Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 518
Offentligt
1270166_0001.png
1270166_0002.png
1270166_0003.png
1270166_0004.png
1270166_0005.png
1270166_0006.png
NOTAT
11. juli 2013
Implementering af EU's indre markedslovgivningResuméKommissionens seneste resultattavle for det indre marked (SingleMarket Scoreboard 27)viser i forhold til sidste resultattavle enforholdsvis uændret implementering og håndhævelse af indre mar-kedslovgivningen i EU’s medlemsstater:Danmark manglede pr. 12. maj 2013 at implementere 7 direkti-ver, svarende til et implementeringsunderskud på 0,5 %. Detteer en lille stigning fra 0,4 % i november 2012, og placererDanmark på en tolvteplads blandt EU’s 27 medlemsstater.14 medlemsstater opfylder Kommissionens foreslåede mål vedat have et implementeringsunderskud på 0,5 % eller derunder,og kun to stater overskrider det vedtagne mål på 1 %. EU’sgennemsnitlige implementeringsunderskud er fortsat 0,6 %,hvilket er det bedste i EU’s historie.Danmark er med 0,3 % ukorrekt gennemførelse (overensstem-melsesunderskud) den fjerde bedste i EU, hvor gennemsnitteter 0,6 %.Danmark havde 19 verserende traktatkrænkelsessager pr. 1.maj 2013 med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 21,5måneder. Både i antal og varighed ligger Danmark blandt denbedste tredjedel i EU.
1. IndledningKommissionen offentliggør hvert halve år en resultattavle over medlems-staternes implementering af EU’s indre markedslovgivning. I resultattav-len sætter Kommissionen fokus på medlemsstaternes præstationer i for-hold til rettidig og korrekt implementering.Samlet set er EU’s indre marked afhængigt af, at medlemsstaterne im-plementerer og håndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Når én el-ler flere stater ikke lever op til sine forpligtelser, kommer det potentieltalle medlemsstater til skade, fordi der gælder forskellige regler i EU.Kommissionen har med de centrale meddelelser om Akten for det indremarked I (KOM(2011) 206) og II (KOM(2012) 573) sat fokus på en re-lancering af det indre marked, hvor rettidig og korrekt implementering afEU-lovgivning også berøres.
2/6
Det er besluttet, at Folketinget orienteres om Danmarks placering på re-sultattavlen samt om antallet af nye nationale regler, som Danmark og deøvrige medlemsstater har meddelt Kommissionen, at de ønsker at indfø-re1. Formålet er at sikre et fortsat politisk fokus på effektiv og korrektimplementering af EU’s indre markedslovgivning i Danmark til gavn forborgere og virksomheder.Folketinget blev senest orienteret om Danmarks placering på resultattav-len den 21. marts 2013.2. Rettidig implementering af EU-lovgivningKommissionen har siden 1997 udgivet en halvårlig resultattavle overmedlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning (kal-detSingle Market Scoreboard).I 2007 besluttede Det Europæiske Råd atsætte målet for implementeringsunderskuddet til 1 % med effekt fra 2009.Kommissionen foreslog i 2011 et nyt mål på 0,5 % implementeringsun-derskud.Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 4. juli 2013. Som nogetnyt erSingle Market Scoreboard 27udelukkende offentliggjort på Kom-missionens hjemmeside, hvor der findes en række statistikker om lande-nes implementering af det indre marked i et interaktivt format. Siden kantilgås via:http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/.Af resultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 12. maj 2013 manglede atimplementere 7 direktiver2inden for den fastsatte tidsfrist. Dette svarer tilet implementeringsunderskud på 0,5 %. Som det fremgår af nedenståendefigur 1 har Danmarks implementeringsunderskud i alle år været mindreend Det Europæiske Råds fastsatte mål på nu 1 %, tidligere 1,5 %. Dan-marks andel af direktiver, der ikke er implementeret til tiden, er steget ensmule siden seneste afrapportering til Folketinget, hvor implementerings-underskuddet var 0,4 % mod det nuværende implementeringsunderskudpå 0,5 %.
