Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 487
Offentligt
Europaudvalget
OFFENTLIG REFERAT
AF 35. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 12. juni 2013
Kl. 13.30
Vær. 2-145
Jens Joel (S), fungerende formand, Nikolaj Villumsen
(EL), Jakob Ellemann-Jensen (V), Camilla Hersom (RV),
Pia Adelsteen (DF).
Minister for sundhed og forebyggelse Astrid Krag.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede
produkter
KOM (2012) 0788
Rådsmøde 3247 - bilag 3 (samlenotat af 30/5-13 side 2)
KOM (2012) 0788 - bilag 5 (Folketingets udtalelse)
KOM (2012) 0788 - bilag 3 (henvendelse af 22/2-13 fra
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening om
tobaksvaredirektivet)
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 1
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 2
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 3
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 4
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 5
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 7
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 8
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 9
KOM (2012) 0788 - svar på spørgsmål 10
KOM (2012) 0788 - spørgsmål 11
KOM (2012) 0788 - spørgsmål 12
KOM (2012) 0788 - spørgsmål 13
EU-note (12) - E 14 (notat af 14/1-13)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (12) - bilag 350 (side 1008, samråd med
sundhedsministeren vedr. samrådsspørgsmål P 4/4-13)
EUU alm. del (12) - bilag 395 (side 1150 FO, forhandlingsoplæg
forelagt i EUU 8/5-13) (fortroligt - dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (12) - bilag 300 (side 927, senest behandlet i EUU
1/3-13) (fortroligt - dtfo.ft.dk)
Sundhedsministeren:
Jeg er glad for, at det er lykkedes at få et møde i stand i udvalget
i dag, også selv om det er under ændrede rammer. I fredags, hvor jeg forelagde sund-
hedspunkterne på rådsmødet den 21. juni 2013 i Luxembourg, opfordrede Enhedslisten
1412
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
mig som bekendt til at komme tilbage til udvalget med et revideret mandat. Enhedslisten
tilkendegav, at man ville kunne støtte et mandat svarende til det, som et flertal i udvalget
bakkede op om den 24. maj, med den forskel, at der ikke lægges afgørende vægt på
spørgsmålet om snus, hvis det er det, som står i vejen for, at vi kan ende med at støtte et
tobaksvaredirektiv. I dag vender jeg så tilbage med et revideret forhandlingsoplæg. Jeg
vil bestræbe mig på at gøre det kort. Det er jo også en sag, som udvalget efterhånden har
et godt kendskab til.
Forhandlingerne er gået ind en afgørende fase, og som jeg har nævnt tidligere, prioriterer
det irske formandskab sagen meget højt. De går målrettet efter at opnå kvalificeret flertal
for en generel indstilling på rådsmødet den 21. juni. Hvis det lykkes, vil forhandlingerne
med Europa-Parlamentet kunne indledes under det kommende litauiske formandskab.
Som min gennemgang i forbindelse med min orientering af udvalget i fredags viste, er der
en række punkter, hvor Danmark med det nuværende mandat står mere eller mindre ale-
ne med sine synspunkter. Og så længe vi ikke har mulighed for at blive en del af det sam-
lede kompromis, har vi svært ved at få sat de rette fingeraftryk på forslaget. Det er en
situation, som vi bør undgå, og derfor forelægger jeg i dag et revideret forhandlingsop-
læg.
Der er ingen af de andre medlemslande, der støtter det danske synspunkt om, at det en-
kelte medlemsland skal have mulighed for at tillade salg af løs snus på deres egne mar-
keder. De få lande – ud over Danmark – som har ønsket at ændre det gældende forbud
mod snus, har haft et ønske om at udvide forbuddet til at omfatte alle røgfri tobaksvarer.
Vi er – ligesom i fredags – isoleret med vores ønske om en landeundtagelse for snus, og
det er min klare vurdering, at det ultimative danske krav på spørgsmålet om snus står i
vejen for vores muligheder for at løfte andre danske prioriteter.
FO
Det forhandlingsoplæg, jeg forelægger i dag, lægger op til, at vi fra dansk side ikke længere
lægger afgørende vægt på en løsning i spørgsmålet om snus. Det vil sige, at vi ikke stemmer
nej til direktivforslaget, hvis det danske ønske ikke imødekommes. Vi lægger fortsat vægt på,
at det enkelte medlemsland skal kunne tillade salg af snus.
