køre- og hviletid gjorde han opmærksom på,
at regeringen havde fået forhandlingsoplæg.
Med hensyn til cabotagekørsel sagde han generelt til Eigil Andersen, at sagen er
vigtig, og vi bruger alle de instrumenter, der overhovedet kan bruges, og at rege-
ringen her arbejder sammen med erhvervet.
Næstformanden
sagde, at man ville stille spørgsmålene skriftligt.
Finn Sørensen
havde respekt for, at man ikke bør udtale sig om noget, man ikke
ved noget om, og ville stille skriftlige spørgsmål.
194
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
2. Gennemførelse af MLC-konventionen
a) Forslag om ændring af direktiv om havnestatskontrol
Generel indstilling
KOM (2012) 0129
Rådsmøde 3196 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 553 (side 1251 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 25/5-12)
b) Direktivforslag om flagstatens ansvar for håndhævelsen af FN’s
konvention om søfarende arbejdsforhold (MLC)
Generel indstilling
KOM (2012) 0134
Rådsmøde 3196 – bilag 1 (samlenotat side 7)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (11) – bilag 553 (side 1251 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 25/5-12)
Transportministeren:
Denne sag vedrører to direktiver, der gennemfører ILO-
konventionen om søfarendes arbejdsforhold, som erhvervs- og vækstministeren
har bedt mig forelægge. Sagen forelægges til orientering, idet den blev forelagt
udvalget til forhandlingsoplæg den 25. maj 2012.
De to direktiver vedrører henholdsvis flagstatens og havnestatens kontrol af ski-
be. Direktivforslagene forelægges samlet og er også sat til behandling samlet på
rådsmødedagsordenen med henblik på en generel indstilling.
Konventionen om søfarendes arbejdsforhold blev vedtaget af den internationale
arbejdsorganisation ILO i 2006. Danmark ratificerede konventionen sidste år, og
konventionen vil træde i kraft den 20. august næste år.
Direktivforslagenes formål er, at medlemslandene skal sikre overholdelse af kon-
ventionens regler i forhold til henholdsvis skibe under eget flag og skibe under
fremmed flag, som anløber havne i EU.
Regeringen har været positiv over for begge forslag, og de nødvendige ændrin-
ger i lovgivningen er allerede vedtaget af Folketinget forud for Danmarks ratifika-
tion af konventionen.
Regeringen er tilfreds med resultatet af forhandlingerne og vil støtte en generel
indstilling vedrørende de to forslag.
Finn Sørensen
pegede på, at Enhedslisten havde givet mandat ud fra den for-
udsætning, at man opfyldte 3F's transportgruppes ønsker. Han håbede ikke, der
ville blive en generel mulighed for undtagelser med hensyn til sikkerheden og
inspektionerne i de mindre skibe. Derfor spurgte han, hvad der konkret skete med
dette direktiv. I anden omgang tilføjede han, at han havde læst, at undtagelses-
bestemmelsen var udgået, men til gengæld var der indført en mulighed for lem-
195
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
peligere tilsyn. Hvis det betød, at man "smuglede en undtagelsesbestemmelse
ind ad bagvejen", ville han stadig være kritisk over for forslaget.
196
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
3. Forslag til forordning om fælles regler for tildeling af slots i Den
Europæiske Unions lufthavne
– Generel indstilling
KOM (2011) 0827
Rådsmøde 3196 – bilag 3 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (11) – bilag 443 (side 945 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 16/3-12)
Transportministeren:
De resterende sager hører under Transportministeriets
område. Jeg vil starte med forordningsforslaget om tildeling af slots i EU’s luft-
havne, der er sat på rådsmødets dagsorden til generel indstilling.
Der er tale om en sag, som er forelagt tidligere. Jeg fik således på udvalgets mø-
de den 16. marts 2012 opbakning til et forhandlingsmandat i sagen, og den fore-
lægges nu til orientering.
Slots er en betegnelse for flyenes ankomst- og afgangstidspunkter.
Formålet med forslaget er at sikre, at adgangen til overbelastede lufthavne orga-
niseres på en ikke-diskriminerende og gennemskuelig måde for at få optimal ud-
nyttelse af lufthavnskapaciteten og muliggøre reel konkurrence.