1
Data for nye nationale regler opgøres imidlertid kun én gang årligt i andet regi, og Folketinget orienteres føl-gelig kun én gang årligt om dette (næste gang i efteråret 2013).2De syv direktiver, som ikke er implementeret rettidigt er 1) direktiv 2008/104/EF af 19. november 2008 omvikararbejde, 2) direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner (integreret forebyggel-se og bekæmpelse af forurening), 3) direktiv 2011/97/EU af 5. december 2011 om ændring af direktiv1999/31/EF for så vidt angår specifikke kriterier for oplagring af metallisk kviksølv, der betragtes som affald,4) direktiv 2012/31/EU af 25. oktober 2012 om ændring af bilag IV til Rådets direktiv 2006/88/EF for så vidtangår listen over fiskearter, der er modtagelige for egtvedsyge (VHS), og om sletning af oplysningerne omepizootisk ulcerativt syndrom, 5) direktiv 2012/43/EU af 26. november 2012 om ændring af visse positioner ibilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF, 6) direktiv 2012/50/EU af 10. oktober 2012 om til-pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU, for såvidt angår undtagne anvendelser af bly samt 7) direktiv 2012/51/EU af 10. oktober 2012 om tilpasning til dentekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU, for så vidt angår und-tagne anvendelser af cadmium.
3/6
Figur 1: Andel direktiver, som Danmark ikke har notificeret til tiden fra 2001-201331,4%1,2%1,0%0,8%0,6%0,4%0,2%0,0%Apr Okt Apr Okt Apr Jul Jun Dec Jun Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj01 01 02 02 03 04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10 10 11 11 12 12 13
Andel direktiver Danmark ikke har notificeret til tiden i perioden 2001-2013
Som det fremgår af figur 2, er det seneste danske implementeringsresultatdet tolvte bedste resultat i EU, og Danmark er blandt de 14 medlemssta-ter, som opfylder Kommissionens foreslåede mål ved at ligge på 0,5 %eller derunder. Fra 2009-2012 har Danmark ligget blandt de fire bedstemedlemsstater, men indenfor det seneste år har en række stater forbedretderes resultat. Kun to medlemsstater, Belgien (2,2 %) og Polen (1,2 %),overskrider nu det vedtagne mål på 1 %. Samlet er det en lille forbedringi forhold til sidste opgørelse i februar 2013, hvor 13 medlemsstater lå un-der 0,5 %, mens 4 stater lå over målet på 1 %.Figur 2: Andel direktiver, som ikke er notificeret til tiden pr. 12. maj 2013, fordelt påEU’s medlemsstater42,2%2,0%1,8%1,6%1,4%1,2%1,0%0,8%0,6%0,4%0,2%0,0%SE(1)MT(3)IE(4)LV(4)BG(4)LT(4)CZ(5)FR(5)SK(5)NL(5)EL(5)DK(7)DE(7)UK(7)EE(8)HU(8)ES(8)AT FI PT LU CY SIIT RO PL BE(8) (11) (11) (12) (13) (13) (14) (14) (16) (30)

Andel direktiver, der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 12. maj 2013 (antal i parentes)

Note: Den røde linje illustrerer Det Europæiske Råds fastsatte mål på 1,0 %. Den stiplede linje illustrererKommissionens foreslåede mål på 0,5 %.
34
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 8-27Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 27
4/6
Figur 3 viser, at EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud de se-nere år har været faldende, dog med en lille stigning i 2010-11. I løbet af2012 er der igen sket en forbedring, således at EU siden november 2012har haft et gennemsnitligt implementeringsunderskud på 0,6 %. Dette erdet bedste i EU’s historie, siden man begyndte at måle i 1997. Det gen-nemsnitlige implementeringsunderskud ligger nu under det fastsatte målpå 1 %, som EU lå over i 2011.Figur 3: Det gennemsnitlige EU-implementeringsunderskud i perioden 2004-201354,0%3,5%3,0%2,5%2,0%1,5%1,0%0,5%0,0%Dec04Jul05Dec05Jul06Dec06Jul07Nov Maj Nov07 08 08Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj09 09 10 10 11 1112 12 13
Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfristpr. 12. maj 2013, EU 25/27 samlet
