Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 567
Offentligt
1281006_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Behan/kirst
Ref. MST-620-00190
Den 12. september 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om at godkende foreløbige foranstaltninger
vedtaget af Frankrig i overensstemmelse med artikel 129 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH).
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at godkende de foreløbige foranstaltninger, som blev
vedtaget den 21. juni 2013 i Frankrig i overensstemmelse med sikkerhedsklau-
sulen i REAC-forordningens artikel 129. Foranstaltningerne begrænser brugen af
ammoniumforbindelser i papiruldsisolering på grund af risiko for, at stoffet
udvikler ammoniak (som er ætsende) ved brand eller høj fugtighed.
Der skal stemmes om forslaget i REACH-komiteen 17.-18. september 2013 efter
forskriftsproceduren.
Forslaget har ikke betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser, økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
vil heller ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det er regeringens holdning, at Frankrigs forslag til begrænsning ikke er
omfattet af det harmoniserede område i REACH. Det er derfor også regeringens
holdning, at der i denne sag ikke er grundlag for at anvende sikkerhedsklausulen
i REACH.
Regeringen agter derfor at undlade at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 1. august 2013 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om ovennævnte forslag den 18. september 2013. Afstemningen
skal ske efter forskriftsproceduren i beslutning 1999/468, jf. REACH-
forordningens artikel 133, stk. 3.
Forslaget vedrører Frankrigs brug af sikkerhedsklausulen i REACH-forordningen,
artikel 129, stk. 1.
3. Formål og indhold
Sikkerhedsklausulen i REACH, artikel 129 indebærer, jf. stk. 1, at såfremt en
medlemsstat har berettiget grund til at mene, at en
øjeblikkelig
indsats er vigtig for
at beskytte menneskers sundhed eller miljøet mod et stof som sådan, i en blanding
eller i en artikel, selv om det opfylder kravene i denne forordning, kan den træffe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281006_0002.png
passende
foreløbige
foranstaltninger. Herefter skal medlemsstaten omgående
underrette Kommissionen, Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) og de
øvrige medlemsstater, idet den begrunder sin afgørelse og fremsender de
videnskabelige eller tekniske oplysninger, som de foreløbige foranstaltninger er
baseret på.
De franske foranstaltninger indebærer et generelt forbud mod anvendelse af alle
ammoniumforbindelser i papiruldsisolering
Ved afstemning den 18. september 2013 stemmes således om, hvorvidt
medlemsstaterne kan anbefale, at Kommissionen godkender de af Frankrig
vedtagne foreløbige foranstaltninger. Det bemærkes, at Kommissionen skal
fremlægge udkast til afgørelse, men at udkast til afgørelse endnu ikke er fremsendt
til medlemsstaterne. I afgørelsen skal angives en periode, hvori de pågældende
foreløbige foranstaltninger godkendes. Længden på denne periode kendes derfor
ikke endnu.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget omhandler en begrænsning, som kun gælder i Frankrig, og det har derfor
ingen virkning på dansk ret.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for
staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget
kun berører adgangen til at markedsføre papiruldsisoleringsmaterialer med
ammoniak i Frankrig.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget har ikke været i offentlig høring.
Sagen har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 6. – 11. september 2013.
3F
støtter indstillingen om, at Danmark underlader at stemme i sagen.
DI
indstiller, at Danmark stemmer mod Frankrigs anvendelse af sikkerhedsklau-
sulen. Området er harmoniseret, men den fare papirulden siges at udgøre, er ikke
enestående for Frankrig, hvorfor sikkerhedsklausulen ikke kan anvendes.
LO
indstiller, at Danmark støtter Frankrigs anvendelse af sikkerhedsklausulen, da
man vurderer, at Frankrig med ret kan anvende den.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der er pt. ikke kendskab til hverken Kommissionens eller de øvrige
medlemsstaters indstilling.
10. Regeringens generelle holdning
De stoffer, som er omfattet af det franske forbud, er ikke begrænset i medfør af
REACH-forordningens afsnit VIII eller omfattet af en eksisterende begrænsning
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1281006_0003.png
på fællesskabsplan i henhold til REACH, bilag XVII (begrænsningsbilaget). På den
baggrund mener regeringen ikke, at sikkerhedsklausulen i REACH-forordningens
artikel 129 kan bringes i anvendelse, idet denne kun omfatter anvendelser af
stoffer, der er harmoniseret i medfør af REACH. I stedet ville det have været
relevant for Frankrig at notificere begrænsningen efterinformationsprocedure-
direktivets art. 8, stk. 1.
De danske myndigheder har vurderet de tekniske oplysninger, som Frankrig har
fremsendt, og mener ikke, at der umiddelbart er grundlag for et tilsvarende forbud
i Danmark. Regeringen vil dog anmode Frankrig om at vurdere, om anvendelsen af
ammoniumforbindelser i papiruldsisolering udgør en risiko, som bør kontrolleres
på fællesskabsniveau, og i givet fald udarbejde et begrænsningsforslag i henhold til
REACH, artikel 69(4).
Regeringen mener således, at Frankrig kan indføre den omtalte begrænsning, men
da den falder uden for det harmoniserede område i REACH, er det ikke relevant at
anvende sikkerhedsklausulen i REACH-forordningen, artikel 129.
Regeringen agter at undlade at stemme i sagen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Folketinget er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
3