Kommissionen foreslår at tillade handel mellem luftfartsselskaber med slots og at
gøre det lettere for nytilkomne luftfartsselskaber at få tildelt slots.
I forhandlingerne i Rådet ser der ud til at være flertal blandt medlemslandene for,
at luftfartsselskaber får tilladelse til at købe og sælge slots indbyrdes.
Fordelingen af slots i lufthavnene består i at sørge for, at det, man kunne kalde de
”gamle” luftfartsselskaber, som hovedregel kan bevare deres slots som hævd-
vundne rettigheder – såkaldte ”grandfather rights” – men at ”nye” selskaber sam-
tidig skal have mulighed for at komme ind på markedet i en lufthavn.
Grundlæggende fordeles der slots to gange om året: Forud for sommersæsonen
og forud for vintersæsonen. Herudover kan selskaberne søge slots når som helst,
alt efter ændringer i behovet. De ”gamle” selskaber skal ikke betale for at videre-
føre deres rettigheder, og gamle og nye selskaber skal ikke betale for at få tildelt
nye slots fra puljen.
I denne sammenhæng er det positivt, at der under forhandlingerne har været op-
bakning til de dele af forslaget, der gør det lettere for "nye" selskaber at få adgang
til slots og derved at komme ind på markedet i en lufthavn. Bl.a. bliver definitionen
af, hvad der er et nyt selskab, bredere, og samtidig begrænser man muligheden
for, at luftfartsselskaber, der i realiteten er i samme firmagruppe, får rettigheder
som et nytilkommet selskab.
Det er også positivt, at der tegner sig tilslutning til et forslag om, at der skal være
mulighed for at lægge en afgift på slotshandel.
Endvidere er der opbakning til et forslag, der muliggør, at medlemsstaten kan
stoppe en slotshandel med et tredjeland, hvis handlen ikke forventes at ske på
lige konkurrencevilkår.
197
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
Det forventes, at der på rådsmødet kan opnås tilslutning til en generel indstilling
om forslaget.
Finn Sørensen
var stadig modstander af ideen om at sælge slots, idet han men-
te, det vil føre til, at nogle store kapitalgrupper og luftfartsselskaber kunne styre
trafikken endnu mere.
198
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
FO
4. Forslag til forordning om periodisk teknisk kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af
direktiv 2009/40/EF
– Orienterende debat
KOM (2012) 0380
Rådsmøde 3196 – bilag 3 (samlenotat side 18)
Transportministeren:
Den næste sag på dagsordenen er forordningsforslaget
om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer. Sagen
forelægges til forhandlingsoplæg.
Forslaget er sat på Rådets dagsorden til orienterende debat.
Forslaget er en del af en køretøjssikkerhedspakke fra Kommissionen bestående
af i alt 3 retsakter. Køretøjssikkerhedspakken sigter på at forbedre færdselssik-
kerheden og nedbringe luftforureningen ved at øge omfanget af kravene til tek-
nisk kontrol i EU og ved at skabe egnede rammer for en uhindret informations-
strøm mellem aktører og medlemsstater, der beskæftiger sig med håndhævelse
af synsresultaterne. På længere sigt ønsker Kommissionen at skabe et fælles
europæisk område for teknisk kontrol, som er baseret på harmoniserede standar-
der.
I det konkrete forslag om periodisk bilsyn ønsker Kommissionen, at person- og
varebiler skal synes hvert år, når de er over seks år. Nu synes de hvert andet år.
Det foreslås også, at knallerter og motorcykler samt mindre påhængsvogne skal
omfattes af periodisk syn, hvilket de ikke er nu. Derudover skærpes kravene til
synsvirksomhedernes udstyr og mandskab, og der fastsættes regler for undersø-
gelse for fejl samt bedømmelse for fejl.
Regeringen finder de dele af forslaget, der vedrører harmonisering af kravene til
undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikationer med henblik på at
sikre ensartede syn i EU, vigtige, idet harmonisering af sådanne krav vil mindske
risikoen for såkaldt ”synsshopping” på tværs af landegrænser.
Harmonisering af disse krav bør dog ske på et proportionalt niveau, da det er væ-
sentligt, at der anvendes fælles standarder, men investeringen i tid og udstyr bør
stå mål med det forventede udbytte.
