Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 566
Offentligt
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGD E L E G E R E T R E T S AK T
11. september 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietForslag fra EU-kommissionen om forordning der implementerer direktiv 2010/30/EUmed hensyn til angivelse af fastbrændselskedlers energiforbrug og forbrug af andreressourcer ved hjælp af mærkning og standardiserede produktoplysninger.Forordningsforslaget omfatter også mærkning af ”salgspakker”, hvorfastbrændselskedler kombineres med temperaturstyringer og supplerende varmekildersom varmepumper og/eller solvarmeanlæg.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om mærkning affastbrændselskedlersenergieffektivitet (delegeret retsakt). Forslaget er et led i udmøntningenaf energimærkningsdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at tydeliggøreenergirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug og dermed give private forbrugerebedre forudsætninger for at vælge de mest energieffektive produkter. Hensigten er, atforbrugernes efterspørgsel skal stimulere udvikling og markedsføring af fastbrændselskedler,som er mere energieffektive end de, som i dag findes på markedet. Forslaget forventes sat tildrøftelse mellem Kommissionen og tekniske eksperter fra medlemslandene den 23. september2013. Forslaget omfatter kedler beregnet til fyring med faste fossile brændsler (f.eks. kul ogkoks) og træbaseret biomasse. Forslaget vurderes at have begrænsede positive energi- ogklimamæssige konsekvenser i Danmark. Forslaget medfører begrænsede merudgifter forstaten, vurderes at have begrænsede positive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventesikke at udgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringener generelt positivoverfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 9. juli 2013 fremsendt et forslag til delegeret retsakt om krav tilmærkning af fastbrændselskedler, som markedsføres på det indre marked. Forordningen stillerkrav om mærkning af kedlernes energiforbrug. Forslaget omfatter krav til kedler, deranvender træbaseret biomasse, koks eller kul som brændsel og dækker anlæg op til 70 kW.Kedler beregnet til fyring med halm er ikke omfattede. Desuden er kedler, der overførervarme ved hjælp af damp eller luft undtaget. Det samme gælder kedler beregnet tilsamproduktion af el og varme, hvor elproduktionskapaciteten er 50 kW eller større.Hjemmelsgrundlag
Forordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp afmærkning og standardiserede produktoplysninger specielt artikel 10.Energimærkningsdirektivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked). Forordningener et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget drøftes mellem Kommissionen og medlemslandenes eksperter. Efterfølgendeforelægges forslaget (evt. i revideret form) for Rådet og Europa-Parlamentet, som hver isærinden for 2 måneder enten kan tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til rumopvarmning. Kommissionenanfører, at forordningsforslaget sammen med forslaget om ecodesignforordning gældende forde samme produkter vil reducere energiforbruget til opvarmning med fastbrændselskedler ihele EU i 2030 med 4 %.Forslaget omfatter fastbrændselskedler og kombinationer eller salgspakker af kedler,temperaturstyringer, kedler i kombination med solvarme, varmepumper og/eller suppleredevarmekedler med en samlet effekt på op til 70 kW. Kun anlæg beregnet til at levere varme tilcentralvarmeanlæg og varmt brugsvand er omfattede.Forslaget omfatter alene kedler beregnet til fyring med træbaseret biomasse eller faste fossilebrændsler. Løse træpillebrændere, beregnet til montering på nye eller eksisterende kedler erogså omfattet af forslaget. Kedler beregnet til samproduktion af el og varme er undtaget, hvisel-delen har en effekt større end 50 kW. Det betyder, at fastbrændselskedler til egentligekraftvarmeanlæg ikke er omfattet af forslaget.Til mærkningen anvendes det velkendte EU-energimærke med en skala fra G til A+++. Demest energieffektive fastbrændselskedler, som i dag er på markedet vil opnå mærket A. Detvil formentligt være muligt gennem teknisk udvikling at forbedre A-kedlerne til A+.Klasserne A++ og A+++ vil med de produkter, som i dag er på markedet, kun kunne opnåsgennem salgspakker, hvor kedlerne suppleres med f.eks. varmepumper og/ellersolvarmeanlæg.