I forhold til de øvrige danske prioriteter er mit forhandlingsoplæg uændret. Det vil sige, at
Danmark under forhandlingerne vil lægge afgørende vægt på, at antallet af delegerede rets-
akter i direktivet minimeres, herunder at det sikres, at delegerede retsakter anvendes til at
udbygge eller ændre visse ikkevæsentlige elementer og dermed respekterer anvendelsesom-
rådet for delegerede retsakter.
Derudover vil vi lægge vægt på, at der indføres europæisk regulering af brugen af tilsæt-
ningsstoffer i tobaksvarer, herunder et forbud mod cigaretter og rulletobak med en kende-
tegnende aroma. Danmark vil arbejde aktivt for, at der findes en løsning, som ikke inde-
bærer et forbud mod mentolcigaretter, ligesom Danmark vil arbejde for, at den fremtidige
regulering af tilsætningsstoffer i videst muligt omfang forankres på EU-niveau. Angående
mærkning vil vi lægge vægt på, at bestemmelserne udformes på en måde, så advarsler-
nes størrelse og indhold ikke væsentligt afviger fra Kommissionens forslag. Vi vil også
1413
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
lægge vægt på, at forbuddet mod produktbeskrivelser og andre elementer, der giver ind-
tryk af, at en bestemt tobaksvare har positive eller mindre skadelige virkninger m.v., fast-
holdes i forslaget, herunder forbuddet mod tynde cigaretter, samt at der indføres krav til
tobaksvarepakningernes udseende og indhold.
Herudover vil vi arbejde aktivt for, at de konkrete bestemmelser i direktivet udformes på
en måde, der sikrer, at virksomhederne, herunder særlig de små og mellemstore virk-
somheder, ikke pålægges unødige byrder. Vi vil også arbejde aktivt for, at kravene til et
kommende fælles følge- og sporingssystem fastlægges på et niveau, der svarer til de
krav, som er fastlagt i WHO-protokollen om bekæmpelse af ulovlig handel. Endelig vil vi
arbejde for, at direktivet alene skal finde anvendelse på varer, som indeholder tobak.
På den baggrund agter regeringen at tilslutte sig forslaget, når det er klar til politisk enig-
hed i Rådet. Det er vigtigt, at vi fra dansk side kan præge forhandlingerne op til rådsmø-
det i næste uge, og jeg håber derfor, at der vil være bred opbakning til regeringens linje.
Nikolaj Villumsen
bekræftede, at Enhedslisten på sidste møde gav udtryk for at ville
støtte et forhandlingsmandat svarende til det, der blev givet den 24. maj, men uden afgø-
rende vægt på salg af løs snus, fordi de mener, at der er gode elementer i direktivforsla-
get, især skærpelsen af reglerne for tilsætningsstoffer, som Enhedslisten har arbejdet for i
mange år.
Pia Adelsteen
spurgte, hvad der var sket siden i fredags, der havde fået regeringen til at
komme tilbage med et nyt forhandlingsoplæg. Hun ville også gerne vide, om snus, hvis
det bliver ulovligt at sælge i Danmark, kan bringes med hjem fra Sverige, og om man kan
købe det via e-handel.
Jakob Ellemann-Jensen
tilsluttede sig Pia Adelsteens spørgsmål: Hvad var der sket
siden sidste møde, ud over at Enhedslisten har ændret mening? Han mente ikke, at det
bør være Enhedslistens stemme, der alene skal afgøre Danmarks forhandlingsposition.
Jakob Ellemann-Jensen bad ministeren oplyse, hvad de andre medlemslande har imod
salg af løs snus i Danmark, når produktet er blevet solgt lige så længe, som tobaksvaredi-
rektivet har eksisteret, og er mindre skadeligt end cigaretter.
Han betegnede forløbet som kludret og spurgte om, hvad regeringen konkret havde gjort
for at få snus lovliggjort, efter det oprindelige mandat fra Europaudvalget blev givet. Hvor
mange gange var regeringen gået til forhandlingsbordet med sit ønske? Bøjer regeringen
sig for hurtigt for Kommissionens og de andre medlemslandes pres?
Sundhedsministeren
takkede Enhedslisten for mandatet og var enig med Nikolaj Vil-
lumsen i, at direktivforslaget rummer sundhedsmæssige gevinster, især med hensyn til
reglerne for tilsætningsstoffer med toksiske, vanedannende eller børnevenlige egenska-
ber.