Forslaget forventes at medføre 800.000 ekstra periodiske syn om året og dermed
ekstra udgifter for danske bilister i størrelsesordenen 350 mio. kr. om året, hvis
det vedtages i sin nuværende form.
Regeringen finder det vigtigt, at der i forbindelse med drøftelserne inddrages en
bred palet af uafhængige videnskabelige undersøgelser. Det skyldes blandt an-
det, at danske cost-benefit beregninger fra 2007 af hyppigere syn sætter spørgs-
målstegn ved, om de økonomiske fordele står mål med udgifterne. Dette er også
på linje med tyske cost-benefit beregninger af det aktuelle forslag.
Trafikstyrelsen har bedt Institut for Transport ved Danmarks Tekniske Universitet
om at gennemregne tallene for Danmarks vedkommende. Trafikstyrelsen får først
den endelige rapport i december i år. Trafikstyrelsen har dog fået oplyst, at de
199
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
foreløbige tal fra cost-benefit analysen viser, at der ikke er rykket afgørende på
resultatet for Danmarks vedkommende, da udgifterne efter det foreliggende over-
stiger fordelene.
Regeringen kan derfor ikke støtte hyppigere kontrol af personbiler og andre lette
køretøjer end svarende til i dag, da der på baggrund af de foreliggende beregnin-
ger foreligger tvetydig dokumentation for effekterne af forøget synsfrekvens.
FO
Mit forhandlingsoplæg er derfor:
At man fra dansk side stiller sig positiv over for forslagets hovedidé om for-
bedret færdselssikkerhed og beskyttelse af miljøet.
At man fra dansk side støtter de dele af forslaget, som vedrører harmonise-
ring af kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikatio-
ner.
At man fra dansk side arbejder for, at kravene til undersøgelsesmetoder, ud-
styr og personalets kvalifikationer er proportionale med forslagets formål.
At man fra dansk side arbejder for, at beføjelser til Kommissionen til at vedta-
ge retsakter begrænses til at omfatte forordningens bilag, og at vedtagelsen
af sådanne retsakter sker i form af gennemførelsesretsakter.
At man fra dansk side ikke er afvisende over for de dele af forslaget, som
vedrører inddragelse af tohjulede køretøjer, mellemstore påhængsvogne og
campingvogne i forordningens anvendelsesområde, såfremt forhandlingssi-
tuationen tilsiger det.
At man fra dansk side lægger afgørende vægt på, at der ikke indføres krav
om hyppigere kontrol af personbiler og andre lette køretøjer end svarende til i
dag, medmindre det utvetydigt kan dokumenteres, at der er en væsentlig tra-
fiksikkerhedsmæssig og miljømæssig forbedring, der står mål med udgifterne
hertil.
Jakob Ellemann-Jensen,
sagde, at Venstre støtter alle regeringens forhand-
lingsoplæg.
Han fandt det ikke så overraskende, at bilinspektørerne syntes, det er godt med
hyppigere syn, men han delte regeringens opfattelse af, at det ikke er nødvendigt.
Pia Adelsteen
ville tage punkt 4 og punkt 6 under ét, idet hun syntes, de hang
meget tæt sammen. Hun syntes, det var dejligt at se, når man kørte rundt i Euro-
pa, at kvaliteten af bilerne efterhånden er kommet op. Hun var enig i, at de perio-
diske syn ikke skal ske hyppigere. I anledning af det, der stod om, at formålet var
at forbedre trafiksikkerheden og miljøet, spurgte hun, om det ikke var en idé at
tage en smut til en græsk ø og se, hvor mange der brugte styrthjelm, og hvor
mange der kørte med sele. Man laver ganske vist harmoniserede regler, men
virkeligheden er en anden.
Pia Adelsteen spurgte, om der er tale om totalharmonisering, eller om det enkelte
land har mulighed for at gøre det skrappere eller mildere.
Lene Espersen
kunne støtte alle regeringens forhandlingsoplæg.
200
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
Hun var glad for regeringens holdning om, at der ikke skal være flere syn.
Hun var også gad for, at regeringen ikke vil støtte, at der delegeres yderligere
beføjelser til Kommissionen.
