Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 449
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-01772 / Dep. sagsnr: 21311Den 21. juni 2013FVM 164
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af forordning 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemtestoffer i fødevarer, for så vidt angår citrinin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsat forslag om en grænseværdi for citrinin i kosttilskuddet røde gær-ris (red yeast rice). Det sker på baggrund af en toksikologisk vurdering fra EFSA fra 2012,tilstedeværelsen af citrinin i røde gær-ris og det anbefalede indtag af monacolin K fra rødegær-ris vurderet af Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) i 2013. Forslaget vurderes atøge beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Fra dansk side kan forslaget støttes.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenendestoffer i fødevarer.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 1. juli 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdCitrinin er et mykotoksin, der kan give nyreskader. Den Europæiske Fødevareautoritet (EF-SA) har i 2012 vurderet, at det på baggrund af eksisterende data om toksicitet ikke er muligtat fastsætte et sundhedsbaseret tolerabelt indtag af citrinin. For nyreskader har Den Europæi-ske Fødevareautoritet (EFSA) fastsat et tolerabelt niveau på 0,2 mikrogram/kg kropsvægt/dag(level of no concern). Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) kan dog ikke udelukke enbekymring for genotoksiske og kræftfremkaldende effekter ved dette niveau.Citrinin kan forekomme i kosttilskuddet røde gær-ris. Røde gær-ris er gæret medMonascusarter, hvoraf nogle danner citrinin. Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) har i 2013 vur-deret, at et indtag af 10 milligram monacolin K per dag fra røde gær-ris kan opretholde nor-male blodniveauer af en type kolesterol. Formålet ved forslaget er at sikre, at der ved detteindtag af røde gær-ris ikke sker for høj en eksponering til citrinin i forhold til dets skadeligeeffekter på nyrerne. Data viser, at hvis citrinin er til stede i produktet, vil det typisk være istørre mængder end 2 milligram/kg røde gær-ris.Der er foreslået følgende grænseværdi:Der fastsættes som noget nyt en grænseværdi for citrinin på 2 milligram/kg røde gær-ris.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelseaf grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser.
3Forslaget vurderes at være en styrkelse af beskyttelsesniveauet i Danmark.DTU Fødevareinstituttet har til det indledende notat fra Kommissionen kommenteret, at denEuropæiske Fødevareautoritet (EFSA) for citrinin har fastsat en ”level of no concern” for ny-reskader (nephrotoxicity) på 0,2 mikrogram/kg kropsvægt/dag. Den Europæiske Fødevareau-toritet (EFSA) konkluderer samtidig, at det på baggrund af de tilgængelige studier ikke kanudelukkes, at citrinin har genotoksiske eller karcinogene effekter ved denne grænseværdi (0,2mikrogram/kg kropsvægt/dag).Da citrinin kan forekomme i flere fødevarer såsom korn, bønner, frugt og frugt- og grønt-sagsjuice, vil DTU Fødevareinstituttet anbefale, at det ikke er 100% af det daglige citrininindtag, der allokeres til indtag via kosttilskud. Ud fra en betragtning om, at citrinin på nuvæ-rende tidspunkt ikke kan udelukkes at være genotoksisk eller karcinogent, vil det være bedstat sigte efter et så lavt indtag som overhovedet muligt.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning bemærker, at de ingen tidsmulighed har for en seriøsundersøgelse.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at befolkningens eksponering for citrinin begrænses af hensyn til folke-sundheden. Fødevarer vurderes at være en væsentlig kilde til menneskers eksponering for ci-trinin, hvorfor regulering af citrinin i fødevarer øger fødevaresikkerheden.Regeringen kan støtte den foreslåede værdi, som medvirker til at reducere indtaget af citrinin.Fastsættelsen af en grænseværdi vil også lette kontrollen og egenkontrollen, da en specifikgrænseværdi er lettere at anvende, end at fødevarevirksomhederne selv skal lave en konkretvurdering i henhold til fødevareforordningens artikel 14, hvorefter fødevarer ikke må mar-kedsføres, hvis de er farlige.På den baggrund støtter regeringen forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på de umiddelbare tilkendegivelser i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) vurderes der at være kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.