1414
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
Ministeren svarede Pia Adelsteen og Jakob Ellemann-Jensen, at hun på mødet den fore-
gående fredag havde orienteret udvalget om forhandlingssituationen, og her havde for-
stået, at Enhedslisten heller ikke finder forhandlingsstrategien holdbar, sådan som for-
handlingerne er tilrettelagt. Der var altså ikke sket noget i forhandlingerne siden fredag,
tværtimod. Hvis strategien havde været gangbar, ville regeringen have fortsat den, forsik-
rede ministeren.
Derudover kunne hun fortælle Pia Adelsteen, at da det er salg og ikke brug af snus, der
skal være ulovligt, vil det fortsat være tilladt at indføre snus købt i Sverige.
Ministeren svarede Jakob Ellemann-Jensen, at Danmark er alene om at ville diskutere
løs snus. Ingen andre lande vil bruge tid på en substansdiskussion af emnet, undtagen
måske enkelte lande, der ønsker en endnu mere restriktiv linje, end direktivet lægger op
til. Hun afviste, at regeringen bøjer sig for pres fra Kommissionen, men fastholdt, at det
irske formandskabs tilrettelæggelse af forhandlingerne gør, at forhandlingsoplægget vil
forpligte Danmark til at stemme nej til det nuværende direktivforslag ved næste rådsmø-
de, hvilket gør det svært at opnå indflydelse. Når regeringen ønsker at revidere mandatet,
er det, fordi den tager bestik af virkeligheden; alt andet ville være en dårlig varetagelse af
forhandlingsoplægget.
Ministeren understregede, at regeringen loyalt har fremført det danske synspunkt. Det er
for det første blevet taget op gentagne gange i arbejdsgruppen, hvor ingen støtter det, for
det andet er det blevet diskuteret på møder med formandskabet og Kommissionen, som
siger, det ikke har nogen gang på jorden, og for det tredje er det blevet taget op på på
bilaterale møder med Tyskland, Finland, Holland, Belgien og Polen, som er lande, man
mente kunne bakke op om lovliggørelsen af snus. Men ingen støttede den danske hold-
ning.
Pia Adelsteen
fandt det meningsløst og stivnakket, at Kommissionen vil forbyde løs
snus, når det samtidigt er tilladt at købe snus på internettet eller i Sverige, som har en
undtagelse. Hun var med på, at ministeren ikke kunne svare på, hvorfor Kommissionen
agerer så stejlt, men stillede sig uforstående over for den manglende argumentation.
Pia Adelsteen gentog sit spørgsmål om, hvorfor det hastede med den generelle indstil-
ling. Hun foreslog, at man ventede et halvt år, så de enkelte lande kunne nå at forhandle
færdigt. Pia Adelsteen tilføjede, at hun havde slækket lidt på spørgsmålet om mentolciga-
retter, fordi hun havde troet, at polakkerne ville kæmpe mod forbuddet mod dem.
Jakob Ellemann-Jensen
var med på, at de øvrige lande ikke har forståelse for det dan-
ske synspunkt, men undrede sig over, at de overhovedet ville blande sig i dansk salg af
snus. Han spurgte om, hvad ministerens egen holdning er til snus, jf. det lovforslag om
forbud af salg af løs snus, regeringen har fremsat. Er det et udtryk for, at man gerne vil
forbyde snus, selv om produktet er mindre skadeligt end cigaretter, eller et udtryk for, at
man vil rette ind i forhold til EU?
1415
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
Med hensyn til forløbet, havde han lagt mærke til, at det – kun var en uge efter, mandatet
var opnået – gik op for regeringen, at den stod isoleret i forhandlingerne. Han bad mini-
steren præcisere, hvornår de nævnte arbejdsgruppemøder blev afholdt, og hvornår rege-
ringen havde vidst, at det var halsløs gerning at fortsætte med det nuværende forhand-
lingsoplæg.
Sundhedsministeren
mindede Pia Adelsteen om, at snus har været forbudt på EU-
niveau siden 1992 for alle lande undtagen Sverige. Uden at ville overfortolke de andre
landes adfærd troede hun, at de ikke ville bruge tid på snusspørgsmålet, fordi de ikke
fandt det besværet værd at kæmpe for noget, der allerede er forbudt. Det handler altså
om et grundlæggende princip om, at EU skal leve op til sine regulative forpligtelser.