Hun spurgte, om man, når man har et sådant punkt på dagsordenen, reelt disku-
terer, hvad der er skyld i ulykkerne i de enkelte lande. Hun mente ikke, det var
manglen på syn, der var skyld i ulykkerne i Danmark, men kørsel med alkohol i
blodet, at man ikke havde sikkerhedssele på, og at man kørte for stærkt. Hvis
man skal nedbringe antallet af trafikdrab med 50 pct., er det vigtigt, at man sætter
noget i værk, der rammer årsagerne til trafikulykkerne.
Finn Sørensen
kunne støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Transportministeren
takkede for støtten til mandaterne.
Han syntes, det var en fremragende idé, Pia Adelsteen havde med at tage på en
undersøgelsestur til en græsk ø i sommerperioden.
Med hensyn til hvordan møderne i ministerkredsen foregår, sagde transportmini-
steren til Lene Espersen, at hvis man gerne vil gøre noget ved antallet af ulykker,
skal man prøve at koordinere mellem justitsministrene og transportministrene.
Transportministrene er optaget af at levere sikre veje, jernbaner osv. og af nogle
tekniske ting vedrørende biler, mens justitsministrene er optaget af trafiksikkerhe-
den. Han mente, man kunne koordinere det meget bedre.
Pia Adelsteen
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt det var et totalharmoniserings-
direktiv, og spurgte, om det opfylder formålet med at forbedre trafiksikkerheden. I
den forbindelse pegede hun på, at antallet af trafikdrab i Danmark er lavt, hvorfor
hun tvivlede på, at man kunne nedbringe antallet med 50 pct.
Transportministeren
svarede Pia Adelsteen, at det var et minimumsdirektiv.
Ambitionen om at nedbringe antallet af trafikdrab og ulykker i det hele taget kunne
ikke klares ved periodiske syn. Det krævede en større og bredere indsats, præcis
som Lene Espersen var inde på.
Pia Adelsteen
kunne på baggrund af transportministerens svar støtte forhand-
lingsoplægget.
Næstformanden
oplyste, at Liberal Alliance skriftligt havde tilkendegivet, at det
ikke kunne støtte forhandlingsoplægget.
Næstformanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod for-
handlingsoplægget, idet dog Liberal Alliance havde ytret sig imod det.
201
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
5. Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne
og midlertidig anvendelse af aftalen om fastlæggelse af en generel
ramme for forbedret samarbejde mellem Den Europæiske Union og
Den Europæiske Organisation for Luftfartens Sikkerhed
(Eurocontrol).
– Vedtagelse
Rådsmøde 3196 – bilag 3 (samlenotat side 53)
Transportministeren:
Den næste sag på dagsordenen er afgørelse om under-
tegnelse af aftale på EU's vegne om forbedret samarbejde mellem EU og Euro-
control, der er den europæiske organisation for luftfartens sikkerhed.
Sagen er på dagsordenen til vedtagelse, og den forelægges nu udvalget til orien-
tering.
I det foreslåede udkast til aftale fastsættes vilkårene og betingelserne for et for-
bedret samarbejde mellem EU og Eurocontrol. Danmark er generelt tilhænger af,
at der indgås en sådan overordnet samarbejdsaftale.
202
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
FO
6. Forslag til forordning om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF
– Tidlig forelæggelse
KOM (2012) 0382
Rådsmøde 3196 – bilag 3 (samlenotat side 55)
Transportministeren:
Det var alle sagerne på dagsordenen for rådsmødet. Jeg
vil nu gå videre til at forelægge to sager med henblik på tidligt forhandlingsoplæg.
Den første sag er forslag til forordning om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer,
der ligeledes er en del af Kommissionens køretøjssikkerhedspakke. Formålet er
at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet.
Lastbiler, busser og påhængskøretøjer – alle erhvervskøretøjer – skal ifølge de
nuværende fælles EU-minimumsstandarder undersøges ved uventede syn ved
vejsiden for at kontrollere deres stand mellem de periodiske syn af hensyn til tra-
fiksikkerhed og miljø.
