Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 469
Offentligt
1266437_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon +45 7221 8800
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
27. juni 2013
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens forordning om ændring af
Kommissionens forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. okto-
ber 2012 om fastsættelse af tekniske krav og administra-
tive procedurer for flyveoperationer i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008
(Nye flyve – og hviletidsregler)
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-
tingets Transportudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag (komitesag) til forordning om æn-
dring af Kommissionens forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. oktober
2012 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer for
flyveoperationer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 216/2008 (komitésag). Forslaget regulerer flyve- og hvi-
letidsregler for flyvebesætningsmedlemmer og indebærer en totalhar-
monisering af området. Der blev i Danmark tidligt nedsat en arbejds-
gruppe med repræsentanter for både arbejdstager- og arbejdsgiveror-
ganisationer på luftfartsområdet, hvis anbefalinger har været fremført
af regeringen overfor EASA og Kommissionen gennem hele lovgiv-
ningsprocessen. Forslaget vil have konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet. Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komi-
té for det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA den 11.– 12.
juli 2013. Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Gældende flyve- og hviletidsregler
EU’s p.t. gældende regler om flyveoperationer er indeholdt i bilag III til
forordning (EØF) nr. 3922/1991 med senere ændringer
1
. Bilag III in-
deholder i en særlig del (subpart Q) de gældende flyve- og hviletids-
1
Rådets forordning (EØF) nr. 3922/1991 af 16. december 1991 om harmonisering af
tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart, som ændret seneste
ved Kommissionens forordning nr. 859/2008.
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266437_0002.png
Notat
regler, som trådte i kraft den 16. juli 2008 ved en ændring til forord-
ning 3922/1991
2
.
Reglerne betød, at man pr. denne dato for første gang fik et fælleseu-
ropæisk regelsæt for arbejds- og hviletid for besætningsmedlemmer
(cockpit og kabine) indenfor erhvervsmæssig luftfart. EU´s regler for
flyve- og hviletid er baseret på timer, mens de dagældende danske
regler, som i øvrigt svarede til reglerne i Norge og Sverige, var baseret
på et særligt pointsystem.
De gældende EU-regler er minimumsregler og ikke fuldt dækkende, og
det er derfor tilladt for EU’s medlemsstater at fastsætte eller oprethol-
de strengere krav om arbejds- og hviletid, og ligefrem nødvendigt på
nogle områder at fastsætte nationale krav. Danmark har på visse om-
råder sådanne nationale bestemmelser, som svarer til hvad, der er
fastsat i Norge og Sverige.
Forslag til nye flyve- og hviletidsregler
I 2012 blev der med forordning (EU) nr. 965/2012 fastsat nye be-
stemmelser om flyveoperationer i EU. Disse bestemmelser blev fastsat
i medfør af forordning (EF) nr. 216/2008
3
som gennemførelsesbe-
stemmelser (Kommissionsforordning) og skal erstatte de hidtil gæl-
dende regler i bilag III i forordning (EØF) nr. 3922/1991, med undta-
gelse af flyve- og hviletidsreglerne (subpart Q), som ikke var klar på
dette tidspunkt.
I overensstemmelse med artikel 22(2) i forordning (EF) nr. 216/2008
skal der dog også udarbejdes gennemførelsesbestemmelser vedrøren-
de flyve- og hviletid og disse skal som udgangspunkt omfatte alle ma-
terielle bestemmelser i Subpart Q i billag III til forordning (EØF) nr.
3922/1991 under hensyntagen til de seneste videnskabelige og tekni-
ske resultater.
Kommissionen har gennem en lovgivningsproces, der har varet flere
år, nu fremlagt et forslag til et nyt regelsæt, der baserer sig på en ind-
stilling og et udkast til forslag fra det det europæiske luftfartssikker-
hedsagentur, EASA.
Forslaget skal behandles i komitologi efter forskriftsproceduren med
kontrol. Dette indebærer, at forslaget skal have støtte fra et kvalifice-
ret flertal i komiteen og at det derefter skal til kontrol hos Ministerrå-
det og Europa-Parlamentet, der har 3 måneder til at eventuelt forka-
ste forslaget. Der er dog ikke tale om en substanskontrol, men ude-
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1899/2006 af 12. de-
cember 2006
2
3
Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 om fælles regler for civil
luftfart og om ophævelse af et europæisk luftfartsikerhedsagentur, og om ophævelse af
Rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266437_0003.png
Notat
lukkende en kontrol af, om forslaget ligger inden for den ramme, som
er givet Kommissionen ved basisretsakten, og om det overholder sub-
sidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet.