3. Korrekt implementering af EU-lovgivningKommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet, dvs. antal-let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen serogså på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativpraksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.Kommissionen foreslog i meddelelsen om Akten for det indre marked(KOM(2011) 206) en grænse for ukorrekt gennemførelse af indre mar-kedsdirektiver i medlemsstaterne på maksimalt 0,5 % af alle indre mar-kedsdirektiver. Kommissionen kalder dette forcompliance deficiteller pådanskoverensstemmelsesunderskuddet.Målsætningen er alene Kommis-sionens, og medlemsstaterne har således ikke formelt bekræftet denne.For Danmarks vedkommende ligger overensstemmelsesunderskuddet60,3 % af det samlede antal af indre markedsdirektiver pr. 12. maj 2013.Dette svarer til fire direktiver, der ikke er implementeret korrekt, hvilketKilde: Kommissionens Scoreboard 27. Tal fra december 2004 og frem til december 2006 dækker alene EU-25, dvs. ekskl. Rumænien og Bulgarien.6Overensstemmelsesunderskuddeter udtryk for den procentdel af direktiver, som Kommissionen ikke mener,er gennemført korrekt, og hvor der er åbnet traktatkrænkelsessager mod den pågældende medlemsstat. Pro-centdelen beregnes i forhold til antallet af direktiver, som medlemsstaten har implementeret. Procentdelen ba-seres alene på antallet af konkrete direktiver og ikke på antallet af sager pr. direktiv, dvs. selv om der er åbnetflere sager i henhold til et direktiv, tælles direktivet kun én gang. EU-gennemsnittet beregnes på basis af allemedlemsstaters underskud.5
5/6
er et enkelt direktiv mere end ved sidste opgørelse. Det danske tal er detfjerde bedste i EU og ligger under både den foreslåede grænse på 0,5 %og EU’s gennemsnit på 0,6 %. Generelt i EU er situationen forbedret ensmule siden sidste måling. 13 medlemsstater ligger på nuværende tids-punkt under grænsen på 0,5 %, mens de medlemsstater, der fortsat har dehøjeste andele af overensstemmelsesunderskud, er Italien (2,1 %) og Po-len (1,5 %).4. Et ufuldstændigt indre markedEU’s indre marked er afhængigt af, at medlemsstaterne implementerer oghåndhæver de fælles regler rettidigt og korrekt. Hvis én eller flere staterikke lever op til sine forpligtelser, taler man om et ufuldstændigt indremarked. Af resultattavlen fremgår, at 4 % af samtlige EU’s direktiver,svarende til 56 direktiver, fortsat ikke er implementeret af én eller fleremedlemsstater. Dette er det bedste i EU’s historie. Figur 4 viser, at det to-tale underskud har været jævnt faldende de seneste 15 år, når man tagerhøjde for optagelsen af 12 nye medlemsstater i 2004 og 2007. En gen-nemførelsesgrad på 96 % indikerer dog, at der fortsat er plads til forbed-ring.Figur 4: Det totale EU-underskud i perioden 1997-2013730%25%20%15%10%5%0%
Nov 97
Maj 98Nov 98
Maj 99Nov 99
Maj 00Nov 00
Nov 01Maj 02
Nov 02Maj 03
Nov 03Maj 04
Nov 04Maj 05
Nov 05Maj 06
Nov 08Maj 09
Nov 09
Maj 10Nov 10
Maj 11Nov 11
Nov 07Maj 08
Maj 12Nov 12
Maj 01
Andel direktiver for EU's indre marked, som ikke er gennemført i perioden 1997-2013
5. TraktatkrænkelsessagerTraktatkrænkelsessager indledes i de tilfælde, hvor Kommissionen vurde-rer, at en medlemsstat ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af trakta-ten. Det være sig i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret til ti-den, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret ellerved utilstrækkelig håndhævelse.I regi af det indre marked havde Danmark 19 verserende traktatkrænkel-sessager pr. 1. maj 2013. Dette er relativt få sager set i forhold til de øvri-ge medlemsstater, hvor det gennemsnitlige antal traktatkrænkelsessagerligger på 30. Litauen (8) og Letland (9) er de lande, der har færrest verse-7
Kilde: Kommissionens Scoreboard 27. Tal fra november 1997 er EU-15, fra november 2004 EU-25 og framaj 2007 EU-27.
Nov 06Maj 07
Maj 13
6/6
rende sager, hvorimod Italien (68), Grækenland (67) og Spanien (62) hardet højeste antal sager. Af figur 5 fremgår det, at antallet af traktatkræn-kelsessager i Danmark overordnet set har været faldende siden 2005. Imaj 2013 var der dog tre sager flere end i sidste opgørelse i november2012.Figur 5: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2013835302520151050Maj05Nov05Maj06Nov06Maj07Nov07Apr08Nov08Maj09Nov09Maj10Nov10Maj11Nov11Maj12Nov12Maj13
Antal traktatkrænkelsessager mod Danmark i perioden 2005-2013
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tagerdet i gennemsnit 27 måneder, fra Kommissionen fremsender formel åb-ningsskrivelse til et medlemsland, før sagen enten er løst eller henvist tilEU-Domstolen. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid21,9 måneder, og dermed placerer Danmark sig i den lave ende af sags-behandlingstider i EU og under EU-gennemsnittet.For mere information om de danske traktatkrænkelsessager henvises tilUdenrigsministeriets seneste oversigt over verserende traktatkrænkelses-sager mod Danmark pr. 1. juni 2013. Oversigten er senest oversendt tilFolketinget den 7. juni 2013.
8
Kilde: Kommissionens Scoreboard nr. 14-27.