Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 531
Offentligt
1273480_0001.png
NOTAT
19-07-2013
Orientering af FEU om kommende EU-domme om
forskelsbehandling på grund af alder
Sagsnr. 2011-1478 og 2011-3009
JAIC
Birgitte Buchwald Jørgensen
EU-Domstolen afsiger den 26. september 2013 dom i de to danske sager Kristen-
sen (C-476-11) og Toftgaard (C-546/11). I dette notat redegøres for sagerne.
For begge sager gælder, at der er rejst spørgsmål ved EU-Domstolen om, hvorvidt
ordningerne er i strid med EU’s regler om forbud mod forskelsbehandling på grund
af alder.
For begge sager gælder også, at der har været mundtlig forhandling i EU-Domsto-
len den 15. november 2012, og at der er kommet en generaladvokatudtalelse den 7.
februar 2013.
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om sagerne i forbindelse
med, at regering afgav indlæg ved EU-Domstolen.
I den ene sag, Toftgaard, er Økonomi- og Indenrigsministeriet den stævnede part,
og det er derfor også Økonomi- og Indenrigsministeriet, der tidligere har orienteret
Europaudvalget om sagen. Men da de to sager bliver behandlet sammen ved EU-
Domstolen, orienteres her om begge sager.
C-476/11, Kristensen mod Experian
Sagen handler om, hvorvidt aldersgraduerede pensionsordninger er i strid med EU-
rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
En aldersgradueret pensionsordning er en ordning, hvor størrelsen af arbejdsgive-
rens bidrag varierer alt efter medarbejderens alder.
Kristensen var ansat som kundeservicemedarbejder i en dansk virksomhed og var
under sin ansættelse omfattet af en pensionsordning på arbejdspladsen, hvor ar-
bejdsgiverens bidrag for medarbejdere under 35 år var 6 pct. For medarbejdere
mellem 35 og 45 år var bidraget 8 pct., og for medarbejdere over 45 år var det 10
pct.
Kristensen mente, at pensionsordningen var ulovlig og anlagde sag mod sin tidlige-
re arbejdsgiver med krav om efterbetaling af pensionsbidrag.
Sagen er principiel for Danmark, fordi det – da forbuddet mod aldersdiskrimination
blev indført i dansk lovgivning – var en klar forudsætning, at arbejdsmarkedspen-
sionerne kunne opretholdes uændret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU’s generaladvokat har i et forslag til afgørelse fra den 7. februar lagt op til, at ar-
bejdsmarkedspensioner er omfattet af den undtagelsesbestemmelse i beskæftigel-
sesdirektivet, som gør det lovligt at anvende aldersgrænser i forbindelse med er-
hvervstilknyttede sociale sikringsordninger. Arbejdsmarkedspensioner betragtes
som en erhvervstilknyttet social sikringsordning. Generaladvokaten siger dermed,
at den ulige behandling på grund af alder, som har fundet sted i den konkrete sag,
er lovlig.
C-546/11, Toftgaard mod Økonomi- og Indenrigsministeriet
Sagen handler om, hvorvidt den danske ordning med rådighedsløn for tjeneste-
mænd er i strid med EU-rettens forbud mod forskelsbehandling på grund af alder.
Rådighedsløn er en ordning, hvor en tjenestemand i forbindelse med afskedigelse
på grund af stillingsnedlæggelse har ret til at bevare lønnen i 3 år efter fratrædel-
sen. Retten til rådighedsløn bortfalder, når tjenestemanden er fyldt 65 år ved afske-
digelsen. Og det er dette bortfald af retten til rådighedsløn, som denne sag handler
om.
Toftgård var ansat som statsamtsmand ved statsamtet i Vejle og blev afskediget i
forbindelse med oprettelsen af statsforvaltningerne. Fordi han var over 65 år, havde
han ikke ret til rådighedsløn efter tjenestemandsloven.
Han rejste herefter en sag om aldersdiskrimination. Sagen er anlagt mod Økonomi-
og Indenrigsministeriet.
Sagen er principiel for Danmark, fordi den handler om, hvorvidt dansk lovgivning
er i strid med EU-rettens forbud mod forskelsbehandling.
EU’s generaladvokat har i et forslag til afgørelse fra den 7. februar lagt op til, at
ordningen i tjenestemandsloven fører til forskelsbehandling på grund af alder. Ge-
neraladvokaten siger, at ordningen indeholder en fare for, at arbejdsgiveren for-
trinsvis nedlægger stillinger, der er besat af tjenestemænd, som er nået pensionsal-
deren. Altså personer, der er nået en bestemt alder.
Generaladvokaten siger også, at ordningen går ud over, hvad der er nødvendigt for
at sikre, at rådighedslønnen kun udbetales til de tjenestemænd, der står til rådighed
for en ny stilling.
2