Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 440
Offentligt
1262076_0001.png
1262076_0002.png
1262076_0003.png
1262076_0004.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi

Grund- og nærhedsnotat

Kommitésag: Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier for

tildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppen ”Rinse-offcosmetics” (primært sæbe

og shampoo).

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen rinse-offcosmetics,der omfatter kosmetikprodukter, der vaskes af umiddelbart efter brug (primært sæbe og shampoo), her-efter benævnt sæbe-shampoo.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.

1. Status

Kommissionen har den 23. maj 2013 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppen sæbe-shampoo. Forslaget skal til afstemningd. 20. juni 2013 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, ud-steder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslagetindenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagenfor Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod etforslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertaleller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutnin-gen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kom-missionens forelæggelse.

2. Formål og indhold

Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket vedansøgning om licens til virksomheder, der producerer sæbe-shampoo. Produktgruppen defineres vedde kosmetikprodukter, i henhold til Kosmetikforordningen, (nr. 1223/2009), der er beregnet til at afva-ske huden/hår (sæbe-shampoo), pleje håret (hårbalsam) eller til brug ved barbering (barbersæ-be/skum). En gennemgang af produktområdet viser, at miljøbelastningen især omfatter udledning afkemikalier til vandmiljøet i brug, nedbrydelighed af kemikalierne og forbrug af emballage.Det er anden version af miljømærkekriterier for sæbe-shampoo. Kommissionen foreslår, at gyldighedener tre år.Kriterierne sigter især på at promovere produkter med:lav miljøbelastning af vandmiljøet ved begrænsning af indholdet af miljøfarlige stofferhøj nedbrydelighed af organiske kemikalierlavt emballageforbrugbrug af palmeolie fra ansvarlige kilder4.juni 2013sanMST-133-00002

Kriterier

Giftighed og nedbrydelighed.

Der sættes maksimale grænser for produktets samlede giftighed ivandmiljøet, og mængden af anvendte organiske stoffer, der ikke kan nedbrydes under forhold, hvorder er ilt til stede (aerobe forhold), og, hvor der ikke er ilt til stede (anaerobe forhold, typisk i bundse-dimenter). Alle vaskeaktive stoffer (tensider) skal være aerob og anaerobt nedbrydelige.
2

Udelukkede stoffer.

Det er ikke tilladt at anvende en række ingredienser, herunder micro-plastik,parabener, triclosan, nanosølv, formaldehydreleasere, borsyre og udvalgte borforbindelser samt 26særligt udvalgte allergifremkaldende parfumestoffer.Koncentrationsgrænsen er 0,010%.

Parfume.

Der må ikke anvendes parfume i produkter beregnet til børn.

Begrænsning af indhold af farlige stoffer.

EU-Blomstforordningen (nr. 66/2010) stiller som basis-krav, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (på tidspunktet for licensudstedelse)kan klassificeres(inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-onstoksiske i kategorierne 1A, 1B eller 2 (CMR 1A, 1B, og 2), sensibiliserende eller miljøfarlige.Kommissionen kan undtagekemiske stoffer fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt,at erstatte stofferne. For nærværende produktgruppe undtager Kommissionen:tensider, der kan klassificeres med H412 (R52-53 svarer til det gamle klassificerings- ogmærkningsdirektiv),parfumestoffer, der kan klassificeres med H412 og H413 (hhv. R52-53 og R53),konserveringsmidler, der kan klassificeres med H411, H412 og H413 (hhv. R51-53, R52-53 ogR53),zink pyrithione, der er klassificeret med H400 (R50), til skælshampoo.
REACH kandidatlistestoffer,der er identificeret, jf. procedure i REACH forordningens artikel 59, stk. 1,dvs. stoffer der optræder på REACH forordningens kandidatliste (bilag XIV), er ikke tilladt at anvendei miljømærkede produkter. REACH Kandidatlistestoffer kan ikke undtages miljømærkekravene.

Sporbarhed.

Palmeolie, palmekerneolie og afledte stoffer heraf skal være dyrket på area-ler/plantager, der lever op til kriterier for bæredygtighed. Kriterierne skal være udviklet af en bredkreds af interessenter (NGO’er, industri og myndigheder), f.eks. RSPO certificering eller lignende.

3. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.

4. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

5. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20 % bedste del af markedet i EU.