NOT
Til Pia Adelsteen sagde hun, at hun ikke var fuldstændig sikker, om det er lovligt at købe snus
på nettet eller ej. Hun ville vende tilbage med et fyldestgørende svar.
Hun svarede hende dernæst, at det hastede for det irske formandskab med den generel-
le indstilling, fordi der var COREPER-møde den følgende fredag, og formandskabet øn-
sker at få afsluttet forløbet inden, så Europa-Parlamentet kan arbejde videre med forsla-
get under det litauiske formandskab. Pia Adelsteen mente muligvis, at forhandlingerne
går for hurtigt, men det var nok snarere et spørgsmål om temperament end en objektiv
sandhed. Mange mener modsat, at det går for langsomt. Ministeren mindede hende om,
at regeringen stadig lægger vægt på, at mentolcigaretter undtages.
Ministeren svarede Jakob Ellemann-Jensen, at regeringen fører forhandlingerne loyalt
mod mandatet. Hun havde ikke en liste over de møder, hun og hendes embedsmænd
havde holdt, men forløbet havde været intenst, og der var blevet gjort en betydelig ind-
sats. Hun ville gerne frabede sig en sådan mistænkeliggørelse af regeringens arbejdsind-
sats og loyalitet over for det forhandlingsoplæg, den har fået fra udvalget.
Hun tilføjede, at regeringen på det foregående møde havde gjort det klart, at der var ne-
gative konsekvenser af det mandat, hun havde fået, nemlig at det gjorde det svært at få
danske prioriteter ind, f.eks. hvad angår beskyttelse af børn og unge, hensyntagen til
danske arbejdspladser og dem, der handler om ikke at pålægge industrien urimelige byr-
der. Regeringen havde i første omgang ønsket sig et balanceret mandat med en flerhed
af prioriteter, som regeringen vurderede at Danmark ville stå stærkest med. Hun under-
stregede, at regeringen selvfølgelig havde fulgt den angivne strategi. På grund af tilrette-
læggelsen af processen var regeringen hurtigt kommet til den erkendelse, at der ikke ville
blive taget hensyn til det danske særønske om snus. Hun glædede sig over, at der var
stemning for at ændre det.
Pia Adelsteen
syntes faktisk, det gik hurtigt, og det gjorde tobaksindustrien også, kunne
hun forstå på adskillige mails med tekniske spørgsmål, hun havde modtaget derfra. Hun
pointerede, at irerne ikke bestemmer forhandlingernes tempo suverænt, da de jo ikke
bestemmer, hvad de andre medlemslande går med til.
1416
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
Eftersom de andre lande tilsyneladende ikke bruger tid på at beskæftige sig med det
danske krav om snus, var Pia Adelsteen interesseret i at vide, hvad de bruger tid på. Der
er tilsyneladende enighed om, at der er for mange delegerede retsakter, om at børn og
unge skal beskyttes, og at det handler om at fremme sundheden og fjerne tilsætningsstof-
fer, så hvad måtte være stridspunkter for de andre lande? Angående hensynet til danske
arbejdsplader i det oprindelige forhandlingsoplæg, som ministeren havde nævnt, bemær-
kede Pia Adelsteen, at industrien ikke ligefrem er overbegejstret.
Pia Adelsteen spekulerede på, om Enhedslisten også ville skifte mening om regeringens
lovforslag om såkaldt direktivstridig brug af snus – en sag, hun ikke forstod, at regeringen
ikke ville tage med EU-domstolen. Hvis man ikke kan regne med den juridiske vurdering,
der ligger til grund for et forhandlingsoplæg, passer, er det svært at give mandat.
Den fungerende formand
pointerede, at den traktatkrænkelsessag, Pia Adelsteen talte
om, ikke var på dagsordenen. Europaudvalget kunne, nævnte han, tage den principielle
diskussion om, hvordan sådanne situationer fremover skal håndteres, på et senere tids-
punkt.
Jakob Ellemann-Jensen
gentog sit spørgsmål om ministerens holdning til snus og un-
derstregede, at han ikke kunne drømme om at mistænkeliggøre den danske indsats; han
ønskede bare at få beskrevet arbejdsgangen i sagen, fordi perioden fra mandatet blev
givet, til nu, hvor ministeren vil ændre det, havde været kort. Han ville gerne have bekræf-
tet, at det var fordi den oprindelige forhandlingssituation havde ændret sig, så det ikke
længere gav mening at forfølge det anlagte spor, at forhandlingsoplægget skulle ændres,
og ikke bare fordi regeringen hellere ville have et andet forhandlingsoplæg.