I Danmark udføres syn ved vejsiden af Trafikstyrelsens inspektører i samarbejde
med politiet og af politiet alene. Trafikstyrelsen fastsætter de nærmere regler om
gennemførelse af syn ved vejsiden. De nugældende regler indebærer, at det be-
ror på et skøn, hvor mange syn ved vejsiden der skal gennemføres hvert kalen-
derår.
Kommissionen foreslår blandt andet, at der skal kontrolleres mindst 5 pct. af det
samlede antal registrerede tunge erhvervskøretøjer per kalenderår ved vejsiden,
at varebiler og små påhængskøretøjer skal omfattes af forordningen, og at der
skal anvendes mobile synsenheder eller synsvirksomheder i nærheden.
Regeringen finder forslagets formål om at fastsætte harmoniserede regler om syn
ved vejsiden for at forbedre færdselssikkerheden og beskytte miljøet vigtig. Der
lægges imidlertid op til en fordobling af antallet af syn ved vejsiden, og det er ikke
forventningen, at en så betydelig udvidelse af omfanget af vejsidesyn er rimelig i
forhold til fordelene i form af reduceret antal færdselsuheld og reduceret luftforu-
rening.
Regeringen er positivt indstillet over for at harmonisere kravene til undersøgel-
sesmetoder, udstyr og personalets kvalifikationer. Den forventede sikkerheds-
mæssige og miljømæssige effekt skal stå i et rimeligt forhold til krav til investerin-
ger i harmoniserede undersøgelsesmetoder, udstyr og personalemæssige kvalifi-
kationer.
Regeringen er derudover ikke afvisende over for at inkludere varebiler og lette
påhængsvogne i ordningen med vejsidesyn af erhvervskøretøjer, da varebiler og
lette påhængsvogne i betydeligt omfang bruges intensivt erhvervsmæssigt og
derved – ligesom andre erhvervskøretøjer – udsættes for et ikke uvæsentligt slid.
FO
Mit forhandlingsoplæg er derfor:
At man fra dansk side stiller sig positiv over for forslagets formål om at fast-
sætte ajourførte harmoniserede regler om syn ved vejsiden af motorkøretøjer
og påhængskøretøjer dertil.
203
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
At man fra dansk side støtter de dele af forslaget, som vedrører harmonise-
ring af kravene til undersøgelsesmetoder, udstyr og personalets kvalifikatio-
ner.
At man fra dansk side arbejder for, at kravene til undersøgelsesmetoder, ud-
styr og personalets kvalifikationer er proportionale med forslagets formål.
At man fra dansk side kan acceptere at inkludere varebiler og lette påhængs-
vogne i ordningen med vejsidesyn af erhvervskøretøjer i forordningens an-
vendelsesområde, såfremt forhandlingssituationen tilsiger det.
At man fra dansk side lægger afgørende vægt på, at omfanget af udførte
vejsidesyn fastsættes på eksisterende niveau, så det ikke medfører en for-
dobling af udførte vejsidesyn i Danmark, medmindre det utvetydigt kan do-
kumenteres, at der er en væsentlig trafiksikkerhedsmæssig og miljømæssig
forbedring, der står mål med udgifterne hermed.
Jakob Ellemann-Jensen
henledte opmærksomheden på høringssvaret fra
Dansk Transport og Logistik om digitaliserede synsdokumenter, som er en lidt
mere hensigtsmæssig måde.
Han mente, harmonisering af kravene lød fornuftigt for de fleste, der kører rundt
på de europæiske motorveje.
Pia Adelsteen
studsede lidt over, at man vil fastsætte en bestemt procentdel,
som skal gælde i alle lande, idet der er stor forskel på bilparkens kvalitet
Lene Espersen
støttede Jakob Ellemann-Jensen. Hun mente, transportministre-
ne fokuserede på konkurrenceevnen, og det var vigtigt, for transportsektoren er
en af de sektorer, som i høj grad har mærket de forringede konkurrencevilkår.