6. Høring

Forslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn med mulighed for kommentarer og spørgs-mål. Der er inden forelæggelse for miljøspecialudvalget ikke indkommet kommentarer/spørgsmål.Forslaget har været i høring i EU specialudvalget fra d. 4. juni til d. 10. juni 2013.
3DI har ingen bemærkninger. Det økologiske råd (DØR) bemærker til forslaget, at brugen af parfumeskal udelukkes i alle miljømærkede produkter eller at det tydeligt bør fremgå af emballagen at produk-tet indeholder parfume. Desuden ønsker DØR, at parfume og konserveringsmidler ikke må anvendes,hvis de er miljøfareklassificeret i forhold til vandmiljøet.Miljøstyrelsen bemærker til DØR om parfume, at miljømærkekravene til parfume er en klar forbedringi forhold til de eksisterende kriterier. Dels udelukkes kendte og klassificerede sensibiliserende parfu-mestoffer (dvs. de parfumer, der skal klassificeres i henhold til EU's kosmetikforordning), og dels læg-ger udkastet op til, at parfume udelukkes i produkter til børn. Det vurderes alene at fastholde dettekrav. I forhold til miljøfareklassificerede parfumestoffer vurderes undtagelsen som et godt alternativ iforhold til, at der næppe ville være opbakning til de ovenfor beskrevne parfumekrav. Konserverings-midler er i deres egenskaber oftest eller altid miljøfareklassificeret. Det er deres ”natur” at hæmmebakterier og svampe, og kan også have en effekt overfor alger og mindre krebsdyr, der anvendes, nårkemiske stoffer skal miljøfareklassificeres. Alternativet er, at der ikke må anvendes konserveringsmid-ler, hvilket vil resultere i produkter med kortere levetid, noget der af forbrugerne kan opfattes somdårligere kvalitet. Forslaget begrænser brugen af konserveringsmidler, udover den beskyttelse derligger i Kosmetikforordningen. Det bemærkes, at Svanemærkets kriterier er nogenlunde tilsvarende.

7. Forhandlingssituationen

Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for sæbe og shampoo har været ledet af Kommissio-nens Joint Research Center i Sevilla. Miljømærkekriterierne forventes vedtaget i forskriftudvalget.Overordnet set vurderes det, at kriterierne medfører en miljømæssig afgrænsning af markedets pro-dukter i EU.I forhold til de gældende kriterier er der sket skærpelser på en lang række områder. Nyt er udelukkel-sen af micro-plast og parfume til produkter markedsført til børn. Ligeledes er udelukkelsen af særligtsensibiliserende parfumestoffer nyt.EU miljømærkets forordning (nr. 66/2010), artikel 6 (6) opstiller som basiskrav, at miljømærkede pro-dukterikkemå indeholde en række miljø- og sundhedsklassificerede stoffer eller blandinger. Kom-missionen kan i forslaget argumentere for en undtagelse af specifikke kemiske stoffer og blandinger,såfremt substitution ikke er teknisk mulig.I forslaget undtager Kommissionen en række kemikaliegrupper (tensider og konserveringsmidler) forflere af miljøfareklassificeringerne. Tensider emulgerer/opløser fedt og snavs, og kan også opløsef.eks. bakterier, algers og mindre plankton celleoverflade. Konserveringsmidler i produktet virker (ismå mængder) ved at forhindre bakterier og svampe i at forrådne produktet. Disse iboende egenska-ber udløser en miljøfareklassificering, men er egenskaber, der er knyttet til kemikaliernes funktion ogsvære at undvære. For anvendte konserveringsmidler kræves desuden, at de ikke er bioakkumuler-bare (kan ophobe sig i fødekæden). Desuden er en række konserveringsmidler, herunder triclosan ogparabener ikke tilladt at anvende.Parfume undtages den mildeste miljøfareklassificering, fordi parfumestoffer i sig selv kan have nogleantimikrobielle egenskaber. Undtages disse parfumestoffer ikke, vurderer Kommissionen, at der ikkevil være brugbare parfumeblandinger (med mange parfumestoffer) til rådighed.

8. Dansk holdning

Regeringen er overordnet enig i Kommissionens krav og forventer at kunne stemme for.Danmark lægger vægt på udelukkelsen af parfumer til børneprodukter, og vil lægge vægt på at par-fume som minimum udelukkes i produkter til babyer og spædbørn (3 år og derunder).Generelt lægger Danmark vægt på, at de 26 deklarationspligtige parfumestoffer udelukkes af miljø-mærkede produkter.Danmark lægger vægt på, at kriterierne udelukker brug af micro-plast, triclosan, nanosølv og parabe-ner.Danmark lægger vægt på sporbarhed af brugen af palmeolie, så det sikres, at palmeolien stammerfra bæredygtig drift.
4

9. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.