Energimærket udformes efter følgende skabelon:
Side 2
Beregning af virkningsgradKommissionens forslag bygger på måling og beregninger af kedlernes virkningsgrader forrumopvarmning. Virkningsgraden er forholdet mellem den energi, som produktet leverer(varmen) og energiindholdet i det tilførte brændsel. På grundlag af laboratoriemålingerberegnes et energieffektivitetsindeks for den enkelte kedel eller salgspakke. De biobaseredekedler tildeles en ”præmie” på 15 %, som kedler beregnet til fyring med fastformig fossilebrændsler (kul og kos) ikke opnår. Indeksværdien danner grundlag for kedlens/pakkensplacering på mærkningsskalaen. Der anvendes en skala, hvor de dårligste produkter med etenergieffektivitetsindeks på under 30 placeres i energiklasse G, mens de bedste produkter(salgspakker af fastbrændselskedler f.eks. kombineret med solvarme, varmepumper og/ellertemperaturstyringer) med et energieffektivitetsindeks på 150 og derover opnår energiklasseA+++.Forslagets kravKommissionen foreslår, at kravene får virkning fra samme dato, som energimærkningen afkedler beregnet til fyring med olie eller naturgas, dvs formentlig fra efteråret 2015, hvilket er1½ - 2 år efter den forventede ikrafttræden af denne forordning.RevisionForslaget indeholder derudover en revisionsbestemmelse.Det foreslås, at Kommissioneninden for samme frist, som gælder for evaluering af forordningen om energimærkning afSide 3
kedler og vandvarmere baseret på naturgas eller olie, 6 år, skal vurdere forordningsforslagetog dets effekt på baggrund af den teknologiske udvikling.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med de gældende regler for delegerede retsakter havemulighed for at tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget inden for en frist af 2 månederregnet fra den dato, hvor Kommissionen forelægger forslaget for Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af energimærkningsdirektivet og stiller krav tilden type af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale mærkningskravtil de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelserog procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resulterei barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger forerhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelsemed nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforForslaget til forordning vil, hvis den vedtages af Kommissionen og tiltrædes af Rådet samtEuropaparlamentet, være direkte gældende i Danmark. Det skal derfor ikke implementeres idansk lovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning ogkontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslaget påvirker ikke statens afgiftsprovenu, fordi den energieffektivitetsforbedring, somden lille meromsætning af de mest energieffektive fastbrændselskedler forventes at resultere i,allerede er medtaget i den seneste basisfremskrivning af det samlede danske energiforbrug.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal mærke deres produkter ihenhold til forslagets bestemmelser. Det vurderes, at der er tale om mindre administrativebyder. For fabrikanterne vil forslaget krav om dokumentation og administrative procedurer ivid ustrækning være sammenfaldende med det, som kræves af fabrikanterne i henhold tilecodesignforordningsforslaget for den samme type kedler. I forhold til det, som i dag krævesaf fabrikanterne i henhold til dansk lovgivning, er der tale om en meget begrænset forøgelseaf de administrative byrder. Maksimalt 21 danske fremstillingsvirksomheder forventes atblive berørt af forslaget, hvis det gennemføres.Forhandlere af fastbrændselskedler og salgspakker hvori fastbrændselskedler kombineres medf.eks. solvarmeanlæg og/eller varmepumper skal mærke sådanne ”pakker” med det relevanteSide 4
energimærke. Sådanne pakkemærker vil kunne opnå energiklasse A++ eller A+++, ogmærkningen forventes derfor at være et væsentligt salgsfremmende element. Den ekstrabyrde, som forhandlerne pålægges ved denne mærkning er meget begrænset. Forhandlernekan vælge ikke at markedsføre sådanne ”pakker” og dermed helt undgå mærknings-forpligtelsen.Erhvervsøkonomiske konsekvenserDe danskproducerede fastbrændselskedler beregnet til fyring med træformig biomasse hørergenerelt til de mest energieffektive på det europæiske marked. Det er derfor forventeligt, at dedanske fremstillingsvirksomheder vil have konkurrencemæssige fordele af en obligatorisk,mærkning af det enkelte produkts energieffektivitet på det europæiske marked.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauMærkningsordningen forventes kun i begrænset omfang at medføre et øget salg af de mestenergieffektive fastbrændselskedler på det danske marked. De kedler, som sælges herhjemmeer allerede blandt de mest energieffektive og en øget afsætning af pakker, hvorfastbrændselskedler kombineres med solvarmeanlæg og/eller varmepumper, forventes ikke,fordi sådanne pakker vil være i priskonkurrence med de energieffektive varmepumper påmarkedet.Forslagets miljøpåvirkning forventes derfor at blive neutral.Samfundsøkonomiske konsekvenserDer forventes begrænsede positive samfundsøkonomiske konsekvenser, som primært skyldesden øgede afsætning af de mest energieffektive kedler.8. HøringForslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspolitik medfrist den 30. august 2013. Der er indkommet høringssvar fra foreningen Vedvarende Energi.Foreningen støtter den foreslåede energimærkningsordning, herunder at kedler op til 70 kWenergimærkes. Vedvarende Energi foreslår, at der parallelt med energimærkningen indføresen miljømærkning, således at kedler med meget lave emissioner mærkes med ”A”.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerIngen Medlemslande har på nuværende tidspunkt kommenteret forslaget. Det forventes, atmedlemslandenes eksperter generelt vil støtte en mærkningsordning, men at der vilfremkomme ønske om forskellige justeringer af forslaget.10. Regeringens generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, fordi det vil gøre det nemmerefor forbrugerne at vælge de mest energieffektive fastbrændselskedler. Det vil fremmemarkedsgennemtrængning og afsætning af de mest energieffektive fastbrændselskedler i EU,hvilket vurderes at være fordelagtigt for dansk producerede kedler.Regeringen finder dog, at anvendelsesområdet er for bredt, da forslaget dækker kedler/pakkermed en ydelse på op til 70 kW. Enfamilieshuse benytter kedler i størrelsen 15-30 kW. Størreanlæg anskaffes og installeres normalt med sagkyndig assistance, hvorfor en mærkningberegnet til den private forbruger ikke er nødvendig for denne kedelstørrelse.Side 5
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 6