Finn Sørensen
kunne overordnet støtte regeringens linje, men ville gerne vide,
hvorfor det er så slemt, at man vil øge antallet af vejsidesyn. På dette punkt vil
Enhedslisten måske gerne have lidt mere EU-regulering end regeringen. Det ple-
jer den ikke, men her synes den, det kan være fornuftigt, idet det er svært at be-
stride, at transport er grænseoverskridende. Han pegede på, at vi har fået en sti-
gende trafik af udenlandske lastbiler, som måske ikke altid lever helt op til de
normer, vi har herhjemme. Flere syn koster nogle penge, men de kommer måske
ind igen, fordi man også kan undersøge andre ting, når man alligevel stopper bi-
lerne, f.eks. om cabotagereglerne er overholdt.
Transportministeren
svarede Finn Sørensen vedrørende vejsidesyn og almin-
delige syn, at vi i Danmark er optaget af, at det gøres på en så ensartet måde
som overhovedet muligt, bl.a. for at forhindre "shopping" mellem landene. Men vi
mener ikke, alle skal have deres bil synet hvert år, efter at bilen er 6 år gammel,
for vi har faktisk undersøgt det grundigt, og alle analyser viser, at det ikke giver
særlig meget. Det er bedre at bruge pengene dér, hvor vi kan se, at det forbedrer
trafiksikkerheden.
Finn Sørensen
havde ikke fået så håndfaste garantier fra transportministeren, at
han kunne støtte forhandlingsoplægget.
204
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
Næstformanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod rege-
ringens forhandlingsoplæg, idet dog Enhedslisten havde ytret sig imod det.
205
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
FO
7. Forslag til forordning om støjgrænser for køretøjer og disses
lyddæmpere
– Tidlig forelæggelse
KOM (2011) 0856
Rådsmøde 3196 – bilag 3 (samlenotat side 68)
Transportministeren:
Den sidste sag, jeg vil nævne i denne omgang forelægges
med henblik på tidligt forhandlingsoplæg. Der er tale om et forslag til forordning
om støjgrænser for køretøjer og disses lyddæmpere.
De gældende EU-grænser for udledning af støj fra motorkøretøjer stammer fra
1995. I mellemtiden er der i regi af FN udviklet en ny støjmålemetode, der er me-
re repræsentativ for den støj, køretøjer afgiver under normale forhold. Forordnin-
gen indebærer, at denne nye støjmålemetode anvendes fremadrettet, samt at der
indføres skærpede grænseværdier for støjudledning for nye køretøjer i forskellige
kategorier og etaper efter forordningens ikrafttræden.
Regeringen er optaget af at reducere problemerne med støj fra trafikken. Næsten
hver tredje danske bolig er belastet med vejstøj over de vejledende grænsevær-
dier.
Efter regeringens opfattelse er det omkostningseffektivt at reducere støjen ved
kilden – snarere end at bruge ressourcer på støjreducerende foranstaltninger.
Regeringen er tilhænger af skærpede krav til køretøjers støjudledning og finder,
at forslaget kan være med til at fremme den tekniske udvikling af mere støjsvage
teknologier.
FO
Mit forhandlingsoplæg er derfor, at man fra dansk side og med forhandlingssitua-
tionen taget i betragtning arbejder for:
Et minimum af undtagelser og så restriktive støjgrænser og hurtig ikrafttræ-
delse som muligt, således at Kommissionens forslag svækkes mindst muligt.
Pia Adelsteen
forstod, at den målemetode, man bruger nu, ikke er god nok, og
den nye er heller ikke god nok, og derfor har man valgt et mix. Hun spurgte, om
teknologien findes til at nedbringe støjen, når man producerer nye biler. Hun hav-
de ingen problemer med forhandlingsoplægget.
Finn Sørensen
kunne støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Transportministeren
var ikke i tvivl om, at trafikstøj belaster mange mennesker i
deres hverdag. Der er kommet nye metoder, som gør, at bilerne støjer mindre.
Direktivet drejer sig jo kun om de biler, der produceres nu. Han sammenlignede
med, at da man begyndte at tale om, at bilerne skulle køre 20 km på literen, sag-
de alle, at det slet ikke kunne lade sig gøre. Men det kan det nu. Derfor skal vi
også være ambitiøse på støjområdet og bruge den nyeste viden på området.
Pia Adelsteen
havde ingen problemer med forhandlingsoplægget.
206
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 70: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 26/10-12
5. Europaudvalgsmøde 26/10-12
Næstformanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod rege-
ringens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
207