Nikolaj Villumsen
bemærkede til Pia Adelsteen, at Enhedslisten ikke mener, at EU skal
blande sig i, om der bliver solgt snus i Danmark, og derfor havde de støttet det oprindeli-
ge mandat. Men ministerens orientering havde gjort det klart, at mandatet forhindrer rege-
ringen i at opnå andre vigtige resultater. Enhedslisten har dog ikke skiftet holdning til re-
geringens lovforslag om at forbyde salg af snus.
Sundhedsministeren
svarede Pia Adelsteen, at der stadig var tid til at få en afklaring på
industriens spørgsmål, og at det var et omfattende direktiv, som både industrien og lan-
dene mener det er relevant at bruge tid på. Både medlemslandene og industrien har
mange forslag og interesser på spil. Det er altså ikke så enkelt, som Pia Adelsteen frem-
stillede det.
Ministeren var enig med den fungerende formand i, at traktatkrænkelsessagen lå uden for
dagsordenen. Hun bemærkede, at regeringen beklagede vildfarelsen, og forklarede, at
regeringen vil undgå en sag ved EU-retten for at spare Danmark for unødige udgifter og
skader på omdømmet. Uanset om hun er enig i direktivet eller ej, er det en del af Dan-
marks EU-retslige forpligtelser at følge det.
1417
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
På Jakob Ellemann-Jensens spørgsmål om hendes egen holdning til snus svarede mini-
steren, at snus er usundt og afhængighedsskabende, selv om cigaretter er det i endnu
højere grad. Snus er et nicheprodukt, der kun bruges af 0,1 pct. af befolkningen, og det
er primært ældre, så det truer ikke folkesundheden bredt. Derfor var hendes standpunkt,
at snus bør tillades. Regeringen har hele tiden villet lægge vægt på, at de enkelte lande
selv skal bestemme. Hun ville dog fraråde at bruge det i tråd med Sundhedsstyrelsens og
WHO’s anbefalinger, heller ikke som afvænningsmetode. Den nuværende pressede situ-
ation skyldes, at Europa-Parlamentet skal i gang med at behandle direktivet under det
litauiske formandskab, og at det irske formandskab derfor gerne vil nå til en generel ind-
stilling. Hun ville nødig se det nuværende mandat koste Danmark indflydelse.
Regeringen har hele tiden lagt vægt på, at de enkelte lande skal kunne tillade brugen af
snus, og den har arbejdet i henhold til udvalgets mandat. Dog har den konstateret, at de
danske krav vil føre til et dansk nej, fordi formandskabet vil have en generel indstilling.
Det var altså det, der var sket, sagde hun til Jakob Ellemann-Jensen. Hun var kommet til
dagens møde, fordi hun var blevet bedt om at komme tilbage til udvalget, og fordi der var
en pointe i at komme hurtigt.
Ministeren opsummerede, at der ikke var tale om at opgive snus, men om, at ønsket ikke
skal udløse en dansk nejstemme, der gør, at Danmark mister indflydelse på andre priori-
teter.
Pia Adelsteen
præciserede sit spørgsmål: Hvad er landene uenige om? Dernæst spurg-
te hun, om sundhedsministeren f.eks. ville anbefale nikotintyggegummi. Pia Adelsteen
forstod godt, at man ikke ligefrem anbefaler snus, men når man sammenligner risikoen
ved cigaretrygning med anvendelsen af snus, giver det ikke mening at forbyde sidst-
nævnte. Hun forstod heller ikke Sundhedsstyrelsens standpunkt i denne sag, men det
gjorde hun alligevel aldrig. Hun mente, der var tale om hysteri, og konkluderede, at Dansk
Folkeparti ikke kunne tilslutte sig mandatet.
Den fungerende formand
pointerede, at det var uden for dagsordenen, hvorvidt ministe-
ren, sundhedsstyrelsen eller andre ville anbefale at bruge nikotintyggegummi til rygestop.
Jakob Ellemann-Jensen
beklagede det korte varsel, mødet var indkaldt med, og hilste
fra Merete Riisager, der ikke havde haft mulighed for at komme.