3. Formål og indhold
Forslaget til nye flyve-hviletidsregler indebærer en totalharmonisering,
således at det ikke længere er muligt at have nationale regler, herun-
der strengere regler. Desuden indeholder forslaget ifølge EASA en
række sikkerhedsmæssige forbedringer i forhold til gældende EU-
regler og introducerer nye begrænsninger for planlægning af flyvebe-
sætninger.
Regelsættet tager i den sammenhæng ifølge EASA hensyn til at fati-
gue (træthed) er en af de væsentlige faktorer, som påvirker menne-
skelige præstationer, og der fastsættes ikke regler, der medfører øget
flyvetjenestetid for flyvebesætningen. Derimod begrænses nattjene-
steperioden, hviletid for flyvninger med krydsning af tidszoner udvides
betragteligt, og der indføres nye regler for standby tid (tilkaldevagt).
Ifølge EASA vil forslaget medvirke til at skabe lige konkurrencevilkår i
EU og dermed bidrage til retfærdig konkurrence. Hvis de nationale
forskelle mellem EU medlemsstaternes flyve- og hviletidsbestemmel-
ser fjernes, vil det hjælpe med at forhindre social dumping baseret på
Flyve- og hviletid, da man hermed fjerner muligheden for at få gavn
af et mere lempeligt flyve- og hviletidssystem i en anden EU-
medlemsstat.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesbestemmelser i henhold til forordning
(EF) nr. 216/2008, hvor nærhedsprincippet er vurderet opfyldt. Luft-
farten er således i vid udstrækning international og effektive regler for
luftfartens sikkerhed vil derfor bedst kunne varetages på fællesskabs-
niveau. Med den liberalisering af luftfarten, der har fundet sted, er
ensartede sikkerhedskrav også med til at sikre, at de europæiske luft-
fartsselskaber opererer på lige vilkår.
4
4
Der henvises til Grundnotat af 13. december 2005 om Kommissionens forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) Nr. 1592 af 15.
juli 2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssik-
kerhedsagentur, KOM (2005) 579 endelig.
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1266437_0004.png
Notat
6. Gældende dansk ret
Som nævnt under afsnit 2 har Danmark på visse områder nationale
bestemmelser om flyve- og hviletid, som supplerer EU-reglerne. Dis-
se bestemmelser er fastsat i Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 5-18
Bestemmelser om flyve- og tjenestetidsbegrænsninger samt hviletid
for besætningsmedlemmer under erhvervsmæssig lufttransport, ud-
gave 2, af 2. juni 2008.
Disse bestemmelser vedrører blandt andet standby (tilkaldevagt) og
langdistanceflyvninger øst/vest. Derudover sætter BL 5-18 EU’s flyve-
og hviletidsregler i kraft for luftfartsforetagender hjemmehørende i
Grønland og på Færøerne.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre konse-
kvensændringer i Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 5-18.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, sam-
fundsøkonomiske eller væsentlige administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv effekt på konkurrence-
vilkårene i EU.
8. Høring
Kommissionens forslag til forordning har ikke været sendt i selvstæn-
dig høring, men det har de udkast udarbejdet af EASA, som Kommis-
sionens forslag i vidt omfang bygger på.
EASA udsendte den 20. december 2010 sit første udkast til nye flyve-
hviletidsregler. Der har derefter været en proces med 2 høringsfaser,
hvor medlemslandene og branchen og organisationerne har kunnet
fremsætte sine synspunkter til EASA’s udkast.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene kan støtte forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens generelle holdning til Kommissionens forslag er baseret på
anbefalingerne fra en arbejdsgruppe med repræsentanter for både ar-
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
bejdstager- og arbejdsgiverorganisationer på luftfartsområdet, som
allerede i 2009 blev nedsat af den daværende transportminister.
Regeringen er af den holdning, at Kommissionens forslag som EASA
peger på vil indebære en række sikkerhedsforbedringer i forhold til den
nuværende EU-lovgivning.
Arbejdsgruppen har af de danske myndigheder været inddraget igen-
nem hele lovgivningsprocessen, senest på et møde i Trafikstyrelsen
den 8. maj 2013.
Følgende anbefalinger fra arbejdsgruppen har på den baggrund været
fremført overfor EASA og Europa-Kommissionen:
Flyve- og hviletidsreglerne skal være fælleseuropæiske, fuldt dækken-
de (totalharmonisering) og baseret på videnskabelig forskning og re-
sultater. Der bør indføres krav i EU om udvikling og implementering af
et lovpligtigt Fatigue Risk Management System. Der bør ses nærmere
på reglerne for forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode, for
fordelingen af den ugentlige tjenesteperiode for natarbejde og om
standby tjeneste (tilkaldevagt).
Med forbehold for disse synspunkter, er regeringens generelle hold-
ning til Kommissionens forslag overordnet positiv,
På nuværende tidspunkt kan følgende konstateres vedrørende de dan-
ske synspunkter:
Fælleseuropæiske og fuldt dækkende regler
Synspunktet om at de nye regler skal være fælleseuropæiske og fuldt
dækkende (totalharmonisering) er imødekommet.
Regler baseret på videnskabelig forskning og resultater
Synspunktet om at reglerne skal være baseret på videnskabelig forsk-
ning og resultater er delvis imødekommet. På tre konkrete områder
indeholder regelsættet bestemmelser, der ikke følger de videnskabeli-
ge ekspertvurderinger. Det drejer sig om:
Nattjeneste med op til 11 timers tjeneste, hvor de videnskabe-
lige eksperter foreslår et maksimum på 10 timer. Den tidsperi-
ode, hvor nattjenestereglerne finder anvendelse i stedet for de
lempeligere dagtjenesteregler, er dog udvidet fra 11 til 12 ti-
mer (fra kl. 17.00 – 05.00).
Reducering af den maksimale daglige flyvetjenesteperiode ved
tre eller flere flyvninger, hvor de videnskabelige eksperter ikke
var enige om, at den foreslåede model er tilstrækkelig.
Mulighed for forlængelse af den maksimale daglige planlagte
flyvetjenesteperiode op til 14 timer, når tjeneste starter i en
given periode på dagen kl. 0700-1329, hvor videnskabelige ek-
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
sperter anbefaler at denne periode på dagen indskrænkes til
tidsrummet 0800-1200.
Når Kommissionen ikke har fulgt de videnskabelige anbefalinger på
alle områder, skal dette ses i sammenhæng med, at der ifølge EASA
ikke på alle områder har været tilstrækkeligt videnskabeligt materiale,
som har været fuldt opdateret og validt i forhold til den nuværende
trafikstruktur. Endvidere har der været væsentlige forskelle på de for-
skellige eksisterende nationale regler på nogle af disse områder, eks.
på standby-reglerne, og Kommissionen har skullet finde et kompro-
mis, som vel at mærke stadigvæk forbedrer en i forvejen høj flyvesik-
kerhed i EU.
Kommissionens forslag indeholder nu krav om, at EASA skal foretage
en vurdering af regelværket indenfor 3 år efter de finder anvendelse. I
vurderingen skal der igen inddrages videnskabelig ekspertise og ind-
samles operationelle data fra medlemslandene.
Fatigue Risk Management System
Synspunktet om at der bør indføres krav om et Fatigue Risk Manage-
ment System er delvis imødekommet.
Der er således krav om udvikling og implementering af Fatique Risk
Management System, hvis operatøren ønsker at anvende lempeligere
regler vedrørende specifikke dele af flyve- og hviletidsbestemmelser,
men ingen klare og bindende krav om generel implementering heraf.
Forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode
Der henvises til det anførte under
Regler baseret på videnskabelig
forskning og resultater.
Fordeling af den ugentlige tjenesteperiode
Med hensyn til reglerne om fordeling af den ugentlige tjenesteperiode,
var der i EASAs regelsæt foreslået en begrænsning på 110 timer tje-
nestetimer pr. løbende 14 dage og Danmark har ønsket 100 tjeneste-
timer pr. løbende 14 dage.
Det foreslåede regelsæt indeholder stadigvæk en begrænsning på 110
timer pr. løbende 14 dage, men der er nu tilføjet en flyvtidsbegræns-
ning på 1000 flyvetimer pr. løbende 12 måneder, som betyder, at
man ikke konsekvent kan have høj ugentlig tjenesteperiode.
Regler om standby tjeneste
Der var i den danske arbejdsgruppe bekymring for, hvorvidt de fore-
slåede regler vedrørende standby tjeneste er tilstrækkelige til at be-
skytte mod uacceptabel træthed under flyvning. Kommissionens for-
slag til forordning indeholder ikke specifikke regler om standby tjene-
ste. Disse regler forventes fastsat af EASA i underliggende regelsæt.
Der forventes fortsat en delvis imødekommelse af det danske syns-
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
punkt ved en reduktion af samlet tjenestetid regnet fra standby tjene-
stens start.
Det vurderes ikke for sandsynligt, at Danmark vil blive imødekommet
yderligere end ovenfor anført.
Regeringen vil derfor med forhandlingssituationen taget i betragtning
stemme for forslaget i den nuværende form, hvor der forventes at
kunne opnås enighed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til nye regler har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg, men udvalget er blevet orienteret om sa-
gen under forslagets forberedelse og senest på et møde i udvalget den
10. juni 2011, hvor den daværende transportminister tilkendegav, at
Europaudvalget ville blive inddraget, når sagen bliver fremlagt som
komitésag.
Side 7 (7)