Han tilføjede, at da Venstre havde afgivet mandat, havde Lykke Friis fået bekræftet af
ministeren, at hvis direktivet ændrede sig, ville ændringerne blive forelagt udvalget. Der-
for ville han være sikker på, at noget havde ændret sig. Han ville gerne vide, hvad man
mente at kunne opnå ved at droppe arbejdet for løs snus. Han bemærkede også, at for-
buddet mod kendetegnende aromaer kunne få betydning for danske arbejdspladser.
Sundhedsministeren
svarede Pia Adelsteen, at hun ikke kunne redegøre for specifikke
landes forhandlingspositioner, da de er fortrolige. Desuden var det svært at give et detal-
1418
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
jeret billede i denne fase, fordi alle lande er fleksible og overvejer, hvordan de kan få
mest muligt igennem, mens de undgår at vise, hvor deres røde linjer går.
Ministeren gentog, at der ikke er opbakning til, at medlemslandene skal kunne tillade salg
af snus på deres egne markeder. Der har gennem længere tid været udsigt til et bloke-
rende mindretal mod forbuddet mod tynde cigaretter, og formandskabet lægger derfor op
til at droppe det. Regeringen arbejder som sagt for, at forbuddet mod tilsætningsstoffer
ikke skal rumme mentolcigaretter, men det er de fleste lande, der støtter forbuddet mod
tilsætningsstoffer, uenige i. Den danske position er altså særlig, da man på spørgsmålet
om mentol står sammen med de lande, der ikke vil skærpe reguleringen af tilsætnings-
stoffer. Der kan muligvis mobiliseres et blokerende mindretal mod et direktiv uden et for-
bud mod mentolcigaretter, fordi det af mange lande betragtes som et vigtigt element.
Ministeren oplyste om, at landene er tæt på en løsning, hvad angår mærkning, idet for-
mandskabet lægger op til at reducere størrelsen af advarsler på pakkerne fra 75 pct. til 70
pct. Det kan godt være, tallet skal længere ned, for at der kan opnås en aftale på råds-
mødet. Det var andre udeståender, men det var ministerens vurdering, at en generel ind-
stilling kunne vedtages på rådsmødet den 21. juni 2013.
Hun svarede Jakob Ellemann-Jensen, at hun havde set, hvor langt man kunne komme
med forhandlingsoplægget, og det virker ikke, tværtimod isolerer det Danmark fra for-
handlingerne. At undlade at lægge afgørende vægt på snus giver mulighed for at få lem-
pelser på andre røgfri tobaksvarer (som var en del af det oprindelige balancerede man-
dat). Ministeren kunne selvfølgelig ikke udstede nogen garanti, men det er blevet signale-
ret, at det er et realistisk mål. Forhandlingssituationen er altså ændret, idet regeringen har
testet forhandlingspositionen og erkendt, at den blokerer for ellers opnåelige resultater.
Det var baggrunden for at forelægge et nyt forhandlingsoplæg.
Jakob Ellemann-Jensen
forstod på ministeren, at forhandlingssituationen havde ændret
sig, idet man havde fundet ud af, at man ikke kommer videre med snus, at spørgsmålet
står i vejen for de øvrige danske prioriteter, og at man måske kan opnå resultater med de
øvrige røgfri tobaksvarer, hvis man undlader at lægge afgørende vægt på snus. Han
spurgte, hvorfor ministeren troede det ville være nemmere at opnå resultater på de øvrige
røgfri tobaksvarer end på snusområdet.
Han meddelte, at Venstre ikke ville ytre sig imod forhandlingsoplægget.
Sundhedsministeren
svarede, at det er nemmere at få lempet reglerne for øvrige røgfrie
tobaksvarer, fordi de ikke som snus har været forbudt siden 1992.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens for-
handlingsoplæg, idet Liberal Alliance med skriftlig tilkendegivelse og Dansk Folkeparti
havde ytret sig imod det. Man afventede stadig svar fra Det Konservative Folkeparti, der
ikke havde haft mulighed for at deltage i mødet.
1419
EUU, Alm.del - 2012-13 - Bilag 487: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 12/6-13
35. Europaudvalgsmøde 12/6-13
Jakob Ellemann-Jensen
beklagede det korte varsel, der gjorde at alle ikke kunne være
til stede under mødet, og opfordrede regeringen til at tilrettelægge forløbet bedre en an-
den gang.
Den fungerende formand
kvitterede for Jakob Ellemann-Jensens kommentar og takke-
de udvalget for at være mødt op med kort varsel.
Mødet sluttede kl. 14.20
1420